En användares iOS upplevelser och tankar

Permalänk
Medlem

En användares iOS upplevelser och tankar

Har haft iPhone och dess ekosystem sen i höstas nu, då flytten från Android begav sig. Och jag kunde inte vara mer än nöjd, kan iofs vara att det är kul att testa nånting nytt och därav så blev upplevelsen och intrycken av ett OS man aldrig använt sig av förut större. Men oavsett så känner jag att nån flytt tillbaka till Android träsket kommer det aldrig bli nåt tal om. Finns ingenting kvar som lockar.

Jag har redan hävdat förut att Apples uppdateringar över lång tid, och kontinuerliga, var den enskilt största anledningen till att jag bytte. Närmsta man kom var Googles Pixel serie, som även den drogs med ett enormt hopp sett till hur länge telefonen får stöd i form av uppdateringar, säkerhetspatchar osv. Jag tycker den här bilden som jag har använt mig av tidigare talar sitt tydliga språk:

Det är en viss skillnad tycker jag. Ska dock inte göra detta till en flamewar tråd, inget Apple vs Android och vise versa.

Men trots detta så finns det alltid 2 sidor av ett mynt, och man förundras ibland över hur tanken bakom vissa saker är. Är ingenting som jag egentligen stör mig på, eller jo: JAG STÖR MIG PÅ DET. varför ska Apple alltid (jag vet inte hur länge dock ska erkännas) tala om vilken app som man använt tidigare innan en annan app används. Ni vet den där lilla textraden uppe i vänstra hörnet som påminner en om att:

Du använde bankid innan du öppnade Länsförsäkringar.
Du använde sök för att öppna IMDB
Du använde App store för att öppna ViaPlay

???? Yeah....so what? I KNOW THIS
Liksom, jag vet vilken app jag använde innan, finner den detaljen totalt onödig och irriterande faktiskt.
Sen stör jag mig lite på att man inte kan arrangera ikonerna hur man vill, men det är ingen big deal.
Tanken med tråden är inte att ranta ang vilket OS som är bäst, så inget iOS vs Android tack.
Har ni andra saker ni stör er på med iOS?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag stör mig inte på att det finns en knapp som går tillbaka till appen jag precis var i. Jag tycker det är smidigt att bli påmind om att appen man är i öppnades för att man tryckte på något i en annan app.

Vad tycker du det ska vara där istället?

...och, vad menar du att man inte kan arrangera ikonerna? Man kan ju flytta runt dem bäst man vill!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Hmm. Som användare av båda operativsystemen så har jag faktiskt stört mig på att den saknas i Android!?
😄
Men det handlar väl om vanemönster.

Permalänk
99:e percentilen

Har använt Android-telefoner i ett decennium och surfplattor med iOS lika länge.

Det jag finner mest störande med iOS är att det är byggt på föresatsen att alla enheter i hela världen kör ett OS från Apple. Allt är guld och gröna skogar tills man vill överföra filer eller på annat sätt interagera med ett annat OS. Då sitter man där.

En annan "feature" som agerar dealbreaker för mig är att bilder jag tar på iOS får slumpmässiga filnamn och hamnar slumpmässigt utspridda i slumpmässigt namngivna mappar. Jag föredrar filnamn på formatet YYYYMMDD_HHMMSS.jpg och att kunna sortera filerna som jag vill. Apple låtsas emellertid som bekant att filer inte finns. Det gillar jag inte.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Printscreen:

Jag stör mig inte på att det finns en knapp som går tillbaka till appen jag precis var i. Jag tycker det är smidigt att bli påmind om att appen man är i öppnades för att man tryckte på något i en annan app.

Vad tycker du det ska vara där istället?

...och, vad menar du att man inte kan arrangera ikonerna? Man kan ju flytta runt dem bäst man vill!

Håller med dig helt.
Om man går in på bankappen och sen signerar med bankid så är det smidigt och enkelt att hoppa tillbaka till bankappen igen.

Att flytta ikoner är heller inga problem men tyckte det var enklare förr innan man som nu får upp en dropplista om man inte trycker exakt enligt Applestyle.

Något jag inte gillar hos IOs är i så fall att man inte kan välja bort vissa program direkt vid uppdateringen som jag vet att jag aldrig kommer använda. Sen läggs det för mycke fokus på allt vad facebook, insta och liknande med filter och olika emojis och för mig som är helt ointresserad av detta så kan det bli lite mycke. Har aldrig använt Android själv men gissar att det är samma där.

Fördelar med Apple är väl ändå att det är väldigt logiskt och enkelt ända tills man kommer till Itunes som jag skyr som elden. Ingen logik eller smidighet alls.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Har använt Android-telefoner i ett decennium och surfplattor med iOS lika länge.

Det jag finner mest störande med iOS är att det är byggt på föresatsen att alla enheter i hela världen kör ett OS från Apple. Allt är guld och gröna skogar tills man vill överföra filer eller på annat sätt interagera med ett annat OS. Då sitter man där.

En annan "feature" som agerar dealbreaker för mig är att bilder jag tar på iOS får slumpmässiga filnamn och hamnar slumpmässigt utspridda i slumpmässigt namngivna mappar. Jag föredrar filnamn på formatet YYYYMMDD_HHMM.jpg och att kunna sortera filerna som jag vill. Apple låtsas emellertid som bekant att filer inte finns. Det gillar jag inte.

Det har ju ändrats en del till framförallt IOS 13, där finns en hyfsad filhanterare så man kan hantera filer lokalt, på NAS, på molntjänster (som t ex Google Drive) och t o m på USB-minne (med adapter) som exempel.

Och bilder får inte slumpmässiga namn, de får ordningsnummer som räknas upp med ett för varje foto/film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag stör mig inte på att det finns en knapp som går tillbaka till appen jag precis var i. Jag tycker det är smidigt att bli påmind om att appen man är i öppnades för att man tryckte på något i en annan app.

Vad tycker du det ska vara där istället?

...och, vad menar du att man inte kan arrangera ikonerna? Man kan ju flytta runt dem bäst man vill!

Behöver inte vara nånting där uppe, kan vara tomt. Jag tycker mer tvärtom att det är lite störande att konstant bli påmind om vilken app jag använde innan. Är nog en vanesak från Android där det inte fanns, så här blir det nåt nytt som jag finner överflödigt. Men vi är ju alla olika 👍

Kanske har missat nåt....Men med ikonerna menar jag att dom läggs i ett automatiskt rutnät och att dom (vad jag förstår) alltid flyttas uppåt. Du kan inte ha några nere i botten på skärmen och vissa på toppen 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Behöver inte vara nånting där uppe, kan vara tomt. Jag tycker mer tvärtom att det är lite störande att konstant bli påmind om vilken app jag använde innan. Är nog en vanesak från Android där det inte fanns, så här blir det nåt nytt som jag finner överflödigt. Men vi är ju alla olika

Huvudsyftet är ju inte att påminna dig om var du kom ifrån utan det är ju för att lätt komma tillbaka till appen du kom ifrån. IOS har ju inte har någon bakåtknapp som Android.
Du vet väl att du kan trycka på texten så att du kommer tillbaka till appen som du kom ifrån?

Permalänk
Hedersmedlem

Att det är så jävla meckigt att dela filer mellan olika appar och att du inte kan låta en app alltid öppna filer av en viss typ. Om man regelbundet behöver ladda ner och öppna filer utan nativt stöd i iOS är det inget kul alls.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har haft iPhone och dess ekosystem sen i höstas nu, då flytten från Android begav sig. Och jag kunde inte vara mer än nöjd, kan iofs vara att det är kul att testa nånting nytt och därav så blev upplevelsen och intrycken av ett OS man aldrig använt sig av förut större. Men oavsett så känner jag att nån flytt tillbaka till Android träsket kommer det aldrig bli nåt tal om. Finns ingenting kvar som lockar.

Jag har redan hävdat förut att Apples uppdateringar över lång tid, och kontinuerliga, var den enskilt största anledningen till att jag bytte. Närmsta man kom var Googles Pixel serie, som även den drogs med ett enormt hopp sett till hur länge telefonen får stöd i form av uppdateringar, säkerhetspatchar osv. Jag tycker den här bilden som jag har använt mig av tidigare talar sitt tydliga språk:
https://i.imgur.com/ZITjbkN.jpg

Det är en viss skillnad tycker jag. Ska dock inte göra detta till en flamewar tråd, inget Apple vs Android och vise versa.

Men trots detta så finns det alltid 2 sidor av ett mynt, och man förundras ibland över hur tanken bakom vissa saker är. Är ingenting som jag egentligen stör mig på, eller jo: JAG STÖR MIG PÅ DET. varför ska Apple alltid (jag vet inte hur länge dock ska erkännas) tala om vilken app som man använt tidigare innan en annan app används. Ni vet den där lilla textraden uppe i vänstra hörnet som påminner en om att:
https://i.imgur.com/dglwC18.jpg

Du använde bankid innan du öppnade Länsförsäkringar.
Du använde sök för att öppna IMDB
Du använde App store för att öppna ViaPlay

???? Yeah....so what? I KNOW THIS
Liksom, jag vet vilken app jag använde innan, finner den detaljen totalt onödig och irriterande faktiskt.
Sen stör jag mig lite på att man inte kan arrangera ikonerna hur man vill, men det är ingen big deal.
Tanken med tråden är inte att ranta ang vilket OS som är bäst, så inget iOS vs Android tack.
Har ni andra saker ni stör er på med iOS?

Ingen bakåtknapp, alla knappar ska byta plats från höger till vänster hörn titt som tätt, markera text är marddröm på många sidor, uppenbara push to hold funktioner finns inte, alla menyer är sjukt strika med vad de ska ha och inte ha, t.ex. varför inte sammanfatta lite mer att vissa keyboard settings inte finns under "Hjälpmedel" t.ex.
Inställningar DIREKT innuti apparna utan att behöva gå Settings -> Appen -> Settings -.-

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Huvudsyftet är ju inte att påminna dig om var du kom ifrån utan det är ju för att lätt komma tillbaka till appen du kom ifrån. IOS har ju inte har någon bakåtknapp som Android.
Du vet väl att du kan trycka på texten så att du kommer tillbaka till appen som du kom ifrån?

Jaja det vet jag så klart, ur det syftet så förstår jag tanken med det. Jag har mer tyckt att det har varit enklare att öppna multi-taskern och välja det program jag vill gå till.

Jag tror mer det har med mitt användningsmönster att göra. Till ex om jag öppnar min bankapp (länsförsäkringar i detta fallet), så skickas jag först så klart till bankid och signerar/loggar in, och sen skickas jag in i banken. Inget konstigt med det, men jag tror inte jag använder appar på så sätt att jag behöver gå tillbaka till ex bankid i detta fallet. Jag är klar där.
Förstår dock att vissa finner det smidigt.
Kan vara så att jag helt enkelt inte insett poängen med det än, får kanske ge det chans 😊

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Ingen bakåtknapp, alla knappar ska byta plats från höger till vänster hörn titt som tätt, markera text är marddröm på många sidor, uppenbara push to hold funktioner finns inte, alla menyer är sjukt strika med vad de ska ha och inte ha, t.ex. varför inte sammanfatta lite mer att vissa keyboard settings inte finns under "Hjälpmedel" t.ex.
Inställningar DIREKT innuti apparna utan att behöva gå Settings -> Appen -> Settings -.-

Att markera text är en sak jag också har märkt kan vara lite småknixigt i iOS. Är nästintill aldrig som jag lyckas markera en enskilt bokstav i ett ord, utan hamnar antingen framför eller bakom ordet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Att markera text är en sak jag också har märkt kan vara lite småknixigt i iOS. Är nästintill aldrig som jag lyckas markera en enskilt bokstav i ett ord, utan hamnar antingen framför eller bakom ordet.

Ojj, blev precis påmind av det värsta av värsta:
Markera text man själv skriver, VARFÖR vill den inte vilja sätta markering DIREKT i MITTEN av ett ord? Utan alltid Framför.
Sen att lägga till skumma tecken och leka med space, att skriva ett meddelande i "fritext" är omöjligt utan den vill alltid ha sin väg...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Påminner igen

Meningen med tråden är inte en hata iOS tråd.
Är överlag mer nöjd under dom senaste 8 månaderna än jag nog var totalt sett under Android tiden. Men med tiden så hittar man som sagt saker man kanske inte har förstått meningen med riktigt, använder på helt annat sätt än vad som var tänkt.
Så nöjd som jag var under Windows Phone tiden däremot tror jag nog aldrig jag kommer bli tyvärr, kanske kan komma nära nog.
Är då det är bra med synpunkter och klarhet från er som svarat/svarar i tråden 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har haft iPhone och dess ekosystem sen i höstas nu, då flytten från Android begav sig. Och jag kunde inte vara mer än nöjd, kan iofs vara att det är kul att testa nånting nytt och därav så blev upplevelsen och intrycken av ett OS man aldrig använt sig av förut större. Men oavsett så känner jag att nån flytt tillbaka till Android träsket kommer det aldrig bli nåt tal om. Finns ingenting kvar som lockar.

Jag har redan hävdat förut att Apples uppdateringar över lång tid, och kontinuerliga, var den enskilt största anledningen till att jag bytte. Närmsta man kom var Googles Pixel serie, som även den drogs med ett enormt hopp sett till hur länge telefonen får stöd i form av uppdateringar, säkerhetspatchar osv. Jag tycker den här bilden som jag har använt mig av tidigare talar sitt tydliga språk:
https://i.imgur.com/ZITjbkN.jpg

Det är en viss skillnad tycker jag. Ska dock inte göra detta till en flamewar tråd, inget Apple vs Android och vise versa.

Men trots detta så finns det alltid 2 sidor av ett mynt, och man förundras ibland över hur tanken bakom vissa saker är. Är ingenting som jag egentligen stör mig på, eller jo: JAG STÖR MIG PÅ DET. varför ska Apple alltid (jag vet inte hur länge dock ska erkännas) tala om vilken app som man använt tidigare innan en annan app används. Ni vet den där lilla textraden uppe i vänstra hörnet som påminner en om att:
https://i.imgur.com/dglwC18.jpg

Du använde bankid innan du öppnade Länsförsäkringar.
Du använde sök för att öppna IMDB
Du använde App store för att öppna ViaPlay

???? Yeah....so what? I KNOW THIS
Liksom, jag vet vilken app jag använde innan, finner den detaljen totalt onödig och irriterande faktiskt.
Sen stör jag mig lite på att man inte kan arrangera ikonerna hur man vill, men det är ingen big deal.
Tanken med tråden är inte att ranta ang vilket OS som är bäst, så inget iOS vs Android tack.
Har ni andra saker ni stör er på med iOS?

Det som jag stör mig mest med iOS (och som är anledningen till varför jag inte kommer byta till iOS den närmsta tiden) är notifikationssystemet. Android är mils före där tycker jag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Meningen med tråden är inte en hata iOS tråd.
Är överlag mer nöjd under dom senaste 8 månaderna än jag nog var totalt sett under Android tiden. Men med tiden så hittar man som sagt saker man kanske inte har förstått meningen med riktigt, använder på helt annat sätt än vad som var tänkt.
Så nöjd som jag var under Windows Phone tiden däremot tror jag nog aldrig jag kommer bli tyvärr, kanske kan komma nära nog.
Är då det är bra med synpunkter och klarhet från er som svarat/svarar i tråden 👍

Sorry,
Men jag hade iPhone och det blev på tok för mycket misstag, normala tasks som ska bara behöva två tryck kräver oftast en googling för hitta, körde iOS ärligt över ett halv år vardagligen, du frågade vad man irriterade sig på, och de va dessa saker på riktigt jag skrev som gjorde att jag böt telefon. Punkten över i:et blev att skiftar du mellan 4 språk (hela tiden) när du skriver - så hanterar ingen app detta på en iPhone av det jag kunde hitta, ironiskt när den säljs som "Business telefon".

Får jag fråga om stock keyboard:
Upplever du svårt att nudda tangeterna? Jag skriver brutalt dåligt på en iPhone och väldigt ofta känns det som att tangenterna ej registreras vilket jag kom fram till att jag kan oftast trycka mellan tangenter och väljer den INGEN bokstav istället?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Sorry,
Men jag hade iPhone och det blev på tok för mycket misstag, normala tasks som ska bara behöva två tryck kräver oftast en googling för hitta, körde iOS ärligt över ett halv år vardagligen, du frågade vad man irriterade sig på, och de va dessa saker på riktigt jag skrev som gjorde att jag böt telefon. Punkten över i:et blev att skiftar du mellan 4 språk (hela tiden) när du skriver - så hanterar ingen app detta på en iPhone av det jag kunde hitta, ironiskt när den säljs som "Business telefon".

Får jag fråga om stock keyboard:
Upplever du svårt att nudda tangeterna? Jag skriver brutalt dåligt på en iPhone och väldigt ofta känns det som att tangenterna ej registreras vilket jag kom fram till att jag kan oftast trycka mellan tangenter och väljer den INGEN bokstav istället?

Jag kör med SwiftKey och har gjort så sen typ 2 veckan med telefonen, tänkte att jag provade det inbyggda. Dock var jag alltför inrutad i SwiftKey för att byta.
Men nej, jag upplevde faktiskt inget av det du skrev.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av teejee:

Det har ju ändrats en del till framförallt IOS 13, där finns en hyfsad filhanterare så man kan hantera filer lokalt, på NAS, på molntjänster (som t ex Google Drive) och t o m på USB-minne (med adapter) som exempel.

Så sa de redan när iOS 11 släpptes. Då var jag skeptisk och slapp bli besviken. Inte heller denna gång låter jag mig luras, utan konstaterar att jag tror det när jag ser det.

Citat:

Och bilder får inte slumpmässiga namn, de får ordningsnummer som räknas upp med ett för varje foto/film.

Ja, det fattar jag, men vad är det värt? Inte ett smack.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag bytte från Android till min nuvarande iPhone XR efter ca 10 år med Android flaggskepp, och kan lätt säga att det är den bästa mobilen jag har haft. Trivs otroligt mycket bättre med iOS. Det enda jag egentligen saknar från Android är en specifik app som inte finns för iOS än, men den är på väg.

Det finns väl en eller två småsaker som jag stör mig på, men det är minimala grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag stör mig inte på att det finns en knapp som går tillbaka till appen jag precis var i. Jag tycker det är smidigt att bli påmind om att appen man är i öppnades för att man tryckte på något i en annan app.

Det kanske inte finns en dedikerad knapp för det men det finns andra sätt.

På min mobil med 3D-touch så trycker jag lite extra hårt längst till vänster på skärmen och sedan drar med fingret åt höger. Om du istället håller in fingret så kan du scrolla bland alla dina öppna appar. Om mobilen inte har 3D-touch så gissar jag att man gör som på min ipad.

På min ipad sveper jag med fingret åt höger på den där lilla raden längst ner så hamnar jag i den senast öppna appen.

Skrivet av Stefflo:

Sen läggs det för mycke fokus på allt vad facebook, insta och liknande med filter och olika emojis och för mig som är helt ointresserad av detta så kan det bli lite mycke. Har aldrig använt Android själv men gissar att det är samma där.

Även jag har inget itnresse av sociala medier men jag känner inte igen mig i det du skriver. Hur läggs det fokus på facebook m.m.?

Om du menar att det är jobbigt med ett tangentbord dedikerat för smileys så går det att ta bort, tror det är inställningar → allmänt → tangentbord.

Skrivet av RVX:

Behöver inte vara nånting där uppe, kan vara tomt. Jag tycker mer tvärtom att det är lite störande att konstant bli påmind om vilken app jag använde innan. Är nog en vanesak från Android där det inte fanns, så här blir det nåt nytt som jag finner överflödigt. Men vi är ju alla olika 👍

Det handlar som sagt om en smaksak så en möjlighet att ställa in hur man vill ha det vore ju trevligt. Men vi vet ju alla vad Apple tycker om inställningsmöjligheter...

För övrigt så borde du bara se namnet på din förra app när du blivit skickat till en annan app automatiskt från den första appen, t.ex. när du öppnar youtube från en länk i safari. De flesta av vill nog vid sådana tillfällen enkelt kunna komma tillbaka till den förra appen så jag förstår att knappen finns där.

Själv använder jag mig däremot av metoden jag skrev i första stycket i detta inlägg så för min del kvittar det om den finns kvar eller ej.

Skrivet av Niivpzi:

Ojj, blev precis påmind av det värsta av värsta:
Markera text man själv skriver, VARFÖR vill den inte vilja sätta markering DIREKT i MITTEN av ett ord? Utan alltid Framför.
Sen att lägga till skumma tecken och leka med space, att skriva ett meddelande i "fritext" är omöjligt utan den vill alltid ha sin väg...

Jag tror att de flesta vill att markören ska hamna mellan två ord, åtminstone jag vill det, och då hade det varit jobbigare att hamna i ett ord istället. Vi människor har klumpiga fingrar och telefonerna har små skärmar så man pekar inte alltid exakt där man vill peka och då tycker jag det är bättre att man konsekvent hamnar i slutet av ett ord än lite varstans.

Nuförtiden är det dessutom väldigt enkelt att finjustera vart markören ska hamna. Antingen med 3D-touch om enheten stödjer det eller genom att använda två fingrar och dra på tangentbordet.
Av någon urbota korkad anledning har de tagit bort 3D-touch från de senaste mobilerna så jag vet inte riktigt hur man gör där, det är ju inte lika smidigt att använda två fingrar på en mobil.

3D-touch tycker jag är underbart och gör användandet av telefonen betydligt smidigare än vad det hade varit utan. Tycker det är synd att så många knappt vet vad det är för något.

Angående din andra mening så förstår jag inte riktigt vad du menar. Syftar du på att ios har autocorrect (eller vad de kallas)? I så fall går det att stänga av.

Skrivet av jnsson:

Det som jag stör mig mest med iOS (och som är anledningen till varför jag inte kommer byta till iOS den närmsta tiden) är notifikationssystemet. Android är mils före där tycker jag

Hur är det bättre på android? Var länge sedan jag höll i en android så jag har glömt hur de fungerade.

Skrivet av Niivpzi:

Punkten över i:et blev att skiftar du mellan 4 språk (hela tiden) när du skriver - så hanterar ingen app detta på en iPhone av det jag kunde hitta, ironiskt när den säljs som "Business telefon".

Får jag fråga om stock keyboard:
Upplever du svårt att nudda tangeterna? Jag skriver brutalt dåligt på en iPhone och väldigt ofta känns det som att tangenterna ej registreras vilket jag kom fram till att jag kan oftast trycka mellan tangenter och väljer den INGEN bokstav istället?

Du kan lägga till hur många tangentbord du vill under inställningarna och då får du en liten jordglobssymbol på nedre hörnet av tangentbordet. Trycker du på den så kan du välja det språk du vill skriva på så ändras bokstäverna och stavningskontrollen.

Jag har aldrig haft problem med att missa tangenterna. Jag testade nyss att med flit försöka hamna mellan tangenter men det gick inte, jag fick alltid en bokstav hur mycket jag än försökte. Du hade kanske ett måndagsexemplar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Hur är det bättre på android? Var länge sedan jag höll i en android så jag har glömt hur de fungerade.

Grupperar meddelanden från samma app på bättre sätt, visar mycket bättre att man har notiser genom att visa ikonerna i statusfältet, till vänster, mm. Svårt o förklara för mig, men jag gillar det mycket bättre på Android

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det handlar som sagt om en smaksak så en möjlighet att ställa in hur man vill ha det vore ju trevligt. Men vi vet ju alla vad Apple tycker om inställningsmöjligheter...

För övrigt så borde du bara se namnet på din förra app när du blivit skickat till en annan app automatiskt från den första appen, t.ex. när du öppnar youtube från en länk i safari. De flesta av vill nog vid sådana tillfällen enkelt kunna komma tillbaka till den förra appen så jag förstår att knappen finns där.

Själv använder jag mig däremot av metoden jag skrev i första stycket i detta inlägg så för min del kvittar det om den finns kvar eller ej.

Är som sagt inte riktigt kompis med den funktionen än, kanske lär mig uppskatta den mer framöver 😅
Men jag förstår bättre poängen med den nu.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag gillar tillbaka knappen speciellt om man ska in på bank-id, så är det lätt att byta tillbaka igen.
Annars gillar jag inte att de inte lägger till mer saker i iOS så som på nyare modeller, kan man snabbvälja direkt i kamera appen vilken upplösning man vill ha, vilket man ej kan på äldre modeller men med samma iOS version.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Är som sagt inte riktigt kompis med den funktionen än, kanske lär mig uppskatta den mer framöver 😅
Men jag förstår bättre poängen med den nu.

Ja, den kommer ju enbart när du öppnar appen från en annan app, t ex i fallet med bank/swish och bankid och då vill man ju snabbt tillbaka efter man godkänt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."