Permalänk
Medlem

Har jag gjort bort mig?

Hej!

Varit frånvarande PC och spel rätt många år, men nu tänkte jag ge det en chans så slog till och köpte dator och allt därtill. Men nu i efterhand när jag gjort lite benchmarks osv så känns det som jag betalt för mycket (med andra ord köpt fel grejer).

Tyckte ändå att jag gjorde tillräckligt med research på det mesta, och gick lite efter "Tänker inte snåla" innan jag köpte den. Skulle kanske frågat er innan.
Men om någon vill vara snäll och ge mig lite feedback på mitt bygge så kanske jag lär mig till nästa gång eller så är allt som det ska!

CPU
AMD Ryzen 7 3800X 3.9 GHz 36MB

GPU
ASUS GeForce RTX 2060 6GB TUF GAMING OC (Känns som detta är det största misstaget)

Moderkort
ASUS PRIME X570-P

RAM
Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Svart

PSU
ASUS ROG Strix 550W

SSD
WD Blue 3D NAND SSD 500GB 2.5"

Chassi
Fractal Design Meshify C

Pris: 16 374 kr

I 3DMark fick jag 7667 poäng, jämför man med andra så har tex Ryzen 3700x med ett Radeon RX 5700 XT ca 2000 poäng mer.

Tack!

Permalänk
Medlem

Utöver GPU'n så skulle jag säga att det ser ganska bra ut faktiskt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

För ren gaming är den inte optimalt specad, men det beror på vad du ska med datorn till

3600 till exempel duger för spel om du inte ska upp i 240hz och sånt. Sen skärm och upplösning påverkar också behov av gpu vs cpu...

Jag tycker det ser helt okej ut ändå

Permalänk
Medlem

Ett 5700XT är mer som ett 2070 eller 2060 Super. Så absolut att det blir lite mer poäng där.

Nu är jag inte allt för van med 3DMark och vad som ger hur mycket poäng osv. Men stämmer ditt system överens med andra liknande system? Så att du faktiskt inte får för lite poäng pga värme eller andra externa saker.

Permalänk
Medlem

Du har väl inte direkt gjort bort dig, MEN en 3800X är väl knappast prisvärd bredvid en 3700X. Bara lite högre frekvens. RTX2060 är nog ditt riktiga misstag när det finns kort som 2060Super, 5700XT och 2070 Super. De korten är faktiskt värda den extra kostnaden.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Syftet är just spel, har dock en 1080 skärm bara. Har inte upplevt några problem alls, men det känns mer som jag hade kunnat få mer eller mindre samma prestanda för kanske 12000.

Men då är det inte helt galet i alla fall, känns mycket bättre! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Ett 5700XT är mer som ett 2070 eller 2060 Super. Så absolut att det blir lite mer poäng där.

Nu är jag inte allt för van med 3DMark och vad som ger hur mycket poäng osv. Men stämmer ditt system överens med andra liknande system? Så att du faktiskt inte får för lite poäng pga värme eller andra externa saker.

Man kunde inte jämföra så mycket pga det är ett demo, kan du/ni rekommendera någon bättre benchmark?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafetz:

Syftet är just spel, har dock en 1080 skärm bara. Har inte upplevt några problem alls, men det känns mer som jag hade kunnat få mer eller mindre samma prestanda för kanske 12000.

Men då är det inte helt galet i alla fall, känns mycket bättre! Tack!

Har du kvar lådor osv? Då borde du ju kunna lämna tillbaka iaf grafikkortet och köpa ett RX 5700 XT istället. Hade personligen även bytt till snabbare minnen om möjligt. Sen har du ju ett onödigt dyrt moderkort, du hade fått samma prestanda i spel med ett B-450.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Har du kvar lådor osv? Då borde du ju kunna lämna tillbaka iaf grafikkortet och köpa ett RX 5700 XT istället. Hade personligen även bytt till snabbare minnen om möjligt. Sen har du ju ett onödigt dyrt moderkort, du hade fått samma prestanda i spel med ett B-450.

Såklart slängde jag allt då jag bara ville bli av med grejerna. Men då får det bli en uppgradering i framtiden!

Tack alla för svar!

Permalänk
Medlem

Bygget isäg är inte dåligt men det går defenetivt att få mycket bättre prestanda för mindre pengar

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Nu postar jag inte detta för att ge dig ångest, men som du själv skriver så kan du ju ta lärdom av detta till nästa gång. Sedan är inte den datorn du har dålig men du hade fått bättre spelprestanda med nedanstående dator till ett lägre pris.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Nu postar jag inte detta för att ge dig ångest, men som du själv skriver så kan du ju ta lärdom av detta till nästa gång. Sedan är inte den datorn du har dålig men du hade fått bättre spelprestanda med nedanstående dator till ett lägre pris.

https://komponentkoll.se/bild/XZyfi.png

haha ingen fara!

Kanske en klen tröst, men kan man säga att min dator är lite mer framtidssäker med tanke på de lite dyrare komponenterna? Bara att byta GPU så borde den ju få en ganska stor skjuts!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafetz:

haha ingen fara!

Kanske en klen tröst, men kan man säga att min dator är lite mer framtidssäker med tanke på de lite dyrare komponenterna? Bara att byta GPU så borde den ju få en ganska stor skjuts!

Ja, CPU osv kommer att hålla länge. Och så länge du bara spelar i 1080P så kommer det räcka ganska långt med grafikkortet du har. Självklart är det tråkigt att lägga ut mer pengar än men behöver men förhoppningsvis har du lärt dig något

Permalänk

Amd eller Intel för spel kan man orda om kanske, men jag har för mig att Intel är att föredra för en ren speldator, sen hur stor (märkbar) skillnad det faktiskt är kan jag inte svara på.

Permalänk
Avstängd

@nafetz: Jag är smått förvånad att du valde 3200 Mhz istället för 3600 Mhz om du ändå slog till med 3800X. Vad tänkte du köra för fps i 1080p? 60Hz? 120Hz? Högre?

Hade du haft ett 2060S så bör du ha fått likvärdig prestanda som med ett 1080 som kan ge dig mellan 1080@120-144Hz i medelupplösning i de flesta spel. Vill du bara ha 60Hz så klarar du dig nog med 2060.

Primära förslaget av processor när fokuset är 100% njutbart spelande i hög fps är Intels 9600K.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Nu vet jag inte vad du betalade för grafikkortet, men med en nära förestående launch av spännande grafikkortsserier från både Nvidia och AMD så hade jag i din sits sökt tröst i/inte kunnat hålla mig från tanken: "Tur att jag inte köpte ett jättedyrt grafikkort, för nu kanske jag slår till på något av de nya korten i stället"

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Du kunde helt klart fått mer prestanda för pengarna men i din sits skulle jag vara mer ledsen över att jag inte köpte något begagnat pascal i väntan på nya grafikkorten i höst/vinter istället för Turing i.o.m att Ampere och RDNA2 ryktas vara så pass mycket bättre än nuvarande kort.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB