Brittiska konsumentverket granskar enhet som "skyddar" mot 5G-strålning

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Var får man tag i ett usb minne med 128 MB? Det är den stora frågan.
Dessutom, schysst vinstmarginal. En snabbkoll på prisjakt ger att 16 GB får att få för 60 kr.

Det är väl dom som säljs som 2TB minnen på aliexpress, wish och liknande (antagligen till samma personer också)

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nja, om du har tillräckligt starka wifi-signaler så blir du kokt. Så det är faktiskt farligt i tillräckligt stora doser det också.

Är det tillräckligt stark signal så är det skadligt - men så starka signaler varken får eller kan användas av wifi-utrustning. Så nej. wifi-strålning är inte bevisad att vara farlig oavsett dos (i det här fallet så är dos = mängd strålning över tid).
Elektromagnetisk strålning på samma frekvenser men med mycket högre signalstyrka kan dock vara farlig - det mest uppenbara exemplet är ju en mikrovågsugn som använder samma frekvenser som mycket wifi-utrustning men med mycket, mycket högre styrka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Inte i trovärdigt genomförda, replikerbara eller representativa studier med rimliga strålningsnivåer.
Att enskilda studier ibland visar på vissa effekter ska det inte läggas särskilt stor vikt vid, rent statistiskt så är det väntat att vissa kommer visa att vad som helst är farligt.
Om du genomför samma experiment tusen gånger så kommer dina resultat variera en hel del och resultatet av enskilda försök är inte intressant utan medelvärdet för alla experiment.

Och där finns det ingenting som säger att EMR i dom nivåer vi pratar om här är skadliga vid dessa frekvensband.

Nja, om du har tillräckligt starka wifi-signaler så blir du kokt. Så det är faktiskt farligt i tillräckligt stora doser det också.

EDIT: Jag gjorde en lite snabb överslagsräkning och om du har 116 667 stycken wifisändare med maximal tillåten wifi-output och riktar dom in i en slags mikrovågsugn där strålningen for studsa så att allt absorberas av en människa så kommer du att kunna koka personen på en timme.
Om jag nu inte räknade fel någonstans...

Det utförs MASSVIS med tester på det.
Hur kan du komma och påstå sånt här trams?

Elektromagnetisk strålning har det forskats intensivt på i över hundra år, hur kan du vara så här faktaresistent?

Litar inte ett piss på telebolagens egna tester eller annan uppköpt myndighet.
Litar mer på det jag får se som händer med träd och djur i närheten av dessa master.

Permalänk
Medlem

Man stöter på dylika produkter relativt frekvent och varje gång tänker jag att mitt egna samvete är alldeles för präktigt.
Det känns som att det finns mycket lätta pengar att dr in på folks oro.

Permalänk
Medlem

Har en kompis som forskat på mobiltel strålning & rädslor de följer precis samma mönster om dom tror de utsätts så påverkar de fysiskt oberoende om de utsätts för eller inte så de som är rädda för allt nytt visst de blir sjuka men verkar mest vara psykologi tex de som är rädda för att sitta nära en dator skärm upplever symptom men de sitter samtidigt för nära en tv som borde ge symptom men inte gör det (crt) Så psykologi & bristande kunskap

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

" 'QUANTUM' HOLOGRAPHIC NANO-LAYER CATALYZER TECHNOLOGY "

Jag är helt klart såld.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Litar inte ett piss på telebolagens egna tester eller annan uppköpt myndighet.
Litar med på det jag får se som händer med träd och djur i närheten av dessa master.

Du tror inte att personer som dedikerat sitt liv till forskning faktiskt bryr sig om det dom forskar om?
Visst finns det många som säljer ut sig, men alla?

Vad är det du ser händer med träd och djur i närheten av masterna?

Permalänk
Medlem

Informativt och väldigt underhållande om 5G.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Litar inte ett piss på telebolagens egna tester eller annan uppköpt myndighet.
Litar mer på det jag får se som händer med träd och djur i närheten av dessa master.

Ser du detta själv, eller är det bilder som delas på Facebook som du baserar det på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Har en kompis som forskat på mobiltel strålning & rädslor de följer precis samma mönster om dom tror de utsätts så påverkar de fysiskt oberoende om de utsätts för eller inte så de som är rädda för allt nytt visst de blir sjuka men verkar mest vara psykologi tex de som är rädda för att sitta nära en dator skärm upplever symptom men de sitter samtidigt för nära en tv som borde ge symptom men inte gör det (crt) Så psykologi & bristande kunskap

Jo, det är precis som med elallergi. Nocebo är lika kraftfullt som placebo.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Lego Master

@Yorgo_:
Jag hoppas inte du läser det här forumet på någon slags elektronisk enhet, skärmen skickar nämligen ut ickejoniserande strålning med frekvenser som är mycket högre än både 5G och wifi! Och jag har anekdotiska bevis för vad som händer med växter om man utsätter dem för ljus över lång tid.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Lite kul att folk inte litar på vetenskapen som kommit fram till att 5G inte är skadligt, men de går på nåt random spam om en USB-sticka som kan skydda mot strålningen...

Jepp. Och skriver på Facebook från sina telefoner, kör runt i sina bilar, tänder ljuset på kvällen och borstat sina tänder med el-tandborste. Tänder sina cigaretter med sin tändare, springer i sina gympaskor, osv osv.

Vetenskap överallt... Men rädsla för det som de inte förstår. Söker spänning i "dolda sanningar" och andra paranoida fantasier.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Fel datum?
Den hade passat bra 1:april!

Sen vilken påverkan radiovågor har är en annan fråga som det verkar råda viss oenighet om.

Permalänk
Medlem

Jag tror folk gillar konspirationsteorier för det ger dem en känsla av att de vet något som inte någon annan vet. En känsla av överlägsenhet. Och spänning i en tråkig vardag.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strumpa:

Är inte ett dugg rädd för strålningen alls men något jag funderat lite på är varför vi behöver 5G? Känns inte som att jag som privatperson behöver det överhuvudtaget, någon som vet några bra användningsområden?

Varför behövde du 4G, varför dög det inte med GPRS om man får fråga?

I verkligheten så är det förstås som så att frekvensutrymmet som kan användas för dataöverföring är begränsat, så när efterfrågan på att överföra större datamängder ökar så finns det ett behov att välja ny teknik som kan överföra större mängd data i förhållande till det frekvensutrymme som operatörerna har tilldelats. På detta sätt så sänks också kostnaderna för att överföra en given mängd data.

Permalänk
Medlem

-"Varför skulle någon medvetet ljuga om att jorden är platt, flygplan släpper ut ämnen som skall kontrollera männskligheten, att månlandningen var fejk, hur "böått ljus" orsakar cancer och att 5G strålning orsakar allt elände i världen? Uppenbarligen har de ju bara upptäckt sanningen och vill sprida den!", hör man folk säga.

Svaret brukar vara, för de kan tjäna pengar på det. Detta är ett ypperligt exempel. Man kan tro att bloggar utan minsta vetenskaplig förståelse som "bevisar" hur hela världen försöker lura alla endast gör det för att vara snälla... Sanningen är att de tjänar ofta pengar på trafiken och ju fler folk som tror på deras galna idéer, desto mer trafik och desto mer pengar.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Litar inte ett piss på telebolagens egna tester eller annan uppköpt myndighet.
Litar mer på det jag får se som händer med träd och djur i närheten av dessa master.

Vad har du sett då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det finns inget som heter 5G-strålning eller mobilstrålning, lika lite som det finns P3-strålning eller TV4-strålning. Det är radiovågor alltihop och vi vet rätt väl hur de fungerar vid det här laget.

5G använder heller inga nya eller konstiga radiofrekvenser, samma eller närliggande våglängder har länge använts för andra typer av kommunikation. Radar, satelliter, radiolänkar och massor av annat. Det enda som är nytt är hur vi använder dem och vad vi kallar dem.

Skrivet av Petterk:

Vad är 5G-strålning? Är den på något sätt farligare än de sändare och radiolänkar på betydligt högre effekt som legat på frekvenserna tidigare? 700 MHz, 3,7 GHz och 26 GHz har alla använts tidigare i Sverige, den nya utrustningen som använder 5G NR på dessa band har betydligt lägre effekt. Vad skulle vara annorlunda för 5G på 2,3 GHz mot 3G eller 4G på 2,1 och 2,6 GHz?

Skrivet av Dinkefing:

Nej jag tror mobilstrålning påverkar kroppen lika mycket som wifi-signaler. Tills det finns studier som säger det motsatta tror jag det är skadligt för människan.

Jag börjar bli trött på de som förespråkar mobilstrålning utan någon som helst kritik och hånar oss som är tveksamma.

Det är ganska uppenbart att det inte finns någon grund för påståendena, när de påpekar att det är 5G som är problemet. 5G i sig är i huvudsak ett protokoll som ska förbättra trafikflödet och öka effektiviteten av ett bandbreddsutrymme, likt IPv6 är för Internet. Det är samma sak som att säga att ett språk skulle orsaka cancer! (Nu kanske det kommer galna idéer om detta bara för att...) Om anklagelserna istället hade mmWave som sin huvudsakliga grund skulle det vara mer sakligt. Som det är nu konverteras många frekvensband om från gammal teknik till 5G. De har redan använts i hög grad förut och lär inte påverka oss på ett mer annorlunda sätt än idag. Fördelen med mmWave som bandbreddsutrymme är att det har kort räckvidd och är relativt enkelt att skydda sig emot om en rädd för det. Den berömda foliehatten skulle kanske räcka, någon mer insatt kanske kan räkna på om det räcker?

Skrivet av Söderbäck:

Hehe. Ja jag kan känna igen mig här ;). En annan sådan grej är väl att exempelvis ramlösa kan sälja vatten för samma pris som köttfärs(!). 25 spänn för en halvlitersflaska på pressan. 50 kronor kilot. Waow!
Men well played och funkar det så funkar det.

Här tycker jag nog det blir lite svårare. För det finns lurendrejeri på alla nivåer. Man kan ta grejen med Allra som snuvade pensionsspararna på några hundra miljoner. Man kan ju säga samma sak där. Köpte folk den ekonomiska produkten utan total transparens? Vilkad dumskallar som får skylla sig själva. De som gjorde affärer med HQ bank borde kanske vetat bättre, och de väljare som får sina vallöften svikna får skylla sig själva i så fall. Allt kan alltid vändas mot den som blir lurad på alla nivåer.
Jag vet inte om det blir så chysst.
Jag tror snarare man får förhålla sig till att vi människor har en variation på kognitiv kapacitet och förmåga att genomskåda bluffar. Vi är alla lite olika där. Vissa saker kan jag väl också känna av att... ja bara håll er undan från den skiten. Köp inte USBminnen i plast som ska skydda mot strålning, tro inte på att jordade lakan ska göra att du mår bättre och för tusan använd inte homeopatimedicin mot cancer. Really! Men det är i alla lägen bluffmakarna jag vill skuldbelägga snarare än de som blir lurade. Jag tycker nog inte att lågbegåvade människor, dementa eller de med nedsatt kognitiv förmåga riktigt förtjänar att bli lurade.

Håller med om att människor som lever på andras skräck, använder FUD eller rent bedrar borde lagföras just för den enorma skada det ställer till för annars fungerande människor. Ingen är perfekt och det räcker att något brister för att även en expert ska drabbas hårt av någons påhitt. Helt rätt att detta granskas.

Skrivet av ArtMan:

Kyrkan lovar evigt liv efter döden...Religiösa organisationer med insamlingspunkter överallt runt om i världen har kommit undan med bedrägerier bra mycket längre än dessa bedragare. Tänkt hur mycket pengar som strömmar in till Vatikanen varje dag...Ingen ger fängelse eller böter till dessa bedragare...

Jag slutade tro på ett liv efter döden fast jag blivit indoktrinerad i det av både troende och icketroende, när jag läste på om att det finns beskrivningar om funktion och uppbyggnad från koncentrationslägret Treblinka, men i princip inget efter koncentrationslägret Sobibor t.ex. Skillnaden? Från Treblinka rymde ett tiotal personer efter ett upplopp som senare kunde berätta sanningen, medan Sobibor hade bara två överlevare, varav en tog livet av sig kort därefter i överlevarskuldsyndrom. Om det funnits ett liv efter döden, eller andar som det gick att prata med, så hade de lätt kunnat fråga någon av alla sexsiffiga antalet människor som mördades där hur det såg ut eller hur de blev behandlade. Torftigt att se det så? Ja, men det är viktigt att inte glorifiera döden.

Tillägg
Permalänk
Medlem

@backfeed: precis samma med elallergi visst om du bor under starkaste kraftledningarna så finns det dokumenterade fakta men el allergiker blir ju sjuka av bara ett vägguttag så samma där helt enkelt psykologi & okunskap (fast sjuka blir dom) själv blir jag sjuk av Trumps twittrande & hans så kallade fake news på allt som inte stämmer in med hans politik.)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

När allt är sagt tycker jag absolut man kunde avvakta med de högre frekvenserna i 5g. Det har ju testats på djur som tar skada av EMR i 2.4ghz och då inte från en microvågsugn utan motsvarande mobilkommunikationsutrustning.

Mjo, jag har också hört talas om dessa "tester", går inte att reproducera, publicerade i 'predatory journal' eller taffligt utförda försök rent generellt...
Har du någon artikel att åberopa?

Skrivet av anon56869:

Nu är jag varken miljövurmare eller teknikhatare. Men jag ser ändå inte poängen med att vi konstant måste utvidga spektrumet mer och mer konstant. Internet på mobilen är redan snabbare än mina vildaste fantasier som tonårig grabb. Jag kan redan göra slut på mina 50gb data i månaden på en timma om jag så vill.

Vad finns det för praktisk fördel att utöka hastigheten ännu mera till kostnad av att säkerligen mer än dubblera antalet basstationer runt om i landet. El och installationskostnader som i slutänden kunderna (altså vi) måste vara med och finansiera.

Det där har redan förklarats i tråden och behöver inte upprepas.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Skrivet av Grumie:

Kan man inte bara låta dessa dumma människor tro på att denna enhet fungerar? nu kommer dom ju fortsätta riva ner alla master.

Precis. Den fungerar säkert alldeles utmärkt för dem som köper den.
Kanske sjukvården kunde dela ut dem till landets elallergiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Litar inte ett piss på telebolagens egna tester eller annan uppköpt myndighet.
Litar mer på det jag får se som händer med träd och djur i närheten av dessa master.

Studier genomförs kontrollerat av universitet eller forskningsinstitut, inga resultat anses godkända eller tillförlitliga om inte övriga forskarkåren anser att studien har genomförts korrekt och att korrekt slutsats är tagen. Du behöver inte oroa dig. /akademiker

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Detta gör mig nåt så fruktansvärt förbannad! Att folk verkligen tror på detta... Såg denna bilden i en grupp som gör narr av såna grupper som tror på sånt här skit med just denna produkt. Hänger självklart inte ut några individer här nu.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd lätt rensad*

Vi försökte hålla diskussionen kvar men när folk började bråka om spaden i sandlådan fick vi ta bort den

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Litar inte ett piss på telebolagens egna tester eller annan uppköpt myndighet.
Litar mer på det jag får se som händer med träd och djur i närheten av dessa master.

Djur- och växtlivet frodas ju t.o.m. runt Tjernobyl. Men det kanske inte är lika skadligt som 5G-strålning?
Dessutom lär de knappast sätta upp några 5G-master där så det är väl ett perfekt ställe att flytta till

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

Haha det är roligt att de finns överallt, anti5G, spelar ingen roll om det är hillbillys i USA eller folk på ett teknikforum i sverige

Jag drar alltid ut sladden till routern (modermodemet i hemmet) så att jag är säker från strålningen. Sen gömmer jag mig i micron.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nej jag tror mobilstrålning påverkar kroppen lika mycket som wifi-signaler. Tills det finns studier som säger det motsatta tror jag det är skadligt för människan.

Jag börjar bli trött på de som förespråkar mobilstrålning utan någon som helst kritik och hånar oss som är tveksamma.

Kan hålla med om att det finns en tendens att håna de som är skeptiska. Det är faktiskt fullt möjligt att förklara sin ståndpunkt utan att förminska/förringa/håna de som är oroliga.

Med det sagt så finns det i dagsläget inga påtagliga belägg för att det är skadligt vid effekter som används. Det kan självklart komma att ändras framöver, men det gäller i princip allt. Det finns inget som säger att man i framtiden kommer fram till att exempelvis kranvatten är direkt skadligt. Det har forskats på elekromagnetisk strålning i över hundra år så man har en hel del ackumulerad kunskap i ämnet. Frekvenserna som 5g använder är inget nytt eller konstigt.

Skrivet av Kilroy:

Det finns massvis med studier som säger att det är ofarligt för människan.
Vad dillar du om?

Nja, det finns massor av studer som inte kunnat visa på någon skadlig påverkan vilket inte är riktigt samma sak som att de bevisat att strålningen är ofarlig

Skrivet av Yorgo_:

Det gör man inte då det inte utförs några tester på det.
Ändå är alla experter inom ämnet och säkra på att det inte är skadligt.

Som sagts tidigare, elektromagnetisk strålning är inget nytt. Det upptäcktes för drygt hundra år sedan och har forskats på sedan dess. När man säger att det inte är skadligt så är det baserat på den kunskap som ackumulerats under dessa hundra år.

Skrivet av Yorgo_:

Litar inte ett piss på telebolagens egna tester eller annan uppköpt myndighet.
Litar mer på det jag får se som händer med träd och djur i närheten av dessa master.

Det finns ju en påtaglig risk för confirmation bias om man utgår från det. Dvs man ser det som bekräftar en åsikt och missar det som faller utanför den ramen. Hur vet du att eventuellt döda träd och djur inte bara är en slump då både träd och djur hela tiden dör av helt ordinära orsaker? Tänker du samma sak när du ser döda träd/djur som inte befinner sig i närheten av master?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Kan hålla med om att det finns en tendens att håna de som är skeptiska. Det är faktiskt fullt möjligt att förklara sin ståndpunkt utan att förminska/förringa/håna de som är oroliga.

Problemet är ju att dessa personer allt som oftast inte lyssnar på helt grundläggande fakta när en försöker prata om ämnet.

Till er som hävdar att 5G är farligt, på vilket sätt är den elektromagnetiska strålningen farligare än den din egen kropp strålar ut? Din kropp producerar betydligt energirikare fotoner än wifi och 5G.
Varför är dom fotonerna ofarliga men fotonerna ifrån 5G master farliga?

Eller som jag tog exemplet med en ficklampa, lys den igenom din kropp. Varför är dom fotonerna ofarliga, trots att dom är betydligt energirikare än dom ifrån 5G, men fotonerna ifrån 5G farliga?

Till er som är osäkra men lite oroliga, jag har skrivit om det här flertalet gånger och tycker den här sammanfattningen är enkel och bra: #17896858

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Problemet är ju att dessa personer allt som oftast inte lyssnar på helt grundläggande fakta när en försöker prata om ämnet.

Till er som hävdar att 5G är farligt, på vilket sätt är den elektromagnetiska strålningen farligare än den din egen kropp strålar ut? Din kropp producerar betydligt energirikare fotoner än wifi och 5G.
Varför är dom fotonerna ofarliga men fotonerna ifrån 5G master farliga?

Eller som jag tog exemplet med en ficklampa, lys den igenom din kropp. Varför är dom fotonerna ofarliga, trots att dom är betydligt energirikare än dom ifrån 5G, men fotonerna ifrån 5G farliga?

Jo, har själv märkt att det kan vara ett påtagligt problem ibland men samtidigt så har jag mycket svårt att tro att man lyckas bättre med att få fram sin poäng om man har ett direkt nedlåtande och hånande tonfall i det man skriver...när det gäller mig själv brukar jag i alla fall inte bli mer villig att ta till mig andras åsikter/fakta när det är jag som blir utsatt för den typen av kommunikation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Jo, har själv märkt att det kan vara ett påtagligt problem ibland men samtidigt så har jag mycket svårt att tro att man lyckas bättre med att få fram sin poäng om man har ett direkt nedlåtande och hånande tonfall i det man skriver...när det gäller mig själv brukar jag i alla fall inte bli mer villig att ta till mig andras åsikter/fakta när det är jag som blir utsatt för den typen av kommunikation

Nej, men när dom bevisat att dom oavsett inte är intresserade av att lyssna handlar det mer om att visa för andra som läser hur helt befängda många av påstående är.

När folk kommer med påståenden som att "det är ingen som testar" eller "forskningen säger att det är farligt" och andra rena dumheter så kan en helt enkelt inte säga som det faktiskt är på ett respektfullt sätt som inte är nedlåtande. För det är rent nonsens som inte har med verkligheten att göra.

Det går liksom inte riktigt att förklara för någon som påstår att jorden är platt att dom har fel utan att idiotförklara dom.

Sen håller jag med om att en ofta kanske går lite för långt eller har lite för lätt att ta det så långt, men det är lätt att bli trött på faktaresistenta människor och deras totala ointresse för verkligheten. Lätt hänt att ens stubin blir lite kort då.