Andreas och Anton pratar DirectX 12 Ultimate

Permalänk
Melding Plague

Andreas och Anton pratar DirectX 12 Ultimate

DirectX 12 Ultimate gör premiär i vårens uppdatering av Windows 10 passar Anton och Andreas på att prata om den nya tekniken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt och se nya Chefredaktören.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Permalänk
Konsolpleb 🕹

Nä det stämmer ser jag nu efter vi postade videon. Vår maskin med ett Radeon-kort höll på att installera uppdateringen medan vi spelade in videon så det var ett felaktigt antagande där!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Bra och informativ video.

Permalänk
Medlem

Vad är det som krävs för Hardware acceelerated gpu Scheduling, ser inte den med ett RTX 2080 med senaste nvidia drivarna.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Tenerezza:

Vad är det som krävs för Hardware acceelerated gpu Scheduling, ser inte den med ett RTX 2080 med senaste nvidia drivarna.

Senaste windows-uppdateringen och drivrutiner som har stöd för wddm 2.7.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Vad är det som krävs för Hardware acceelerated gpu Scheduling, ser inte den med ett RTX 2080 med senaste nvidia drivarna.

Tror du behöver 450.xx beta för att få WDDM 2.7. (se t.ex. https://forums.guru3d.com/threads/nvidia-insider-preview-driv... )

I videon lät det som att Nvidia släppt det för länge sedan... och det stämmer väl på sitt sätt, men inte i de vanliga drivrutinerna som vanligt folk laddar ned, än så länge.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Tror du behöver 450.xx beta för att få WDDM 2.7. (se t.ex. https://forums.guru3d.com/threads/nvidia-insider-preview-driv... )

I videon lät det som att Nvidia släppt det för länge sedan... och det stämmer väl på sitt sätt, men inte i de vanliga drivrutinerna som vanligt folk laddar ned, än så länge.

Tackar, det förklarar varför jag inte såg något, GPU-Z säger mycket riktigt 2.6 för WDDM med senaste drivarna de släppt, finns tyvärr inga nyare beta drivare att hämta hem heller. Så antar att man får vänta för Nvidia löst detta med.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Tackar, det förklarar varför jag inte såg något, GPU-Z säger mycket riktigt 2.6 för WDDM med senaste drivarna de släppt, finns tyvärr inga nyare beta drivare att hämta hem heller. Så antar att man får vänta för Nvidia löst detta med.

450.99 finns länkat i guru3d-tråden jag pekade på.
Men om du inte vill ha att göra med drivrutiner med vassa kanter så kan det nog vara klokt att iaf vänta tills detta släpps officiellt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Har ni börjat med subliminala meddelanden eller är det ett Easteregg den gula bilden med vita snubben på 4:51?😎

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Playboy_1338: jag pekar anklagande finger helt åt @UndaC

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk

Bara jag som stöter på det här...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Har ni börjat med subliminala meddelanden eller är det ett Easteregg den gula bilden med vita snubben på 4:51?😎

Skrivet av Galadhnen:

Nej?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Aktiverat och fungerar med 450.99 drivrutinen från Nvidias utvecklar sidor på huvudburken med Windows 10 2004 Pro. Jag har en annan burk med en mycket senare build av nästa Windows men där har jag inte testat det ännu.

Ingen skillnad i Geekbench 4, men Webbläsare med många flikar upplevs snabbare och snappigare, lite som om det bara vore en flik uppe. Grafikortet drar lite mer ström och är nu 5C varmare i idle.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Playboy_1338:

Har ni börjat med subliminala meddelanden eller är det ett Easteregg den gula bilden med vita snubben på 4:51?😎

Det är jag som utövar mina videoredigeringsskills (aka första gången jag testade på att redigera en video).
Kände att den passade bra in där synkat till ”den kapabla hårdvaran vi har i PC-världen” efter att vi tuggat om konsoler

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Bra optimeringar och uppdateringar inför RTX3080 TI. Spelen kommer gå som på räls!

Permalänk
Medlem

Kommer det här även innebära potenitellt bättre prestanda i redan befintliga DX12-titlar?
Det ska i så fall bli spännande att se om det på något sätt kommer ge min gamla hårdvara en skjuts i rätt riktning. R9 290 och i7 2600K i 4.6Ghz med avstängt skydd mot spectre och meltdown. Den enda titel jag bryr mig om eventuella drops mm är Quake Champions. Andra titlar är jag inte alls lika OCD-ig. Men trots hyfsat medelvärde för bildfrekvens så är det just de tillfälliga dropsen som gör att jag suktar efter uppgradering. Samtidigt har det blivit lite av en utmaning att se hur länge jag kan leva på en cpu från 2011.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Vet inte om dom 2 passar i video, dom ser mer ut som 2 apple användare än pc entusiaster. Och varför göra en dx12 ultimate? Stoppa in funktionerna i vanliga dx12...

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Och varför göra en dx12 ultimate? Stoppa in funktionerna i vanliga dx12...

Vad är skillnaden annat än att de har ett nytt namn som samlar de här DirectX12-tilläggen?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Scirocco:

Vet inte om dom 2 passar i video, dom ser mer ut som 2 apple användare än pc entusiaster. Och varför göra en dx12 ultimate? Stoppa in funktionerna i vanliga dx12...

Då undrar vän av ordning vad det är som gör att vi ser ut som Apple-entusiaster, och varför sådana inte passar på video?

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kommer det här även innebära potenitellt bättre prestanda i redan befintliga DX12-titlar?
Det ska i så fall bli spännande att se om det på något sätt kommer ge min gamla hårdvara en skjuts i rätt riktning. R9 290 och i7 2600K i 4.6Ghz med avstängt skydd mot spectre och meltdown. Den enda titel jag bryr mig om eventuella drops mm är Quake Champions. Andra titlar är jag inte alls lika OCD-ig. Men trots hyfsat medelvärde för bildfrekvens så är det just de tillfälliga dropsen som gör att jag suktar efter uppgradering. Samtidigt har det blivit lite av en utmaning att se hur länge jag kan leva på en cpu från 2011.

I princip alla förändringar här (vågar inte säga 100%, men i alla fall alla nämnvärda) kräver förändringar i kod för att fungera. Så det kommer inte att vara en magic bullet som löser prestanda i äldre spel tyvärr.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

I princip alla förändringar här (vågar inte säga 100%, men i alla fall alla nämnvärda) kräver förändringar i kod för att fungera. Så det kommer inte att vara en magic bullet som löser prestanda i äldre spel tyvärr.

Ah I see! Då har jag ingen brådska med att uppdatera då. Tack för svar.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Scirocco:

Vet inte om dom 2 passar i video, dom ser mer ut som 2 apple användare än pc entusiaster. Och varför göra en dx12 ultimate? Stoppa in funktionerna i vanliga dx12...

Hehe, du har förvisso rätt, jag är personligen en apple-användare vad det gäller telefoner (har kört iphone sedan iPhone 4) men jag har inte haft en apple-dator sedan mitten av nittiotalet. Hittills har det inte hindrat mig från att vara en PC-entusiast dock

Angående att stoppa in funktionerna i DX12:
Det är det de gör, de bara valde att kalla det DX12 ultimate för att paketera en större förändring på ett sätt som är lätt att ta till sig för användarna.
Att bara kalla det "Shader Model 6.5" t.ex. säger ju inte direkt något om att det är en stor förändring mot "Shader Model 6.4", men det är en av de största förändringarna sedan DX12 först lanserades.
Det här är ingen separat version av DX12 eller en separat installer etc. Det är en del av DX12 som är en del av Windows 10.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Vet inte om dom 2 passar i video, dom ser mer ut som 2 apple användare än pc entusiaster. Och varför göra en dx12 ultimate? Stoppa in funktionerna i vanliga dx12...

Jag är för egen del inte så intresserad av herrarnas utseende. För mig räcker det med att de är påklädda och inte gör något traumatiserande.

Permalänk
Medlem

Wondows 10 build 1909 är uselt för gaming

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/