Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgen1998:

Fick precis min leverans på Electrolux exp35. Va tvungen att testa den o ljudnivån va som dag o natt jämfört med min 8 år gamla Hace ac. Riktigt nöjd så nu är det bara att vänta på värmen o se hur det kyler en varm sommardag.

Skrivet av Bloodsbane:

Hejsan, jag köpte electrolux exp35 Acn, och när jag kör på auto och 20grader så kyler den hur bra som helst och när den når 20grader så går den ner i varv och då kommer det någon otroligt äcklig lukt riktigt svår att förklara vad den luktar, knappt att man kan ha på den. Är det någon annan som har samma problem? den är knappt 2 månader

Har kikat på denna modellen jag med. Kondenseras fukten och skickas ut med varmluften i utblåset eller måste man tömma någon form av behållare?

Om behållare behövs tömmas, hur ofta? Klarar den en hel natt, ca 9 timmar utan att bli full?

Tack för svar och ber om ursäkt i förväg om det redan nämnts

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Skrivet av milky81:

Har kikat på denna modellen jag med. Kondenseras fukten och skickas ut med varmluften i utblåset eller måste man tömma någon form av behållare?

Om behållare behövs tömmas, hur ofta? Klarar den en hel natt, ca 9 timmar utan att bli full?

Tack för svar och ber om ursäkt i förväg om det redan nämnts

Fukten skickas med i varmluften, enda gången man behöver tömma är fall man kör på avfuktningsläget men kör man i kylläge så behöver den aldrig tömmas.

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgen1998:

Fukten skickas med i varmluften, enda gången man behöver tömma är fall man kör på avfuktningsläget men kör man i kylläge så behöver den aldrig tömmas.

Tack för svar! Har du den i sovrummet, går det att sova med den i samma rum?

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Tack för svar! Har du den i sovrummet, går det att sova med den i samma rum?

Jag har min i sovrummet vid sängändan. Sätter du den på en rimlig temperatur och sleep mode så går det att sova med den. Det kräver dock kanske att du inte är så pass känslig.. Jag bor jämte en väg där bilar bussar osv kör även kväll/natt och har ett torg utanför fönstret där ungdomar ibland samlas. Jag är väl lite battlehardened på det viset men klart ljudet var störande första nätterna. Det är ändå ca 50-65 beroende på modell av AC dB.

Tilläggas är att jag sov 500% bättre med ett störande bakgrundsljud och 19-21 celsius kontra tyst men 27-28 celsius och sov i en basäng av svett.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har min i sovrummet vid sängändan. Sätter du den på en rimlig temperatur och sleep mode så går det att sova med den. Det kräver dock kanske att du inte är så pass känslig.. Jag bor jämte en väg där bilar bussar osv kör även kväll/natt och har ett torg utanför fönstret där ungdomar ibland samlas. Jag är väl lite battlehardened på det viset men klart ljudet var störande första nätterna. Det är ändå ca 50-65 beroende på modell av AC dB.

Tilläggas är att jag sov 500% bättre med ett störande bakgrundsljud och 19-21 celsius kontra tyst men 27-28 celsius och sov i en basäng av svett.

Ah ok, tack för svar! Får fundera lite. Är lite lättväckt men mer av plötsliga ljud än ett konstant ljud så skulle kunna fungera Har inga problem att sova med öronproppar annars så AC + öronproppar under varma nätter funkar eventuellt.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Ah ok, tack för svar! Får fundera lite. Är lite lättväckt men mer av plötsliga ljud än ett konstant ljud så skulle kunna fungera Har inga problem att sova med öronproppar annars så AC + öronproppar under varma nätter funkar eventuellt.

Då kommer du inte ha några problem alls med det. Jag kan inte ha öronproppar eller så för då blir jag tokig.
Sen är alla olika känsliga så det är väldigt individuellt det där. Men ladda ned appen Buller för mobilen och gör ljud så den registrerar X dB som motsvarar ACn med typ nåt white noise från en högtalare så kan man ju nästan jämföra det med hur ACn skulle vara i verkligheten.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Såg att Aftonbladet gjorde ett test på portabla ac igår, någon som har premium som kan lägga upp resultatet?

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgen1998:

Såg att Aftonbladet gjorde ett test på portabla ac igår, någon som har premium som kan lägga upp resultatet?

Varför inte bara googla?

https://www.bäst-i-test.se/test-portabel-ac-och-luftkylare
https://testat.nu/luftkonditionering/
https://inspekto.se/portabel-ac/

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Nu har inte jag tittat på testerna i år men Woods cortina silent G verkar ju vara den gemensamma nämnaren.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Hur lång är slangen på Woods Cortina Silent G? Och ingår fönsterkit, och funkar det till balkongdörr?
Vårat vrum är 260H*560L*410B (höjd, längd,bredd)
Skulle en sån räcka till det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Hur lång är slangen på Woods Cortina Silent G? Och ingår fönsterkit, och funkar det till balkongdörr?
Vårat vrum är 260H*560L*410B (höjd, längd,bredd)
Skulle en sån räcka till det ?

Erat vardagsrum är alltså 5,6 x 4,1 m = ca 23 kvadratmeter ( och 23 m3 x 2,6m höjd = ca 60 kubikmeter)

Wood’s Air Conditioner Cortina Silent 12K funkar enligt produktbladet i rum upp till 35 kvadratmeter. Utblås slangen är 1,5 meter.

Den bör funka bra till ditt rum men det beror ju på hur du löser/tätar slangen som blåser ut den varma luften och om det finns någon annan stans där ny luft kan komma in annars blir det rejält undertryck i rummet (och du riskerar att suga in varm luft utifrån).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgen1998:

Såg att Aftonbladet gjorde ett test på portabla ac igår, någon som har premium som kan lägga upp resultatet?

En återförsäljare har lagt upp en PDF på aftonbladets test

https://www.hylte-lantman.com/woods-ac-cortina-silent-g

under "produktinformation"

Permalänk
Medlem

Cortina Silent G var bäst i årets test från Aftonbladet också (inte förra årets som tidigare länkats).

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Cortina Silent G var bäst i årets test från Aftonbladet också (inte förra årets som tidigare länkats).

Vilka AC maskiner var med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeraphin:

Vilka AC maskiner var med?

Tristar AC-5477
Sandstrøm SAC10C19E
Andersson ARC 2.3
Lyfco Portabel AC
Canvac 5121v
Woods AC Venezia 18K G
Andersson ARC 1.3
Woods AC Cortina Silent G
Canvac CPA3802V
Canvac 6901V
Anslut 3500 W

+ fyra evaporatorkylare:
Dyson Pure Hot+Cool
Dyson Pure Humidify + Cool
Cotech Fläkt med luftkylning
Tristar Luftkylare AT-5451

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Aftonbladets test lol:
Ljudnivåerna har mätts med appen Buller framtagen av Arbetsmiljöverket.

Professionellt test det där.

Konstigt de inte har med populära märken också för deras AC test. Känns som det fattas många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Tristar AC-5477
Sandstrøm SAC10C19E
Andersson ARC 2.3
Lyfco Portabel AC
Canvac 5121v
Woods AC Venezia 18K G
Andersson ARC 1.3
Woods AC Cortina Silent G
Canvac CPA3802V
Canvac 6901V
Anslut 3500 W

+ fyra evaporatorkylare:
Dyson Pure Hot+Cool
Dyson Pure Humidify + Cool
Cotech Fläkt med luftkylning
Tristar Luftkylare AT-5451

Dold text
Skrivet av Nivity:

Aftonbladets test lol:
Ljudnivåerna har mätts med appen Buller framtagen av Arbetsmiljöverket.

Professionellt test det där.

Haha, nä det där går inte att lita på. De har bara med 1 av de toppmärken som finns på marknaden och bullerappen?? Fungerar väl bra för att mäta hemma vid snabbtest men inte för professionellt bruk... Dock har väl Aftonbladet aldrig varit professionella.

Med det sagt, Woods är fortfarande en bra produkt. Men jag tror mer på de andra testerna som länkades ovan där man faktiskt har med Electrolux Delonghi och Woods tex.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Tristar AC-5477
Sandstrøm SAC10C19E
Andersson ARC 2.3
Lyfco Portabel AC
Canvac 5121v
Woods AC Venezia 18K G
Andersson ARC 1.3
Woods AC Cortina Silent G
Canvac CPA3802V
Canvac 6901V
Anslut 3500 W

+ fyra evaporatorkylare:
Dyson Pure Hot+Cool
Dyson Pure Humidify + Cool
Cotech Fläkt med luftkylning
Tristar Luftkylare AT-5451

Tack, konstigt att man inte tar med en electrolux modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nu har inte jag tittat på testerna i år men Woods cortina silent G verkar ju vara den gemensamma nämnaren.

Har Cortina också funktionen där fukt skickas ut med varmluften? Det nämndes tidigare i tråden att de flesta moderna modeller har det så.

Men Cortina verkar nice, låg ljudnivå och bra betyg i tester. För min del står det mellan Cortina och Electrolux ChillFlex Pro EXP35.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Har Cortina också funktionen där fukt skickas ut med varmluften? Det nämndes tidigare i tråden att de flesta moderna modeller har det så.

Men Cortina verkar nice, låg ljudnivå och bra betyg i tester. För min del står det mellan Cortina och Electrolux ChillFlex Pro EXP35.

Absolut har den det.

Jo precis, när jag köpte min förra året så stod det mellan Delonghi Woods och Electrolux. Just Cortina och EXP35 blev de två sista där jag fick välja med leveranstid vilket hamnade på Electrolux. Just nu ser det inte ut att vara några problem med att de tagit slut så kolla hellre på funktion. Min EXP35 fungerar prima men jag har inte provat Cortinan så har ingen erfarenhet mer än att jag bara hört bra.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Absolut har den det.

Jo precis, när jag köpte min förra året så stod det mellan Delonghi Woods och Electrolux. Just Cortina och EXP35 blev de två sista där jag fick välja med leveranstid vilket hamnade på Electrolux. Just nu ser det inte ut att vara några problem med att de tagit slut så kolla hellre på funktion. Min EXP35 fungerar prima men jag har inte provat Cortinan så har ingen erfarenhet mer än att jag bara hört bra.

Tack för snabba svar, kanske är för att du är från Växjö precis som jag Det blev en Cortina beställt från CDON nu, verkar bli en varm sommar i år igen och vill köpa innan alla andra och AC börjar ta slut i lager.

Återkommer med betyg

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Tack för snabba svar, kanske är för att du är från Växjö precis som jag Det blev en Cortina beställt från CDON nu, verkar bli en varm sommar i år igen och vill köpa innan alla andra och AC börjar ta slut i lager.

Återkommer med betyg

Åh va härligt, om du inte har något emot det så vore det toppen om jag fick möjligheten att få se, höra och känna den i verkligheten nån dag framöver. Ju mer erfarenhet ju bättre kan jag hjälpa andra. Är ju enbart en hobbyist som de flesta här.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Åh va härligt, om du inte har något emot det så vore det toppen om jag fick möjligheten att få se, höra och känna den i verkligheten nån dag framöver. Ju mer erfarenhet ju bättre kan jag hjälpa andra. Är ju enbart en hobbyist som de flesta här.

Javisst det går fint, får se när jag får hem den 🙂

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Blir nog att ta fram min Delonghi PAC N77 ECO som köptes förra året, om nu prognosen för helgen stämmer.
Så 🥶 och skönt att kunna vara inomhus utan att krevera!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
SpelClockers

Beställde också en Cortina Silent G - Leverans nästa vecka.. Hoppas jag överlever helgen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vilken skulle ni rekommendera om man vill kyla ner ca 35-40 kvadrat? Har kollat som hastigast på dessa två men kanske finns fler som skulle kunna vara intressanta? Är hyfsat få modeller som har något omdöme på prisjakt så lite svårt att få en bild av hur de jobbar.

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond...

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond...

Priset är inte hugget i sten men skulle vara trevlig om de hamnar i ungefär samma prisklass såvida det inte är en riktigt bra och tyst aparat. Då kan det vara värt att lägga lite mer pengar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Vilken skulle ni rekommendera om man vill kyla ner ca 35-40 kvadrat? Har kollat som hastigast på dessa två men kanske finns fler som skulle kunna vara intressanta? Är hyfsat få modeller som har något omdöme på prisjakt så lite svårt att få en bild av hur de jobbar.

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond...

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond...

Priset är inte hugget i sten men skulle vara trevlig om de hamnar i ungefär samma prisklass såvida det inte är en riktigt bra och tyst aparat. Då kan det vara värt att lägga lite mer pengar.

Valfri från Electrolux (den du länkade funkar såklart också), Woods eller Delonghi är rekommenderat av de flesta här i tråden. Andersson fungerar om du har tajt budget men hellre nån av de andra för ca 1000kr mer. Om du ska kyla 1 rum och kan stänga dörren och ha fönsterkit så kan du ha nästan vilken som med 9000+ BTU (12000 är oftast nästa steg och är såklart bättre för större rum).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Valfri från Electrolux (den du länkade funkar såklart också), Woods eller Delonghi är rekommenderat av de flesta här i tråden. Andersson fungerar om du har tajt budget men hellre nån av de andra för ca 1000kr mer. Om du ska kyla 1 rum och kan stänga dörren och ha fönsterkit så kan du ha nästan vilken som med 9000+ BTU (12000 är oftast nästa steg och är såklart bättre för större rum).

Kalas. Jo jag misstänkte lite Andersson var lite av ett budgetalternativ. Får kolla runt lite på de märken du rekommenderade.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Blev en Electrolux EXP34U338CW (https://cdon.se/search?q=Electrolux+EXP34U338CW) + ett fönsterkitt. Visst det kanske man skulle kunna fixa själv men då jag med nöd och näppe fick godkänt i syslöjden kände jag att det nog var en bra ide att skaffa något färdigt En dryg 5-hundring gick det på vilket jag hoppas den ska vara värd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ghetto modd av Ac !

Ja som så många så upptäckte man mycket senare att det finns 2 rörs AC och nu tröttnade jag på min som inte har det.

Hade plexiglas hemma, så böjde till och passade på där där maskinen tar inluft.
Nu slipper jag att maskinen tar luft ifrån rummet och går mycket snabbare att nå temp

Jag la ingen energi på att få någon snygg finish på den för där maskinen står så syns det inte ändån

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco