Högtalar-system istället för soundbar?

Permalänk
Medlem

Den här tråden var ju roligare än en kabeltråd i en hifigrupp

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är som sagt vettiga anslutningar som man bör prioritera före kortlivade finesser och många lite bättre surroundreceivrar har förstegsutgångar och en del har även slutstegsingångar och många äldre apparater går att använda på andra sätt än det de normalt var tänkt till, tex som multikanalslutsteg för aktiva drift av högtalare elelr hhelt enkelt som ett billigt slutsteg eftersom man brukar kunna hitta bra saker billigt när "finesserna" inte fungerar längre för att de övergicvits av tillverkarna eller strömningstjjänsten.
Baksidan på en Onkyo TX-RZ3400, det är pre out men vill ha, wifi är däremot tveksamt om det tillför nått om (när) Spotify ändrar sitt api
https://eu.onkyo.com/medias/246172-5-1200Wx1200H?context=bWFzdGVyfGltYWdlc3wyOTM5NzZ8aW1hZ2UvanBlZ3xpbWFnZXMvaGEzL2hmMS84ODU0NzY3NzMwNzE4LmpwZ3wyN2UzYWU1M2RiN2U4ZDhjZTdjOGMwMzc2NWEzNDkxNjAxZjBhYjYxNDdhYmU3MWE5MTFmZDI5MTM3NjZhNzZl

Min första förstärkare hade typ tio procent av det där antalet anslutningar.

Permalänk
Medlem

För sex tusen får du detta hos NoN
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/hemmabio/hemmabiosystem...
borde räcka

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk

@Starric: Det är det perfekta kompromissen. De låter bra, jag har föregångare, de är små vita och hög WAF faktor.
Jag har mina kopplade till en yamaha 400 serien för tillfället. Utmärkt om man inte har dedikerat bio/musik rum.

Jag har också stora Klipsch med marantz förstärkare i bio rummet, men dessa gör ett utmärkt jobb i vardagsrummet tycker jag.

Han kan för att hamna inom budget, köpa en beg receiver. Eller köpa dessa begagnade, eller köpa lillasyskonet. Vad han inte är ute efter vad det verkar är ju stora skrymmande icke hustruvänliga högtalare.

Permalänk
Medlem

Storleken på högtalarna (volymen) gör stor skillnad på hur ljudet upplevs, jag kör själv med 3.0 (just nu). Behöver fixa med kabelkanaler till bakhögtalarna då den temporära dragningen blev underkänd

Mitt råd är iaf att provlyssna själv, det är ingen anan än du som kan säga vad som låter bra eller dåligt.

För övrigt tycker jag Centern ger vädligt förhöjd upplevelse, det är väldigt viktig för röster i film och tv, så ett par rejäla stereohögtalare och bra center är den viktigaste delen. Saknar inte bakhögtalarna lika mycket som om jag skulle koppla bort centern.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Sitter i en 44 kvm 2:a där TV rummet är litet. Det blir nog en Yamaha RX-V485 och deras minsta högtalarpaket Yamaha NS-P41 . Även datorn är kopplad till min LG C9 OLED, vad jag förstår kan man köra via eARC direkt till TVn så man får G-sync när man game`ar och samtidigt behåller surroundljudet tack vare eARC som Yamaha förstärkaren har, slipper byta kanal via förstärkaren också när man tittar på annat. Det är vad jag hoppas på i alla fall.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Absolut böta rådet är att åka till vald(a) butiker där ljud prioriteras (inte Elgiganten, Media Markt osv) och provlyssna. Små högtalare med klassen ”bättre ljud” (återgivning) är generellt dyrare, bra att ha i åtanke men lyssna, be personalen ändra, förklara din situation, det kan hända att Hifiklubben har rätt pris/högtalare för dig utan att ändra din satta budget.

Annars kan man bli medlem på Hifiklubbens hemsida, förr fanns det en köp/sälj ”flik” för medlemmar så där gick det fynda.

Säg att du hittar det du tycker låter bra, ge dig ut och leta på begagnatmarknaden om priset är för högt eller leta liknande produkter begagnat.

Din smak och tycke är förmodligen inte som min, priset spelar självklart stor roll med så rådet är, åk och lyssna, förklara din situation och tillåter inte budgeten nypriset så finns andra vägar att gå:)

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört soundbar till tv om jag ägde en eller KEF LS50. Och sen riktiga hi-fi stereo anläggning för musik. Som är kopplade både till vinyl spelare och PC/mobil spotify och dem skulle jag inte placeras vid tv.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag får intrycket av att du nu börjar blanda termerna du tidigare använde ("bra" och "rätt").

Den åsikten är väldigt ovanlig i ljudkretsar då de allra flesta märker hur olika högtalare låter. En hornhögtalare låter inte som en elektrostathögtalare, osv, och allt det innan vi ser att olika högtalare av samma typ, och till och med samma material, låter olika. Högtalare är tveklöst den del i kedjan som ändrar ljudet mest, åtminstone om vi inte räknar rummet som en del, men det betyder inte att man även får klara ljudskillnader med olika förstärkare osv.

Det är heller inte så enkelt att de sätter ett sound för att få folk att uppgradera, det finns helt enkelt inga högtalare som lyckas låta som verkligheten (visserligen är de flesta inspelningar gjorda så det inte är möjligt ändå) och olika högtalare blir riktigt bra på olika saker. Eftersom man inte uppnår helt korrekt ljud så blir per automatik vad som låter "bra" på vilket man får göra sitt slutgiltiga beslut. Och om man med att "låta rätt" bara menar en relativt neutral frekvenskurva så missar man många av aspekterna man bör ta i beräkning. Vill man ha dynamiska högtalare, högtalare som kan producera en komplex ljudbild i både höjd och djup, etc?

Men man behöver inte välja antingen eller utan kan välja "allt" om systemet är tillräckligt bra, det är system som inte är tillräckligt bar som innebär att man måste välja nån viss egenskap.
Det kan däremot vara svårt att hitta nått "färdigt köpesystem" som uppnår tillräcklig kvalitet utan ljudsystemet behöver ofta byggas och anpassas/integreras med rummet, det går att åstadkomma system som är otroligt svåra att skilja från live oavsett vad man utsätter dem för.

Skrivet av Jimmy:

Vad är en bra högtalare? Vad jag vet finns det ingen norm eller standard utan bara tycken. Grannen har köpt en ny party högtalare med massor med bas, de tycker det är en bra högtalare.

Den som kan återskapa ljudet, det är ganska enkelt att mäta elektroniken och har man verifierat att den inte förvränger signalen så kan man mäta och lyssna och jämföra liveljudet och det återgivna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den som kan återskapa ljudet, det är ganska enkelt att mäta elektroniken och har man verifierat att den inte förvränger signalen så kan man mäta och lyssna och jämföra liveljudet och det återgivna.

Det du pratar om är en bra högtalare för att producera musik på, antar att Genelect skulle kunna räknas in där. Men det krävs också rätt elektronik och framförallt rätt miljö för att få till en optimal lösning. Om nu dessa högtalare ska klassas som bäst så kan man fråga sig varför inte folk använder dem i sina BIO anläggningar?

För mig och troligen 95% av befolkningen så är en bra högtalare en högtalare som passar konsumenten utifrån en rad parametrar, ex format, miljö, ekonomi, soundstage? och såklart ljudprofil. Det kan innebära att ex Sonos högtalare kan bli en bra högtalare för bakgrundsmusik i huset trotts att den kanske inte skulle passa studio arbete så värst bra.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men man behöver inte välja antingen eller utan kan välja "allt" om systemet är tillräckligt bra, det är system som inte är tillräckligt bar som innebär att man måste välja nån viss egenskap.
Det kan däremot vara svårt att hitta nått "färdigt köpesystem" som uppnår tillräcklig kvalitet utan ljudsystemet behöver ofta byggas och anpassas/integreras med rummet, det går att åstadkomma system som är otroligt svåra att skilja från live oavsett vad man utsätter dem för.

Jag menar inte att man måste välja i bemärkelsen att något alltid är dåligt men när man jämför högtalare av samma klass kommer de ha styrkor och svagheter jämfört med varandra. Ta t ex ett par KEF Reference 5 och ett par Klipsch La Scala så har du såklart mycket bra högtalare vad du än väljer och de är inte dåliga på något, men de är ändå olika bra på olika saker och det kommer vara ett mycket relevant val vilka du väljer.

Vad gäller att vara överlag otroligt svåra att skilja från live håller jag inte med. Jag har inte hört det själv, och jag har inte hört det från folk som har mycket mer erfarenhet än jag heller. För att gå till Youtube så har vi t ex Steve Guttenberg som har videos där han pratar om sin extremt stora erfarenhet som inkluderar allt ända upp till Wilson Audio-högtalare för mångmiljonbelopp, och han har pratat mycket om att high end audio ändå aldrig når ända fram till verklighet. Även Paul som äger PS Audio pratar en hel del om att man ännu inte knäckt den gåtan när han diskuterar tillverkning. Utöver bristerna i tekniken vi använder för att återskapa ljud så har vi ju också oftast brister i våra rum (även om man behandlar dem bra är de oftast alldeles för små för att motsvara t ex konserter). Sedan är ju de flesta inspelningar inte ens gjorda för att emulera hur en åskådare skulle hört musiken om den var i studion, för att inte tala om all dynamisk kompression osv som brukar användas.

Att det inte låter som live är ju dock inte alltid en nackdel. Ska man t ex lyssna på en rockkonsert så är det ju skönt att man inte får det ljud som trycks ut i extremt hög volym i PA-system som är gjorda för att ge bra ljud till en väldigt stor yta, utan istället får ljudet som kommer till mixerbordet som man sedan kan spela i behagligare volym i ett system gjort för att låta som bäst i en specifik lyssnarposition. Likaså när man mickar upp varje instrument vid en studioinspelning fångar man inte ljudet så som en publik i studion hade hört det, men man kan definitivt spela in mycket bra ljud och i slutändan är det ju vad som låter bra som är poängen med musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Absolut böta rådet är att åka till vald(a) butiker där ljud prioriteras (inte Elgiganten, Media Markt osv) och provlyssna. Små högtalare med klassen ”bättre ljud” (återgivning) är generellt dyrare, bra att ha i åtanke men lyssna, be personalen ändra, förklara din situation, det kan hända att Hifiklubben har rätt pris/högtalare för dig utan att ändra din satta budget.

Annars kan man bli medlem på Hifiklubbens hemsida, förr fanns det en köp/sälj ”flik” för medlemmar så där gick det fynda.

Säg att du hittar det du tycker låter bra, ge dig ut och leta på begagnatmarknaden om priset är för högt eller leta liknande produkter begagnat.

Din smak och tycke är förmodligen inte som min, priset spelar självklart stor roll med så rådet är, åk och lyssna, förklara din situation och tillåter inte budgeten nypriset så finns andra vägar att gå:)

Att man måste lyssna själv är helt rätt råd. Såklart ska man försöka samla på sig så mycket information som möjligt för att veta var man ska börja leta, men vad som låter bra är subjektivt och den enda som måste tycka att ditt ljudsystem låter bra är du själv (samt eventuellt en partner om denna bryr sig).

Permalänk
Medlem

@Evil Peter: Var skriver jag annat?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

har man plats så finns det ju ... en.. soundbar..
https://www.hifiklubben.se/sennheiser-ambeo-soundbar-soundbar...

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

@Evil Peter: Var skriver jag annat?

Ingenstans, jag skrev för att hålla med dig.

Permalänk
Medlem

@Evil Peter

Ber om ursäkt men jag förstod inte det, morgontröttheten pratade.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Japp skräphögtalare behöver jag inte. Nu var det så många kommentarer här (vilket är bra !) att jag väljer att inte citera någon. Men vid vilken prisnivå når man "diminishing returns"? Alltså när priset ökar men ljudskillnaderna blir mycket lägre.
För om det blir värt att skaffa ett ljudsystem för 20 000 kr (om man orkar spara så länge ) istället för att köpa en för 12 000kr så är det ju bättre det än att skaffa en senare. Varför jag frågar är att jag ser väldigt många "paket" för 30 000kr och 50 000kr som om det vore plock godis på sidor som hifiklubben och ljudfokus.

Sen så accepterar jag självklart svar som att "det är omöjligt att avgöra, ljud är olika för alla" men vore synd om man skulle skaffa ett system för 12 000kr (som stereo eller 3.1) men sen får man veta att sweetspotten ligger runt 20 000kr.
Min tanke är att helst veta vad man kan vänta på rea och det har kommit en del intressanta alternativ i tråden

Vill tillägga att det är inte akutbehov av att ersätta min soundbar (bortsett från att den inte används) för att jag använder hörlurar (som inte är skräp) till allting i mitt rum (som musik filmer m.m)

Jag vill ha det så "bra som möjligt" redan vid första inköpet men är fortfarande osäker på hur det skulle se ut men som jag förstår det så kan man koppla in stereo först o bygga ut till 5.1 eller 3.1 efteråt (hur gör man med 3.1?)

så det jag vill ta reda på:

Stereo högtalare (som ska inte användas till max volym)
Alternativ på receiver ( så jag kan ta det billigaste av de "lika bra" när en av dom hamnar på rea)

Alltid bra med en budget men det blir mer flexibelt att få veta vad ni tycker låter vettigt.

Sen har en del länkat redan det som jag söker i tråden ovan, som sagt är jag nybörjare på högtalarsystem så det tar tid att smälta in men jag har bokmärkt tråden och kommer att svara när jag har mer frågor

TL;DR har frågor om sweetspot, jättetacksam för alla svar hittils och söker "bra högtalare"

Kan inte säga att det går och sätta en specifik sweetspot så som du tänker i denna post.
Självklart förstår jag tankesättet att ju högre pris ju mindre förbättring får du ut av varje krona.
Du skulle säkert känna dig jävligt nöjd med 2st rejäla frontar och en reciver för 10-12.000 kr.
Allt beror ju på vad du är van med och jämför med. Detta ljud kommer ju så småningom bli någon slags norm för dig personligen.
Generellt bör du kanske gå och provlyssna på något. Har du ex. Hifiklubben eller liknande i din stad, gå dit och provlyssna några högtalare i kombination och se vad du tycker. Nu är Hifiklubben inte den roligaste butiken då dem är väldigt specifik med vilka märken dem säljer. Men vid en snabb inblick på deras hemsida exempelvis kan du få ett par frontar från Dali för 7-8k / paket. Samt en Denon reciver för 6-7k (x1 / x2 serien).
Detta är ju ruskigt enkelt och komplettera vidare på sedan, Att addera en Center, Sub, eller kanske bakre högtalare.
Vad gäller 3 kanals så tillför centerhögtalaren en hel del vid TV / Film tittande, Då du får dialogen ur centern.

Permalänk
Medlem

Finns hur mycket som helst på Blocket till bråkdel av priset av grejerna kostade som nya. Köpte på mig ett antal KEF egg speakers 2st 3001 som frontar och övriga 5 i mitt 7.1 var KEF egg 2001 samt cube 2 som sub detta gav jag 3600kr för. Köpte en Sony str 1080 för 4990kr på netonnet då jag ville ha Atmos mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av najdorf:

Finns hur mycket som helst på Blocket till bråkdel av priset av grejerna kostade som nya. Köpte på mig ett antal KEF egg speakers 2st 3001 som frontar och övriga 5 i mitt 7.1 var KEF egg 2001 samt cube 2 som sub detta gav jag 3600kr för. Köpte en Sony str 1080 för 4990kr på netonnet då jag ville ha Atmos mm.

För de som kan ja, för oss andra amatöranalfabeter inom området är det ingen bra alternativ.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Nu har jag en fråga igen det står att dom här Elac Debut B5.2 är "bokhyllehögtalare" spelar det någon roll om man har tänkt använda dom som stereo? Eller är det en speciell term för just att man ska använda dom för "särskilda" ändamål?

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

Nu har jag en fråga igen det står att dom här Elac Debut B5.2 är "bokhyllehögtalare" spelar det någon roll om man har tänkt använda dom som stereo? Eller är det en speciell term för just att man ska använda dom för "särskilda" ändamål?

Spelar ingen roll. Ett par bra så kallade bokhyllehögtalare står på stativ eller öppet på en bra bänk. Mer en försäljning term på att de är små och klarar ej att spela konstant 200db så länge vi ej pratar om en modell större stativhögtalare. Ett par bra små högtalare fungerar lika bra till musik/film.

Permalänk
Medlem

Om du inte vet vad du vill ha, åk till elgiganten och lyssna på ett z906 eller vad skiten nu heter. Efter det åker du och lyssnar på något i en för dig vettig prisklass hos valfri hifibutik. Vill du lägga pengen kör hårt, vill du nöja dig med en diskant monterad i ett pringlesrör i vardera hörn med en baslåda som endast återger en frekvens så kör på det.

Alla har olika smak när det kommer till högtalare, jag är knäsvag för horndiskanter, andra hatar dom men då behöver dom ju inte komma och lyssna

Konstigt stavat på lurn
Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8