Permalänk
Hedersmedlem

Följt det sedan 18. Spännande!

Kommer alltid sakna Gene Kranz, men livet går vidare ändå, knappt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som det blir scrub pga väder

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Månen kan man skippa för min del men Mars och längre ut än så tycker jag är intressantare. Vi har redan haft människor på månen, finns det egentligen något av värde i att sätta folk där igen?

Väcker folks drömmar / Strävan att åstadkomma storverk, Testa landning/start på andra himlakroppar allt självklart med Mars och andra planeter som mål.

Tror man för relativt ”små” pengar kan återvända till månen idag.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Shimonu:

Låter som det blir scrub pga väder

Mjo, det åskar rätt rejält i södra Florida. https://www.weatherbug.com/maps/?layerId=lxflash-radar-consum...

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon78208:

Har inte mycket till övers för Musk efter hans red pill tweet. Uppenbarligen är han en Trump-supporter som är villig att sprida konspirationsteorier, och Trump är en klimatförnekare och en ren katastrof allmänt, ett stort existentiellt hot med andra ord.

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning om vad det handlade om, ingen koll på Twitter eller random konstigheter kändisar häver ur sig.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem

Abort bekräftad

Permalänk
Medlem

Ingen launch idag

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

synd ingen launch

Permalänk
Medlem

Trist :/

Permalänk
Medlem

Just nu verkar vädret ställa till det

Med det ser bättre ut 30 maj:

https://www.windy.com/28.405/-80.593?27.557,-81.617,7,m:esvad...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Skitväder alltså! Nästa försök lördag 21:13 om jag inte är ute och cyklar?

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Hedersmedlem

Det är rätt coolt och intressant att få följa dem i alla frågor och checkar som de gör. Lyssna in på radion om allt som sägs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@hellmix:
Dom har suttit där rätt länge. Jag vet inte om det har diskuterats i detalj under SpaceX, men Apollo-astronauterna hade väl "rymdblöja"?
"I jymden kan INGEN höra dig kissa!"

Jepp, man vill ha blöja när man sitter ovanpå en gigantisk raket som strax kan explodera i ett gigantiskt klot av eld...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Trist. Hoppas på bättre väder på lördag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Väcker folks drömmar / Strävan att åstadkomma storverk, Testa landning/start på andra himlakroppar allt självklart med Mars och andra planeter som mål.

Tror man för relativt ”små” pengar kan återvända till månen idag.

Iofs, det är nära nog att förenkla vidare tester. Så finns nog en poäng ändå nu när du säger/skriver det.

Permalänk

Tusan också. Jag visste att det var något viktigt jag skulle göra idag, en resa någonstans men jag kunde ej komma på vart. Nå jag får åka med nästa gång-

Nå jag sitter nu och tittar på de andra.

Permalänk
99:e percentilen

Lördag då, gubbs.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Jaha nähä, @emilakered ljög för oss igen, vi försöker (eller skyller på honom) igen på lördag!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Hedersmedlem

Nu är jag lite förvirrad.. kan vi fortfarande säga att det blev uppskjutet nu?

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

Blir inget idag

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorixx:

Nu är jag lite förvirrad.. kan vi fortfarande säga att det blev uppskjutet nu?

Hahah, tänkte inte på det så. Roligt!

Aftonbladet: "JUST NU: Historiska uppskjutet uppskjutet"

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Sötast

Synd, men snart!

Vad är det som gör att man ej kan skjuta tiden 10 min hit eller 10 min dit?
Tänker att om det har med rotationen att göra så känns det som att man borde kunna beräkna om kursen "ganska enkelt"?
Annat som påverkar?

Permalänk
Lego Master

@Allexz:
ISS rör sig rätt fort, så för att bränslekonsumtionen ombord ska vara inom säkerhetsramarna, har man ett ganska kort fönster på sig för att skjuta upp om man ska träffa rätt. Sen har man hela bränslebaletten att ta hänsyn till, som vi märkte i streamen (och visste tidigare), så lastar man inte bränsle förrän nästan i sista stund, och ha det stående i raketen på plattan är både osäkert och inte speciellt ekonomiskt då bränslet avdunstar rätt fort (LOXen i praktiken).

https://en.wikipedia.org/wiki/Launch_window

EDIT:
De pratade precis om detta i streamen, som fortfarande pågår så länge de lastar av bränslet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Sötast
Skrivet av Shudnawz:

@Allexz:
ISS rör sig rätt fort, så för att bränslekonsumtionen ombord ska vara inom säkerhetsramarna, har man ett ganska kort fönster på sig för att skjuta upp om man ska träffa rätt. Sen har man hela bränslebaletten att ta hänsyn till, som vi märkte i streamen (och visste tidigare), så lastar man inte bränsle förrän nästan i sista stund, och ha det stående i raketen på plattan är både osäkert och inte speciellt ekonomiskt då bränslet avdunstar rätt fort (LOXen i praktiken).

https://en.wikipedia.org/wiki/Launch_window

EDIT:
De pratade precis om detta i streamen, som fortfarande pågår så länge de lastar av bränslet.

Såklart, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorixx:

Nu är jag lite förvirrad.. kan vi fortfarande säga att det blev uppskjutet nu?

Definitivt uppskjutet.. eller.. va?

Sällan varit så taggad på ett skjut.. uppskjut.. att få skjuta upp.. att något blir uppskjutet...
Vi ses på lördag, OK, vi säger så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Med SpaceX kanske det finns chans att när man är gammal och krokig, staplar sig fram med käpp, kanske kan ta ett rymdskepp till någon avlägsen planet, kanske annan galax. Känns lite som att det är den enda orginsationen/företaget som ens har något sådant som en möjlighet inom iallafall min livstid. Såvida man nu inte blir en cyborg då.

Jag hoppas också på att få åka upp i rymden, på mer än en tio minuters visit, medan jag lever. Samt att kostnaden ligger i den lägre halvan av ett femsiffrigt belopp. Drömma kan man i alla fall.

Men att vi ska kunna åka till en annan galax är bara att glömma, det chansen finns inte. Bara det att skicka människor till ett annat solsystem kommer troligtvis ta flera hundra år, och då känner jag mig ändå ganska optimistisk.

Att resa mellan galaxer kommer nog dröja tusentals år innan vi lyckas göra på ett praktiskt och hållbart sett. Om vi inte gör som i Mass Effect och lyckas hitta lite trevlig teknologi på mars, hoppas kan man

Skrivet av Accipiter46:

Häftigt, detta ska tittas på!
Jag har inte sett mycket reklam för detta, men det kanske är så mycket osäkerheter med väder och dylikt att det inte går att göra en stor sak av en uppskjutning i förväg.

Jag har inte heller sett mycket om det här förrän idag, lite konstigt kan jag tycka.

SVT tog upp det på Rapport 19:30 med några minuters inslag, så det fick i alla fall uppmärksamhet på bästa sändningstid.

Skrivet av anon5930:

Månen kan man skippa för min del men Mars och längre ut än så tycker jag är intressantare. Vi har redan haft människor på månen, finns det egentligen något av värde i att sätta folk där igen?

Tja, med den synen kan man i och för sig även fråga vad man ska till mars och göra, annat än att bevisa att det går förstås. Men som redan nämnts finns det anledningar till att besöka månen igen, om inte annat så för att öva. Om jag minns rätt har vi bara varit där en handfull gånger och senast var väl på 70-talet.

Troligtvis blir det nog också som så att en framtida månbas kommer vara ganska viktig för vissa industrier.

Skrivet av Shudnawz:

@hellmix:
Dom har suttit där rätt länge. Jag vet inte om det har diskuterats i detalj under SpaceX, men Apollo-astronauterna hade väl "rymdblöja"?
"I jymden kan INGEN höra dig kissa!"

Jag skulle bli förvånad om de inte hade blöja. Det är inte direkt tillfälle att knäppa av sig säkerhetsbältet, kliva ut från hytten och strila ner från bryggan.

Det finns trots allt vissa jobb som ibland kan kräva blöja, t.ex. astronauter, dykare, vissa pilotern och militärer m.m.

Skrivet av Mindfighter:

Jepp, man vill ha blöja när man sitter ovanpå en gigantisk raket som strax kan explodera i ett gigantiskt klot av eld...

Det är därför jag alltid har blöja i bilen!

Skämt åsido, när man tänker efter så är det häftigt att en bil i grunden inte är mycket mer än en samling metall som drivs av kontrollerade explosioner. Något som man slentrianmässigt kontrollerar med ena foten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det är väl dock strategin från just NASA, att stötta privata aktörer för en del av "transporterna". Sedan bygger de ju sitt eget med..

NASA har i princip aldrig byggt egna raketer, däremot så har man i regel gjort forskning och utveckling samt grundläggande konstruktion av de farkoster man använder, vilka genom beställningar har konstruerats och tillverkats av olika privata företag som North American Aviation, McDonnell, Boeing, Convair, Grumman, Rockwell, Lockheed m.fl.

Permalänk
Hedersmedlem

Släpp politiksnacket nu och fokusera på trådens ämne, människans erövring av rymden. Ett gemensamt mål som går att nå i samförstånd.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

jag har rensat tråden, hänvisar till @Multimans inlägg och vetenskapen kring ämnet

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Musikälskare

Haha så skön titel

Hoppas det går bättre för dom på lördag

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?