Veckans fråga: Använder du VPN privat?

Permalänk
Medlem

Mullvad på 3 datorer samt mobilen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jag har Tunnelbears gratisvariant, och jag slår bara på det när jag ska läsa på amerikanska sidor som istället för att GDPR-anpassa sina användarvillkor istället helt sonika stoppar oss europeiska besökare. Då slår jag på Tunnelbear och den gigabyte jag får gratis varje månad räcker med råge för det.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk
Inaktiv

Kör Express VPN på min dator, har dual boot med Linux och kör VPN i Linux men inte under Windows och sedan kör jag VPN på Nvidia Shield Pro.

Använder Windows för jobb och spel och Linux till annat och kör aldrig med VPN avstängt och de gäller även för Shielden, alltid på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

En massa text om att VPN-leverantörer nodvändigtvis inte är mer pålitliga än ISPs

En VPN-leverantör är bättre än en ISP pga. det enka skälet att om en ISP ger ut loggar till en myndighet så händer ingenting (de är tom skyldiga att göra det) medan en VPN-leverantör går i konkurs direkt om de lämnar ut information om sina slutanvändare.

Permalänk
Medlem

för torrents å tjänster i annat geografiskt område.

Permalänk
Medlem

Ja. Bahnhof med wireguard.
Mest för att jag surfar fullständigt planlöst (ej illegala saker) från tillfälle till tillfälle och ser den lilla extra hjälpen med mindre exakt geografisk lokalisering av IP som positiv.
Sen har jag inte gjort Opt-out på big data, som någon ovan, ännu. Ser heller i princip ingen hastighetsskillnad med wireguard så varför inte använda??

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Mullvad är något jag har tittat på, är det värt priset?

NordVPN har jag väldigt lite förtroende för men det kanske är obefogat från min sida?

Skrivet av Zmt:

Har kört Mullvad länge nu, väldigt sällan haft några problem och bra hastighet.

NordVPN hade väl någon skandal här ganska nyligen?

nyligen och nyligen NordVPN blev visst hackade 2018 men inga känsliga uppgifter skall ha läckts https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.725258/nord-vpn-bekraftar-v...

Forskade lite i VPN men blev NordVPN eftersom man fick pass så bra pris för dem för 3års abonnemang

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Nej, har inget att dölja.

Så när farbror staten kommer med kamerorna till sovrummet och toan så sätter du glatt upp dessa? Du har ju liksom inget att dölja...Väl...?

Permalänk
Medlem

Använder VPN (WireGuard är fantastiskt) i en VM (Virtuell Maskin) för att nå siter som är geografiskt nedlåsta.

Permalänk
Medlem

Använder alltid VPN, oavsett vad jag gör.
Nej, jag gör inget olagligt men jag vill inte att någon ska kunna spåra mig. Har med både anonymitet och säkerhet att göra. Kör dock aldrig någon annat land än Sverige så det är aldrig för att komma förbi någon form av blockering eller dylikt.

Använder NordVPN och har använt dom i ca 2 år. Är väldigt nöjd. Bra pris och supersnabba.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

nyligen och nyligen NordVPN blev visst hackade 2018 men inga känsliga uppgifter skall ha läckts https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.725258/nord-vpn-bekraftar-v...

Forskade lite i VPN men blev NordVPN eftersom man fick pass så bra pris för dem för 3års abonnemang

Fördelen med Mullvad är att det inte spelar någon roll om de blir hackade för man spar inga uppgifter alls hos dem. Det är bara ett autogenererat kontonummer. Sen kan man också köpa ett Mullvad kod-kort för kontanter på Webhallen eller Inet och då går det inte att spåra kontot till pengarna heller (som det gör om man betalar med kort eller Swish osv).

Permalänk
Medlem

Använder i stort sett bara VPN när jag reser och behöver koppla upp mig på öppna nätverk.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Har skapat VPN-tunnlar mellan mig och mor samt några kompisar. Bra att kunna korslagra viktiga filer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cnohall:

Aldrig hört talas om att någon åkt dit för det. Tror myndigheterna här lägger krutet på annat än att jaga de som använder VPN för att komma åt YouTube och dylikt.

Låter mer avslappnat än vad hela världen verkar tro om Kina, antar att många här tänkte ”du kommer bli jagad och torterad av myndigheterna som inte följer reglerna”.

Härligt att höra lite input från någon som faktiskt BOR där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Fördelen med Mullvad är att det inte spelar någon roll om de blir hackade för man spar inga uppgifter alls hos dem. Det är bara ett autogenererat kontonummer. Sen kan man också köpa ett Mullvad kod-kort för kontanter på Webhallen eller Inet och då går det inte att spåra kontot till pengarna heller (som det gör om man betalar med kort eller Swish osv).

Håller inte på med sådana grejer att jag känner mig att jag måst vara anonym till 110%. Har VPN mer att komma runt regionlåsningar och komma åt vissa datorer.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Så när farbror staten kommer med kamerorna till sovrummet och toan så sätter du glatt upp dessa? Du har ju liksom inget att dölja...Väl...?

Läste du precis ut boken 1984?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Håller inte på med sådana grejer att jag känner mig att jag måst vara anonym till 110%. Har VPN mer att komma runt regionlåsningar och komma åt vissa datorer.

Absolut, man köper väl det som passar ens behov. Jag håller inte heller på med "sådana grejer", men jag tycker det är trevligt med ett bolag som inte vill ha en massa uppgifter från mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hellmix:

nyligen och nyligen NordVPN blev visst hackade 2018 men inga känsliga uppgifter skall ha läckts https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.725258/nord-vpn-bekraftar-v...

Forskade lite i VPN men blev NordVPN eftersom man fick pass så bra pris för dem för 3års abonnemang

Det där 75% erbjudanadet har varit samma i minst 3 år nu, så det är en halv bluff.
Nu gör varenda youtuber reklam för nordvpn, och änvänder man deras "special kod" får man 75% rabatt

Verkar ha gått ner nu till 70% efter 3 år, eller så är det jag som minns fel.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Det där 75% erbjudanadet har varit samma i minst 3 år nu, så det är en halv bluff.
Nu gör varenda youtuber reklam för nordvpn, och änvänder man deras "special kod" får man 75% rabatt

Verkar ha gått ner nu till 70% efter 3 år, eller så är det jag som mins fel.

Skaffa nyligen NordVPN så vet ej hur länge erbjudande har funnits men skaffar/har man refunder så får man ytligare 20% på NordVPN. Så då tycker jag att det verkligen blir prisvärt.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hellmix:

Skaffa nyligen NordVPN så vet ej hur länge erbjudande har funnits men skaffar/har man refunder så får man ytligare 20% på NordVPN. Så då tycker jag att det verkligen blir prisvärt.

Hehe nice

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Alltid. Av princip och integritetsskäl. WireGuard.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Alltid vpn, hela tiden! Finns ingen anledning att INTE ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag funderar på att använda VPN för att ha tillgång till Indien, USA och Storbritannien tex pga geolocation.

Tips på nån relativt billig (ej gratis äckelVPN som snor uppgifter) som går att aktivera och avaktivera relativt enkelt?

Helt klart Surfshark du är ute efter!

Själv använder jag Surfshark som VPN. $30 USD/år i tre år på obegränsat antal enheter tycker jag får anses som billigt då de klår mycket dyrare topp-alternativ. De har en native app för både iOS, Google Play och AppGallery, plugins för större webbläsare som Chrome, Firefox osv. De har funktioner som GPS-spoofing för att undvika att bli spårad. De är billiga, har grym support, bra hastigheter, bra latency (går tom att spela på - jag har 2 ms på datorn med VPN uppkopplad) och ett mer än tillräckligt urval utav servrar. Dessutom går det att tunnla enbart viss trafik genom VPN (säg Chrome/Firefox) medans all annan trafik (typ spel) inte går genom VPN. Jag maxar min 500/500 lina genom deras VPN genom många länder i närheten, och når upp mot 300-400 Mbit/s via USA, NY med 100 ms latency.

Hittar du bättre för samma eller lägre pris vill jag gärna veta.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Nu med nya datorbygget tog jag tag i att aktivera VPN (Mullvad) tillsammans med en del andra åtgärder som plugins i browser etc, 100% av anonymitetsskäl. Något jag borde tagit tag i för länge sedan men kändes rimligt med ny hårdvara att samtidigt göra en bättre och "renare" uppsättning på en gång. Nackdelen är att jag märker att många tjänster strular och vill göra extra captcha men det tar väl en stund innan man blir betrodd av systemen.

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Medlem

Självklart har jag vpn,kör med Express vpn...suveräna hastigheter o mycket lågt ping påslag..Förstår inte folk som inte använder en vpn?...vem vill inte försöka vara anonym på nätet?

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk

Använder VPN-tunnel precis som många andra, för att nå vissa nätverkstjänster låsta innanför hemmets router.

Skrivet av pv2b:

Jag kör själv inte VPN privat, eftersom jag litar på min internetleverantör mer än jag litar på VPN-leverantörer i allmänhet.

Vad ett VPN gör är att den etablerar en krypterad förbindelse mellan dig och en VPN-server någonstans i världen. Du skickar sedan din trafik över denna förbindelse. VPN-servern dekrypterar din trafik och skickar den i sitt okrypterade format vidare till sin slutdestination.

Det finns två idéer med detta.

Den ena idén är att den du kommunicerar med inte kan se din riktiga IP-adress, utan istället ser en IP-adress knuten till din VPN-leverantör. På det sättet kan du dölja varifrån du kommer, och därmed kanske kan använda detta för att kringgå geografiska restriktioner.

Det kan absolut vara intressant. Att kringgå en regionblock funkar det säkert för, men om du verkligen vill skydda vem du är, hur vet du att din VPN-leverantör inte lämnar ut information om vem du är om de inte blir pressade? Eller om de har haft dataintrång? (Se tillbaka på dataintrånget hos NordVPN ett tag tillbaka.)

En VPN-leverantör vet alltid vilken IP-adress du kommer från och hur du betalat. Det finns inget som hindrar en VPN-leverantör att spara och samla in dessa uppgifter även om de påstår att de inte gör det.

Den andra idén är att någon som avlyssnar din internetförbindelse inte kan se vem och vad du kommunicerar, eftersom all kommunikation krypterad går till och från en viss specifik server.

Idén med att förhindra avlyssning bygger dock på att du litar mer på din VPN-leverantör än din internetleverantör. Du har egentligen inte löst något problem, bara flyttat var din okryperade internettrafik går ut. Istället för att lita på din ISP så måste du nu lita på din VPN-leverantör istället. Är det bättre, och i så fall varför?

Det man får fråga sig dock är, varför är en VPN-leverantör mer pålitlig än din ISP? Vet du ens vem det är som står bakom din internetleverantör? Ett exempel är NordVPN. Det går inte att hitta någon information om vem som står bakom tjänsten. Allt är dolt bakom ett skalbolag i Panama. Om de skriver att de inte sparar loggar, hur vet du att de faktiskt inte gör det? Hur vet du att det inte är underrättelseverksamhet som ligger bakom några av de mest populära VPN-tjänsterna i världen?

I slutändan så handlar alltså inte VPN om att skydda sig, utan istället om att man väljer vilken risk man utsätter sig för. Ett VPN kan vara vettigt om du ansluter till ett osäkert WiFi (hallå, det är 2020, använd 4G eller t.o.m. 5G istället), eller befinner dig i ett land vars myndigheter du absolut inte litar på, eller om du vill försöka kringgå geografiska blockeringar. Men för gemene man som surfar från sin internetanslutning hemma så är det i värsta fall värre än att inte göra något allt. Jag litar helt enkelt mer på Bahnhof som är min ISP hemma än någon random VPN-leverantör ute på Internet.

Håller med, och då kan man ist välja att ge sig in i Tor nätverket, med flerstegs hopp, innan datan når sin destination, och tillbaka, men inte änns det är egentligen säkert.
Provade själv Tor för 10 år sen, bara för att, men tröttnade efter 48h när jag fått min data. Ville komma runt geo-locking för vissa Youtube videos, vilket gick gallant, men surfen blev sjukt seg och buggig.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Bahnhof VPN.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför det skulle vara mer säkert med en VPN, de kan väl läsa all ens data hos VPN-leverantören.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Jag har Bahnhof och när jag är borta och "lallar" på forum (4chan, annat ...) brukar jag köra OpenVPN i en VM till hemmaroutern. Kanske inte spelar nån roll egentligen, är mest inne på "Food & Cooking" och "Television & Movies" på 4chan men jag vet inte, Bahnhof känns anonymt på nåt sätt , sen är det roligt att köra vpn - hehehe :D.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Har en extra gateway på nätverket som agerar tunnel ut, används primärt när jag laddar ner linux isos.