MSI Optix MAG251RX – IPS-gaming i 240 Hz

Permalänk
Melding Plague

MSI Optix MAG251RX – IPS-gaming i 240 Hz

Full HD och 240 Hz är fullt möjligt även med IPS-teknik vilket MSI visar med sin MAG251RX. En modernare panel gör att du fortfarande får det du förväntar dig av en IPS-skärm.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade de varit 2 560 × 1 440 såå hade jag kanse köpt en.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Har funderat lite på IPS 240Hz (har en 27" TN 240Hz men bildkvaliten på den är..... inte bra, och pixlarna är stora som bumlingar)... blir nog denna om det blir en.

Hade nästan beställt denna direkt men är så jäkla lite skrivbordsyta på 1920x1080 dock. Är van vid 3840x2160 med 125% skalning, så kör med XV273K (4K 120Hz) tillsvidare. Men det är underbart att byta till 240Hzarn ibland och känna flytet. Brukar göra det när jag är i någon längre period av FPS spelande.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

24" 1080p?

Trodde det var på väg ut!

Permalänk
Medlem

Som jag sagt i andra trådar, testat alla 240hz 1080p ips och valde MSI för jag tyckte färgerna var helt rätt med den, och ett annat färgdjup speciellt i 10-bit anime serier.

Märker absolut ingen ips glow på min (Man märker det oftast mycket mindre på en mindre skärm också så rätt skönt mot 27"). Och ingen bleeding typ alls på 2a exemplaret jag köpte (första hade bleeding så retur).

All round oerhört nöjd med denna skärmen och ser inget behov utav någonsin gå tillbaka till TN nu för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

24" 1080p?

Trodde det var på väg ut!

Så länge PC spel och e-sport finns kommer det knappast vara på väg ut
Nästa skärm som kommer är 360hz 24" 1080p IPS så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Så länge PC spel och e-sport finns kommer det knappast vara på väg ut
Nästa skärm som kommer är 360hz 24" 1080p IPS så

Har märkt att hög upplösning är ganska bra i snabba actionspel också dock, när jag spelade PUBG så märkte jag att jag ofta tryckte in nyllet i skärmen för att kolla efter pixlar som rörde sig 400 meter bort, och där hjälpte verkligen 1440p...

Permalänk
Avstängd

När de släpper en 27-tum 1440P med samma (eller bättre) testresultat så blir det köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

24" 1080p?

Trodde det var på väg ut!

Tur det är en 25" artikeln handlar om då!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Tur det är en 25" artikeln handlar om då!

Ah, det gör ju stor skillnad xD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ejziponken:

Hade de varit 2 560 × 1 440 såå hade jag kanse köpt en.

Detta, 27" 2560x1440, IPS och 240Hz och bra HDR blir nästa skärmköp för mig! Den dag något sådant väl kommer då...
Har en Asus XG17 (portabel 17" 1920x1080, IPS och 240Hz) och riktigt älskar kombinationen av prestandan och bildkvaliten. Men jag vill ha större.

Får min nuvarande 144Hz Acer XB271HU att kännas slö. Trodde aldrig att 240Hz verkligen skulle kännas så mycket annorlunda.

Permalänk
Medlem

Trevlig men för liten, hoppas det kommer tester på större skärmar

Permalänk
Medlem

Älskar att det är 25 tum!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk

Det vore inte dumt med MBR/BFI/ULMB/etc i FHD och 240Hz.
När jag spelat t.ex. The Witcher 3 på en QHD-skärm med ULMB och 120Hz så ser det fantastiskt ut även när man snurrar runt men det finns en gräns när man snurrar runt för snabbt så att avståndet mellan samma punkt från en bilduppdatering till en annan blir för stort för att hjärnan ska lappa ihop det till en följsam rörelse, så jag tänker mig att om man dubblar det till 240Hz så kan man snurra ännu snabbare!

Det kanske låter fånigt men jag gillar att kunna snurra runt fort och ändå ha en följsam, skarp bildsekvens...

Permalänk
Medlem

Folk måste sitta på ordentlig hårdvara som kan nyttja 240Hz i spel, alla har ju sina smaker men jag skulle alla gånger i veckan prioritera höga grafikinställningar framför väldigt hög fps, att sedan få ut 240Hz i 1440p (som några suktar efter) torde vara omöjligt med dagen hårdvara utan att starkt inskränka på bildkvalitén.

Permalänk

Toppen recension Tomas! Skulle vara kanon om du kunde prova dom andra två 240hz ips skärmarna för att se hur dess står i mot varandra,uppskattar allt jobb du gör och lägger ner! Tack för allt! Verkar vara en kanon skärm förövrigt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nightcrawler:

Folk måste sitta på ordentlig hårdvara som kan nyttja 240Hz i spel, alla har ju sina smaker men jag skulle alla gånger i veckan prioritera höga grafikinställningar framför väldigt hög fps, att sedan få ut 240Hz i 1440p (som några suktar efter) torde vara omöjligt med dagen hårdvara utan att starkt inskränka på bildkvalitén.

Vi väntar ju på att någon släpper lämpliga grafikkort också förstås.

Permalänk
Medlem

@Nightcrawler: Men det är för att du inte spelar något lite mer tävlingsinriktat.
Låga inställningar, hög fps och hz gör det så enkelt som möjligt att snabbt klicka på huvuden.
Sen är inte spel som R6S, OW eller CS:GO direkt svårdrivna.
Min 2070s ligger på ~50% belastning i OW 1080p med 237fps låst.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Folk måste sitta på ordentlig hårdvara som kan nyttja 240Hz i spel, alla har ju sina smaker men jag skulle alla gånger i veckan prioritera höga grafikinställningar framför väldigt hög fps, att sedan få ut 240Hz i 1440p (som några suktar efter) torde vara omöjligt med dagen hårdvara utan att starkt inskränka på bildkvalitén.

Jag testade nyligen AOCs 240Hz 1440p TN panel, var tungt att driva runt med mitt 2080ti... Men ja jäklar vad najs det var i t.ex. CSGO och Overwatch. (Warzone var liiite tuffare. Hahaha)

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Folk måste sitta på ordentlig hårdvara som kan nyttja 240Hz i spel, alla har ju sina smaker men jag skulle alla gånger i veckan prioritera höga grafikinställningar framför väldigt hög fps, att sedan få ut 240Hz i 1440p (som några suktar efter) torde vara omöjligt med dagen hårdvara utan att starkt inskränka på bildkvalitén.

Många esportspel är ju gamla eller har enkel grafik. Inte så svårt att få några hundra fps i cs eller dota.

Permalänk
Medlem

Köpte direkt när den fanns tillgänglig på Inet. Gick från en billig och tråkig TN 240Hz. Grym skärm!

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Skulle vart smått tungdrivet om det var 240Hz och 4K, 3 x 2080 Ti typ...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

24" 1080p?

Trodde det var på väg ut!

Det är standard i tävlingsinriktat spelande.

Permalänk
Bildexpert 📺

Som jag skrev i rutan i inledningen – man måste inte prompt rendera spelen i 240 FPS för att ta del av fördelarna med en 240 Hz-skärm. Mindre framträdande eftersläp, i grunden felfri färgåtergivning med hög nivå av nyansteckning, fritt från såväl PWM- som synligt FRC-flimmer, vettigt reflexfilter med mera – jag tror det flesta betraktar detta som universella fördelar oavsett vilken frekvens favoritspelen renderas i.

Permalänk
Medlem

Fick äntligen tumme ur och reklamerade min AOC 24G2U pga flimrade ljusstyrka vid adaptive sync körning, bytte upp mig prismässigt till denna MSI skärm och kunde inte vara mer nöjd, inga konstigheter alls och färger ser fina ut direkt ur kartong (enligt mina ögon iallafall) så jag blev glatt överraskad att det bara va att tuta och köra.
Känns som det det här att sätta Freesync på en skärm inte betyder någonting om vilken kvalitet man kan förvänta sig av skärmen utan bara att den stöder freesync medan Nvidias certifiering tycks betyda något för kvaliten och inte bara att en funktion stöds, tråkigt att AMD verkar vara så slapphänta för i slutända vill nog alla ha en bra produkt oavsett fabrikat.

Permalänk

Du har ingen ICC Profil till denna skärm @Laxpudding ? Tänkte efter kalibrering.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Zerion123: Inga icc-profiler nej – det behövs inte. Exemplaret höll sig på dE 3-nivån i kartongläge. Dessutom är det en björntjänst att ge någon en icc-profil framtagen med helt annat exemplar än den man själv har. Fullständigt lotteri vilken effekt det har – mest nitlotter.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Zerion123: Inga icc-profiler nej – det behövs inte. Exemplaret höll sig på dE 3-nivån i kartongläge. Dessutom är det en björntjänst att ge någon en icc-profil framtagen med helt annat exemplar än den man själv har. Fullständigt lotteri vilken effekt det har – mest nitlotter.

Ah, okej! Då förstår jag, tackar så mycket än en gång, du är bäst! Är ju kanon att skärmen i ordinarie utförande är bra redan!

Permalänk

Kan backlight bleed / IPS Glow komma efter ett tag? Låt säga en dag, gäller just denna skärm, har under först dygnet inte märkt av något alls, medans nu ser jag tydligt i varje hörn.. :S

Permalänk
Medlem

Var inne på Asus TUF Gaming VG259QM tills jag såg denna recension och är nu väldigt kluven. Någon som har koll på hur de står sig mot varandra?

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360