Permalänk

Begagnad PC , okej köp?

Jag har börjat spela igen nu när man är hemma betydligt mera. Har lust att köpa dator för runt 20K i snar framtid men vill vänta på nya CPU och GPU som eventuellt kommer senare i året. Men jag vill köpa något i mellantiden då min nuvarande gamla dator testar tålamodet mycket. Tänkte därför köpa en begagnad dator. Det som spelas är WoW, så behöver ingen superdator,vill bara kunna spela med allefall medium settings utan lagg i 1080p. Är 5000 rimligt för en sådan dator ? Planen är att sälja den (för kanske 4k?)efter ett tag när jag köpt en helt ny dator. Har läst att WoW är mest CPU intensivt. Min nuvarande dator har Intel® Core™ i5-2500K klockad till 4,4 men antar att det är mer än klockningen som räknas. Datorn i länken har en i7 men 3,3 ej överklockat.Har bara 4 GB ram nu. Inget SSD.
Så verkar burken nedan rimlig för att spela WoW?

Stasjonær Gaming PC - GTX 980 - i7 5820k - 16GB ram
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=180160410

Permalänk
Medlem

Du har redan en dator med 2500K säger du, vad mer sitter i den? Beroende på vad du redan har vet jag inte om det är så värt att köpa en begagnad för WoW som inte är så krävande, kanske lättare att bara köpa en eller två prylar och stoppa in i nuvarande

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Instämmer med ovanstående - Framförallt då WoW är ett relativt lättdrivet spel, gjort för datorer från förrförra årtiondet.

Din nuvarande CPU lär inte vara flaskhalsen. Med nästan 100% chans är det ditt (okända) grafikkort som hindrar dig från att spela på högre grafikinställningar. Mitt tips är att bara slänga in ett nytt grafikkort för att kunna köra det på ultra med konstant hög FPS, oavsett gigantiskt raid eller inte. Ett bra kort för WoW och lite annat spelande är 980Ti som går på Sweclockers-marknaden för cirka 1600-2000 kronor. Det är ett mycket robust kort som fortfarande i dagsläget kan köra nästan alla spel på ultra i 1080p med bra FPS.

En annan uppgradering du kan göra för din befintliga dator är att slänga in en SSD för att få dramatiskt förkortade laddningstider, både för spel och normalt datoranvändande! Datorn kommer att kännas helt annorlunda och pånyttfödd

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk

@Starric:

Ja det är ju också en möjlighet. Misstänker att det är grafikkort,ram och SSD som skulle behövas i min gamla dator. Enda är jag känner att jag kan köpa en begagnad dator och sedan sälja den om kanske 6 månader igen , med en förlust gör inte så mycket. Och inte ha så mycket styr.

Intel® Core™ i5-2500K Processor
GIGABYTE HD 7850 WindForce 2X OC 2 GB ( Kanske är okej för wow)
4 GB Ram 665 Mhz
1tb HDD ( Kanske den som är gammal,nästan 10 år)

Problemet i wow är att det är väldigt ostabilt samt att interface och grafik/npcs/assets laddar enormt segt, kan vara bra FPS men sedan i sekvenser blir det ospelbart i några sekunder (Ibland fryser det), ofta i mer befolkade soner.

Tack för svar, bara det att datorn känns segt generellt , som den är cursed hehe.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av IvoryProtein:

@Starric:

Ja det är ju också en möjlighet. Misstänker att det är grafikkort,ram och SSD som skulle behövas i min gamla dator. Enda är jag känner att jag kan köpa en begagnad dator och sedan sälja den om kanske 6 månader igen , med en förlust gör inte så mycket. Och inte ha så mycket styr.

Intel® Core™ i5-2500K Processor
GIGABYTE HD 7850 WindForce 2X OC 2 GB ( Kanske är okej för wow)
4 GB Ram 665 Mhz
1tb HDD ( Kanske den som är gammal,nästan 10 år)

Problemet i wow är att det är väldigt ostabilt samt att interface och grafik/npcs/assets laddar enormt segt, kan vara bra FPS men sedan i sekvenser blir det ospelbart i några sekunder (Ibland fryser det), ofta i mer befolkade soner.

Tack för svar, bara det att datorn känns segt generellt , som den är cursed hehe.

Byt grafikkortet så är du halvvägs där. HD 7850 2GB var ett okej mellanklasskort när de var nytt men har inte åldrats värdigt på åtta år. RAM borde du kliva upp till absolut minimum 8 GB.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av IvoryProtein:

@Starric:

Ja det är ju också en möjlighet. Misstänker att det är grafikkort,ram och SSD som skulle behövas i min gamla dator. Enda är jag känner att jag kan köpa en begagnad dator och sedan sälja den om kanske 6 månader igen , med en förlust gör inte så mycket. Och inte ha så mycket styr.

Intel® Core™ i5-2500K Processor
GIGABYTE HD 7850 WindForce 2X OC 2 GB ( Kanske är okej för wow)
4 GB Ram 665 Mhz
1tb HDD ( Kanske den som är gammal,nästan 10 år)

Problemet i wow är att det är väldigt ostabilt samt att interface och grafik/npcs/assets laddar enormt segt, kan vara bra FPS men sedan i sekvenser blir det ospelbart i några sekunder (Ibland fryser det), ofta i mer befolkade soner.

Tack för svar, bara det att datorn känns segt generellt , som den är cursed hehe.

Kort sett så behöver du:

  • Mer RAM - Minst 8GB, släng in en till sticka på 4GB så blir det billigt löst. Tips är att köpa en DDR3-sticka billigt i andrahand här på marknaden, kostar nog cirka 100:- för en 4GB-sticka alt 300-ish för ett 2*4GB-kit

  • SSD - I och med att allt laddas segt. Även här kan du ta SweC-marknaden till hjälp för att få något billigt,

  • Grafikkort - För att kunna hantera situationer med mycket på skärmen, samt för att möjliggöra högre grafikinställningar. Se mitt inlägg ovan för rekommendationer!

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Instämmer med ovanstående - Framförallt då WoW är ett relativt lättdrivet spel, gjort för datorer från förrförra årtiondet.

Din nuvarande CPU lär inte vara flaskhalsen. Med nästan 100% chans är det ditt (okända) grafikkort som hindrar dig från att spela på högre grafikinställningar. Mitt tips är att bara slänga in ett nytt grafikkort för att kunna köra det på ultra med konstant hög FPS, oavsett gigantiskt raid eller inte. Ett bra kort för WoW och lite annat spelande är 980Ti som går på Sweclockers-marknaden för cirka 1600-2000 kronor. Det är ett mycket robust kort som fortfarande i dagsläget kan köra nästan alla spel på ultra i 1080p med bra FPS.

En annan uppgradering du kan göra för din befintliga dator är att slänga in en SSD för att få dramatiskt förkortade laddningstider, både för spel och normalt datoranvändande! Datorn kommer att kännas helt annorlunda och pånyttfödd

Jag tycker ju att WoW är rätt lätt drivet på äldre cpuer har ett klipp med min 920 i eternal palace LFR"hata mig inte, skulle bara testa" hur spelet funkade i 4k med ett 1080ti och min sletna 920 och funkade när jag provade det bättre än väntat.
Har dock inte mycket addons då jag är en casual som nöjer sig med orginal ui

Permalänk
Medlem

Om jag var du skulle jag köpa 8gb ram, om du fortfarande har ram-slottar kvar så sätter du in dessa också, annars får byta dom helt. Köp även en ssd, den kommer du ändå ha glädje av i ditt nästa bygge. Avslutningsvis behöver du ett nytt grafikkort. När du sen ska bygga ihop din nya dator tar dy med dig ssd'n och lämnar resten. Då kommer du alla dagar i veckan få minst 1000:- mer för din dator än om du sålt den, förmodligen lite mer till och med och har alltså bara förlorat nån tusenlapp och under tiden har du en dator som klarar av WoW suveränt. Glöm inte att installera om windows och spelet på ssd'n istället för att ha de på hårddisken

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Köp ett begagnat grafikkort istället för ett helt nytt. Du får så mycket mer för pengarna när du lägger dig i de lägre prisklasserna. För 1500-2000 kr borde du kunna få ett GTX 980 Ti som är mycket snabbare än ett RX570 eller GTX 1650 som är det du får för de pengarna om du köper nytt

DDR3 borde också vara bättre att köpa begagnat, så du får minst 8GB. SSD är valfritt att köpa nytt eller leta begagnat, de är ändå rätt billiga idag och du kan flytta över till en eventuell ny dator

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Köp ett begagnat grafikkort istället för ett helt nytt. Du får så mycket mer för pengarna när du lägger dig i de lägre prisklasserna. För 1500-2000 kr borde du kunna få ett GTX 980 Ti som är mycket snabbare än ett RX570 eller GTX 1650 som är det du får för de pengarna om du köper nytt

DDR3 borde också vara bättre att köpa begagnat, så du får minst 8GB. SSD är valfritt att köpa nytt eller leta begagnat, de är ändå rätt billiga idag och du kan flytta över till en eventuell ny dator

Jag håller med helt, om man har orken att leta så är det absolut det bästa alternativet om man vill ha max fps per krona. Halva min setup är köpt beggad, den andra halvan som fyndvaror, på så sätt förlorar ju inte burken nämnvärt i värde heller

Andra bra beggade kort skulle kunna vara:
gtx 970, ca 700-850:-
gtx 980, ca 900-1200:-
gtx 1060 3gb, ca 800-1100:-
gtx 1060 6gb, ca 1000-1300:-
gtx 1070, ca 2000-2200:-
rx vega 56, ca 1600-2000:-
rx 570, ca 800-1000:-
rx 580, ca 1000-1200:-

Detta är riktipriser som jag ej skulle överstiga sett till deras prestanda och vad nypris för liknande kort är.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Intel® Core™ i5-2500K Processor är ju väldigt överklocksvänlig också om du inte redan gjort det.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

WoW är ju frekvenshungrigt så din processor är ok.

Permalänk

Tack för alla hjälpsamma svar !Att byta ut vissa komponenter stället för att köpa en helt annan dator är en mycket god idé.
Jag ska se på begagnatmarknaden samt nätbutiker för SSD,RAM och GPU .Blir skönt att spela utan lagg
Ha en fin helg!

Permalänk
Medlem

@IvoryProtein: Kan personligen tycka att priset är lite saftigt för sådana gamla prylar.
Jag hade fått skämmas om jag hade tagit ett sådant pris för sådana prylar. Hade inte gett mer än max 3k för det där.

Permalänk
Medlem

Du borde somsagt uppgradera till 8GB RAM eller mer.

Men ett skitenkelt sätt att prova om det är grafikkortet flaskar är att sänka upplösningen. Provar du 720p i WoW men det knappt blir bättre så är processorn en enorm flaskhals, får du däremot nästan dubbla prestandan så vet du att det är grafikkortet som är för svagt i 1080p.

Har du provat DX12 i WoW?

Permalänk

Prövade i 720p och det laggar fortfarande,kanske lite mindre, misstänker att min gamla hårddisk orsakar trubbel samt ram. Blev värre efter en Win 10 update om jag kommer ihåg rätt. Behöver en SSD tror jag och mer än 4gb ram.