tv ansluta till reciver fungerar inte

Permalänk

tv ansluta till reciver fungerar inte

hej

har utrustning
tv Andersson x-LED5540UHDS
receiver SONY STR-DH800

har testat allt som startat om, dragit ut kontakter mm alla de där enkla sakerna.

haft receivern kopplad med urgammal tv vilket funkade bra.
nu köpt ny tv men får inte på ngt sätt ihop dem. använder optisk sladd. kommer inte köpa hdmi kablar så endast optiska förslag tack.
signalen förblir analog trots försök till att ställa om till auto på receivern.den stannar på analog.
lusläst instruktioner och gjort allt jag kan på receivern.
sonys support har gått igenom hela reciverns inställningar och säger att det troligt är tvn som inte fungerar ok.
från tvn har jag inställningarna
inställningar: högtalare (finns tv/förstärkare)satt förstärkare
inställningar: pcm (finns pcm komprimerad passtrough) har provat alla, får inget ljud
köpt på netonnet och deras support är värdelös de säger bara att receivern och tvn troligen inte är kompatibla.men kan inte hjälpa vidare.
hur vet jag om de är det el inte?

Jag kommer inte vidare är för teknisk okunnig, vet inte vart problemet ligger. om tv är trasig el recivern?
Om någon är bra på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snowpatrol888:

hej

har utrustning
tv Andersson x-LED5540UHDS
receiver SONY STR-DH800

har testat allt som startat om, dragit ut kontakter mm alla de där enkla sakerna.

haft receivern kopplad med urgammal tv vilket funkade bra.
nu köpt ny tv men får inte på ngt sätt ihop dem. använder optisk sladd. kommer inte köpa hdmi kablar så endast optiska förslag tack.
signalen förblir analog trots försök till att ställa om till auto på receivern.den stannar på analog.
lusläst instruktioner och gjort allt jag kan på receivern.
sonys support har gått igenom hela reciverns inställningar och säger att det troligt är tvn som inte fungerar ok.
från tvn har jag inställningarna
inställningar: högtalare (finns tv/högtalare)
inställningar: pcm (finns pcm komprimerad passtrough) har provat alla, får inget ljud
köpt på netonnet och deras support är värdelös de säger bara att receivern och tvn troligen inte är kompatibla.men kan inte hjälpa vidare.
hur vet jag om de är det el inte?

Jag kommer inte vidare är för teknisk okunnig, vet inte vart problemet ligger. om tv är trasig el recivern?
Om någon är bra på detta.

I tvin så ska det inte vara tv högtalarna du ska använd. Så leta efter något som heter pasthroe (dålig på eng så typ skicka vidare på eng ) eller ljud ut toslink/optisk, och sedan är det att före dra om du kan använda bitstöm före pcm.
Bitström= tvin skikar ljuddatan som recivern avkordar.
Pcm= tvin avkordar ljudet och skikar det sedan till recivern.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

@Mega-Dark:
hej tack för svar
jag inser att jag skrivit fel. jag har valt som alternativ på tvn ljud: förstärkare så inte tvn högtalare.
på inställningar finns pcm komprimerad och passthrough då ska jag alltså välja passtrough?
bitström hittar jag inte som alternativ, det finns bara de inställningarna ovan.

Permalänk
Bildexpert 📺

@snowpatrol888: Är Andersson LED5540UHDS en ny TV köpt i butik i dagarna? Det finns så lite information om den här typen av produkter så det är svårt att veta. Men är det en modern TV har den troligtvis en ARC-funktion för att skicka ljudet via HDMI-anslutningen till förstärkaren. Då kan den ha ytterligare ett reglage någonstans som låter dig välja mellan ARC eller optisk för ljud ut. Kolla efter det. Förmodligen står den på ARC från början.

Annars, felsök genom att ansluta en annan optisk källa, BD-spelare, Playstation etc. till receivern så att du vet att kabeln och den anslutningen faktiskt fungerar på din Sony-receiver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snowpatrol888:

@Mega-Dark:
hej tack för svar
jag inser att jag skrivit fel. jag har valt som alternativ på tvn ljud: förstärkare så inte tvn högtalare.
på inställningar finns pcm komprimerad och passthrough då ska jag alltså välja passtrough?
bitström hittar jag inte som alternativ, det finns bara de inställningarna ovan.

Okej och ja.
Passtrough är samma som bittström.
Och då ska den vara digital signal så recivern vet vad den får för ljud format och kommer kunna visa det på desplayn om recivern stödjer det.
Pcm. Så avkårdar tvin ljudet och recivern får bara ljud utan att veta vad det är för ljudformat så det är troligen därför det bara står analåg på recivern.

Men du får ljud så det är inget fel så eller?

Sitter och läser manualen till tvin och det ska finnas något som hetter Digital utgång, men det är kanske där vi är

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

@Mega-Dark:
ok då är jag med
ställt in det men får fortf ingen auto omställning på receivern när jag försöker få den att ställa om för den gör det inte automatiskt
den tar alltså inte emot signalen. receivern fungerade perfa med gammal tv. men verkar inte kunna ta emot från denna.
ljudet är fungerande från tv annars. så undrar om dessa helt enkelt inte är kompatibla :/
ja digital utgång är där vi är.

Permalänk

@Laxpudding:
har nog för gamla hdmi kablar för de jag har gav ingen signal. bara kört optisk då det är så smidigt.
står inte arc på ngt uttag men borde ju va hdmi1 den sitter separat. övriga uttag på sidan.
testade en blueray spelare och den tar tvn emot ,dvs det kommer upp en anslutning till. det gör det inte med recivern.
tvn är ny ja och bruksmanualen urdålig. finns ingen vidare info att hämta.
recivern funkar bra med gamla tvn sladden är hel osv. så inget sånt krånglar.
ngn annan teknik att ansluta har jag inte...

Permalänk
Medlem

Det råkar inte finnas någon nyare mjukvara till apparaterna som kanske löser det? 🤔🙂

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Bildexpert 📺

@snowpatrol888: Din förstärkare har inte ARC eftersom den är så gammal (11 år verkar det som) att den hör till åren innan ARC blev norm på receivers.

Permalänk

@Mega-Dark: tvn är ju helt ny så installerat nyaste, recivern nope.

Permalänk

@Laxpudding: ok, tack. så då går inte hdmi anslutning ändå? jag är en teknisk katastrof :/