Vad har ni i lön?

@Yonie: Väldigt bra råd här. Jag slänger in en bok-rekommendation på detta spår; "Getting to Yes" Perfekt för situationer som denna, men även för mer vardagliga tillfällen som när man har en tvist mellan sig själv och en kollega eller sin partner. Helt enkelt hur man löser oenigheter så att alla parter kommer ut nöjda och glada på andra sidan.

Skrivet av gibbon_:

@Yonie: Väldigt bra råd här. Jag slänger in en bok-rekommendation på detta spår; "Getting to Yes" Perfekt för situationer som denna, men även för mer vardagliga tillfällen som när man har en tvist mellan sig själv och en kollega eller sin partner. Helt enkelt hur man löser oenigheter så att alla parter kommer ut nöjda och glada på andra sidan.

Även "I can teach you to be rich" har ett helt kapitel om löneförhandling som är bra! Rekommendar ljudboken, det är författaren själv som läser och han är väldigt entusiastisk.

Senast redigerat 2020-05-06 08:30

Utbildning: Avklarad gymnasial
Nuvarande lön: 29000:- före skatt + beredskapsersättning.

Nytt jobb från juli: 40000:-

Skrivet av emer:

Utbildning: Avklarad gymnasial
Nuvarande lön: 29000:- före skatt + beredskapsersättning.

Nytt jobb från juli: 40000:-

Vad roligt att du fått ett nytt jobb! Dessvärre är det inte mycket i ditt inlägg som är till hjälp för oss andra.

- Vad jobbade du med innan?
- Vad ska du jobba med i Juli?
- Kan du dra nytta av din erfarenhet från ditt gamla jobb i ditt nya?

Från din profil går att utläsa att du idag är servertekniker, men det säger inte så mycket

Skrivet av GLaDER:

Vad roligt att du fått ett nytt jobb! Dessvärre är det inte mycket i ditt inlägg som är till hjälp för oss andra.

- Vad jobbade du med innan?
- Vad ska du jobba med i Juli?
- Kan du dra nytta av din erfarenhet från ditt gamla jobb i ditt nya?

Från din profil går att utläsa att du idag är servertekniker, men det säger inte så mycket

Miss av mig, såg olika nivåer på detaljer i inläggen och gick för den mer bantade versionen, så här kommer detaljer:
Nuvarande är servertekniker inom Landstinget/Regionen och innan dess olika tjänster på Arlanda i 7 år.
Från och med juli blir det privata sektorn, vilket förklarar lönelyftet, hos Microsoft.
Det är i praktiken en fortsättning av nuvarande tjänst, så kommer definitivt ha nytta av nuvarande kunskaper.

Precis klar med 2år YH-studier till Elkraftsingenjör.
Börjar 1 Juni på ett elnätsbolag som dokumentationstekniker med 31.5k i lön

Jag jobbar som frontend utvecklare och har nu en lön på 52.5k sedan jag bytte jobb i början på året, det var en rätt rejäl höjning från 40 400 kr som jag hade tidigare som konsult.

Utbildningsmässigt så har jag pluggat några år på en kurs som motsvarar högskoleingenjör utomlands men tog aldrig examen då jag hoppade av när jag fick heltidsjobb istället. Kändes som att jag lärde mig mycket mer på arbetsplatsen än på universitetet om frontend utveckling och jag gillar vad jag jobbar med.

Förövrigt så har jag jobbat med frontend och webbutveckling de senaste 7 åren.

Skrivet av tiieempu:

Precis klar med 2år YH-studier till Elkraftsingenjör.
Börjar 1 Juni på ett elnätsbolag som dokumentationstekniker med 31.5k i lön

Haha nice.

Civilingenjör som nyligen började på vårt företag gick in på samma lön och det är inte ens "dåligt". Vet om flera andra ingenjörer som gått in på lägre.

Skrivet av Boredbynoobs:

Haha nice.

Civilingenjör som nyligen började på vårt företag gick in på samma lön och det är inte ens "dåligt". Vet om flera andra ingenjörer som gått in på lägre.

Skulle dock tro att hen får bättre lönekurva, men jag är väldigt nöjd med ingångslönen jag fick