Rimliga tider för affärer via Marknad på Swec

Permalänk
Medlem

Rimliga tider för affärer via Marknad på Swec

Hej,

Halvkryptisk rubrik kanske men tänkte i ytterst generella drag fråga hur ni ser på tiden kring en affär på andrahandsmarknaden på exempelvis Swec? När är det rimligt att utgå från att en tilltänkt köpare bestämt sig för att skita i affären (exempelvis köparen svarar inte på PM eller ingen betalning inkommer) eller hur lång tid är vettigt att acceptera från att en betalning är gjord till varan är levererad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Hej,

Halvkryptisk rubrik kanske men tänkte i ytterst generella drag fråga hur ni ser på tiden kring en affär på andrahandsmarknaden på exempelvis Swec? När är det rimligt att utgå från att en tilltänkt köpare bestämt sig för att skita i affären (exempelvis köparen svarar inte på PM eller ingen betalning inkommer) eller hur lång tid är vettigt att acceptera från att en betalning är gjord till varan är levererad?

24h skulle jag säga och då är jag generös. Hade jag haft flera köpare, så hade jag inte väntat så länge om jag inte hade haft extremt bra kontakt med köparen!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MsSmith:

Hej,

Halvkryptisk rubrik kanske men tänkte i ytterst generella drag fråga hur ni ser på tiden kring en affär på andrahandsmarknaden på exempelvis Swec? När är det rimligt att utgå från att en tilltänkt köpare bestämt sig för att skita i affären (exempelvis köparen svarar inte på PM eller ingen betalning inkommer) eller hur lång tid är vettigt att acceptera från att en betalning är gjord till varan är levererad?

3-5 dagar skulle jag säga i båda fallen men det är min personliga åsikt som jag anpassar efter situationen, vilken prisklass vi pratar om, hur många som är intresserade och så vidare. Som säljare har du full rätt att skippa inaktiva köpare om du vill. Leveranstid är svårare att göra något åt men säljare bör åtminstone kunna ge ett sändning-ID som litet bevis för att varan åtminstone är inlämnad för frakt.

Permalänk
Medlem

Tack båda - jag kanske är lite mer generös än du @Kallamamran