Brittiska konsumentverket granskar enhet som "skyddar" mot 5G-strålning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tror jag har en site för dig 😂.
https://www.groundology.se/om-jordning

De säljer såklart prylar där också. Jordade sängkläder exempelvis.

Perfekt när man ska montera en dator i sängen.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Tur att vi inte har 5g här än så vi inte behöver köpa denna fantastiska produkt ,😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tror jag har en site för dig 😂.
https://www.groundology.se/om-jordning

De säljer såklart prylar där också. Jordade sängkläder exempelvis.

... 😶

Snacka om att dra ESD-skydd till en helt grundlös nivå.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Det finns inget som heter 5G-strålning eller mobilstrålning, lika lite som det finns P3-strålning eller TV4-strålning. Det är radiovågor alltihop och vi vet rätt väl hur de fungerar vid det här laget.

5G använder heller inga nya eller konstiga radiofrekvenser, samma eller närliggande våglängder har länge använts för andra typer av kommunikation. Radar, satelliter, radiolänkar och massor av annat. Det enda som är nytt är hur vi använder dem och vad vi kallar dem.

Nej jag tror mobilstrålning påverkar kroppen lika mycket som wifi-signaler. Tills det finns studier som säger det motsatta tror jag det är skadligt för människan.

Jag börjar bli trött på de som förespråkar mobilstrålning utan någon som helst kritik och hånar oss som är tveksamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur vet man med säkerhet att 5G strålning eller mobilstrålning för den delen är säker för människan eller naturen?

För att börja förklara det här måste jag veta var din nivå ligger.

Vad är det för skillnad på den elektromagnetiska strålningen ifrån 5G och den elektromagnetiska strålningen ifrån din egen kropp?

Ta en ficklampa, eller sätt på ficklampan på mobilen, och lys igenom den köttiga delen på din hand mellan tummen och pekfingret. Vad är det för skillnad på den elektromagnetiska strålningen som lyser igenom ditt kött och 5G?

Skrivet av Dinkefing:

Nej jag tror mobilstrålning påverkar kroppen lika mycket som wifi-signaler. Tills det finns studier som säger det motsatta tror jag det är skadligt för människan.

Det finns massvis med studier som säger att det är ofarligt för människan.
Vad dillar du om?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Dinkefing:

Nej jag tror mobilstrålning påverkar kroppen lika mycket som wifi-signaler. Tills det finns studier som säger det motsatta tror jag det är skadligt för människan.

Men...det finns ju inga (korrekt utförda och peer-reviewade) studier som påvisar problem med wifi-signaler på normalt användningsavstånd heller?
Återigen, vetenskapen kan inte bevisa att något inte existerar, man kan bara presentera studier som inte visar på ett samband mellan wifi/3G/4G/5G och sämre hälsa.

Jag har hört att det är farligt att andas. Alla som andas dör till slut. Jag väljer att tro att det är farligt att andas tills det finns studier som säger motsatsen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte vad som är mest skrattretande: att produkten tillverkas och säljs, eller de som köper den. Både ock nog.

Bra att VETENSKAP tillämpas och att något konsumentverk "calls out the bullshit".

De bör även titta på homeopati och övrig alternativ medicin när de väl håller på...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Det skrämmande är också att det finns folk som troligtvis går på detta.
4000kr, det måste ju vara legitimt då.

Precis vad jag tänkte. Folk kan ju inte tänka själva år 2020, eller så har de förmodligen inte den tekniska grunden för att kunna dra en vettig slutsats.

Permalänk

är inte detta lite same same som när de var ett djävla liv om att mobiler skpade hjärntumörer på de glada 90-talet

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Hur vet man med säkerhet att 5G strålning eller mobilstrålning för den delen är säker för människan eller naturen?

Ursäkta uttrycket, men ens föräldrar samt en själv borde redan ha diagnostiserats med hjärncancer för flera år sedan om det verkligen var så skadligt som vissa vill påstå med tanke på hur länge mobilstrålning har funnits.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Finns mer där det kom ifrån.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returtony:

är inte detta lite same same som när de var ett djävla liv om att mobiler skpade hjärntumörer på de glada 90-talet

Exakt så.

Och globalt har vi sett ~0% ökning i oförklarad hjärncancer sedan 80-talet då mobilnäten började komma.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HappySatan:

Om de lyckas lura någon att något så urbota korkat fungerar tycker jag nästan att de förtjänar sina pengar.

Hehe. Ja jag kan känna igen mig här ;). En annan sådan grej är väl att exempelvis ramlösa kan sälja vatten för samma pris som köttfärs(!). 25 spänn för en halvlitersflaska på pressan. 50 kronor kilot. Waow!
Men well played och funkar det så funkar det.

Skrivet av HappySatan:

Detsamma gäller även omvänt - kan man inte tänka förtjänar man nästan att bli lurad, eller så borde man ha en god man som förvaltar ens pengar.

(Jo, jag vet, jag är en hemsk människa.)

Här tycker jag nog det blir lite svårare. För det finns lurendrejeri på alla nivåer. Man kan ta grejen med Allra som snuvade pensionsspararna på några hundra miljoner. Man kan ju säga samma sak där. Köpte folk den ekonomiska produkten utan total transparens? Vilkad dumskallar som får skylla sig själva. De som gjorde affärer med HQ bank borde kanske vetat bättre, och de väljare som får sina vallöften svikna får skylla sig själva i så fall. Allt kan alltid vändas mot den som blir lurad på alla nivåer.
Jag vet inte om det blir så chysst.
Jag tror snarare man får förhålla sig till att vi människor har en variation på kognitiv kapacitet och förmåga att genomskåda bluffar. Vi är alla lite olika där. Vissa saker kan jag väl också känna av att... ja bara håll er undan från den skiten. Köp inte USBminnen i plast som ska skydda mot strålning, tro inte på att jordade lakan ska göra att du mår bättre och för tusan använd inte homeopatimedicin mot cancer. Really! Men det är i alla lägen bluffmakarna jag vill skuldbelägga snarare än de som blir lurade. Jag tycker nog inte att lågbegåvade människor, dementa eller de med nedsatt kognitiv förmåga riktigt förtjänar att bli lurade.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tror jag har en site för dig 😂.
https://www.groundology.se/om-jordning

Ett fantastikt underhållande utdrag:
- "Den mest direkt märkbara effekten som människor rapporterar när de blir jordade är att de helt enkelt "mår bättre". Det har beskrivits som fridfullhet, en känsla av ro och minskad stress. Om det funnits smärta så har den ofta reducerats eller försvunnit helt."

De säljer såklart prylar där också för att hjälpa till med jordningen. Jordade sängkläder exempelvis.

Helt fantastiskt ju! Nu även ESD-säker när jag drömmer om elektronik <3

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tror jag har en site för dig 😂.
https://www.groundology.se/om-jordning

Ett fantastikt underhållande utdrag:
- "Den mest direkt märkbara effekten som människor rapporterar när de blir jordade är att de helt enkelt "mår bättre". Det har beskrivits som fridfullhet, en känsla av ro och minskad stress. Om det funnits smärta så har den ofta reducerats eller försvunnit helt."

De säljer såklart prylar där också för att hjälpa till med jordningen. Jordade sängkläder exempelvis.

Var ju en som hade problem med att det blev blå blixtrar och att han fick stötar när han sov i sin säng. Kanske hen skulle ta och prova dessa jordade sängkläder?

Permalänk
Medlem

Var får man tag i ett usb minne med 128 MB? Det är den stora frågan.
Dessutom, schysst vinstmarginal. En snabbkoll på prisjakt ger att 16 GB får att få för 60 kr.

Permalänk
Medlem

Jag har ett gammalt 64GB stickminne här hemma, får man 50% skydd då tror ni?

edit, såg att det var MB, inte GB. Fan, då måste jag ju vara kanonsäker!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Var får man tag i ett usb minne med 128 MB? Det är den stora frågan.
Dessutom, schysst vinstmarginal. En snabbkoll på prisjakt ger att 16 GB får att få för 60 kr.

Hittade väl en dammig låda längst in på lagret, såg en gyllene möjlighet att bli av med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nej jag tror mobilstrålning påverkar kroppen lika mycket som wifi-signaler. Tills det finns studier som säger det motsatta tror jag det är skadligt för människan.

Jag börjar bli trött på de som förespråkar mobilstrålning utan någon som helst kritik och hånar oss som är tveksamma.

Inget fel i att vara tveksam, och försiktighetsprincipen är sund.

Hittills finns det inga seriösa studier som visar på någon fara, och det har gjorts många studier under lång tid. Det betyder inte att det automatiskt är 100% bevisat riskfritt, men det finns ingen indikation på motsatsen (annat än en svag uppvärmning av kroppsvävnad vid användande av mobiltelefon direkt mot kroppen, som exempelvis kan undvikas genom att använda headset och ha telefonen på lite avstånd).

För övrigt förespråkar jag inte mobilstrålning, jag föredrar signalstabiliteten med kablar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Är inte ett dugg rädd för strålningen alls men något jag funderat lite på är varför vi behöver 5G? Känns inte som att jag som privatperson behöver det överhuvudtaget, någon som vet några bra användningsområden?

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strumpa:

Är inte ett dugg rädd för strålningen alls men något jag funderat lite på är varför vi behöver 5G? Känns inte som att jag som privatperson behöver det överhuvudtaget, någon som vet några bra användningsområden?

Som privatperson kan du helt och hållet ignorera 5G hajpen dom närmsta åren.
Det är absolut någonting som behövs för framtiden med sina lägre latenser och bättre hantering av många uppkopplade enheter.

Permalänk
Medlem

@keyser: Hm, jag kanske har något som ligger och skräpar i elektronik lådan. Ett par lurar som inte fungerar kan lätt fås till att vara anti-5G certifierade.

Permalänk
Inaktiv

När allt är sagt tycker jag absolut man kunde avvakta med de högre frekvenserna i 5g. Det har ju testats på djur som tar skada av EMR i 2.4ghz och då inte från en microvågsugn utan motsvarande mobilkommunikationsutrustning.

Varför alla miljömuppar kniper käft om det förstår jag mig heller inte på. Hur vettigt är det att ha en mast runt varje hörn för att få lite snabbare mobilsurf? Internet står redan för mer utsläpp än hela europas bilpark och vad jag förstår så kommer 5g basstationerna i tillägg vara betydligt energihungrigare än 4g stationerna.

Nu är jag varken miljövurmare eller teknikhatare. Men jag ser ändå inte poängen med att vi konstant måste utvidga spektrumet mer och mer konstant. Internet på mobilen är redan snabbare än mina vildaste fantasier som tonårig grabb. Jag kan redan göra slut på mina 50gb data i månaden på en timma om jag så vill.

Vad finns det för praktisk fördel att utöka hastigheten ännu mera till kostnad av att säkerligen mer än dubblera antalet basstationer runt om i landet. El och installationskostnader som i slutänden kunderna (altså vi) måste vara med och finansiera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nej jag tror mobilstrålning påverkar kroppen lika mycket som wifi-signaler. Tills det finns studier som säger det motsatta tror jag det är skadligt för människan.

Precis som solstrålning, kranvatten, eller rabarber? Allt detta är bevisat farligt för människan i tillräckligt stora doser.- till skillnad från wifi-signaler.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Erik_T:

Precis som solstrålning, kranvatten, eller rabarber? Allt detta är bevisat farligt för människan i tillräckligt stora doser.- till skillnad från wifi-signaler.

Mmm. Jag skulle nog säga att när man tar in doser här så finns det maxdoser även för alla frekvenser av det elektromagnetiska spektrat ;).
Men yes. I grunden är jag med på ditt tåg.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur vet man med säkerhet att 5G strålning eller mobilstrålning för den delen är säker för människan eller naturen?

Det gör man inte då det inte utförs några tester på det.
Ändå är alla experter inom ämnet och säkra på att det inte är skadligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

När allt är sagt tycker jag absolut man kunde avvakta med de högre frekvenserna i 5g. Det har ju testats på djur som tar skada av EMR i 2.4ghz och då inte från en microvågsugn utan motsvarande mobilkommunikationsutrustning.

Inte i trovärdigt genomförda, replikerbara eller representativa studier med rimliga strålningsnivåer.
Att enskilda studier ibland visar på vissa effekter ska det inte läggas särskilt stor vikt vid, rent statistiskt så är det väntat att vissa kommer visa att vad som helst är farligt.
Om du genomför samma experiment tusen gånger så kommer dina resultat variera en hel del och resultatet av enskilda försök är inte intressant utan medelvärdet för alla experiment.

Och där finns det ingenting som säger att EMR i dom nivåer vi pratar om här är skadliga vid dessa frekvensband.

Skrivet av Erik_T:

Precis som solstrålning, kranvatten, eller rabarber? Allt detta är bevisat farligt för människan i tillräckligt stora doser.- till skillnad från wifi-signaler.

Nja, om du har tillräckligt starka wifi-signaler så blir du kokt. Så det är faktiskt farligt i tillräckligt stora doser det också.

EDIT: Jag gjorde en lite snabb överslagsräkning och om du har 116 667 stycken wifisändare med maximal tillåten wifi-output och riktar dom in i en slags mikrovågsugn där strålningen for studsa så att allt absorberas av en människa så kommer du att kunna koka personen på en timme.
Om jag nu inte räknade fel någonstans...

Skrivet av Yorgo_:

Det gör man inte då det inte utförs några tester på det.
Ändå är alla experter inom ämnet och säkra på att det inte är skadligt.

Det utförs MASSVIS med tester på det.
Hur kan du komma och påstå sånt här trams?

Elektromagnetisk strålning har det forskats intensivt på i över hundra år, hur kan du vara så här faktaresistent?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Strumpa:

Är inte ett dugg rädd för strålningen alls men något jag funderat lite på är varför vi behöver 5G? Känns inte som att jag som privatperson behöver det överhuvudtaget, någon som vet några bra användningsområden?

Näe. Du behövde antagligen inte 4G när det kom heller. Gemene man klarar sig på den teoretiska maxhastighet som 3G erbjuder. Inte minst för några år sedan när 4G lanserades.
Problemet ligger inte på individnivå. Nä problemet ligger i att 3Gnätet inte räcker till för alla oss användare i dagsläget. Ett totalt överbelastat nät innebär kilobitupkoppling för oss användare - eller ingen uppkoppling alls faktiskt. Jag minns i slutet precis innan 4G kom att nätet faktiskt kunde vara helt fyllt på vissa platser i centrala statsdelar vanliga kvällar. Noll uppkoppling centralt.
Det 4G hjälpte till med var att avlasta trycket på 3Gnätet och fördela en relevant del av användarna till 4Gnätet. På så vis frigjorde man mycket mer kapacitet så att fler enheter kunde vara uppkopplade simultant och mer total bandbredd tillgängliggjordes i etern.

Av precis samma anledning behövs 5G. Det viktigaste är alltså inte att vi får flera hundra megabit uppkoppling i luren. Nä det relevanta är att antal uppkopplade enheter konstant ökar och hur mycket data varje enhet förbrukar ökar också. 4Gnätet kommer inte klara den ökningen för all tid framöver. Ett överlastat 4Gnät skulle återigen kunna ge så långsam uppkoppling att vi inte längre kan streama netflix eller youtube via mobilnätet.
Är det så att vi önskar ha kvar det svängrum och de möjligheter vi har idag i det mobila nätet så behöver vi alltså bygga ut infrastrukturen med ett nät till som vi kan fördela en del av trafiklasten på. Alltså utbyggnad av 5Gnätet.

Vi har väl generellt sett inte stött på väggen för vad 4Gnätet klarar av än så länge. Och i den bästa av världar kan vi få 5Gnätet på plats innan vi faktiskt märker av att 4Gnätet går på knäna.

Så det finns en vinst för alla att det här byggs ut.
Men finns det någon vinst för dig som enskild användare att bli en early adopter av en 5Gtelefon? Antagligen inte ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kommer den gå att köpa i sweclockers butik? Jag tar 8st!

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem

@anon56869: Avvakta? Vi byter ju radiolänker på hög effekt mot basstationer på lägre än vanlig effekt när det gäller 26 GHz. Sändareffekten på 26 GHz 5G NR är lägre än för ~3,5, 2,3 eller 0,7 GHz.

Djur får troligen mindre strålning från masterna om de sitter precis framför antennen än din katt som sitter vid mikron när du mikrar mat, om det är djuren du är orolig över.