Permalänk
Relik 📜

SpaceX skjuter ut folk i rymden

Det här är stort ändå! Tio år sedan astronauter lyfte från amerikansk mark? Plus hela grejen att det är SpaceX som gör det.

22:33 svensk tid är launch window! Redn nu sitter austronauterna i kapseln och trycker på knappar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem

Trycker på knappar? Trodde det var pekskärm för hela slanten som gäller!

Permalänk
Medlem

Vad ska de göra i rymden?!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Har sett fram emot den dagen i flera år, hoppas vädret håller i.
Godspeed.

Permalänk
Medlem

Väntade på denna tråd! Väldigt spännande!

Ska tydligen gå att se raketen från Europa ca 15-20 min efter launch, i närheten av månen?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

50 procent för vädret i dag, och det ser rätt ruskigt ut på bilderna, så jag tror det blir scrub i kväll. Men de tuggar sig säkert igenom det mesta av proceduren för att få ett genrep.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv

Vill jag verkligen följa detta live? När Space Shuttle Columbia havererade 2003 fick jag bevittna det live på TV och det var inte speciellt behagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Vad ska de göra i rymden?!

De testflyger en ny rymdkapsel. Första bemannade flygningen med den (en obemannad testflygning förra året), och första gången USA har egen förmåga att skjuta upp människor i rymden sen 2011, när rymdfärjan flög för sista gången.

Dessutom ingår det att flyga till ISS, den internationella rymdstationen, och faktiskt "bo" där i några månader.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv

Rejält svaghetstecken att ett privat företag överglänsar självaste NASA faktiskt. Blir nog att se resultatet senare, hoppas dock på ett gott resultat. SpaceX är ett härligt företag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Vill jag verkligen följa detta live? När Space Shuttle Columbia havererade 2003 fick jag bevittna det live på TV och det var inte speciellt behagligt.

Alla känner till riskerna, inklusive astronauterna. Förhoppningsvis går allt bra - SpaceX senaste test flights har gått väldigt bra!

Crew Dragon har väl även abort boosters utifall något skulle gå snett med själva raketen?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

Riktigt spännande att kolla på, hoppas som sagt att vädret inte blir värre!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av anon5930:

Rejält svaghetstecken att ett privat företag överglänsar självaste NASA faktiskt. Blir nog att se resultatet senare, hoppas dock på ett gott resultat. SpaceX är ett härligt företag!

Det är väl dock strategin från just NASA, att stötta privata aktörer för en del av "transporterna". Sedan bygger de ju sitt eget med..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av emilakered:

Det är väl dock strategin från just NASA, att stötta privata aktörer för en del av "transporterna". Sedan bygger de ju sitt eget med..

Jo, förmodar att SpaceX inte gjort allt jobb själv och finansierat. Boeing var väl inblandad tidigare.

Med SpaceX kanske det finns chans att när man är gammal och krokig, staplar sig fram med käpp, kanske kan ta ett rymdskepp till någon avlägsen planet, kanske annan galax. Känns lite som att det är den enda orginsationen/företaget som ens har något sådant som en möjlighet inom iallafall min livstid. Såvida man nu inte blir en cyborg då.

Permalänk
Medlem

Riktigt spännande det här. 45 min till Go/No-go, får hoppas att vädret tillåter!

Skrivet av anon5930:

Rejält svaghetstecken att ett privat företag överglänsar självaste NASA faktiskt. Blir nog att se resultatet senare, hoppas dock på ett gott resultat. SpaceX är ett härligt företag!

Att SpaceX överglänsar stämmer ju inte riktigt då, som emil skriver, det faktiskt är NASAs strategi. Spacex hade ju inte kunnat bygga varken Falcon 9 eller Dragon-kapseln utan NASA. En mer relevant jämförelse är väl i så fall Boeing - SpaceX, där SpaceX varit mycket mer framgångsrika än Boeing när det gäller att skicka astronauter till ISS.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Hedersmedlem

Kände mig säker att Emil skulle fixa en tråd.

Känns spännande och tryggt. SpaceX har visat ordentlig kompetens och kunskap och att man kan göra åtkomst till rymden billigare och även få mer pengar till ett så innovativt företag är otroligt kul att se. Det här är nog i linje med vad alla förväntade sig efter Apollos framgång, lite försenat nu men att se SpaceX framgång är väldigt spännande. Det har ju skapat lite konkurrens och hoppas det sätter hälsosam press på andra raketföretag. Ska bli spännande att se vad Blue Origin lyckas med också. Hoppas Boeing bättrar sig och blir lyckosamma också. Det är rymden som förenar länder.

Permalänk
99:e percentilen

Har suttit klistrad sedan sändningen började. Detta missar jag inte. Det är så man blir tårögd när det äntligen händer något nytt, inspirerande och futuristiskt igen. 2000-talets rymdfart börjar NU!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

Väntade på denna tråd! Väldigt spännande!

Ska tydligen gå att se raketen från Europa ca 15-20 min efter launch, i närheten av månen?

Om ni har klart väder borde ni kunna se det övre steget flyga förbi om ni blickar upp mot området runt månen ca 23m±2m efter launch.

https://sattrackcam.blogspot.com/2020/05/the-trajectory-of-up...

Permalänk
Lego Master

Upp med handen om du är här för att MATN-streamen av Mass Effect påminde dig om att detta faktiskt var en grej....

*räcker upp handen*

Hypad som tusan faktiskt, detta är stort.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Man börjar tanka nu så då antar jag att de tror på launch idag/ikväll.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Man börjar tanka nu så då antar jag att det tror på launch idag/ikväll.

Ja, vädret verkar fortsätta att förbättras.

Permalänk
Lego Master

@ThunderboltDrgn:
Ja, de hade precis strax innan t-45m en go/no go poll som gick vidare, därefter drog de bort armen, drog igång escape-systemet och började lasta bränsle. WIIII!!!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Proffsmoddare

Fränt! Men.. tänk om pengarna kunde gå till klimatkrisen istället. Då kanske vi kunde överleva här på jorden några hundra år till. Nu är det väl sällan så "enkelt" och utan att vara det minsta påläst vad denna rymdfärd skall frambringa så gör de garanterat något viktigt för forskningen?

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Lego Master

@timpelay:
Tror tyvärr att klimatkrisen inte behöver så mycket pengar, som en rejäl förändring i folks tankesätt och beteende. Och då menar jag inte nödvändigtvis gemene man, utan investerare och de som sitter på de stora möjligheterna att göra förändringar.

Musks planer för sina bolag tycker jag är extremt viktiga, tex. det långsiktiga målet att göra mänskligheten till en multiplanetär art så vi kan överleva att jorden går åt helvete, antingen pga klimatförändringar eller andra stora händelser vi inte kan förutse eller hantera korrekt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Häftigt, detta ska tittas på!
Jag har inte sett mycket reklam för detta, men det kanske är så mycket osäkerheter med väder och dylikt att det inte går att göra en stor sak av en uppskjutning i förväg.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpelay:

Fränt! Men.. tänk om pengarna kunde gå till klimatkrisen istället. Då kanske vi kunde överleva här på jorden några hundra år till. Nu är det väl sällan så "enkelt" och utan att vara det minsta påläst vad denna rymdfärd skall frambringa så gör de garanterat något viktigt för forskningen?

Kanske är första stegen mot att vi som art kan leva hundratusentals år till. Vem vet

Permalänk
Inaktiv

Har inte följt hela tiden men uppskjutingen blev något uppskjuten alltså? Kul att det blir av dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Vad ska de göra i rymden?!

Leta efter rymdaliens som kan lära NASA hur man strömmar video utan burkigt ljud

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jo, förmodar att SpaceX inte gjort allt jobb själv och finansierat. Boeing var väl inblandad tidigare.

Med SpaceX kanske det finns chans att när man är gammal och krokig, staplar sig fram med käpp, kanske kan ta ett rymdskepp till någon avlägsen planet, kanske annan galax. Känns lite som att det är den enda orginsationen/företaget som ens har något sådant som en möjlighet inom iallafall min livstid. Såvida man nu inte blir en cyborg då.

Nja, Boeing och SpaceX är konkurrenter. Elon Musk m.fl. har finansierat det, sen har de fått statliga kontrakt längs vägen, men det har Boeing också fått. Sen ska vi inte glömma den tredje spelaren Blue Origin som är Amazon/Bezos.

Otroligt kul att det börjar röra på sig igen, nu ska vi bara tillbaka till månen och till mars också!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Nja, Boeing och SpaceX är konkurrenter. Elon Musk m.fl. har finansierat det, sen har de fått statliga kontrakt längs vägen, men det har Boeing också fått. Sen ska vi inte glömma den tredje spelaren Blue Origin som är Amazon/Bezos.

Otroligt kul att det börjar röra på sig igen, nu ska vi bara tillbaka till månen och till mars också!

Jag syftade på att Boeing var NASAs tidigare partner, jag var inte helt tydlig där ser jag.

Månen kan man skippa för min del men Mars och längre ut än så tycker jag är intressantare. Vi har redan haft människor på månen, finns det egentligen något av värde i att sätta folk där igen?

Iofs skulle Amazon kunna bygga lager och AWS-hallar där, för att vara redo att avancera ut i rymden när alla utomjordingar ger sig tillkänna. Men det är något Blue Origin rimligen borde fixa själva.

Amazon Space-Prime. Kanske skulle köpa lite aktier....

Permalänk
Lego Master

@hellmix:
Dom har suttit där rätt länge. Jag vet inte om det har diskuterats i detalj under SpaceX, men Apollo-astronauterna hade väl "rymdblöja"?
"I jymden kan INGEN höra dig kissa!"

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield