Permalänk

Förbättring av Stream Kvalitet

Min flickvän vill förbättra sin streaming kvalitet och ingen av oss kan så mycket om datorer, så vi vet inte riktigt vad hon måste uppgradera. Man ser på streamen att hons FPS droppar så det börjar lagga. Skulle uppskatta om ni kunde komma med nå tips på vad vi borde göra.

Detta är hennes dator:

Permalänk
Medlem

Testa att encoda med NVENC istället för x264 i OBS om ni inte redan har testat det, då används GPUn istället och det är knappast någon prestandaloss.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - Noctua NH-D15S / Tomahawk Max B450 / KFA2 RTX 2070 Super / 16GB 3600Mhz CL14 / ASUS Rog Strix 750W 80+ Gold / Samsung 970 EVO 1TB / Fractal Design Arc

Logitech GPX Superlight / Endgame MPC450 / Keychron Q1 / Sennheiser HD 58X / Alienware 25 AW2521H 360Hz / Samsung Odyssey G7 240Hz

Permalänk
Avstängd

Starta OBS som administratör och välj NVENC..

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk

@barr1: Hon har redan NVENC vald som encoder. Något annat vi kan testa?

Permalänk
Medlem

@Robbinros
Det kan vara värt att försöka streama i lägre upplösning, ex 720p om det befintliga är 1080p, och så vidare.

Testa även att byta till x264 - I teorin ska det fungera sämre, men det kan fungera

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbinros:

Min flickvän vill förbättra sin streaming kvalitet och ingen av oss kan så mycket om datorer, så vi vet inte riktigt vad hon måste uppgradera. Man ser på streamen att hons FPS droppar så det börjar lagga. Skulle uppskatta om ni kunde komma med nå tips på vad vi borde göra.

Detta är hennes dator:
https://cdn.discordapp.com/attachments/571865711027290114/715380924128165928/unknown.png

Jag gissar att detta är en pre build av något slag? Brukar vara rätt knepiga att uppgradera eftersom nätaggregatet ofta är anpassat just till det befintliga moderkortet. Även chassit brukar vara svårt att återanvända och därmed en allmänt knepig uppgradering som leder till att det oftast är lättast att sälja och köpa nytt (eller bättre begagnad).

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag gissar att detta är en pre build av något slag? Brukar vara rätt knepiga att uppgradera eftersom nätaggregatet ofta är anpassat just till det befintliga moderkortet. Även chassit brukar vara svårt att återanvända och därmed en allmänt knepig uppgradering som leder till att det oftast är lättast att sälja och köpa nytt (eller bättre begagnad).

Hon köpte allt separat och byggde ihop det själv.

Permalänk
Medlem

Det är CPUn mest troligt som sackar efter - Bäst vore ju så klart att streama från en annan burk

Sen var det en ynklig liten SSD det där, den torde vara överfull med operativ och spel?

Kom med i 2010-talet, köp en 1TB SDD och kasta bort de där hårtorkarna till HDDer och pynta akvariet med den pyttelillagullesnutte SSDn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbinros:

Hon köpte allt separat och byggde ihop det själv.

Det var ju positivt iaf, men om hon har råd så skulle jag sälja mobo, cpu, ram som hon har idag och köpa dessa istället:

Då kan hon streama utan problem. Se bara till att göra en fresh installation windows. Hon kan ju behålla sin tidigare ssd och använda som bootdrive (endast ha windows på) och sen köra på 1tb ssd för att ha sina spel på

Om hon inte har råd eller har en mer begränsad budget så får vi kika på nåt annat. Detta går att pressa lite i pris utan att tumma för mycket på kvaliten.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbinros:

Min flickvän vill förbättra sin streaming kvalitet och ingen av oss kan så mycket om datorer, så vi vet inte riktigt vad hon måste uppgradera. Man ser på streamen att hons FPS droppar så det börjar lagga. Skulle uppskatta om ni kunde komma med nå tips på vad vi borde göra.

Detta är hennes dator:
https://cdn.discordapp.com/attachments/571865711027290114/715380924128165928/unknown.png

1. Hon har 2GB minne till sitt 6GB GTX 1060 ?

2. Hur får man 20GB Dual-Channel DDR4 i 1000mhz? Har ni 2x8gb + 2x2GB där 2x2GB är av brutal snigelhastighet?

Jag hade plockat ut grafikkortet, stoppat i något sämre grafik. Sålt datorn på blocket. Sen byggt ny i5 10XXX CPU med erat GTX 1060.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Svagaste länken är processorn då streaming gillar många kärnor. Eftersom det redan finns DDR4 minne så kan man endast köpa processor och moderkort. 3600 som påpekades eller 3700x, 3900x 3950x för fler kärnor.

Om det inte hjälper så nästa steg nytt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Eftersom hon använder NVENC för att koda om så är det högst troligen inte processorn.

OBS använder GPU:n för att rendera scenen innan den komprimeras och skickas vidare mot Twitch, YouTube, whatever. Ifall GPU:n går i taket p.g.a. spelet så kan det bli svårt för kortet att ha något kvar för OBS att rendera scenen.

Nu är frågan: tappar hon "FPS" på streamen, eller får hon "dropped frames" i OBS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

1. Hon har 2GB minne till sitt 6GB GTX 1060 ?

2. Hur får man 20GB Dual-Channel DDR4 i 1000mhz? Har ni 2x8gb + 2x2GB där 2x2GB är av brutal snigelhastighet?

Jag hade plockat ut grafikkortet, stoppat i något sämre grafik. Sålt datorn på blocket. Sen byggt ny i5 10XXX CPU med erat GTX 1060.

Eller så är det 8+8+4gb ram? Sen gissar jag att den bara rapporterar halva minnesfrekvensen, dvs att minnena går i 2133mhz. Gissnigsvis så har hon aldrig ändrat XMP-profil i BIOS. Det kan ju faktiskt vara en första åtgärd att sätta minnena i 2400Mhz, 3000Mhz eller vad det nu är för hastighet på dom om det nu inte är 2133mhz som är rated speed, kanske vara standar för några år sen?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Eller så är det 8+8+4gb ram? Sen gissar jag att den bara rapporterar halva minnesfrekvensen, dvs att minnena går i 2133mhz. Gissnigsvis så har hon aldrig ändrat XMP-profil i BIOS. Det kan ju faktiskt vara en första åtgärd att sätta minnena i 2400Mhz, 3000Mhz eller vad det nu är för hastighet på dom om det nu inte är 2133mhz som är rated speed, kanske vara standar för några år sen?

Du kan inte köra Dual-channel på 8 + 8 +4 ??

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Robbinros: Vad kör hon för inställningar i OBS (eller vad hon använder)?
Oftast finns det en del att göra där.
Vad har ni för uppkoppling?

För övrigt är det imponerande att CPU:n håller 22 grader medans SSD:n håller 31 grader 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av Soir:

Eftersom hon använder NVENC för att koda om så är det högst troligen inte processorn.

OBS använder GPU:n för att rendera scenen innan den komprimeras och skickas vidare mot Twitch, YouTube, whatever. Ifall GPU:n går i taket p.g.a. spelet så kan det bli svårt för kortet att ha något kvar för OBS att rendera scenen.

Nu är frågan: tappar hon "FPS" på streamen, eller får hon "dropped frames" i OBS?

Hon säger att det troligen är i OBS som hon får "frame drops".

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

@Robbinros: Vad kör hon för inställningar i OBS (eller vad hon använder)?
Oftast finns det en del att göra där.
Vad har ni för uppkoppling?

För övrigt är det imponerande att CPU:n håller 22 grader medans SSD:n håller 31 grader 🤔

Hon streamar via wifi, vi har tänkt att det kanske skulle kunna vara därför hon har problem. Kan vi ha rätt med det? Bilden togs inte när hon streamade eller spelade, men vet inte om det har någon betydelse när det kommer med temperatur. Hon har dock vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbinros:

Hon säger att det troligen är i OBS som hon får "frame drops".

Vad är det för spel hon streamar?
Kör hon OBS som admin?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Vad är det för spel hon streamar?
Kör hon OBS som admin?

Rust och Subnautica, ja hon kör som admin.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robbinros:

Hon streamar via wifi, vi har tänkt att det kanske skulle kunna vara därför hon har problem. Kan vi ha rätt med det? Bilden togs inte när hon streamade eller spelade, men vet inte om det har någon betydelse när det kommer med temperatur. Hon har dock vattenkylning.

I OBS kan ni se om det är dropped frames (network) eller om det är frames missed/skipped. Vilken bitrate streamas det i? Vilken upplösning?

Att streama via WIFI är en väldigt dålig idé och mest troligt felkällan. Är det "dropped frames (network)" som ger utslag så är det utan tvekan WIFI eller er uppkoppling som är för dålig för att hantera streamen i nuvarande bitrate.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)