Permalänk

Spraymåla grafikkort

Tänkt att måla mitt vita ASUS kort svart då det inte passar in med min svarta build.
Har läst massa guides på hur man ska göra och alla säger olika. Många av dom var också gamla.
Läste att Biltemas färg funkar perfekt men men vissa sa att man skulle använda deras hobby färg och andra sa fälgfärg.

Vilken färg skulle ni rekommendera till att måla grafikkort? Ska ju alltså bara måla själva plasten (obviously).
Ska man börja med att spraya den med någon primer eller äre ba spraya direkt på?

Permalänk
Medlem

@Noob_To_Computers:
Har ingen direkt uppfattning, men kan tycka att den färg som fäster bra på materialet funkar.
Det enda som skulle kunna påverka är om det blir varmt men det syns nog inte så mycket på svart färg.
Skulle jag gjort det skulle jag valt matt svart standard spray och skippat grundfärgen.
Ta inte för tjockt lager bara, då får du rinning i färgen.

Men som sagt inget på kylare eller på kretskortet, det är rent dåligt.

Permalänk
Skrivet av lassesjo:

@Noob_To_Computers:
Har ingen direkt uppfattning, men kan tycka att den färg som fäster bra på materialet funkar.
Det enda som skulle kunna påverka är om det blir varmt men det syns nog inte så mycket på svart färg.
Skulle jag gjort det skulle jag valt matt svart standard spray och skippat grundfärgen.
Ta inte för tjockt lager bara, då får du rinning i färgen.

Men som sagt inget på kylare eller på kretskortet, det är rent dåligt.

Så ingen sånhär primer eller vafan det kallas. Bara spraya direkt alltså.
Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Kan nog vara lättast och köra ett par lager plastidip/gummifärg som det verkar heta av något slag.
(Tunna lager + vänta 10 - 30 minuter per lager
(Tror du inte behöver mer än 3 - 4 lager så länge det blir jämnt.)

Samt att det är rent såklart innan på ytan med T ex något medel som wd40, bromsrengöring, eller liknande lösningsmedel som inte lämnar något på ytan.
Kan ev behöva handskar om det blåser eller om du är för nära ytan så det flyger spray runt omkring och på dig själv. (Plastidip/gummifärg ger skapligt torr hud och som vilken annan spray färg/medel som helst ska undvikas att andas in.)
Skrot kläder när du målar eventuellt också.

(Ifall du inte målat något förut kan det vara vettigt att måla något mindre först t ex, tejpa över skaftet på något litet som något bestick och köra ett eller två lager eller på en kartong du ska måla i.)

(Målas med kylare avmonterat från plasten du tänker måla såklart och fläkten kan nog inte målas heller utan maskering över ev pcb och rum mellan motoraxel och pcb på fläkten, kommer kanske paja fläkten när du försöker ta bort plastidip/gummifärgen sen efteråt.

Samt att du inte målar pcb såklart, blir lättare att ta bort ifall du behöver skicka in grafikkortet av någon anledning på garanti med plastidip/gummifärg också.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

Kan nog vara lättast och köra ett par lager plastidip/gummifärg som det verkar heta av något slag.
(Tunna lager + vänta 10 - 30 minuter per lager
(Tror du inte behöver mer än 3 - 4 lager så länge det blir jämnt.)

Samt att det är rent såklart innan på ytan med T ex något medel som wd40, bromsrengöring, eller liknande lösningsmedel som inte lämnar något på ytan.
Kan ev behöva handskar om det blåser eller om du är för nära ytan så det flyger spray runt omkring och på dig själv. (Plastidip/gummifärg ger skapligt torr hud och som vilken annan spray färg/medel som helst ska undvikas att andas in.)
Skrot kläder när du målar eventuellt också.

(Ifall du inte målat något förut kan det vara vettigt att måla något mindre först t ex, tejpa över skaftet på något litet som något bestick och köra ett eller två lager eller på en kartong du ska måla i.)

(Målas med kylare avmonterat från plasten du tänker måla såklart och fläkten kan nog inte målas heller utan maskering över ev pcb och rum mellan motoraxel och pcb på fläkten, kommer kanske paja fläkten när du försöker ta bort plastidip/gummifärgen sen efteråt.

Samt att du inte målar pcb såklart, blir lättare att ta bort ifall du behöver skicka in grafikkortet av någon anledning på garanti med plastidip/gummifärg också.

Tänkte dra förbi Biltema imorgon när jag ändå är i stan. Tror du denna färg funkar bra?

https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/underhallsprodukt...

Har aldrig lackat något innan men har kollat på en del videor och läst en del om hur man ska göra.
Många tunna lager och absolut inte få tjocka lager är ungefär vad jag fått fram.
Sedan att man inte sprejar o fläktar men det är ju rätt uppenbart. Ska bara mål själva plasthöljet.

Men som sagt tror du den färgen kommer funka bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_To_Computers:

Tänkte dra förbi Biltema imorgon när jag ändå är i stan. Tror du denna färg funkar bra?

https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/underhallsprodukt...

Har aldrig lackat något innan men har kollat på en del videor och läst en del om hur man ska göra.
Många tunna lager och absolut inte få tjocka lager är ungefär vad jag fått fram.
Sedan att man inte sprejar o fläktar men det är ju rätt uppenbart. Ska bara mål själva plasthöljet.

Men som sagt tror du den färgen kommer funka bra?

Köp vanlig sprayfärg. men jag rekommenderar inte Biltemas (då dom gångerna jag köpt) så har deras färger varit pigmentfattiga man måste typ köra 7-8 lager för att det ska täcka.
Åk in till någon bildelsåterförsäljare eller liknande dom har lite bättre kvalitet och ja jag rekommenderar passande primer för att det ska fästa och täcka bättre !
Inte kul om del flagnar i chassit efter någon månad ...
jag har lackat om grafikkort och mycket annat 😊

Edit: Såg nu att classe har CRC i sortimentet kör på det det funkar bra

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Ett tips, förutom att underlaget ska vara rent kan du vilja slipa ytan först med finkornigt våtslippapper (tror 1000 grit eller över är rekommendationen). Många plaster får färgen bara inte fästa på direkt, det kanske ser ok först, men när det är helt torrt börjar det släppa. Genom att slipa men finkornigt får man bort översta lagret eller en massa micro-repor (som inte syns) som färgen kan fästa i.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk

Hej alla.
Köpte biltema gummifärg och det fungerade perfekt!
Tack för alla tips

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Noob_To_Computers:

Hej alla.
Köpte biltema gummifärg och det fungerade perfekt!
Tack för alla tips

Nu måste du ju visa hur det ser ut! Slänga upp en bild så vi får se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_To_Computers:

Hej alla.
Köpte biltema gummifärg och det fungerade perfekt!
Tack för alla tips

Det luktar galleri! Vill gärna se resultatet!

Jag körde själv gummifärg på min PSU, blev sådär. (Färgen kändes jäkligt ömtålig helt enkelt).

Testade "Elementfärg" på kylflänsen på mina ram-stickor och det blev bra. Kört Biltemas hobbyfärg på chassin och bildskärm med godkänt resultat, men nu har jag gått över till Claes Ohlssons hobbyfärg istället för Biltemas. Känns som att den täcker mycket bättre än Biltemas.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_To_Computers:

Tänkt att måla mitt vita ASUS kort svart då det inte passar in med min svarta build.
Har läst massa guides på hur man ska göra och alla säger olika. Många av dom var också gamla.
Läste att Biltemas färg funkar perfekt men men vissa sa att man skulle använda deras hobby färg och andra sa fälgfärg.

Vilken färg skulle ni rekommendera till att måla grafikkort? Ska ju alltså bara måla själva plasten (obviously).
Ska man börja med att spraya den med någon primer eller äre ba spraya direkt på?

Hejsan,

är tyvärr sen till festen. Jag använde julas svarta sprayfärg som tål hög värme när jag målade mitt 1070.

https://imgur.com/a/3Qaykl4

Slipa lite och se till att det är rent > primer något lager > färg > låt torka minst 24h.

Men har blivit kraken g12 kylning nu så funderar på att måla radiatorer + kanske chasasit vitt.

Skrivet av Deriveh:

Det luktar galleri! Vill gärna se resultatet!

Jag körde själv gummifärg på min PSU, blev sådär. (Färgen kändes jäkligt ömtålig helt enkelt).

Testade "Elementfärg" på kylflänsen på mina ram-stickor och det blev bra. Kört Biltemas hobbyfärg på chassin och bildskärm med godkänt resultat, men nu har jag gått över till Claes Ohlssons hobbyfärg istället för Biltemas. Känns som att den täcker mycket bättre än Biltemas.

Är inte elementfärg ganska dåligt val då de brukar vara max ca 50c i grader? Fast inte särskilt stenkoll på hur pass varma RAM blir.

Förslag på vilken färg jag kan använda som är vit för metall? (AIO radiatorer + chassi)

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

@draanexle: Jag ska ev måla mina radiatorer inom kort, kommer då att använda någon form av vanlig hobby färg tänker jag. Bör funka utmärkt.

Till chassi tidigare har jag använt hobbyfärg med mycket god effekt. (Biltemas funkade, men har gått över till Classes, täcker bättre)

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

@draanexle: Jag ska ev måla mina radiatorer inom kort, kommer då att använda någon form av vanlig hobby färg tänker jag. Bör funka utmärkt.

Till chassi tidigare har jag använt hobbyfärg med mycket god effekt. (Biltemas funkade, men har gått över till Classes, täcker bättre)

Snubben som målade detta sa att han använde dessa som sprayfärg: https://hlstore.com/en/spray-cans/spray-paint/molotow-premium...

Så om jag ska måla så är det nog stor chans att jag kommer pröva den färgen. Bra pris, man får typ 2 burkar för priset av en hos jula/biltema.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk

Lite sent ute kanske men här har ni resultatet

https://imgur.com/gallery/4E8V1b0
https://imgur.com/gallery/QNxUfLh

Har lite mer o slänga upp men tror detta ska räcka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_To_Computers:

Lite sent ute kanske men här har ni resultatet

https://imgur.com/gallery/4E8V1b0
https://imgur.com/gallery/QNxUfLh

Har lite mer o slänga upp men tror detta ska räcka

Blev ju skitsnyggt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_To_Computers:

Lite sent ute kanske men här har ni resultatet

https://imgur.com/gallery/4E8V1b0
https://imgur.com/gallery/QNxUfLh

Har lite mer o slänga upp men tror detta ska räcka

Ser ju ut som att det är svart från början, hoppas det ser lika fint ut i verkligheten! Tycker gummifärg/plastidip är helt rätt när det kommer till datorkomponenter, lätt att återställa om man vill sälja vidare kortet, eller behöver skicka in det på reklamation.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Noob_To_Computers:

Lite sent ute kanske men här har ni resultatet

https://imgur.com/gallery/4E8V1b0
https://imgur.com/gallery/QNxUfLh

Har lite mer o slänga upp men tror detta ska räcka

Blev ju bra det där! Brukar vara farligt med smådetaljer (som det mellan fläktarna) att det samlas massa färg i klump, men det blev jämnt och fint det där. Gillar den matta texturen som kortet fick nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_To_Computers:

Hej alla.
Köpte biltema gummifärg och det fungerade perfekt!
Tack för alla tips

Testade själv Biltemas gummifärg nu men det är dåligt sprut så allt blir väldigt tjockt. Får återkomma med resultat sen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

Testade själv Biltemas gummifärg nu men det är dåligt sprut så allt blir väldigt tjockt. Får återkomma med resultat sen.

Sent ute men får man se hur det blev för dig?:)
Har själv inte kvar mitt ”modifierade” kort då jag uppgraderade till ett 3070 tidigare i år.
Men alltid lika kul att se folk göra sitt eget med det dom har:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_To_Computers:

Sent ute men får man se hur det blev för dig?:)
Har själv inte kvar mitt ”modifierade” kort då jag uppgraderade till ett 3070 tidigare i år.
Men alltid lika kul att se folk göra sitt eget med det dom har:)

Det blev inget av det tyvärr, det verkade vara något fel på burken och jag orkade inte åka till biltema och klaga.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av Noob_To_Computers:

Tänkt att måla mitt vita ASUS kort svart då det inte passar in med min svarta build.
Har läst massa guides på hur man ska göra och alla säger olika. Många av dom var också gamla.
Läste att Biltemas färg funkar perfekt men men vissa sa att man skulle använda deras hobby färg och andra sa fälgfärg.

Vilken färg skulle ni rekommendera till att måla grafikkort? Ska ju alltså bara måla själva plasten (obviously).
Ska man börja med att spraya den med någon primer eller äre ba spraya direkt på?

Gärna en primer så den sätter sig.
Men innan det, ta av de plast delar du vill måla (enbart plasten), skaffa en hink, häll i lite Yes handdisk.

Ta en borste och gör rent. När man gjuter något i plast - finns en tunn olje hinna kvar (så de inte fastnar i gjut formerna).

Använd sandpapper eller liknande för att få en bra yta, eller dessa: https://www.alfahobby.se/sanders-starter-pack-1

Nu vet inte jag vad för typ av plast det är (står på insidan typ ABS eller liknande?). Du vill ha en primer, ska du använda mörka färger - mörk primer, ljusa färger - ljus primer.

Jag gissar på ABS plast, denna om du har fel färg, så kan den spricka och flagna. Vissa säger , gör rent med t-röd. Njae.. Kanske inte.

Då till färgen..Revell samt Humbrol har bra spray färger (om du inte har en airbrush). Finns andra typer, som fäster bättre. Får testa dig fram.

Som andra säger även, den kanske blir varm. Så färger för R/C bilar är en bra start? Andra färger, fungerar så att de "aktiveras", eller sätter sig under värme, varav de är värmetåliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Kan nog vara lättast och köra ett par lager plastidip/gummifärg som det verkar heta av något slag.
(Tunna lager + vänta 10 - 30 minuter per lager
(Tror du inte behöver mer än 3 - 4 lager så länge det blir jämnt.)

Samt att det är rent såklart innan på ytan med T ex något medel som wd40, bromsrengöring, eller liknande lösningsmedel som inte lämnar något på ytan.
Kan ev behöva handskar om det blåser eller om du är för nära ytan så det flyger spray runt omkring och på dig själv. (Plastidip/gummifärg ger skapligt torr hud och som vilken annan spray färg/medel som helst ska undvikas att andas in.)
Skrot kläder när du målar eventuellt också.

(Ifall du inte målat något förut kan det vara vettigt att måla något mindre först t ex, tejpa över skaftet på något litet som något bestick och köra ett eller två lager eller på en kartong du ska måla i.)

(Målas med kylare avmonterat från plasten du tänker måla såklart och fläkten kan nog inte målas heller utan maskering över ev pcb och rum mellan motoraxel och pcb på fläkten, kommer kanske paja fläkten när du försöker ta bort plastidip/gummifärgen sen efteråt.

Samt att du inte målar pcb såklart, blir lättare att ta bort ifall du behöver skicka in grafikkortet av någon anledning på garanti med plastidip/gummifärg också.

WD40 är inte så smart att ha på innan målning...

Permalänk
Skrivet av MisterSaiZo:

Gärna en primer så den sätter sig.
Men innan det, ta av de plast delar du vill måla (enbart plasten), skaffa en hink, häll i lite Yes handdisk.

Ta en borste och gör rent. När man gjuter något i plast - finns en tunn olje hinna kvar (så de inte fastnar i gjut formerna).

Använd sandpapper eller liknande för att få en bra yta, eller dessa: https://www.alfahobby.se/sanders-starter-pack-1

Nu vet inte jag vad för typ av plast det är (står på insidan typ ABS eller liknande?). Du vill ha en primer, ska du använda mörka färger - mörk primer, ljusa färger - ljus primer.

Jag gissar på ABS plast, denna om du har fel färg, så kan den spricka och flagna. Vissa säger , gör rent med t-röd. Njae.. Kanske inte.

Då till färgen..Revell samt Humbrol har bra spray färger (om du inte har en airbrush). Finns andra typer, som fäster bättre. Får testa dig fram.

Som andra säger även, den kanske blir varm. Så färger för R/C bilar är en bra start? Andra färger, fungerar så att de "aktiveras", eller sätter sig under värme, varav de är värmetåliga.

Hej, gammalt inlägg men tack ändå. Kommer säkert hjälpa många framtida pysslare haha:)