Texas Instruments grafritande miniräknare vattenkyls och överklockas

Permalänk
Melding Plague

Texas Instruments grafritande miniräknare vattenkyls och överklockas

Youtube-kanalen Linus Tech Tips bestyckar TI–84 Plus med vattenkylning och förhöjd klockfrekvens, som tydligt ökar prestandan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Linus med skägg ser ut som en noob-Jedi

Hade varit coolt om de OC'ade en kraftfullare miniräknare som redan kör spel

Permalänk
Avstängd

De klocka 16 Mhz till 26 Mhz. En ökning på cirka 61,5%.

Tänk om vi kunde klocka en Ryzen 3900X lika högt. MUMS!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

De klocka 16 Mhz till 26 Mhz. En ökning på cirka 61,5%.

Tänk om vi kunde klocka en Ryzen 3900X lika högt. MUMS!

När core 2 duo kom hade man den ökningen😁

Permalänk
Avstängd

Underhållande ! Perfekt kontrast att YouTube skuttar fram till den videon efter att ha rullat någon 18 timmar lång genomgång av färgen på kylpasta av GNSteve 💕

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

De klocka 16 Mhz till 26 Mhz. En ökning på cirka 61,5%.

Tänk om vi kunde klocka en Ryzen 3900X lika högt. MUMS!

15 MHz till 26.8 MHz faktiskt, vilket blir en ökning på ca 79%. Jag skulle gärna kunna klocka min 3900X så mycket, men det skulle nog kräva rätt så exotisk kylning

Också lite intressant att miniräknaren använder en processor från 70-talet, TI har verkligen inte ansträngt sig särskilt mycket på den fronten

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

När core 2 duo kom hade man den ökningen😁

Precis, min favorit baserad på Core 2 duo arkitekturen va mina 2 celeron som jag överklockade 87% .
Det va sista riktiga budget överklockningen jag gjorde där man köpte en cpu för några hundra och efter överklockning hade så gott som high end cpu prestanda.

Permalänk

Jag officiellt älskar Linus från LTT.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

@lnd1437: dagens garv! älskar GN och Steve men ja, det tenderar att bli onödigt långrandigt många gånger. Hade föredragit om nitty gritty details förpassades till artikeln och att videon var mer nedkokad.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Här har vi den verkliga anledningen till att funktionerna till att lägga in egen kod ska tas bort.
Det blir så rörigt i klassrummen när eleverna ska dra förlängningssladdar till att driva pumparna till sina vattenkylda grafräknare.
Ännu värre, de som tar steget längre att koppla vattenkylningen till elementen för att få ännu större radiator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

De klocka 16 Mhz till 26 Mhz. En ökning på cirka 61,5%.

Tänk om vi kunde klocka en Ryzen 3900X lika högt. MUMS!

Skrivet av perost:

15 MHz till 26.8 MHz faktiskt, vilket blir en ökning på ca 79%. Jag skulle gärna kunna klocka min 3900X så mycket, men det skulle nog kräva rätt så exotisk kylning

Också lite intressant att miniräknaren använder en processor från 70-talet, TI har verkligen inte ansträngt sig särskilt mycket på den fronten

Jag minns att jag förr läste på Nordichardware om överklockningstävlingar de anordnade.
Celeron 600MHz och Duron 600MHz var populära för procentuell överklockning för de var vanligt att tävlingsdeltagare fick upp i över 100% överklockning på bra moderkort.

Man kan säga att de använder beprövad teknik
Drar säkert mindre ström med nyare tillverkningsteknik än de kretsar som tillverkades på 70 talet.
Strömförbrukningen är väldigt låg. Men prestandan är inte hög.
Hade varit intressant om man hade kunnat jämföra prestanda per watt mot moderna enkortsdatorer och smartphones.
Jag skulle gissa på att moderna CPUer presterar såpass mycket bättre att de ändå ger bättre prestanda/watt än nytillverkade Z80 processorer.

Permalänk
Medlem

Det är ett värdigt ändamål att överklocka och vattenkyla allt som går. Däremot måste jag säga att dessa miniräknares existens är provocerande.

Permalänk
Medlem

Jag har TI 84 plus Silver Edition för jag va extra nördig

Använder den dagligen på mitt jobb typ fortfarande som ingenjör.

Den är tydligen överklockad version OUT OF THE BOX. Undrar om den har bättre överklockningsmarginal också.

Permalänk
Medlem

@Boredbynoobs: Är helt klart handplockade cpu:er i den versionen

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

I gymnasiet under 90-talets andra hälft köpte jag mig en TI-85 för att ersätta min endast årsgamla TI-81. Ti-85an var den första av Texas Instruments grafräknare som kunde hackas för att köra assemblerkod. Med en enkel launcher och några små spel var de andra likasinnade i klassen mäkta imponerade, och mer än en mattelektion spenderades med räknaren i näven - men det var då inte några grafer jag lekte med
En enkel överklockningsmod gjordes också, så med en switch kunde jag skifta mellan orginalets 6 MHz och det bängsnabba ~18 MHz, eller en ökning med sisådär 200%. Detta kom väl till pass eftersom jag var förälskad i fraktaler i allmänhet och nu kunde iterera fram en 128×64 pixlar stor bild av Mandelbrotmängden på sisådär 20 sekunder istället för dryga minuten.
En period köptes det rätt mycket batterier...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Varför blir man inte förvånad över att LTT varit i farten med vattenkylning nu igen haha. Aldrig fel med en kall miniräknare :rooleyes:

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Här snackar vi överklockning som kräver lite lagom med kompetens, det där är inga enkla lödjobb.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade varit mycket mer nördcred om de överklockat en HP istället. 🙂

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Jag har TI 84 plus Silver Edition för jag va extra nördig

Använder den dagligen på mitt jobb typ fortfarande som ingenjör.

Den är tydligen överklockad version OUT OF THE BOX. Undrar om den har bättre överklockningsmarginal också.

OOH coolt, funderade på en sån bara för det ökade minnet när man gick på högskolan, fler spel (blev inte så, en var ju fattig.)

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

Helt missat denna räknare och således kulten som omger den. På min gymnasiskola tilläts inget värre än en Casio Fx180-Pa, solid räknare. Fast det var vid slutet av 80-talet och kanske TI räknaren inte fanns? Storebror hade en HP 48sx (den våta drömmen!), kunde köpa IR printer till den och enheter kunde kommuncera med varandra över samma protokoll vilket var sjukt häftigt på den tiden. Skrivaren kunde ju underlätta om man behövde bifogaen graf på mattetentan xD

Permalänk
Medlem

För er som inte orkar överklocka, men gillar TI-89!

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Helt missat denna räknare och således kulten som omger den. På min gymnasiskola tilläts inget värre än en Casio Fx180-Pa, solid räknare. Fast det var vid slutet av 80-talet och kanske TI räknaren inte fanns? Storebror hade en HP 48sx (den våta drömmen!), kunde köpa IR printer till den och enheter kunde kommuncera med varandra över samma protokoll vilket var sjukt häftigt på den tiden. Skrivaren kunde ju underlätta om man behövde bifogaen graf på mattetentan xD

Jo, på gymnasiet var det mer begränsat. Blev Casio fx180P för mig där också.

På högskolan hade jag dock först en HP28C, sedan en minnesuppgraderad 28S och till sist en 48SX (som din storebrosa). Detta med ett par extrakort (extra solver, och extra lagringskort) och seriekabel (så kunde man ladda ner spel och appar från internet).

Helt grymma räknare, och för sin tid helt överlägsna allt från Casio och TI!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/