Vilket budget chassi för runt 500kr ska man ha?

Permalänk
Medlem

Vilket budget chassi för runt 500kr ska man ha?

Hej!

tänkte köpa ett nytt chassi till datorn för att det jag har är för litet för min noctua nh-d15 som behöver få plats.

har ni några tips på ett bra budget chassi för runt 500kr? kan gå över lite om det verkar försvarbart
det behöver inte va jätte stort men ska ju få plats med fläkten som är rätt stor..

Mina specs är följande om det är relevant:
Processor: Intel Core i7-8700
Minne: DDR4 16gb
Grafikkort: Nvidia GeForce GTX1070 8gb
diskar: HDD 1Tb, HDD 4tb, SSD 128gb, (m.2)
Fläkt: noctua nh-d15

tack på förhand!
mvh Albin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbe95:

Hej!

tänkte köpa ett nytt chassi till datorn för att det jag har är för litet för min noctua nh-d15 som behöver få plats.

har ni några tips på ett bra budget chassi för runt 500kr? kan gå över lite om det verkar försvarbart
det behöver inte va jätte stort men ska ju få plats med fläkten som är rätt stor..

Mina specs är följande om det är relevant:
Processor: Intel Core i7-8700
Minne: DDR4 16gb
Grafikkort: Nvidia GeForce GTX1070 8gb
diskar: HDD 1Tb, HDD 4tb, SSD 128gb, (m.2)
Fläkt: noctua nh-d15

tack på förhand!
mvh Albin

Formfaktor på moderkortet?
ATX? mATX? (mITX?)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Enklast kolla på Inet där kan du ställa in önskade mått som lådan ska ha
här för kylaren Höjd över moderkort 165 mm
Ja la in 166 mm för kylaren sen billigaste lådan först vara att välja Datalåda som passar dig enklare kan det inte vara

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

För under 500kr är det svårt att hitta något jag kan rekommendera. Då är det typ bara ta billigaste möjliga som du tycker ser snyggt ut, för varken kvalitet eller kylning kommer vara särskilt bra

Om du kan sträcka dig till en hundring eller två extra så är de här bra val
Fractal Design Focus G
Phanteks Eclipse P300

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbe95:

Hej!

tänkte köpa ett nytt chassi till datorn för att det jag har är för litet för min noctua nh-d15 som behöver få plats.

har ni några tips på ett bra budget chassi för runt 500kr? kan gå över lite om det verkar försvarbart
det behöver inte va jätte stort men ska ju få plats med fläkten som är rätt stor..

Mina specs är följande om det är relevant:
Processor: Intel Core i7-8700
Minne: DDR4 16gb
Grafikkort: Nvidia GeForce GTX1070 8gb
diskar: HDD 1Tb, HDD 4tb, SSD 128gb, (m.2)
Fläkt: noctua nh-d15

tack på förhand!
mvh Albin

Passar kylaren om du tar bort en fläkt? Med tanke på vad du har för cpu så kan du knappast behöva båda fläktarna om kylaren, det är marginell skillnad mellan att ha en och två fläktar på en d15. I många fall går det att sätta den fläkten som normalt sätt sitter över ramslottarna på vänster sida, närmast utblåset istället, så har jag gjort och det funkar klockrent.

Skrivet av Starric:

För under 500kr är det svårt att hitta något jag kan rekommendera. Då är det typ bara ta billigaste möjliga som du tycker ser snyggt ut, för varken kvalitet eller kylning kommer vara särskilt bra

Om du kan sträcka dig till en hundring eller två extra så är de här bra val
Fractal Design Focus G
Phanteks Eclipse P300

P300 har inte plats för en nh-d15 i normal konfiguration, troligtvis passar den med endast en fläkt eller med den andra fläkten till vänster istället för höger

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Formfaktor på moderkortet?
ATX? mATX? (mITX?)

bra fråga.. har letat lite men vet inte riktigt hur jag tittar.

https://www.cnet.com/products/asus-rog-strix-gl12cp-ds751-tow...

denna datorn är det jag ska flytta till ett nytt chassei alla fall vet du hur man ser vad för formfaktor jag har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Enklast kolla på Inet där kan du ställa in önskade mått som lådan ska ha
här för kylaren Höjd över moderkort 165 mm
Ja la in 166 mm för kylaren sen billigaste lådan först vara att välja Datalåda som passar dig enklare kan det inte vara

bra tips ! jag kollade lite och hittade ett chassi jag gillade dock finns det två varianter och jag vet inte riktigt vilken jag bör ha eller vad skillnaden är?

någon som vet?

https://www.inet.se/produkt/6904405/cooler-master-masterbox-3...

https://www.inet.se/produkt/6904406/cooler-master-masterbox-3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

För under 500kr är det svårt att hitta något jag kan rekommendera. Då är det typ bara ta billigaste möjliga som du tycker ser snyggt ut, för varken kvalitet eller kylning kommer vara särskilt bra

Om du kan sträcka dig till en hundring eller två extra så är de här bra val
Fractal Design Focus G
Phanteks Eclipse P300

ja det stämmer nog, jag bör nog gå upp lite i pris får sikta på runt 750kr istället tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Passar kylaren om du tar bort en fläkt? Med tanke på vad du har för cpu så kan du knappast behöva båda fläktarna om kylaren, det är marginell skillnad mellan att ha en och två fläktar på en d15. I många fall går det att sätta den fläkten som normalt sätt sitter över ramslottarna på vänster sida, närmast utblåset istället, så har jag gjort och det funkar klockrent.

P300 har inte plats för en nh-d15 i normal konfiguration, troligtvis passar den med endast en fläkt eller med den andra fläkten till vänster istället för höger

nä förmodligen behöver jag inte båda men fläkten är ju väldigt tyst så jag tänker det är skönast att köpa ett chassi stort nog att fläkten går in så jag slipper ha den andra liggandes någonstans.

vad tror du om coolermaster chassit jag länkade ovanför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbe95:

nä förmodligen behöver jag inte båda men fläkten är ju väldigt tyst så jag tänker det är skönast att köpa ett chassi stort nog att fläkten går in så jag slipper ha den andra liggandes någonstans.

vad tror du om coolermaster chassit jag länkade ovanför?

Det står tyvärr ingenstans vad det är för moderkort i din burk vad jag kan se. Chassit du länkade har bara plats för ett mATX moderkort. Kan du öppna och ta en bild in i din dator så vi kan se storleken på moderkortet?

Annars är P300A ett shysst chassi som är någorlunda litet: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/datorchassi/towe... behöver dock en extra fläkt. Alternativt ett P400A som vann årets chassi från Gamers nexus förra året: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/datorchassi/towe...

Finns även i en RGB variant och få ingår tre stycken fläktar istället för endast två som i konfigurationen ovan: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/datorchassi/towe...

Här är en review av P400A, https://www.youtube.com/watch?v=ZfXQQZtD_SI&t

Notera dock att du vid samtliga av dessa chassin måste ha fläkten till vänster istället för till höger för att få plats med den om dina ram-minnen inte är väldigt "low profile".

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Jag hade testat ett kolink stronghold för den pengen. (Kolla att kylaren får plats).
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5099980

Två medföljande molexfläktar. Vet inte om dom är något att hurra för, men det är ju åtmintone två fläktar i ett chassi för 500:- vilket inte är det vanligaste idag. Dessutom härdat glas. Är fläktarna högljudda går de ju alltid att "fulmodda" till 7v eller 5v. Gissar att din rigg inte går jättevarm heller så det lär ju inte vara några problem att köra fläktarna på låga varvtal.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag har ett Focus G med NH-D15. Tror inte du får bättre kabbis för pengarna. Det är precis så kylaren får plats. Jag borrade ur cdrom och hårddiskhållaren för bättre luftflyt. Inga problem med en 240 radiator i front om du vill det.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag hade testat ett kolink stronghold för den pengen. (Kolla att kylaren får plats).
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5099980

Två medföljande molexfläktar. Vet inte om dom är något att hurra för, men det är ju åtmintone två fläktar i ett chassi för 500:- vilket inte är det vanligaste idag. Dessutom härdat glas. Är fläktarna högljudda går de ju alltid att "fulmodda" till 7v eller 5v. Gissar att din rigg inte går jättevarm heller så det lär ju inte vara några problem att köra fläktarna på låga varvtal.

Den får inte plats =/

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Jag har ett Focus G med NH-D15. Tror inte du får bättre kabbis för pengarna. Det är precis så kylaren får plats. Jag borrade ur cdrom och hårddiskhållaren för bättre luftflyt. Inga problem med en 240 radiator i front om du vill det.

Med låst i7a och GTX 1070 lär han inte få tempproblem ed en NH-15D direkt?! Är det PWM-fläktar som följer med Focus G?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver:

Nej, det var rätt billiga fläktar som var med mitt i alla fall. Hade flera Noctual liggandes som jag satte uppe. Har radiator i front.
Har kört 9900k/2080Ti på luft där utan problem. Graffe kan bli något varmt, därför fulmoddade jag en AIO på mitt kort.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbe95:

bra tips ! jag kollade lite och hittade ett chassi jag gillade dock finns det två varianter och jag vet inte riktigt vilken jag bör ha eller vad skillnaden är?

någon som vet?

https://www.inet.se/produkt/6904405/cooler-master-masterbox-3...

https://www.inet.se/produkt/6904406/cooler-master-masterbox-3...

Ser ut att vara samma låda med lite olika utseende
måtten är lita har samma bestyckning
enda skillnaden som jag ser är fronten

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Kanske får ett Fractal design r5 över om du kan vänta tills måndag kväll när min annons går ut.
Om du är intresserad förstås

Permalänk
Medlem

jag har phantek p300a och ÄLSKAR DEN! snygg, bra kylning. går ej att klaga. men en noctua dh15 kanske inte riktigt får plats.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Det står tyvärr ingenstans vad det är för moderkort i din burk vad jag kan se. Chassit du länkade har bara plats för ett mATX moderkort. Kan du öppna och ta en bild in i din dator så vi kan se storleken på moderkortet?

Annars är P300A ett shysst chassi som är någorlunda litet: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/datorchassi/towe... behöver dock en extra fläkt. Alternativt ett P400A som vann årets chassi från Gamers nexus förra året: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/datorchassi/towe...

Finns även i en RGB variant och få ingår tre stycken fläktar istället för endast två som i konfigurationen ovan: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/datorchassi/towe...

Här är en review av P400A, https://www.youtube.com/watch?v=ZfXQQZtD_SI&t

Notera dock att du vid samtliga av dessa chassin måste ha fläkten till vänster istället för till höger för att få plats med den om dina ram-minnen inte är väldigt "low profile".

Tack för svar och tipsen på alla olika chassi modellerna! just nu lutar det mot att köpa ett lite dyrare chassi Coolermaster modellen jag länkade tidigare.

här kommer en bild på moderskortet, väldigt litet moderskort ser det ut som..
hoppas bilden funkar.. Det står ASUS CL12CP på kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Jag har ett Focus G med NH-D15. Tror inte du får bättre kabbis för pengarna. Det är precis så kylaren får plats. Jag borrade ur cdrom och hårddiskhållaren för bättre luftflyt. Inga problem med en 240 radiator i front om du vill det.

tack för tipset! bra att veta att fläkten får plats hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Ser ut att vara samma låda med lite olika utseende
måtten är lita har samma bestyckning
enda skillnaden som jag ser är fronten

ja precis därför jag undrade, nu ser jag att fronten är lite annorlunda.
tror jag kommer att köpa det chassit bara jag vet att moderskortet kommer att passa, men jag antar att ett litet moderskort bör passa i de flesta chassin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbe95:

ja precis därför jag undrade, nu ser jag att fronten är lite annorlunda.
tror jag kommer att köpa det chassit bara jag vet att moderskortet kommer att passa, men jag antar att ett litet moderskort bör passa i de flesta chassin?

ja men kan kan för säkerhet kolla upp det lådorna som du fundera på stöder som mest mATX format och mindre moderkort

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

ja men kan kan för säkerhet kolla upp det lådorna som du fundera på stöder som mest mATX format och mindre moderkort

ja det är smart, kan jag med säkerhet säga att formfaktorn på mitt moderskort är mATX?

Permalänk
Medlem

de vågar jag inte svara på enda jag så på kortet är att moderkortet är ASUS GL12CP men de är en lite special kort som Asus har byggt till en färdig dator

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

de vågar jag inte svara på enda jag så på kortet är att moderkortet är ASUS GL12CP men de är en lite special kort som Asus har byggt till en färdig dator

ah precis, hittar inget alls om kortet.. jag fick ju datorn av en polare annars hade jag aldrig köpt en färdigbyggd burk.
Man märker ju snabbt att denna datorn inte är till för någon som vill skruva själv.. köpte Coolermaster chassit igår så får se om jag lyckas flytta grejerna sen

Permalänk
Medlem

@Jygge: borde jag inte kunna måtta moderskortet? mATX kort ska väl ha ett speciellt mått?

Permalänk
Hedersmedlem

Behöver du verkligen en NH-D15 till en låst i7-8700? Det känns totalt overkill.

Den kommer ju inte dra ens i närheten av den värme som en NH-D15 kan leda bort.

Köp en billigare mindre kylare istället så slipper du byta chassi och sparar lätt en tusenlapp och en massa jobb. Du ska inte behöva lägga mer än 500 kr på en kylare till en i7-8700 i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbe95:

@Jygge: borde jag inte kunna måtta moderskortet? mATX kort ska väl ha ett speciellt mått?

Helloj

Tror ditt kort är ett m-atx kort, möjligen någon typ av bastard då det är ett oem kort. Här följer en lista:

Form factor Originated Max. size width × depth
Mini-ATX AOpen 5.9 × 5.9 in 150 × 150 mm
FlexATX Intel 9.0 × 7.5 in 228.6 × 190.5 mm max.
Mini-ITX VIA 6.7 × 6.7 in 170 × 170 mm max.
Nano-ITX VIA 4.7 × 4.7 in 120 × 120 mm

Glhf!

P.S min röst hamnar på ett Phanteks P400A chassi utan rgb fläktar för 799:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbe95:

@Jygge: borde jag inte kunna måtta moderskortet? mATX kort ska väl ha ett speciellt mått?

Skrivet av [SmR]BMF:

Helloj

Tror ditt kort är ett m-atx kort, möjligen någon typ av bastard då det är ett oem kort. Här följer en lista:

Form factor Originated Max. size width × depth
Mini-ATX AOpen 5.9 × 5.9 in 150 × 150 mm
FlexATX Intel 9.0 × 7.5 in 228.6 × 190.5 mm max.
Mini-ITX VIA 6.7 × 6.7 in 170 × 170 mm max.
Nano-ITX VIA 4.7 × 4.7 in 120 × 120 mm

Glhf!

P.S min röst hamnar på ett Phanteks P400A chassi utan rgb fläktar för 799:-

Det ser ut som ett vanligt mATX, men du kan ju prova mäta för säkerhets skull. Monteringshålen kan jag inte tänka mig är annorlunda än standard. Dessutom är det Asus, de brukar köra ATX-standarden, till skillnad från Dell och HP som får för sig att köra egna varianter, även på nätaggregatskontakter osv också

Mini-ATX är något helt annat för övrigt, som är mindre än Mini-ITX till och med. Det vi pratar om nu är Micro-ATX, även kallat µATX eller mATX. Det enda som skiljer från vanliga ATX är längden, bredden är samma

mATX: 244 × 244 mm (4 expansionsplatser)
ATX: 305 × 244 mm (7 expansionsplatser)

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbe95:

@Jygge: borde jag inte kunna måtta moderskortet? mATX kort ska väl ha ett speciellt mått?

Är inte bara måtten som gäller men du kan kolla kortet mot ett annat mATX kort för att bedöma storleken

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz