Det blåser upp till RGB-storm i SweClockers studio

Permalänk
Melding Plague

Det blåser upp till RGB-storm i SweClockers studio

Jonas och Kenneth tar plats i studion för att bygga RGB, som också råkar sitta fast i ett gäng datorkomponenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den RGB som jag skulle kunna tänka mig i mitt chassi skulle vara en fullstor infinity mirror bakom sidopanelen i härdat glas...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Hade säkert tyckt rgb var coolt, OM jag fortfarande var 12år och finnig.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Hade säkert tyckt rgb var coolt, OM jag fortfarande var 12år och finnig.

Rgb kan faktiskt få ett bygge o så jäkligt snyggt ut, speciellt i rätt chassin.
Man behöver inte ha disco ljus direkt, men typ lite svaga ljus typ.

När LL släpper denna, dynamic med sina mörka glas och några svaga vita fläktar där inne, can you imagine?
Men du har ju rätt till din åsikt såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Hade säkert tyckt rgb var coolt, OM jag fortfarande var 12år och finnig.

Skrivet av Hagge:

Rgb kan faktiskt få ett bygge o så jäkligt snyggt ut, speciellt i rätt chassin.
Man behöver inte ha disco ljus direkt, men typ lite svaga ljus typ.

När LL släpper denna, dynamic med sina mörka glas och några svaga vita fläktar där inne, can you imagine?
Men du har ju rätt till din åsikt såklart

Jag kan tänka mig en färg men inte just disco typ som Linus älskar.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Nej dra på trissor. Sweclockers juldator 2020 - i maj!

Nåja, världen är ändå uppochner

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Joppis:

Nej dra på trissor. Sweclockers juldator 2020 - i maj!

Nåja, världen är ändå uppochner

Alltså, om man kisar ganska rejält och aktiverar rätt ljuseffekt så kan bygget kanske förväxlas med en julgran?

Permalänk
Inaktiv

Nä, förfan, 3tummar upp, jag tillhör nog den skaran som aldrig växer upp och gillar det där med RGB skarpt, tur man har sonens rum/dator att fulla det tomrummet med för det skulle nog inte vara så uppskattat av sambom om man drog loss i hemmet med div RGB lösningar )

Permalänk
Medlem

Tycker det var riktigt skoj att se detta klippet! Är inte ett fan av regnbågshemskheterna men något statiskt svagt ljus för att accentuera sin kringutrustning eller komponenter kan jag gilla.

Gillade hursomhelst detta klippet skarpt!

Permalänk
Medlem

Ni skulle använt Corsairs vita AIO istället så hade det blivit ännu snyggare!
Kylare

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk

lite missnöjd att ni inte använder Lian Li Strimer för att "maxa" rgb´n

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem

Bättre prestanda bara för att det har RGB tror jag ingen väntar sig, tyvärr stöter man på en del produkter som har mindre bra prestanda där det är mer eller mindre uppenbart att RGB-belysning var prioritet vid utvecklingen.

Själv har jag inget emot RGB om jag bara själv kan få bestämma hur den ska uppföra sig, blinkande eller vandrande ljus stör mig för det mesta och jag vill absolut ha möjligheten att stänga av belysningen.
Det sagt så finns det lägen när jag vill ha RGB eller belysning, framförallt när det ger nån meningsfull information eller höjer det estetiska värdet.
Gillar skarpt möjligheten att kunna ändra färg på individuella tangenter på tangentbordet, en bra hjälp i spel när olika tangentgrupper är kopplade till specifika funktioner.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av LightForz:

lite missnöjd att ni inte använder Lian Li Strimer för att "maxa" rgb´n

Vi kan knäcka några glow sticks istället

Permalänk
Medlem

Något är som vanligt i alla fall, det blåser och har sig hos SweClockers studio/kontor/testlabb.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightForz:

lite missnöjd att ni inte använder Lian Li Strimer för att "maxa" rgb´n

Det hade säkert samarbetspartner Corsair gillat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Hade säkert tyckt rgb var coolt, OM jag fortfarande var 12år och finnig.

Äsch! Man kan väl gilla RGB ändå? Har iofs fortfarande finnar lite då och då... Men är 37 bast och nog fan ska så mkt som möjligt lysa! (Fast inte blinka i något jäkla diskoljus, då får jag nog fan migrän...)

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Lite besviken på att ni inte styrde grafikkortet när ni pratade om kompatibilitet mellan Corsair och Asus för belysning, då hade ni väl lika väl kunnat använda något annat moderkort?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av ph0x:

Lite besviken på att ni inte styrde grafikkortet när ni pratade om kompatibilitet mellan Corsair och Asus för belysning, då hade ni väl lika väl kunnat använda något annat moderkort?

Som vi också sa i videon så gäller det samarbetet enbart med belysning på moderkort i dagsläget. RGBn på Asus-grafikkort använder ett annat system och har inte fått stöd för icue än.

Permalänk
Avstängd

Det tragiska med RGB-stormen är att det höjer priserna onödigt mycket och försämrar även utbudet eftersom bättre prylar numera även kommer med RGB, mot ens vilja, som höjer priset men inte kvalitén/prestandan.

Bästa exempel är minnen där du får massa bling-bling som säkert står för 200 kr av priset bara för att tillverkaren+återförsäljaren kan ta dessa priser. Skulle du då kunna slippa dessa på 4 sticks så har du fått 800 kr billigare minnen sammanlagt!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Om det finns andra som har konstiga nyfikna hjärnor som jag:

We take a look at the etymology behind the word 'bonanza' and it's Spanish origins
Bonanza

Posted by Collins Dictionaries @ Wednesday 11 January 2017

A Spanish bonanza
To celebrate the launch of our brand-new Unlocking Spanish with Paul Noble we're looking at commonly used English words that originally came from Spain and other Spanish-speaking countries.

Some of these are words that are still strongly associated with Spanish culture, so it is no surprise to learn that the likes of fiesta, paella, salsa, and sombrero are originally Spanish. Other examples are not so obviously associated with Spain, but the form of the words still hints at their Spanish origin; these include guerrilla (literally ‘little war’), mosquito (‘little fly’), patio (‘courtyard’), and vigilante (‘person who keeps a lookout’).

More interesting, however, are those words whose Spanish origins lie disguised beneath their modern English form. It comes as a surprise to find that our word alligator comes from the Spanish el lagarto, meaning ‘the lizard’, that rusk comes from the Spanish rosca, meaning ‘screw’ (because of the twisted shape of the dough), and that busker comes from the Spanish verb buscar meaning ‘to look for’.

Perhaps my favourite Spanish etymology is that of bonanza. In Spanish this originally referred to a calm sea, a phenomenon that was good news for the merchants and fishermen who depended on the sea for their livelihoods. Thus the word came to be used of any piece of good fortune, and especially a sudden source of wealth such as an oil strike or the discovery of a gold mine.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

För egen del har jag helt frångått chassin och börjat bygga in datorer i skåp, garderober etc för att slippa se dom.

Nu när man inte behöver peta in fysisk media i burken räcker det med lite nedfrästa knappar och USB-uttag i bänkskivan och dold kabeldragning för att trolla bort maskinen.

Annan typ av (motsatt?) strävan efter estetik än RGB. Men är ändå intressant hur pass väl den belysning som finns i maskinen lyckas leta sig ut genom dragningarna för ventilation och lysa upp väggar bakom konstruktionen.

Oftast lätt ordnat med lite eltejp på dioderna - tycker att avstängning medelst mjukvara har tveksam funktion i bästa fall och att skiten hoppar igång titt som tätt trots att man tror sig ha stängt av allt. Dessutom slipper man installera en massa olika styrmjukvaror.

Enda negativa är att det blir ganska besvärligt om man vill dra med sig burken hem till en polare om man skulle vilja LANa. 🤪

Permalänk
Medlem

@Kenneth: Ah, tack för förtydligandet, jag gav nog inte full uppmärksamhet när jag slötittade

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Självklart vill vi ha ett RGB Bonanza 2.0 också!

Älskar RGB, till mitt kommande bygge blir det en del RGB dock valde jag chassit Cooler Master Master case SL600M som är helt slät framtill dvs inga RGB fläktar men inuti blir det helt klart fullt med RGB!

Mitt mest tokiga köp för 1200 Kr (just for the looks som man säger) blev Lian Li Strimer Plus 24 pins samt VGA 8 pins extension kablar med kraftfull RGB belysning med häftiga effekter. Sweclockers dessa är de nya uppdaterade och förbättrade kablarna av de ursprungliga Strimer kablarna som kom nu i vår. Men ni glömde skriva om denna nyhet, var bara Nordic Hardware som skrev en nyhetsartikel om dessa. I alla fall dessa säljs för närvarande i Sverige endast av Webbhallen än så länge. Kanske ni kan be dem om att få låna in dessa för att ha med i nästa fredagspanel som veckans pryl! Där kan ni göra en demo eftersom de drivs av SATA power så kan köras med bara ett nätagg!

En annan onödig men kul pryl jag ämnar använda till den nya datorn är ett grenuttag för gamers med RGB som säljs för 199 Kr hos Clas Ohlson: https://www.clasohlson.com/se/Gaming-grenuttag-med-RGB-belysn...

Orsaken till att jag köpte den var att det nya chassit har nätagget placerat vertikalt framtill och saknar strömbrytare baktill för att bryta strömmen (nätaggets strömbrytare är ju gömd inne i chassit). Så tänker använda denna grenkontakt som strömbrytare istället och placera den i en sådan här hållare på bordskanten: https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/kablar/kabelhantering/k...

Då får jag en snygg lösning på mitt problem!

En måste pryl ju! Den skulle ni också kunna ha med som en veckans RGB pryl hehe!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version