Veckans fråga: Använder du VPN privat?

Permalänk
Medlem

Kör en Wireguard instans hemma så att jag kan nå mitt hemnätverk från mobiltelefonen när jag är ute på språng. Körs på min server så alltid redo att VPNa hem från omvärlden.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Kör en WireGuard instans hemma som jag ansluter telefonen till så jag slipper reklam å annat tjafs via min pihole.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Nej, har inget att dölja.

Håller med.

Skrivet av Wizbro:

Då kan du väl börja med att publicera alla dina kontouppgifter

Hur är det samma sak som att inte använda en VPN?

Råder alla att kolla på denna;
https://www.youtube.com/watch?v=CNRdHQJ9AMk

Permalänk
Medlem

Använder ingen VPN men funderar seriöst på att skaffa en pga geoblockering. Mitt modersmål är svenska men tydligen är det jävligt svårt för svenska tjänster att låta finlandssvenskar betala och och ta del av utbudet.

Finns det någon VPN som fungerar med t.ex viaplay och netflix utan strul?

Permalänk
Medlem

Har PIA och Ivacy men använder dem sällan. Mest för utländska prenumerationer och vill slippa EU momsen. Ibland till BBC Play eller någon annan nyhetskälla som inte går att få från YT.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Yes, känner mig tryggare med en VPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Så när farbror staten kommer med kamerorna till sovrummet och toan så sätter du glatt upp dessa? Du har ju liksom inget att dölja...Väl...?

Vilken liknelse, man baxnar.

Permalänk
Medlem

Nä datorn går snabbare utan.
Mobilen är tillräckligt slö som det är.

Permalänk
Medlem

Nope, vet inte varför det skulle behövas.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Jepp! Främst för att kommande geografiskt begränsat innehåll. Anonymitet är bara en bonus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Varför då?

Vill du veta mer om mig kan du PM:a.

Du sa ju att du inte hade något att dölja, så varför inte låta mig läsa igenom din epost?

Skrivet av Falcon:

Hur är det samma sak som att inte använda en VPN?

Råder alla att kolla på denna;
https://www.youtube.com/watch?v=CNRdHQJ9AMk

Jag sa aldrig att det var samma sak. Lindahlj menade att han inte hade något att dölja och därför inte behöver en VPN. Med ett sådant svepande påstående kan man ju också anta att han ej heller anser andra metoder att dölja sin information nödvändiga. En VPN-anslutning är bara ett av verktygen för att vara mer anonym på nätet.

Jag gav din video en chans och kollade igenom hela, men jag tycker inte den motbevisade mig/oss på något sätt. Han har rätt i att den inte skyddar mot alla de saker han tar upp, men det har jag aldrig påstått heller och jag hoppas de flesta insatta förstått detta från första början. Det finns andra metoder att använda mot de problem han nämner, exempelvis en useragent spoofer i webbläsaren för att undvika fingerprinting, Noscript och Ublock Origin för att slippa reklamtracking och en "cookie auto deleter" för att bli av med tracking cookies. Dessutom medger Kitboga att det finns valida användningsområden för VPNer och att han själv använder en. Det enda han påstår i videon är att de inte är någon form av digital panacea, vilket inte borde vara nyheter för någon här.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Phanteks P500A | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Du sa ju att du inte hade något att dölja, så varför inte låta mig läsa igenom din epost?

Jag sa aldrig att det var samma sak. Lindahlj menade att han inte hade något att dölja och därför inte behöver en VPN. Med ett sådant svepande påstående kan man ju också anta att han ej heller anser andra metoder att dölja sin information nödvändiga. En VPN-anslutning är bara ett av verktygen för att vara mer anonym på nätet.

Man kan ju också se det som en provokation och pik åt vpn-ivrarna.

Det finns ju som sagt många sätt att spårad av olika intressenter.

Om man vill vara helt anonym på nätet så kan man ju inte vara medlem på ett enda socialt nätverk under sin riktiga identitet. Hemlig adress, dolda nummer. En mail per tjäbst under pseudonym.

Förr eller senare kommer alla arbetsgivare googla sina nyanställda. Ett helt tomt register kommer säkert ifrågasättas.

Anonymiteten får ett högt pris.

Men sen finna det ju förståss grader av "anonym" i olika sammanhang.

Jag tycker själv att det är obekvämt med big data och hur sammankopplade person register är en handelsvara, men lite för lat för att göra något större åt saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Du sa ju att du inte hade något att dölja, så varför inte låta mig läsa igenom din epost?

Vad är det du vill veta om min epost?

PM:a mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wizbro:

Du sa ju att du inte hade något att dölja, så varför inte låta mig läsa igenom din epost?

Jag sa aldrig att det var samma sak. Lindahlj menade att han inte hade något att dölja och därför inte behöver en VPN. Med ett sådant svepande påstående kan man ju också anta att han ej heller anser andra metoder att dölja sin information nödvändiga. En VPN-anslutning är bara ett av verktygen för att vara mer anonym på nätet.

Fast jag tycker det där är ett jävligt torftigt argument. Det är enligt mig en stor skillnad på att man inte tycker sig ha något så viktigt att dölja att man behöver gömma sig bakom en VPN mot att lägga ut hela sitt privatliv offentligt för alla. Många anser att det man har och arbetar med på datorn, samt kanske i huvudsak de sidor man besöker, inte behöver skyddas mer än med standard skydd.

Banksidor och annat har ju dessutom oftast utökat skydd.

Permalänk
Medlem

Jag kör Ovpn på samtliga mina enheter. Självklart för mig att använda VPN för att undvika spårning och allt vad det innebär att surfa på nätet idag. Det är naivt att tro att man klarar sig lika bra utan VPN även som laglydig person. Den insamlade information kommer att användas mot dig.

Ovpn har funkat förhållandevis bra men jag tappar cirka hälften av min hastighet. 500/500 Mbit. Någon rekommendation på leverantör?
Många som nämner Mullvad, hur är det med hastigheter där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Fast jag tycker det där är ett jävligt torftigt argument. Det är enligt mig en stor skillnad på att man inte tycker sig ha något så viktigt att dölja att man behöver gömma sig bakom en VPN mot att lägga ut hela sitt privatliv offentligt för alla.

Exakt. Vilket också Kitboga säger i videon.
HTTPS / AdGuard är tillräckligt.
Annan kryptering är inte för "svenssons" eller de som bara tror sig behöva en VPN av "privacy"-skäl, då använder man inte nätet alls...

Jag köper absolut argumentet om VPN för att få tillgång till annan geologisk position p.g.a Netflix/HBO eller annat.
Övriga skäl är bara hoax och ett stort jävla drev, som drivs av pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av o3ryy0:

Jag kör Ovpn på samtliga mina enheter. Självklart för mig att använda VPN för att undvika spårning och allt vad det innebär att surfa på nätet idag. Det är naivt att tro att man klarar sig lika bra utan VPN även som laglydig person. Den insamlade information kommer att användas mot dig.

Ovpn har funkat förhållandevis bra men jag tappar cirka hälften av min hastighet. 500/500 Mbit. Någon rekommendation på leverantör?
Många som nämner Mullvad, hur är det med hastigheter där?

Du använder inte Android/Google eller iPhone/Apple?

Inte inloggad på några konton? GPS avstängd?
Varför ha en telefon isåfall?

Naivt att tro att en VPN skyddar mot positionering eller andra konton.
Titta på videon jag länkade ovan.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Hur bra presterar VPNer nu för tiden om man ska ladda ner ett stort spel t.ex.
100/100 får man ut det?
1000/1000 får man ut den hastigheten?

Tänker om man jämför med VPN igång vs utan. Brukar ju käka upp en del av prestandan.

Permalänk
Medlem

En av mina orsaker till att använda VPN är av integritetsskäl. Jag har en farsa som alltid uttrycker "Jag har ingenting att dölja!" så jag lämnar en länk till en presentation gjord av Glenn Greenwald som använder det argumentet som ett exempel: https://www.youtube.com/watch?v=pcSlowAhvUk

Citat:

Over the last 16 months, as I've debated this issue around the world, every single time somebody has said to me, "I don't really worry about invasions of privacy because I don't have anything to hide."

I always say the same thing to them. I get out a pen, I write down my email address. I say, "Here's my email adress. What I want you to do when you get home is email me the passwords to all of your email accounts, not just the nice, respectable work one in your name, but all of them, because I want to be able to just troll through what it is you're doing online, read what I want to read and publish whatever I find interesting. After all, if you're not a bad person, if you're doing nothing wrong, you should have nothing to hide."

Not a single person has taken me up on that offer. I check that email account religiosly all the time. It's a very desolate place. And there's a reason for that, which is that we as human beings, even those of us who in words disclaim the importance of our own privacy, instinctively understand the profound importance of it.

Jag använder Mullvad på min PC och smartphone. På min smartphone går jag ett extra steg och blockerar alla appar som inte behöver något nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snooc:

Jag använder Mullvad på min PC och smartphone. På min smartphone går jag ett extra steg och blockerar alla appar som inte behöver något nätverk.

GPS avstängd?
Mailkonton? Facebook? etc

Om något av det är igång så har de redan bra koll över dig...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Geckod:

Hur bra presterar VPNer nu för tiden om man ska ladda ner ett stort spel t.ex.
100/100 får man ut det?
1000/1000 får man ut den hastigheten?

Tänker om man jämför med VPN igång vs utan. Brukar ju käka upp en del av prestandan.

Jag har 1000/1000 och med Express VPN ligger jag runt 200-300mbit/s och kör jag utan ligger jag runt 700-900mbit/s.

Enda gången som hastigheten är viktig är typ om jag köpt något spel på till exempel Steam och då kör jag inte med VPN på för de blir för segt annars.

Men i Linux och på min Nvidia shield så är de främst streaming som gäller och då räcker hastigheten mer en väl med VPN på.

Har testat Nord VPN, Mullvad och några till men Express VPN är överlägsen när de gäller hastighet, och de är just de som dom är kända för, är väl lite dyra men jag köper ett år i stöten och kommer nog aldrig sluta använda VPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

GPS avstängd?
Mailkonton? Facebook? etc

Om något av det är igång så har de redan bra koll över dig...

GPS avstängd. Använder Protonmail. Jag har avaktiverat alla appar som jag inte använder vilket inkluderar gmail, facebook, microsofts olika appar, samsungs appar etc.

Jag använder App Ops för att stänga av permissions och om jag behöver GPS för att exempelvis snabbt hitta vart en busskur är i en stressig situation så använder jag mig av Bouncer för att automatiskt avaktivera GPS när jag stänger av appen. Använder Naptime och en modul till magisk för att begränsa GCM aktiviteter och stänga av Wifi/GPS när mobilen inte används vilket medför bonus i form av förlängd batteritid! Ice Box för att automatiskt avaktivera appar som jag använder sporadiskt, men även för att dölja bank-appar och liknande.

Jag kan tyvärr inte använda Island då jag har rotat luren (knox är tripped) och jag förstår att det medför andra säkerhetsrisker men det är tyvärr de steg jag behövde tag för återaktivera en funktion som google nyligen tog bort: Min rätt att spela in mina telefonsamtal..

Trots detta så har jag tyvärr fortfarande samma gmail konto knutet till Play Store och jag är övertygad om att jag trots allt detta fortfarande på ett eller annat sätt kan bli bunden till min identitet.

Har du några tips på fler steg jag kan tag? Alltid uppskattat!

Permalänk
Medlem

Alltid vpn. Använder ovpn och vilfo hemma samt 1blocker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Du använder inte Android/Google eller iPhone/Apple?

Inte inloggad på några konton? GPS avstängd?
Varför ha en telefon isåfall?

Naivt att tro att en VPN skyddar mot positionering eller andra konton.
Titta på videon jag länkade ovan.

Nu orkar jag inte kolla på videon men han har säkert helt rätt i att VPN-bolag påstår sig erbjuda mer skydd än vad de faktiskt gör, och ja, det är även naivt att tro att en VPN skyddar oss totalt från spårning. Men det i sig är ju inget argument för inte alls anstränga sig lite, med en VPN bland annat, för göra det lite svårare att bli spårad.

I grund och botten är ju ett individuellt val hur mycket vi vill värna om vår integritet. Jag är fullt medveten om att man i princip bara kan undvika all spårning genom att hålla sig borta från internet helt och hållet. Men för oss som inte vill leva som totala outsiders, och ändå förbli någorlunda anonyma online, så är VPN givet val, även om det bara är ett litet steg på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Exakt. Vilket också Kitboga säger i videon.
HTTPS / AdGuard är tillräckligt.
Annan kryptering är inte för "svenssons" eller de som bara tror sig behöva en VPN av "privacy"-skäl, då använder man inte nätet alls...

Jag köper absolut argumentet om VPN för att få tillgång till annan geologisk position p.g.a Netflix/HBO eller annat.
Övriga skäl är bara hoax och ett stort jävla drev, som drivs av pengar...

Jag förstår det som att polisens nya möjligheter till att övervaka smartphones via 0days har stora implikationer och restriktionerna till vem som får lov att övervakas är väldigt tama vilket medför att även oskyldiga personer kommer att få sin kommunikation avlyssnad varesig det är "by proxy" eller för att dom är direkt misstänkta för ett brott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av o3ryy0:

Nu orkar jag inte kolla på videon men han har säkert helt rätt i att VPN-bolag påstår sig erbjuda mer skydd än vad de faktiskt gör,
och ja, det är även naivt att tro att en VPN skyddar oss totalt från spårning. Men det i sig är ju inget argument för att inte använda VPN över huvud taget.

I grund och botten är ju ett individuellt val hur mycket vi vill värna om vår integritet. Jag är fullt medveten om att man i princip bara kan undvika all spårning genom att hålla sig borta från internet helt och hållet. Men för oss som inte vill leva som totala outsiders, och ändå förbli någorlunda anonyma online, så är VPN givet val.

Poängen är att internet är uppbyggt på ett vis som gör att all navigering på nätet lämnar mycket spår efter sig.
Spårningen underlättas av hur hemsidor byggs med många delar från olika källor (reklam, ramverk m.m.)
Om inte det vore nog så är ju standardbeteendet i en browser att en sökleverantör tar dig till sidan du vill besöka, du skriver inte adressen själv.

Men den bästa kartläggaren är nog din mobil, vars wifi och blåtandschipp berättar hur du fysiskt rör dig i tex en galleria, även om du inte ansluter till vi vill kartlägga dig ännu mer-gästnätverket.
dig. Och är bara en av sakerna din telefon passivt berättar om dig hela tiden.

VPN hindrar inte detta, men hindrar hur mycket din ISP potentiellt kan kartlägga dina internetaktiviteter.
Men är din ISP det största "hotet" ?

Har din VPN leverantör "renare mjöl i påsen", eller är din surfhistorik även är en handelsvara för denne? (Dvs den sökhistorik google byggt hela sitt imperium kring).

Betänk även regelverket för hur en ISP får agera och granskas.
Jämfört med hur VPN leverantörer granskas och tvingas efterleva lagar som även gynnar användaren.

Var och en får fråga sig vad de är rädd för och skaffa skydd därefter...

Permalänk
Medlem

använder vpn av samtliga skäl i omröstningen

Permalänk
Medlem

Mest bara när jag är ute och seglar på de sju haven.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snooc:

GPS avstängd. Använder Protonmail. Jag har avaktiverat alla appar som jag inte använder vilket inkluderar gmail, facebook, microsofts olika appar, samsungs appar etc.

Jag använder App Ops för att stänga av permissions och om jag behöver GPS för att exempelvis snabbt hitta vart en busskur är i en stressig situation så använder jag mig av Bouncer för att automatiskt avaktivera GPS när jag stänger av appen. Använder Naptime och en modul till magisk för att begränsa GCM aktiviteter och stänga av Wifi/GPS när mobilen inte används vilket medför bonus i form av förlängd batteritid! Ice Box för att automatiskt avaktivera appar som jag använder sporadiskt, men även för att dölja bank-appar och liknande.

Jag kan tyvärr inte använda Island då jag har rotat luren (knox är tripped) och jag förstår att det medför andra säkerhetsrisker men det är tyvärr de steg jag behövde tag för återaktivera en funktion som google nyligen tog bort: Min rätt att spela in mina telefonsamtal..

Trots detta så har jag tyvärr fortfarande samma gmail konto knutet till Play Store och jag är övertygad om att jag trots allt detta fortfarande på ett eller annat sätt kan bli bunden till min identitet.

Har du några tips på fler steg jag kan tag? Alltid uppskattat!

Varför Island? Använd shelter!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

nordvpn använder jag de har 70% rea lite nu och då samt har man refunder aktivt när man handlar så får man upp till 20% tillbaka när man handlar så det blir riktigt bra pris i slutändan.

Har följt nordvpn ett tag nu, de har _alltid_ 70% rea, när du köper 1/3 år. De har lägsta priset i princip av alla providers, men deras "Time Limited Offers" är permanenta har jag kommit fram till nu när jag vart nära på köpa just Nord eller Express.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7