Permalänk

Kylning Cpu 96grader omedelbart

Hej! Har tröttnat fullständigt på min dator.
Började med att jag kom över ett begagnat Nvidia Geforce GTX770 (tidigare haft ett GTX 660)
Innan jag fick det nya var jag bort med kylningen för CPUn (Intel Xeon 5675) för att byta kylpastan. (Kylningen är vattenkyld Maelstrom 120T)

Tog bort gamla pastan noga, hade på ett riskorn kylpasta men så fort som datorn startas går tempen på cpun upp till 96grader och lägger sig där.
Kylarhuvudet blir varmt men inte kokhett, slangarna är svala.
Har flyttat runt och tagit ström till kylaren på olika håll och jag hör att den pumpar runt vatten.

Tog bort kylaren, rengjorde cpun, la på ny pasta, men smörjde ut pastan över hela cpun denna gång.
Samma sak igen, 96grader på en gång obelastat.

Tog bort kylaren igen och minskade mängden pasta
Samma resultat igen.

Ska även säga det att körde med gamla grafikkortet
med överklockning till 4,11Ghz utan värmeproblem.

Vad fan är fel????

Permalänk
Medlem

Blir kylarhuvudet varmt men inte slangarna så går nog inte pumpen, annars bör ena slangen vara varmare än den andra. så troligtvis är pumpen trasig eller så är den inte inkopplad.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Blir kylarhuvudet varmt men inte slangarna så går nog inte pumpen, annars bör ena slangen vara varmare än den andra. så troligtvis är pumpen trasig eller så är den inte inkopplad.

Finns det något sätt att kontrollera detta?

Permalänk

Är alla sladdar inkopplade så låter det som att det är fel på kylaren, inte din applikation av kylpasta. Har du originalkylaren till processorn kvar kan du ju koppla in den och testa, annars får du göra garantiärende på kylaren/köpa ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamddd633:

Finns det något sätt att kontrollera detta?

Man brukar kunna hålla på pumpen och känna om den vibrerar, gör den inte det så är den nog trasig, blir CPUn 96C så cirkulerar ju inte vattnet.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Ett riskorn?! Förstår du hur lite det är?! Det enda sättet som ger samma prestanda varje gång, är att inte förlita sig på att kylaren sprider ut pastan, utan att istället först lägga en klick och sprida ut med fingret. Jag brukar ta gladpack på fingertoppen och smeta ut ett jämnt, förhållandevis tunt men ändå heltäckande lager. Precis så mycket att det inte svämmar över på sidorna av sockeln. Tänk snarare en halv grön ärta, möjligen lite mer. Det där med riskorn är nån gammal skröna/vandringssägen från 2006 typ.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Man brukar kunna hålla på pumpen och känna om den vibrerar, gör den inte det så är den nog trasig, blir CPUn 96C så cirkulerar ju inte vattnet.

Ska testa detta, knepiga är ju att den funkade utan problem innan jag plockade av den först.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Ett riskorn?! Förstår du hur lite det är?! Det enda sättet som ger samma prestanda varje gång, är att inte förlita sig på att kylaren sprider ut pastan, utan att istället först lägga en klick och sprida ut med fingret. Jag brukar ta gladpack på fingertoppen och smeta ut ett jämnt, förhållandevis tunt men ändå heltäckande lager. Precis så mycket att det inte svämmar över på sidorna av sockeln. Tänk snarare en halv grön ärta, möjligen lite mer. Det där med riskorn är nån gammal skröna/vandringssägen från 2006 typ.

Jag testade efter riskorns metoden att "spackla" ut pastan med en liten spade som följde med i köpet
av pastan utan någon skillnad på tempen tyvärr, känns inte som det är pastan som är problemet dessvärre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamddd633:

Ska testa detta, knepiga är ju att den funkade utan problem innan jag plockade av den först.

Jag testade efter riskorns metoden att "spackla" ut pastan med en liten spade som följde med i köpet
av pastan utan någon skillnad på tempen tyvärr, känns inte som det är pastan som är problemet dessvärre.

Om du inte pallar att hålla på å joxa med en aio-kylare så kanske du har en luftkylare liggandes att byta till?
Jag fick en liknande kylare av syrrans kille, dvs 120mm aio, men den både lät mer och presterade sämre än en 212 evo jag sen bytte till. Har för mig jag typ fick "slå ut" luftbubblor ur rören för att pumpen skulle funka ordentligt. Minns inte exakt. Kollade massor av tutorials med knep om man fick problem. Men det var ett bra tag sen. För att utprestera de bästa luftkylarna måste man väl upp till high end aio-kylare med typ 360 mm radiatorer för 2000:- om det ska va värt att satsa på? Annars känns det mest på en onödigt komplex gimmick kan jag tycka.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Om du inte pallar att hålla på å joxa med en aio-kylare så kanske du har en luftkylare liggandes att byta till?
Jag fick en liknande kylare av syrrans kille, dvs 120mm aio, men den både lät mer och presterade sämre än en 212 evo jag sen bytte till. Har för mig jag typ fick "slå ut" luftbubblor ur rören för att pumpen skulle funka ordentligt. Minns inte exakt. Kollade massor av tutorials med knep om man fick problem. Men det var ett bra tag sen. För att utprestera de bästa luftkylarna måste man väl upp till high end aio-kylare med typ 360 mm radiatorer för 2000:- om det ska va värt att satsa på? Annars känns det mest på en onödigt komplex gimmick kan jag tycka.

Har tyvärr ingen "vanlig" cpu kylare, men får köpa en sådan, den här skiten är jag trött på nu haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamddd633:

Har tyvärr ingen "vanlig" cpu kylare, men får köpa en sådan, den här skiten är jag trött på nu haha.

Ja om du inte kan lossa på den och skaka lite på slangarna? Kollade du att du monterade den på samma ledd den satt från början? Minns inte åt vilket håll slangarna "ska" sitta. Men det ska hur som helst spela roll vad jag förstår. Kolla nån manual för säkerhets skull.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Om cpun nu blir så varm så snabbt så borde även vattenblocket vara brännhett om det är bra kontakt. Jag tror som några är inne på att något är fel med pumpen eller om något annat soppar flödet. Men som sagt, om kylblocket sitter ordentligt så borde det bli ordentligt varmt. En processor som ligger i idle borde inte bli sådär varm ändå tycker jag.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ja om du inte kan lossa på den och skaka lite på slangarna? Kollade du att du monterade den på samma ledd den satt från början? Minns inte åt vilket håll slangarna "ska" sitta. Men det ska hur som helst spela roll vad jag förstår. Kolla nån manual för säkerhets skull.

Kikade i manualen och det finns risk att det bildas luftbullor
och då ska man tydligen skada om radiatorn för att på så vis få igång pumpen igen, får testa!

Skrivet av blade80:

Om cpun nu blir så varm så snabbt så borde även vattenblocket vara brännhett om det är bra kontakt. Jag tror som några är inne på att något är fel med pumpen eller om något annat soppar flödet. Men som sagt, om kylblocket sitter ordentligt så borde det bli ordentligt varmt. En processor som ligger i idle borde inte bli sådär varm ändå tycker jag.

Kylblocket på pumpen är extremt varmt så något fel på pumpen är det.
Ska testa somsagt att försöka skaka igång pumpen på något vis.
Kanske blev något knas när jg var bort med radiotorn samt pumpen.

Permalänk
Medlem

@adamddd633:
Med tanke på att du tog loss den så kan kontakten har åkt ut om du inte kollat det.
Jag har svårt att se att den skulle gå sönder av att du tog loss den. Isåfall så hade den nog dött inom någon månad oavsett.
Sen att AIO dör efter något eller några år är rätt vanligt. Jag känner bara några få i mina kretsar där deras orginal AIO fortfarande fungerar och de flesta har fått byta till en ny eller köpt luftkylare istället.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamddd633:

Kikade i manualen och det finns risk att det bildas luftbullor
och då ska man tydligen skada om radiatorn för att på så vis få igång pumpen igen, får testa!

Kylblocket på pumpen är extremt varmt så något fel på pumpen är det.
Ska testa somsagt att försöka skaka igång pumpen på något vis.
Kanske blev något knas när jg var bort med radiotorn samt pumpen.

Har haft samma problem med AIO efter underhåll. Om blocket är varmt och slangarna/radiatorn sval så är det som sagt pumpen/flödet som strular.

Joxande har löst problemet för mig, vricka å vrida lite på slangarna, och skaka och vända på radiatorn osv, till slut hoppa den igång igen.

Permalänk
Skrivet av infigo:

@adamddd633:
Med tanke på att du tog loss den så kan kontakten har åkt ut om du inte kollat det.
Jag har svårt att se att den skulle gå sönder av att du tog loss den. Isåfall så hade den nog dött inom någon månad oavsett.
Sen att AIO dör efter något eller några år är rätt vanligt. Jag känner bara några få i mina kretsar där deras orginal AIO fortfarande fungerar och de flesta har fått byta till en ny eller köpt luftkylare istället.

Sladdarna är jag helt säker på att dem sitter där.
På pumpen är det en loga som lyser om den får ström och den lyser.
Dessutom flyttat runt sladden på olika strömuttag, nu sitter den på Cpu_fan
som den satt på när den funkade tidigare samt där manualen menar att den ska sitta.

Skrivet av sKRUVARN:

Har haft samma problem med AIO efter underhåll. Om blocket är varmt och slangarna/radiatorn sval så är det som sagt pumpen som strular.

Joxande har löst problemet för mig, vricka å vrida lite på slangarna, och skaka och vända på radiatorn osv, till slut hoppa den igång igen.

Låter lite glädjande, ska köra igång datorn och klämma på slangarna
och skaka lite på radiatorn så hoppar den förhoppningsvis igång!

Återkommer om jag lyckas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamddd633:

Maelstrom 120T
Vad fan är fel????

Inte direkt kända för att hålla tyvärr...Vattenkyling för 300kr får man inte de bästa komponenterna

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

Sådär, efter öppnat upp pumpen och fyllt på med lite nytt och mer vatten så snurrar den på igen! Trots överklockning och test av cpun så ligger tempen på dryga 40grader!