Nvidia ändrar regelverket för Geforce Now

Permalänk
Melding Plague

Nvidia ändrar regelverket för Geforce Now

Regeländringarna för den strömmande speltjänsten ska hämma utgivarnas flykt, men innebär att 91 spel försvinner i slutet av maj.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Någon som sitter på information kring varför utgivare har dragit bort sina spel? Om det nu fungerar som så att man måste äga spelet på t ex steam så ser jag inte problemet. Ska dom förbjuda steam streaming in home också? Liksom köper man spelet så ser jag inte problemet...

Permalänk

Ynkligt av utvecklarna. Här har de chansen att sälja ännu fler spel till de som inte har tillgång till en riktig speldator. De försöker garanterat bara mjölka pengar ur Nvidia.. Så förbannat himla 'anti-consumer'.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@IKEA Billy Bokhylla:
Å andra sidan försöker Nvidia mjölka pengar ur kunder för att spela spel de äger. Vilket kan gå mot kontrakt/samarbeten publiceraren har med andra streaming-tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Ynkligt av utvecklarna. Här har de chansen att sälja ännu fler spel till de som inte har tillgång till en riktig speldator. De försöker garanterat bara mjölka pengar ur Nvidia.. Så förbannat himla 'anti-consumer'.

Vänta bara, kommer snart en streaming tjänst per utvecklare 😂

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sKRUVARN:

Någon som sitter på information kring varför utgivare har dragit bort sina spel? Om det nu fungerar som så att man måste äga spelet på t ex steam så ser jag inte problemet. Ska dom förbjuda steam streaming in home också då eller?

Något oficiellt svar finns inte vad jag vet.

Men kan man tillgängliggöra redan köpta titlar på geforce now så urgröps väl antagligen viljan att köpa samma spel en gång till på andra (framtida) streamingplattformar. Jag misstänker att speltillverkarna ser en växande framtid att sälja in samarbeten för spelsläpp till nya plattformar så det är väl en relevant branch att hålla ögonen på för dem.
Men att köpa samma spel på olika plattformar... det gör man väl inte ens i vanliga fall? Jag skulle nog säga jo där. Ser en hel del som exempelvis har GTA 5 på 2 eller 3 olika plattformar.
Men det är såklart inte bara den delen.
Nä frågan är väl hur attraktiv man som spelhus blir för framtida samarbeten för plattformsinnehåll när spelarbasen ändå kan få tag i samma deal från steam.
Säg att Bethesda vill sälja sina spel på microsofts streamingtjänst. Microsoft vill knyta lite spännande titlar till sin streamingtjänst som ger fler abbonenter. Då blir spelet antagligen mer intressant om det bara går att streama från microsofts streamingplattform än om det finns på MS streamingplattform - och även på geforce now.
Att spelen finns på geforce now ger alltså spelutgivnarna ett mindre intressant förhandlingsläge i vissa sammanhang.
Man behöver inte gilla det här. Man kan försöka sticka hål på att upplägget inte håller. Själv ser jag rimligheten i det. Men det spelar egentligen mindre roll om det är logiskt eller inte. Upplevs det här vara ett problem för spelutgivarna så kommer de agera på den upplevelsen.

Själv tycker jag det är en riktigt sur begränsning. Främst för att spelutgivarna ska skita i vilken hårdvara jag kör mitt spel på så länge det bara är jag som använder spelet. Men så tycker inte alla som sitter på upphovsrätten - och de bestämmer precis hur vi får bruka deras produkter.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

@IKEA Billy Bokhylla:
Å andra sidan försöker Nvidia mjölka pengar ur kunder för att spela spel de äger. Vilket kan gå mot kontrakt/samarbeten publiceraren har med andra streaming-tjänster.

?

Det här gäller väl moderkortstillverkare, minnestillverkare, disktillverkare, PSUtillverkar och liknande också i så fall?
Ja även de som snickrar ihop färdiga datorer.
Vi betalar för hårdvara som kan jobba med den mjukvaran jag köpt. I det här fallet rendera spel. Att köpa in renderingen som en måndstjänst är väl inte någon större skillnad mot att köpa grejerna som ett engångsköp?

Om det är nvidia eller asus spelar mindre roll. Om jag har köpt renderingshårdvaran cache eller tagit det på avbetalning borde spela mindre roll. Jag borde väl få spela även på en leasad dator som inte alls är min också tänker jag. Och om hårdvaran som renderar bilden står bredvid mig, i nästa rum, i källaren, hos grannen eller i staden bredvid borde väl egentligen inte heller spela någon roll.
Tänker jag?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@IKEA Billy Bokhylla:
Å andra sidan försöker Nvidia mjölka pengar ur kunder för att spela spel de äger. Vilket kan gå mot kontrakt/samarbeten publiceraren har med andra streaming-tjänster.

Fast nu är det ju inte spelen i sig de tar betalt för, det är hårdvaran som du hyr av dem för att spela spelen? Nu är jag ju inte mycket för NVIDIA men ser inget moraliskt fel här.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Clicker Heroes borta? RIP, lika bra att lägga ner tjänsten nu. Har någon förresten någon artikel som förklarar varför de motsätter sig tjänsten?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Ynkligt av utvecklarna. Här har de chansen att sälja ännu fler spel till de som inte har tillgång till en riktig speldator. De försöker garanterat bara mjölka pengar ur Nvidia.. Så förbannat himla 'anti-consumer'.

Medans jag tycker man bör få göra vad man vill när man har gett utgivare pengar för ett spel med tanke på att idag köper du inte spelet utan bara en licens... Men förstår hur utgivare tänker att Nvidia tjänare enligt dem pengar på deras (utgivarens) skapelse och de borde få ta del av kakan... Och företag vill som alltid få så mycket pengar som möjligt ur sina kunder, det är deras jobb, men skulle vara trevligt om utgivare behövde jobba lite mer för att få behålla sina kunder...

Permalänk
Medlem

"Anledningen till detta var att Nvidia inte inte bett utgivarna om lov om att göra spelen tillgängliga på Geforce Now"

Det är MINA spel som jag spelar på en PC och vilken PC det är bestämmer jag. Om något borde Nvidia testa i domstol om utgivare har rätt att begränsa en konsuments tillgång till ett spel de köpt. Men, de vill väl inte stöta sig med utgivarna, även om det är i konsumenternas intresse.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Medans jag tycker man bör få göra vad man vill när man har gett utgivare pengar för ett spel med tanke på att idag köper du inte spelet utan bara en licens... Men förstår hur utgivare tänker att Nvidia tjänare enligt dem pengar på deras (utgivarens) skapelse och de borde få ta del av kakan... Och företag vill som alltid få så mycket pengar som möjligt ur sina kunder, det är deras jobb, men skulle vara trevligt om utgivare behövde jobba lite mer för att få behålla sina kunder...

Ett företag som leasar dig en dator (tänk personal PC som var stort för några år sedan) tjänar pengar på att du spelar folks spel på samma sätt. Att spelutgivare hade bett dem om pengar för att du spelar dina spel du köpt på den datorn hade varit absurt.
Detta är samma sak. Eller som att Microsoft hade krävts på pengar av något bolag du köpt ett program av för att du körde programmet i en VM i Azure.

Sedan kan tilläggas att vi i princip alltid köpt en perpetual license när vi köper spel. Den kopian/licensen äger vi. Däremot äger vi inte spelet och kan inte använda karaktärer ifrån spelet eller modifiera och sälja spelet vidare osv bara för att vi köpt en perpetual licens till spelet ifråga.

Sedan har ju tex Steam försökt fula sig lite och försöka framstå som att man "hyr" spelen hos dem. Men domstol har redan prövat digital distribution av mjukvara och kommit fram till att om du inte betalar en löpande avgift utan du betalar en gång och efter det har tillgång till spelet under en icke tidsbegränsat period så är det att likställa med ett köp av en perpetual license. Att steam själva har "Buy" på knapparna när man köper spel visar väl att även de förstår detta egentligen

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dravond:

Medans jag tycker man bör få göra vad man vill när man har gett utgivare pengar för ett spel med tanke på att idag köper du inte spelet utan bara en licens... Men förstår hur utgivare tänker att Nvidia tjänare enligt dem pengar på deras (utgivarens) skapelse och de borde få ta del av kakan... Och företag vill som alltid få så mycket pengar som möjligt ur sina kunder, det är deras jobb, men skulle vara trevligt om utgivare behövde jobba lite mer för att få behålla sina kunder...

Neee. Det tror jag inte riktigt att de tänker.
Vill jag spela ett spel på steam så behöver jag köpa det oavsett om jag spelar det från min hårdvara eller från geforce now.

Speltillverkaren får sitt spel sålt på exempelvis steam eller battlenet precis lika mycket om jag köper det för att spela det på min burk som om jag köper spelet för att spela på geforce now.

Geforce now tillhandahåller alltså endast hårdvara. Inte spelen. De behöver man skaffa själv oavsett.

Så nvidia tjänar inte pengar på andras skapelse här. Nvidia tjänar pegnar på att erbjuda hårdvara som en prenumeration. Endast hårdvara.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Djhg2000:
Utvecklarna får inte betalt för att du spelar ditt spel med Geforce Now.
Väljer du en betald streamtjänst de har licensavtal med för att få pengar tjänar de mer i längden. Ur deras synpunkt, varför ska Nvidia få tjäna pengar på en spel-ström tjänst när de själva vill ha hela kakan? Nvidia ger inga pengar till dem inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

@Djhg2000:
Utvecklarna får inte betalt för att du spelar ditt spel med Geforce Now.

Jo då. Visst får utvecklarna betalt även här. När man köper spelet så får utvecklarna betalt. Man måste ju som användare fortfarande köpa spelet via exempelvis steam för att kunna spela det på geforce now.
Den här tjänsten bistår bara med hårdvara. Användaren behöver själv införskaffa spelet via köp först.

Skrivet av str8forthakill:

Väljer du en betald streamtjänst de har licensavtal med för att få pengar tjänar de mer i längden. Ur deras synpunkt, varför ska Nvidia få tjäna pengar på en spel-ström tjänst när de själva vill ha hela kakan? Nvidia ger inga pengar till dem inte.

Varför nvidia ska tjäna pengar på att hyra ut hårdvara? Ja antagligen av samma anledning som att nvidia tjänar pegnar på att sälja hårdvara. Huruvida man hyr, leasar, betalar av eller direkt betalar för hårdvaran spelar mindre roll i sammanahnget.
Jag lovar dig att AMD inte ger pengar till bethesda för att AMD tjänar pengar på att sälja grafikkort som kan användas för att spela på. Det vill inte nvidia heller göra. Det finns liksom ingen rimlighet i att spelutvecklarna ska få betalt för hårdvaruförsäljning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Djhg2000:
Utvecklarna får inte betalt för att du spelar ditt spel med Geforce Now.
Väljer du en betald streamtjänst de har licensavtal med för att få pengar tjänar de mer i längden. Ur deras synpunkt, varför ska Nvidia få tjäna pengar på en spel-ström tjänst när de själva vill ha hela kakan? Nvidia ger inga pengar till dem inte.

Utvecklarna får betalt för att du spelar spelet, det fick de när du köpte spelet. Varför ska spelutvecklarna få mer betalt efter att du redan har köpt spelet?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Någon som sitter på information kring varför utgivare har dragit bort sina spel? Om det nu fungerar som så att man måste äga spelet på t ex steam så ser jag inte problemet. Ska dom förbjuda steam streaming in home också? Liksom köper man spelet så ser jag inte problemet...

Dom vill ha pengar för att Nvidia strömmar spel, trots du redan har betalt för spelet innan.
Sen finns det folk som är trögfattade som ex str8forthakill som verakr tro att en serverhall är gratis.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@Djhg2000:
Vänd på frågan, varför ska Nvidia få tjäna pengar på jobb de inte utfört? Speciellt när det bryter mot utvecklarnas avtal med andra streaming-tjänster, och nvidia betalar inte ett öre till utvecklarna. Ska det streamas vill de ha en del av kakan, och där tar storyn med Geforce Now slut. Passar enbart till F2P titlar där den huvudsakliga inkomsten för utvecklaren ligger i miktrotransaktioner.

Folk är lite trögfattade, företag existerar för att tjäna pengar. En utvecklare tjänar 0:- på att tillåta nvidia att sälja en streaming-tjänst där användare kan streama spel de äger. Det är exklusivt bra för kunden och Nvidia, inte för utvecklaren som försvagar rätten till sitt eget IP genom att tillåta att Nvidia streamar det. Därför har utvecklare efter utvecklare kontaktat Nvidia och beordrat dem att ta ned allt, med all rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Djhg2000:
Vänd på frågan, varför ska Nvidia få tjäna pengar på jobb de inte utfört? Speciellt när det bryter mot utvecklarnas avtal med andra streaming-tjänster. Ska det streamas vill de ha en del av kakan, och där tar storyn med Geforce Now slut. Passar enbart till F2P titlar där den huvudsakliga inkomsten för utvecklaren ligger i miktrotransaktioner.

Folk är lite trögfattade, företag existerar för att tjäna pengar. En utvecklare tjänar 0:- på att tillåta nvidia att sälja en streaming-tjänst där användare kan streama spel de äger. Det är exklusivt bra för kunden och Nvidia, inte för utvecklaren. Därför har utvecklare efter utvecklare kontaktat Nvidia och beordrat dem att ta ned allt.

det är du som e trögfattad. Och inte lite heller.
varför ska utgivare ha mer betalt än vad dom redan har fått när jag köpt spelet ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@Defender:
Varför ska Nvidia få betalt för att du spelar ett spel du äger från en utvecklare som Nvidia inte har något avtal med på något sätt?

Det är klart att alla säger nej, bortsett från F2P titlar. Det faller mer åt copyright brott, Nvidia säljer något de inte äger eller har rätt till. En kund må äga en kopia av ett spel, men det ger inte Nvidia rätt att sälja en tjänst som streamar spelet till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Defender:
Varför ska Nvidia få betalt för att du spelar ett spel du äger från en utvecklare som Nvidia inte har något avtal med på något sätt?

Det är klart att alla säger nej, bortsett från F2P titlar. Det faller mer åt copyright brott, Nvidia säljer något de inte äger eller har rätt till. En kund må äga en kopia av ett spel, men det ger inte Nvidia rätt att sälja en tjänst som streamar spelet till dig.

Mycket enkelt. För att jag redan har betalt utvecklaren för spelet.
Jag hyr dator kraft av Nvidia efter detta och det har inte nån utvecklare/utgivare med att göra.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@Defender:
Så du förstår inte copyright och IP överhuvudtaget, förstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Defender:
Så du förstår inte copyright och IP överhuvudtaget, förstått.

Jag vet hur mycket pengar dom har redan, så nej. Jag förstår inte hur dom kan tro att dom skall bestämma hur jag ska spela spelet.
Har jag köpt spelet spelet spelar jag det hur jag vill.
Jag hoppas innerligt att Nvidia Bojkottar dom företagen kraftig så dom inte FÅR vara med när detta väl slår till.
Det kommer bli ren förlust för dom idioterna som inte är med.

Om du hyr/leasar en bil så betalar du för det. sen om du kör formel 1 och vinner skulle då hyrföretaget kräva pengar av dig ?
Vi kan tjafsa om detta hela dan, jag tycker fortfarande det är du som är trögfattad.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Defender:
Så du förstår inte copyright och IP överhuvudtaget, förstått.

Ärlig talad så skiter jag i det, för mig är det självklart att om jag som konsument har köpt ett spel, så ska utvecklarna vara glada för att jag som konsument vill spela deras spel, och betala för det. Om jag vill Streama mitt spel t.ex. GameStream som jag råkar streama över Internet från "min hw" så ska jag få göra det. För det är ju vad Geforce now gör, använder samma teknologi för att låta mig spela det på en dator som jag betalar för.

I motsatt fall får dom börja sälja spelen billigare, och egna varianter som är godkända för att streamas.

Det absolut enda det handlar om är giriga utvecklare som inte fattar att dom kan tjäna massor av pengar som dom annars inte ville gjort, då HW har blivit så billig att alla har råd med det, och kan då köpa PC versionen av spelet ändå. Något dom annars inte hade gjort.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

@Defender:
Varför ska Nvidia få betalt för att du spelar ett spel du äger från en utvecklare som Nvidia inte har något avtal med på något sätt?

Nej nej.
Nvidia får inte betalt för att jag spelar ett spel. Betalar jag för geforce now så kan jag inte spela något annat än F2P om jag inte också köper spelen själv.
Spelutvecklarna får betalt när jag köper spelet däremot. Nvidia tar betalt för att hyra ut hårdvara.

Så det är precis som att ha en dator hemma. Men man har alltså beräkningskraften för spelet på distans över server istället. Det är däremot inte så att nvidia tjänar pengar på bekostnad av spelutvecklarna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

@Djhg2000:
Vänd på frågan, varför ska Nvidia få tjäna pengar på jobb de inte utfört?

Nää. Nvidia tar betalt för hårdvaran de hyr ut. Det är inte så att de tar betalt för ingenting direkt ;). Och man måste som kund själv fortfarande köpa varje enskilt spel man tänkt spela över geforce now. Precis som när man tänkt spela spelet hemma så behöver man köpa spelen.

Skrivet av str8forthakill:

Folk är lite trögfattade,

Nu får du vara lite snäll mot dig själv här. Trög är du inte.
Men utvecklarna får alltså lika mycket betalt från mig om jag spelar GTA 5 via geforce now som de får om jag spelar det via hemdatorn. Och transaktionen för detta sker alltså när jag köper själva spelet.

Skrivet av str8forthakill:

företag existerar för att tjäna pengar. En utvecklare tjänar 0:- på att tillåta nvidia att sälja en streaming-tjänst där användare kan streama spel de äger.

Nej nej. Utvecklare tjänar pengar när de säljer spel. Och man behöver fortfarande ha köpt spelen via exempelvis steam för att kunna spela spelen på geforce now. Så det är en försäljning per spel till spelutgivaren oavsett om jag väljer att rendera spelet på min hemdator eller via geforce now.

Skrivet av str8forthakill:

Det är exklusivt bra för kunden och Nvidia, inte för utvecklaren som försvagar rätten till sitt eget IP genom att tillåta att Nvidia streamar det. Därför har utvecklare efter utvecklare kontaktat Nvidia och beordrat dem att ta ned allt, med all rätt.

Det ger klirr i kassan även för spelutgivaren. Men yes - det försvagar deras IP. Och yes, de som äger spelIPs har givetvis rätten att bestämma över läget. Så är det helt klart.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det ger klirr i kassan även för spelutgivaren. Men yes - det försvagar deras IP. Och yes, de som äger spelIPs har givetvis rätten att bestämma över läget. Så är det helt klart.

Det ger inget klirr i kassan för spelutgivare. Det är en rak av förlust. Ingen köper ett spel för att det går att streama på Geforce Now. Och andra tjänster som Google Stadia ger spelutgivaren en inkomst. Det finns inget incitament, det finns ingen legitim anledning för IP ägarna att tillåta Nvidia streama spel. Det driver ingen försäljning, det försvagar deras IP och hamnar i konflikt med avtal med andra tjänster de faktiskt tjänar pengar på.

Kort och gott, ni borde väl förstå varför de inte vill tillåta detta? Hade nvidia inte tagit betalt hade det varit en annan historia från kundens perspektiv. Men nu vill utgivarna sälja sina spel på strömningstjänster de faktiskt tjänar pengar på. Och Geforce Now underminerar värdet på de tjänsterna nu och i framtiden.

Ekonomiska intressen är den drivande faktorn. De enda som tjänar pengar på Geforce Now, är Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Det ger inget klirr i kassan för spelutgivare. Det är en rak av förlust. Ingen köper ett spel för att det går att streama på Geforce Now. Och andra tjänster som Google Stadia ger spelutgivaren en inkomst. Det finns inget incitament, det finns ingen legitim anledning för IP ägarna att tillåta Nvidia streama spel. Det driver ingen försäljning, det försvagar deras IP och hamnar i konflikt med avtal med andra tjänster de faktiskt tjänar pengar på.

Kort och gott, ni borde väl förstå varför de inte vill tillåta detta? Hade nvidia inte tagit betalt hade det varit en annan historia från kundens perspektiv. Men nu vill utgivarna sälja sina spel på strömningstjänster de faktiskt tjänar pengar på. Och Geforce Now underminerar värdet på de tjänsterna nu och i framtiden.

Ekonomiska intressen är den drivande faktorn. De enda som tjänar pengar på Geforce Now, är Nvidia.

Dom tjäner ju fortfarande på att du faktiskt måste köpa spelet på t.ex. Steam, innan det går att starta eller spela genom Geforce Now. Precis dom du måste göra innan du startar det på pappa's dator hemma i pappa's källare. Det är samma licens, och samma tjänst du använder för att starta spelet, se det som om du kopplar dig upp med RDP mot din speldator hemma, du startar Steam, och sedan spelet, bilden streamar du genom RDP. Exakt samma händer med att använda GFN, du loggar in på ditt Steam konto innan du startar spelet, som streamar bilden/grafiken till din dator, mobil, Shield TV etc etc

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Det ger inget klirr i kassan för spelutgivare. Det är en rak av förlust. Ingen köper ett spel för att det går att streama på Geforce Now. Och andra tjänster som Google Stadia ger spelutgivaren en inkomst. Det finns inget incitament, det finns ingen legitim anledning för IP ägarna att tillåta Nvidia streama spel. Det driver ingen försäljning, det försvagar deras IP och hamnar i konflikt med avtal med andra tjänster de faktiskt tjänar pengar på.

Kort och gott, ni borde väl förstå varför de inte vill tillåta detta? Hade nvidia inte tagit betalt hade det varit en annan historia från kundens perspektiv. Men nu vill utgivarna sälja sina spel på strömningstjänster de faktiskt tjänar pengar på. Och Geforce Now underminerar värdet på de tjänsterna nu och i framtiden.

Ekonomiska intressen är den drivande faktorn. De enda som tjänar pengar på Geforce Now, är Nvidia.

Du måste vara totalt blåst i huvet. Jag ger dig ett snabbt klirr i kassan så du fattar, på rigtigt.
Brorsan har en skitdator , han köper metro Exodus men helt omöjligt att spela på hans hårdvara. Helt enkelt för klent.
Med Geforce noW kan han spela detta liret oavsett hårdvara., mer eller mindre.
Fattar du hur många som inte köpte spelet från förat början, nu kan folk köpa spelet fast dom veta att dom inte kan spela det på sin egen dator.
så en en gång,. driver du med mig för du ligger på min blacklist.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

Det ger inget klirr i kassan för spelutgivare. Det är en rak av förlust.

Där har du fel. Spelutgivarna får betalt när man köper spelet. Så fungerar spelförsäljningen helt enkelt.

Skrivet av str8forthakill:

Ingen köper ett spel för att det går att streama på Geforce Now.

Det tror jag inte vi har belägg för riktigt. Med tiden kan det där bli enda stället man har för att rendera grafik och kommer det då ett nytt spel så kan det vara platsen man använder för sitt nyköp. Tjänsten har inte mycket mervärde för den som redan har en bra dator utan mervärdet ligger väl just i att man kan "hyra sin dator i molnet" med en låg månadskostnad istället för att göra ett dyrt köp.
Men även om det stämmer att folk inte köper nya spel där (initialt) så går det väl att likna vid att man köper en ny dator när den gamla är för skruttig eller går sönder. Ingen köper alla spel en gång till på ett nytt steamkonto när man köper ny dator heller. Det behöver väl inte spelutvecklarna grina för. Det är inte så att nvidia norpar spelutvecklarnas intäkter när jag köper en ny dator direkt. Näe det tycker jag är ett direkt missvisande sätt att förklara läget på faktiskt. Där tycker jag nog du får backa en millimeter.

Skrivet av str8forthakill:

Och andra tjänster som Google Stadia ger spelutgivaren en inkomst.

Det gör steam också.

Skrivet av str8forthakill:

Det finns inget incitament, det finns ingen legitim anledning för IP ägarna att tillåta Nvidia streama spel.

Det skulle väl då vara samma anledning som att speltillverkarna låter en köpa en ny dator. Alla spel låsta till moderkortet så köper man ny dator så är det nytt spelbibliotek. "Annars finns inget incitament för spelutvecklarna"-argumentet håller inte.

Skrivet av str8forthakill:

Det driver ingen försäljning, det försvagar deras IP och hamnar i konflikt med avtal med andra tjänster de faktiskt tjänar pengar på.

Jag tror visserligen att det faktiskt driver försäljning när tjänsten ersätter ens speldator i hemmet.

Skrivet av str8forthakill:

Kort och gott, ni borde väl förstå varför de inte vill tillåta detta?

Yas. Jag har skrivit om det i ett av de tidigare inläggen i tråden.
#18444120

Skrivet av str8forthakill:

Hade nvidia inte tagit betalt hade det varit en annan historia från kundens perspektiv.

Nä det är ingen som helst skillnad. Nvidia säljer tjänsten att hyra ut hårdvara för rendering. Det är samma tjänst som att man skulle hyra datorn av nvidia och få hem en fysisk dator. Men spelen får man själv köpa. Var datorn som renderar grafiken faktiskt är placerad är inte avgörande för att man köper in hårdvarurenderingen.

Skrivet av str8forthakill:

Men nu vill utgivarna sälja sina spel på strömningstjänster de faktiskt tjänar pengar på. Och Geforce Now underminerar värdet på de tjänsterna nu och i framtiden.

Ekonomiska intressen är den drivande faktorn. De enda som tjänar pengar på Geforce Now, är Nvidia.

Njaaääee. Jag tror faktiskt inte på det där att inga spel skulle säljas med den här tjänsten. Precis som när man köper ny dator och kan bli sugen på att köpa nya spel så kan den här tjänsten när den ersätter en speldator driva samma köplusta på steam. Why not?
Men visst är det så förhandlingsläget blir vingklippt för spelutgivarna när exklusiviteten tas från dem med denna tjäns. Och att sälja samma spel flera gånger till samma användare - ja de förutsättningarna minskar givetvis en hel del här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled