MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Jag var inte nervös, föränns när jag väl satt och skulle börja manöverprovet xD.

Det var samma för mej, tänkte att det här går nog bra, men när man sedan stod där som en glasspinne och såg folk faila gång på gång så slog verkligheten en i fejjan. Tänk om man inte klarar det, tänk om man får vänta ett år till nu när man har nya hojen hemma. Sen va jag var rent av skitnärvis när jag skulle köra lågfart, det var den jag hade mest problem med tidigare men som jag ändå hade spikat många gånger ett par dagar innan.

Jag strulade naturligtvis till det med ett motorstopp (det första någonsin) och fick sätta ner foten på lågfarten. Men körde sedan på som inget hänt och klarade det. Han frågade om man var nervös och jag svarade ja, men med tanke på att man gjorde det mesta så pass bra som nervös så hade han väll inte mycket att klaga på.

Förmodligen hade man lite panik ändå, det var svårt att släppa tankarna på momenten och slappna av. När jag var ute i trafiken med honom bakom så tänkte jag aldrig på om jag skulle klara det eller inte, eller på att hojen stod där hemma och väntade om det skulle lyckas. Det enda man tänkte på var att lyssna på instruktioner samt att köra på vägar man aldrig tidigare sett. Inte ens när man kom hem hade man förstått det riktigt, men senare, då jädrans!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban75:

Vad sitter folk på för moppar?
Själv kör jag en racekittad R1 från 2016 och en gammal trött Öhlins-pimpad SV 650 från 2003 som instruktörshoj.
Gatukörning har jag lagt på hyllan efter att ha plockat upp för mycket folk ur diverse diken. Droppen var när tredje polaren dog på Slingerbulten för snart två år sen.

Nästa år tänkte jag bli med ny racehoj, ev nya S1000RR och prova dynamisk fjädring för första gången.

KTM 790 R Rally för i år, men den kommer antaglige bli en keeper för ett par år framöver. Asfalt är endast tansportsträcka, det ska var grus och skogsstigar som underlag.

Imöra blir det en sväng TET.

Permalänk
Medlem

@sunnis: Vilken sträckning blev det? Om det blev något.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Ta det försiktigt där ute. Två allvarliga olyckor i närheten av Askersund i helgen. Kollision med bil. 2 MC förare och 1 passagerare till sjukhus.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

@sunnis: Vilken sträckning blev det? Om det blev något.

Körde sträcka 1 och gick på Kristinehamn tills jag gått genom hela kil, sen drog jag ett eget spår hemåt. Planen är väl att ta mig dit igen och fortsätta en bit uppåt med lite övernattning. Vi får se. Helt ok spår. Till semestern blir det söderutöver. Mest testa, en del vägar har man kört på tidigare. Kul att man liksom sytt ihop detta så enormt stort.

Men Tet blev uppdaterat idag ser jag och uppdelat fler delar, så kollar man nu var det sträcka 2

Bjuder på en bild, men detta var på egna spåret på hemvägen.

Permalänk
Medlem

Efter att ha följt tråden under en ganska lång tid så la jag igår en deposition på en 2020 MT-07! Har bara en lektion inbokad nästa vecka där jag ska försöka diskutera fram en plan. Hade varit skönt att köra mest privat för att spara lite pengar..
Har inte köpt hjälm än men har tittat på HJC RPHA 70, någon som har erfarenheter av den?
Kul att äntligen få vara en i gänget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoegas22:

Efter att ha följt tråden under en ganska lång tid så la jag igår en deposition på en 2020 MT-07! Har bara en lektion inbokad nästa vecka där jag ska försöka diskutera fram en plan. Hade varit skönt att köra mest privat för att spara lite pengar..
Har inte köpt hjälm än men har tittat på HJC RPHA 70, någon som har erfarenheter av den?
Kul att äntligen få vara en i gänget!

Du kommer bli jättenöjd med MT-07

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoegas22:

Efter att ha följt tråden under en ganska lång tid så la jag igår en deposition på en 2020 MT-07! Har bara en lektion inbokad nästa vecka där jag ska försöka diskutera fram en plan. Hade varit skönt att köra mest privat för att spara lite pengar..
Har inte köpt hjälm än men har tittat på HJC RPHA 70, någon som har erfarenheter av den?
Kul att äntligen få vara en i gänget!

Har en HJC FG-ST och väldigt nöjd med den, RPHA 70 är nyare liknande modell och du lär säkert gilla den om den passar. Enligt oberoende test är dock den äldre säkrare.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Satte precis teorin, uppkörning den 30e. Vet inte vad jag ska ha för MC sen, lutar mot mt07 2021. Men bästa kanske är att testa några olika för att se om den passar en.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Satte precis teorin, uppkörning den 30e. Vet inte vad jag ska ha för MC sen, lutar mot mt07 2021. Men bästa kanske är att testa några olika för att se om den passar en.

Stort grattis! Jag har min snart så fräschar upp min 17år gamla teorikunskap

Jag har en MT-07 2017 i garaget, vilket också är/blir min första hoj.

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Stort grattis! Jag har min snart så fräschar upp min 17år gamla teorikunskap

Jag har en MT-07 2017 i garaget, vilket också är/blir min första hoj.

Om du inte gjort ännu, glöm inte kontrollera stötdämparna om de fixat problemet med för lång stav.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Om du inte gjort ännu, glöm inte kontrollera stötdämparna om de fixat problemet med för lång stav.

Jag trodde att det dom fixade med stötdämparna, från 2018 och uppåt(?), var att dom var för mjuka?
Men tack för tipset! Menar du att detta är ngt som ska gå på min garanti?

Mvh
Tobbe

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Uppdatering från mig: Körde på Mårtenssons MC skola idag i kungsbacka. Gick superfint! har nu bokat risk2an och teoriprov till augusti. Går ju framåt det här

Ha en bra helg alla MC vänner!

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Jag trodde att det dom fixade med stötdämparna, från 2018 och uppåt(?), var att dom var för mjuka?
Men tack för tipset! Menar du att detta är ngt som ska gå på min garanti?

Mvh
Tobbe

Jo men du skrev 2017 😅.

Osäker på det faktiskt!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att en snabb tripp till affären som ligger 1km bort alltid förvandlas till en 100km lång omväg via en närbutik i grannkommunen, genom minst en annan kommun? Men hey, med vyer som dessa är det svårt att se en nackdel!

Nej nu tror jag bestämt att jag måsta åka och handla chips tills ikväll. Hudiksvall kanske

PS. Någon som kan tipsa om en bra ryggsäck för kameror+objektiv? Vore kul att få med lite fotosaker på färden!

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jo men du skrev 2017 😅.

Osäker på det faktiskt!

Hahaha, ja min är en 2017 och har där med dom "gamla" dämparna. Men jag trodde som sagt inte att det var något som man fick på garanti eller så, för att det enda dom gjort (vad jag vet) är att styvat upp dom för att många klagade på att dom var för mjuka

Men jag ska gräva lite i det! Tack!

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

@Nauie: Lowepro gör bra kameraväskor. Bara att välja en lagom stor för dina behov.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Hahaha, ja min är en 2017 och har där med dom "gamla" dämparna. Men jag trodde som sagt inte att det var något som man fick på garanti eller så, för att det enda dom gjort (vad jag vet) är att styvat upp dom för att många klagade på att dom var för mjuka

Men jag ska gräva lite i det! Tack!

Hej,

Jag tror inte det går på garantin men du kan ju kika på denna video för att få lite info om vad det handlar om med mera.
https://www.youtube.com/watch?v=s91qcAXWKpI

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hej,

Jag tror inte det går på garantin men du kan ju kika på denna video för att få lite info om vad det handlar om med mera.
https://www.youtube.com/watch?v=s91qcAXWKpI

Tackar tackar, det ska jag göra

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

PS. Någon som kan tipsa om en bra ryggsäck för kameror+objektiv? Vore kul att få med lite fotosaker på färden!

Jag har en "LowePro ProTactic BP BP 350 AW II", dom är ungefär lika bra på produktnamn som Sony :D. Den funkar bra för mig på hojen, den har rem för bröstet och ett midjespänne. Jag skulle såhär i efterhand kanske köpt 450 modellen istället eftersom den är lite större, men inget fel på 350 modellen i övrigt. Jag har en Nikon D750 och 3 objektiv i den, eftersom jag inte har mer prylar ligger dom alltid i väskan. Ett 50mm, ett 14mm och en 80-200mm.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Hörde på radion om ett stort föräkringsbolags premier varför de var nästan lika dyra som mcn. Gällde SuperSport kategorin Inom 3 år klotar folk hojen med 100% så de behövde få in hela kostnaden plus personskador plus vinst inom 3 år i genomsnitt. Så att reka en SuperSport till nybörjare gör man bara inte. Mycket kloka tips i tråden här i övrigt. Typexempel en sporttouring med en bit över 100 Hk brukar kosta några tusen per år o försäkra dom kontrast

Permalänk
Medlem
Skrivet av EDC:

Hörde på radion om ett stort föräkringsbolags premier varför de var nästan lika dyra som mcn. Gällde SuperSport kategorin Inom 3 år klotar folk hojen med 100% så de behövde få in hela kostnaden plus personskador plus vinst inom 3 år i genomsnitt. Så att reka en SuperSport till nybörjare gör man bara inte. Mycket kloka tips i tråden här i övrigt. Typexempel en sporttouring med en bit över 100 Hk brukar kosta några tusen per år o försäkra dom kontrast

This!

Jag vill ha sporthoj men som du säger, det är inte bra att börja på!
Hittade en fantastisk fin modell, cbr600F från 2012. 103hk i en rad4! Går som tåget, och klassas som sporttouring och precis som du nämner inte överdrivet dyr att försäkra!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk

@Sh4d0wfi3nd: Jag är i Växjö och glider ibland. Kommer från söderut. Tips på roliga vägar i trakten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweatyLlama:

@Sh4d0wfi3nd: Jag är i Växjö och glider ibland. Kommer från söderut. Tips på roliga vägar i trakten?

Har inte mitt kort ännu så har inte riktigt bra koll på det där men om du inte redan gjort det så kör söder om Växjö, tex Vederslöv, Kalvsvik, genom åsnen till Ugglekull och sen var du vill. Ganska trevlig väg för MC or fint.
Om det är öppet på Börjes i Tingsryd så är en billig fika där givet.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

This!

Jag vill ha sporthoj men som du säger, det är inte bra att börja på!
Hittade en fantastisk fin modell, cbr600F från 2012. 103hk i en rad4! Går som tåget, och klassas som sporttouring och precis som du nämner inte överdrivet dyr att försäkra!

Cbr600F är väl så nära en sporthoj man kan komma utan att få en alldeles för dyr försäkring. Lagom mycket effekt dessutom om man är nybörjare men hojen passar även erfarna så det går att med tiden växa och lära sig utnyttja den hojens resurser. Hade själv en SV650S som första hoj vilken är i samma kategori.

Visa signatur

9700k, Z390 Strix, 32 gb, RTX3080, 970 PRO m.2, Custom Vattenkylt, Vitlackat Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av EDC:

Hörde på radion om ett stort föräkringsbolags premier varför de var nästan lika dyra som mcn. Gällde SuperSport kategorin Inom 3 år klotar folk hojen med 100% så de behövde få in hela kostnaden plus personskador plus vinst inom 3 år i genomsnitt. Så att reka en SuperSport till nybörjare gör man bara inte. Mycket kloka tips i tråden här i övrigt. Typexempel en sporttouring med en bit över 100 Hk brukar kosta några tusen per år o försäkra dom kontrast

Eller en offroad-hojj. Känns lite som den kategorin av MC är ganska underskattad av nybörjare? Jag är 31år, haft obegränsad MC sedan 21år. Min nuvarande hojj kostar 3400kr i helår i försäkring, det är en helt ny 790 Rally för 200tkr. Jag tycker det är väldigt billigt i alla fall.

Det bästa med dessa typer av hojjar är att det är meningen att de ska ha skrapmärken och diverse blessyrer och inte vara allt för rena för ofta. Vurpa nya hojen för några veckor sedan, det var skönt att få det gjort. Bara plåstra kolfiberdetaljerna med klistermärken och köra vidare.

Permalänk
Medlem

@sunnis
Demografin kanske också skiljer sig åt, de som kör offroad har större tolerans än sporthojryttaren som gråter över minsta lilla repa och anmäler skadan till försäkringsbolaget.

De som skruvar inget/minst = mer försäkringsärenden
De som skruvar mycket = mindre försäkringsärenden?

Spånar

Permalänk
Medlem
Skrivet av RooDoo:

Cbr600F är väl så nära en sporthoj man kan komma utan att få en alldeles för dyr försäkring. Lagom mycket effekt dessutom om man är nybörjare men hojen passar även erfarna så det går att med tiden växa och lära sig utnyttja den hojens resurser. Hade själv en SV650S som första hoj vilken är i samma kategori.

Typ så ja! Jag tycker den är perfekt för mig iallafall! Jag har en, i mitt tycke, grymt snygg hoj. Den är pålitlig, den har rejäla bromsar med ABS och tillräckligt mycket effekt och tillräckligt bra upphängning för att man inte ska tröttna på den i första taget! Jag var innan jag köpte den inne på ninja650 / er6-f men fastnade för denna istället som är så mycket mer hoj än kawan.

Om man vill åka fort runt bana vilket jag vet att jag kommer att göra när kortet är klart, så har man man en maskin som det troligen tar några års körande tills det är maskins fel att varvtiderna inte längre blir bättre

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Eller en offroad-hojj. Känns lite som den kategorin av MC är ganska underskattad av nybörjare? Jag är 31år, haft obegränsad MC sedan 21år. Min nuvarande hojj kostar 3400kr i helår i försäkring, det är en helt ny 790 Rally för 200tkr. Jag tycker det är väldigt billigt i alla fall.

Det bästa med dessa typer av hojjar är att det är meningen att de ska ha skrapmärken och diverse blessyrer och inte vara allt för rena för ofta. Vurpa nya hojen för några veckor sedan, det var skönt att få det gjort. Bara plåstra kolfiberdetaljerna med klistermärken och köra vidare.

Haha ja försäkringen är säkert billigare.. om det inte är en ny Ktm 790 Adventure. Jag skulle få betala 20 tusen per år i försäkring för just den hojen. Det är alltså mer än dubbelt jämfört med min 1000cc sport-touring. Av någon anledning så är Ktm ruskigt dyra att försäkra. Kanske för att de är så stöldbegärliga?!

Visa signatur

9700k, Z390 Strix, 32 gb, RTX3080, 970 PRO m.2, Custom Vattenkylt, Vitlackat Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Typ så ja! Jag tycker den är perfekt för mig iallafall! Jag har en, i mitt tycke, grymt snygg hoj. Den är pålitlig, den har rejäla bromsar med ABS och tillräckligt mycket effekt och tillräckligt bra upphängning för att man inte ska tröttna på den i första taget! Jag var innan jag köpte den inne på ninja650 / er6-f men fastnade för denna istället som är så mycket mer hoj än kawan.

Om man vill åka fort runt bana vilket jag vet att jag kommer att göra när kortet är klart, så har man man en maskin som det troligen tar några års körande tills det är maskins fel att varvtiderna inte längre blir bättre

Tycker du gjorde rätt val. Har provat köra både Er6 samt Cb600, fast de nakna varianterna då. Håller helt med det du säger om dem.

Köra bana går ju att göra utan rätt körkort. Även Knix-kurser med SMC om du kör dit med din handledare

Visa signatur

9700k, Z390 Strix, 32 gb, RTX3080, 970 PRO m.2, Custom Vattenkylt, Vitlackat Define S