Permalänk
Medlem

Säljare bor i Bredäng i Skärholmen och priset , 2 st parametrar som säger att den kan vara stulen. Nikola kanske bara agera åt en kompis. Kan man gissa den kommer ifrån en av posten leveranser, eftersom den verka vara extrem fint skick. Om man intresserad är av datorn, vill göra affär bör kolla upp den här personen på mrkoll om det finns domar och sånt på honom, framförallt be att få fotografera hans id handlingar och skriva någon form av papper mellan köpare och säljare.

Permalänk
Medlem

Du glömmer en sak! Köper du en dator för 40k sek, så ingår den i företaget inventarier under en längre tid. Hade det varit 5000:- dator som hade sålts för 500:- , då hade bilden varit en annan .

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns många gissningar. Om han har köpt datorn på sitt företag så behöver han ej betala vare sig moms eller arbetsgivaravgift. Om han senare säljer datorn till en privatperson utan att informera skatteverket om detta, så kan han få ut rena beskattade pengar för datorn. För att detta ska lyckas bör han behålla kvittot.

Och nej någon vinst gör han ej på denna affär, men ingen superhög förlust heller.

Detta känns för mig mer rimligt än stöld som folk pratar på. För vid stöld så brukar de inte komma åt kartongen.

Permalänk
Medlem

Vad HP officiellt begär är en extremt uppblåst summa. För likvärdig prestanda på en "gaming laptop" behöver man inte betala mer än 15 000 kronor för en helt ny från butik. Sexkärnig processor, 1080p-skärm och ett grafikkort i klass med ett GTX 1050 är liksom inga extrema prylar år 2020. Skulle bli förvånad om säljaren får mer än 10 000 kronor i slutändan, förmodligen mindre än så.

Fråga er själv vem som har nytta av ett Quadro-kort? Typ en ingenjör. Köper en sådan en dator på blocket, då ska det vara riktigt billigt.

Så priset är inte misstänkt, utan möjligen handlar det om skatteplanering av det mer kreativa typen. Men visst, den kan vara stulen också. Enklast är väl att ta datorns serienummer och kontrollera direkt med HP om de vet något.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hakro807:

Vad HP officiellt begär är en extremt uppblåst summa. För likvärdig prestanda på en "gaming laptop" behöver man inte betala mer än 15 000 kronor för en helt ny från butik. Sexkärnig processor, 1080p-skärm och ett grafikkort i klass med ett GTX 1050 är liksom inga extrema prylar år 2020. Skulle bli förvånad om säljaren får mer än 10 000 kronor i slutändan, förmodligen mindre än så.

Fråga er själv vem som har nytta av ett Quadro-kort? Typ en ingenjör. Köper en sådan en dator på blocket, då ska det vara riktigt billigt.

Så priset är inte misstänkt, utan möjligen handlar det om skatteplanering av det mer kreativa typen. Men visst, den kan vara stulen också. Enklast är väl att ta datorns serienummer och kontrollera direkt med HP om de vet något.

Varför skyller du på HP för att Nvidia har groteska prissättning, det är bondfångeri med deras spelkort och du säljer din själ till dem om du väljer Quadro.
Bortsett från det så är det som sagt en del annonsörens lätt kunde förtydliga om viljan fans.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

"Not stolen, just not paid for...yet."

Permalänk
Medlem

Ni är medvetna om att det är fullt möjligt och lagligt att sälja saker från sitt företag till privatpersoner? Hur detta löses på företagssidan rent skatteekonomiskt är upp till företaget (eller personen bakom).

Polisanmälan? Herregud, var vänliga och klättra upp på vagnen igen.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Ni är medvetna om att det är fullt möjligt och lagligt att sälja saker från sitt företag till privatpersoner? Hur detta löses på företagssidan rent skatteekonomiskt är upp till företaget (eller personen bakom).

Polisanmälan? Herregud, var vänliga och klättra upp på vagnen igen.

Ett företag som inte har kvitto/faktura på datorer de köpt? Har du ens befunnit dig på ovan nämnda vagn

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Bilderna verkar ju vara tagna på nått sunkigt bord på någon allmän plats. Personen som säljer kanske inte har något hem eller vill inte att mamma ska se vad han håller på med.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Bilderna verkar ju vara tagna på nått sunkigt bord på någon allmän plats. Personen som säljer kanske inte har något hem eller vill inte att mamma ska se vad han håller på med.

Det reagerade jag också på. Normalt sätt så tar man ju kort på datorn inomhus, rent och städat. Speciellt i denna prisklass.

Många varningsflaggor här..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Varför skyller du på HP för att Nvidia har groteska prissättning, det är bondfångeri med deras spelkort och du säljer din själ till dem om du väljer Quadro.
Bortsett från det så är det som sagt en del annonsörens lätt kunde förtydliga om viljan fans.

Kan nog inte hålla med om att köp av arbetsdator med ett Quadro-kort är så illa. Iallafall inte när arbetsgivaren köper. Men en privatperson som köper Quadro har definitivt valt fel.

Kör själv två workstations, en stationär på kontoret och en portabel som står hemma i dessa corona-tider. Bägge kör Quadro men jag har inte betalat för någondera med min egna lön förstås.

Permalänk
Medlem

Den är ju inte värd de pengarna ändå om man inte behöver tex vPro osv.
Bättre att åka till närmaste datorkedja med de pengarna.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Ett företag som inte har kvitto/faktura på datorer de köpt? Har du ens befunnit dig på ovan nämnda vagn

Ett kvitto som i original då måste stanna i bolaget för bokföringen...

Dessutom vet vi ju inte i det här specifika fallet om det menas att personen faktiskt inte har något kvitto eller att han inte har något kvitto (från originalinköp) att tillhandahålla.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Alla här bara höftar rakt av. Ingen har en susning. Datorn behöver inte alls vara stulen. Jag kan ge dig 500 olika scenarion hur man kommit över maskinen utan stöld och saknar kvitto, där endå HP's garanti är på. Köp skiten säger jag. Att påstå att man är kriminell för det skulle vara en skatteproblematik är årets hyckleri. Varje gång du köper en falafell för 39:- bidrar du till skattefusk. Folk bara väljer var ribban skall gå.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Hej,

Är intresserad av den här datorn på Blocket, men priset får mig att misstänka att den är stulen.

Är det samma dator som den här hos Dustin?

Dustindatorn kostar 46.000 och Blocketdatorn 17.000:- och då ska Blocketdatorn vara ny i förpackning.

Säljaren påstår sig ha fått datorn i gåva och har därför inget kvitto.

Vad säger ni? Är det en stulen dator?

Om den är ärlig och jag bestämmer mig för att köpa den, ska jag ta ett foto av hans körkort och begära ett skrivet kvitto eller vad ska jag göra för att leva upp till de krav som ställs på köparen för att säkerställa att man inte köper stöldgods?

Maila blocket kanske och gör de uppmärksammade. Jag hade aldrig köpt den datorn. Känns för misstänkt. Din magkänsla är nog rätt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd

Om man nu köpt en dator i kartong så är det enormt dumt att öppna förpackningen bara för fotografering för att se att värdet då minskar x antal 1000. Att det sen inte finns något kvitto med känns väldigt knepigt.
Nu erbjuder killen också affär mellan fyra ögon men nu ska man inte vara fördomsfull men jag skulle inte åka hem till en kille i det området med det namnet utan att ha med mig ett par stora starka vänner med läskigt utseende.
Allt låter lite för bra för att vara sant och då kan det mycket väl vara så.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Han har alltså köpt en dator som han inte behöver för 35 000 kr och utan att ens starta den så tycker han det är en bra ide att sälja den för halva priset bara för att han tappat kvitto eller något.
Den har garanterat "fallit av" från en lastbil eller "kommit bort" i posthanteringen.

Köp en annan dator är mitt råd.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Allt otroligt billigt är stulet om man läser tråden.

Jag köpte 10st i5 8GB laptops för 3000kr av polarens arbetsgivare, deras företag få inte officiellt sälja Demoex samt dom saknade kartonger. Lägg till en nolla typ vad jag fick ihop av att sälja vidare.

Enklaste lösningen är att fråga säljaren, kvitto samt ta modellnamnet och ring och fråga farbror blå om du verkligen är nojig.

Sen hade jag testat och kört igenom några testprogram på en burk för den pengen, att folk säljer saker som är trasiga är inte ovanligt och det kanske tar tid för dig att inse det och då blir det svårt att bevisa att det fanns innan.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimman:

Ni är medvetna om att det är fullt möjligt och lagligt att sälja saker från sitt företag till privatpersoner? Hur detta löses på företagssidan rent skatteekonomiskt är upp till företaget (eller personen bakom).

Polisanmälan? Herregud, var vänliga och klättra upp på vagnen igen.

Så länge man själv får kvitto på affären, så håller jag med. Detta är inga konstigheter alls.

Gällande prisbilden på så köpte jag (på mitt företag) en C49HG90 för 11 000 i oktober. Jag flyttade sedan till en ny kontorsplats där skärmen inte längre fick plats. Detta var i slutet av november. Skärmen var extremt svårsåld och det slutade med att jag sålde den här på Swec för 5000 kr. 4000 kr in till bolaget och 1000 kr i moms.

Han fick förvisso en kvittokopia och ett kvitto på själva köpet från mitt bolag, men jag finner det inte alls konstigt att något halveras i pris när det säljs som inventarier. Eventuella garantiärenden enades vi om att de skulle tas med återförsäljaren (om de ens erbjöd det fortfarande), men införstådd i detta och det låga priset så tyckte köparen att det var värt chansen ändå.

Sen håller jag väl inte riktigt med om att det är upp till var och en om man vill betala skatt eller ej. Att köpa prylar på bolaget och kränga vidare privat är skattesmitning. Att kränga dem vidare från bolaget är bara en dålig affär.

Permalänk
Medlem

typisk företagsdator som någon har snott från lagret på jobbet...

Om den var ärlig på något sätt, så skulle det gå o få fram någon form av kvitto eller beställningsbekräftelse

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Helt vansinnigt att försöka hitta ursäkter eller påståenden att kvitto inte ska finnas och ingå i ett sådant här fall. I absolut minsta fall ordentlig kopia på kvitto på överlåtande ska både finnas, nämnas i annons och ingå, när en dator i den prisklassen (samt ålder) säljes vidare i andra hand. Helt oaktat om det är företag eller privatperson som förvärvat den i första läget.

Du har ingen aning vad du pratar om. Det är absolut inte vansinnigt. Det är fullt normalt i affärsvärlden...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Har den ett S/N som HP kan söka på? De bör kunna se vem som köpt den eller? Om garantin är aktiverad så bör de ha koll.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Du har ingen aning vad du pratar om. Det är absolut inte vansinnigt. Det är fullt normalt i affärsvärlden...

Whatever, du får gärna känna att du har rätt. Tar gärna lite siffror som styrker det där hur många datorer som säljs på gråa/svarta marknaden dock. Då det tydligen är "normalt i affärsvärlden". Min erfarenhet från IT-branschen (ÅF mot privat och företag, samt garanti) stämmer inte överens med den bilden, men det är några år sedan jag jobbade med det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Whatever, du får gärna känna att du har rätt. Tar gärna lite siffror som styrker det där hur många datorer som säljs på gråa/svarta marknaden dock. Då det tydligen är "normalt i affärsvärlden". Min erfarenhet från IT-branschen (ÅF mot privat och företag, samt garanti) stämmer inte överens med den bilden, men det är några år sedan jag jobbade med det.

Behöver inte "känna" att jag har rätt. Jag har rätt. Jag har köpt mjukvara och veckan efter fått en pall med en espressomaskin för 18.000kr som tack. Jag har sett allt. Att en premium HP Laptop hamnar på villovägar är överrepresenterat vanligt.

Tråkigt bara att massa personer kapat tråden för att diskutera om hur viktigt deras insikt om att DET SKA VARA KVITTO är.

TS undrar om man kan köpa en dator på blocket för 17.000 som kostar 35.000 ny utan att den är stulen ur en lastbil. Svaret är ja. Det kan han.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Oavsett vad den kostade ny så kan jag säga att den inte är värd mer än de 17000 den säljs för. En ny G6 kostar från 30' (inkl.) och uppåt och då får du "ny" hårdvara (cpu:erna är fortf. gen 9) med Turing kretsar. Finns att köpa för 18000, se nedan

https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=6TR86E...

Jag tycker heller inte priset är så orimligt.

Men låter ju skumt att han råkar ha en dator som han inte behöver.

Han menar inte att han är fotograf utan att han öppnat lådan för att ta bilder på datorn.

Magkänslan säger stulen.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns många gissningar. Om han har köpt datorn på sitt företag så behöver han ej betala vare sig moms eller arbetsgivaravgift. Om han senare säljer datorn till en privatperson utan att informera skatteverket om detta, så kan han få ut rena beskattade pengar för datorn. För att detta ska lyckas bör han behålla kvittot.

Och nej någon vinst gör han ej på denna affär, men ingen superhög förlust heller.

Detta känns för mig mer rimligt än stöld som folk pratar på. För vid stöld så brukar de inte komma åt kartongen.
*edit*
Förtydligande. Det skulle isåfall såklart handla om att förlusten som jag skrev ej blir så stor. Vissa misstolkar som att jag pratar som att han skulle tjäna pengar på detta. Det kan man göra, men då är det andra mer lättsålda saker man ska köpa som man kan få ut nästan nypris på.

Stölder från företag, budbilar (postnord har väl nästan dagligen stölder från sina bilar?) osv är ganska vanligt dock så komma över kartongen är inte så svårt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Behöver inte "känna" att jag har rätt. Jag har rätt. Jag har köpt mjukvara och veckan efter fått en pall med en espressomaskin för 18.000kr som tack. Jag har sett allt. Att en premium HP Laptop hamnar på villovägar är överrepresenterat vanligt.

Tråkigt bara att massa personer kapat tråden för att diskutera om hur viktigt deras insikt om att DET SKA VARA KVITTO är.

TS undrar om man kan köpa en dator på blocket för 17.000 som kostar 35.000 ny utan att den är stulen ur en lastbil. Svaret är ja. Det kan han.

Klart du inte behöver känna det, men du får gärna. Hur förekommande det är tar jag gärna lite mer bevis på än bara anekdoter - för hur mycket du än upplevt har du inte sett allt, eller fått en helhetsbild.

På en klart begagnad produkt hade jag hållit med dig i större utsträckning, men när en vara är färsk genom produktion, distribution och överlåtelse finns i regel (enligt min erfarenhet från IT-branschen) handlingar hos samtliga involverade parter som styrker det.

Det där med att "skriv spade på kvittot" upplever jag själv som undantag snarare än regel. Men det är lika mycket anekdotiskt det, så jag är uppriktigt nyfiken på hur förekommande sånt är.

Och givetvis är det *möjligt* att den inte är stulen, frågan är hur stor den möjligheten är - det vet varken du eller jag, förutsatt att du inte är säljaren, d.v.s.

Ber dock om ursäkt att jag överreagerade - borde verkligen inte skriva inlägg före morgonkaffet.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av AkUs:

Behöver inte "känna" att jag har rätt. Jag har rätt. Jag har köpt mjukvara och veckan efter fått en pall med en espressomaskin för 18.000kr som tack. Jag har sett allt. Att en premium HP Laptop hamnar på villovägar är överrepresenterat vanligt.

Låter som på det härliga 90-talet då jag och en kollega blev erbjudna varsin ny Bil (svenskt fabrikat) ifall vi handlade hårdvara från Säljare X på Bolaget Y (vi skulle shoppa för 20-30 mille) Tackade vänligt men bestämt Nej, och en annan leverantör fick sälja.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Klart du inte behöver känna det, men du får gärna. Hur förekommande det är tar jag gärna lite mer bevis på än bara anekdoter - för hur mycket du än upplevt har du inte sett allt, eller fått en helhetsbild.

På en klart begagnad produkt hade jag hållit med dig i större utsträckning, men när en vara är färsk genom produktion, distribution och överlåtelse finns i regel (enligt min erfarenhet från IT-branschen) handlingar hos samtliga involverade parter som styrker det.

Det där med att "skriv spade på kvittot" upplever jag själv som undantag snarare än regel. Men det är lika mycket anekdotiskt det, så jag är uppriktigt nyfiken på hur förekommande sånt är.

Och givetvis är det *möjligt* att den inte är stulen, frågan är hur stor den möjligheten är - det vet varken du eller jag, förutsatt att du inte är säljaren, d.v.s.

Ber dock om ursäkt att jag överreagerade - borde verkligen inte skriva inlägg före morgonkaffet.

Extra mycket morgonkaffe, så är allt löst!!

Meningen "Vad vill du ha på kvittot" är så utnött så man reagerar knappt längre. Fast.. det handlar om regelrätt skattefusk....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Så länge man själv får kvitto på affären, så håller jag med. Detta är inga konstigheter alls.
...
Sen håller jag väl inte riktigt med om att det är upp till var och en om man vill betala skatt eller ej. Att köpa prylar på bolaget och kränga vidare privat är skattesmitning. ...

Nu har jag ju dock inte påstått att det skulle vara valfritt (i lagens ögon) att betala skatt eller ej, men det är fortfarande upp till företaget (eller personen bakom) hur de löser det bokföringsmässigt. Om de väljer att fiffla med bokföringen (och därmed begå ett eller flera brott) är fortfarande upp till dem, de kommer dock få stå för konsekvenserna av sina handlingar. De flesta sköter det sannolikt på korrekt sätt.

För att folk ska förstå lite bättre vad motsvarande nettokostnad är vid "inköp på företaget" mot att köpa något privat, så kommer här ett litet (delvis förenklat) exempel:

Varan i exemplet är en dator som kostar 40 000kr inkl moms, vilket är vad en privatperson får betala med nettopengar.

Företag köper varan för 32000kr exkl moms. Vad hade då dessa 32000kr motsvarat i lön?
Först så behöver vi dra av kostnad för sociala- och arbetsgivaravgifter:
32000/1,315 = 24334,6 (motsv bruttolön)
Vi antar att personen i fråga är vid/över brytgränsen för statlig skatt:
24334,6 * (1 - 0,5) = 12 167kr

Så de pengar företaget lagt på att köpa in datorn motsvarar ~12 200kr i lön på kontot.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Extra mycket morgonkaffe, så är allt löst!!

Meningen "Vad vill du ha på kvittot" är så utnött så man reagerar knappt längre. Fast.. det handlar om regelrätt skattefusk....

Blir fan en hel kanna på det här - sociala medier svämmar över av teorier kring 5G, Covid-19 (för att inte tala om det upplevda sambandet...) och massa annat som foliehattar gottar sig rejält i. Det är en prövning i tålamod att läsa. (Måhända ett tecken på att det kan vara värt att skippa nätet före kaffet åtminstone.)

Sen är det givetvis helt okej att ha olika bilder av saker i samhället - att vi inte delar bild av hur branschen ser ut betyder inte att någon av oss kommer lösa dess problem med vad vi personligen vet, kan eller gör. Nu har Blocket eller säljaren plockat ner annonsen i alla fall, så diskussionens kärna försvann.

Visa signatur