Texas Instruments kapar kodstöd på populär miniräknare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HenrikM:

Stött på ganska många som professionellt använder TI miniräknare med egengjorda program. Bl.a. i rördragning och isolering.

Alltså det är inte så att programmering för grafräknare kommer förbjudas över hela brädet ;).
Tvärt om finns det gott om utrymme kvar på marknaden att ha dessa även framöver.
Men för just den grafräknare som blivit stor för matte/fysikutbildning kan det vara läge att ha dessa räknare fria från fusk.

Så jag tror inte man behöver oroa sig allt för mycket.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det har väl säkert fördelar i vissa situationer att ha låst ned grafräknarna, men känns som en trist utveckling. Raka motsatsen till att uppmuntra kreativitet osv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tur så behöver man inte uppgradera mjukvaran så ofta så tur att man har den senaste innan denna uppdatering kom live. Kör själv med den dyra TI-nspire cas räknaren som jag älskar.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Förhindra fusk? Tror inte någon i min klass gjorde annat än matte på sina räknare, men kommer ihåg att vår lärare bara hade en regel inför prov, vilket var att man inte fick ha några sparade program.

Permalänk
Hedersmedlem

tråkig utveckling och försämring av en annars bra miniräknare.

Använder fortfarande min TI-83 ganska mycket. Fick köpa den till bra pris när jag började gymnasiet för drygt 20 år sedan.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än sälla mig till skaran. Har en Ti-82 som jag troligen aldrig kommer sluta använda såtillvida den inte dör av någon anledning.

Ska erkänna att jag inte gjort så mycket egna program på den men har sett andra göra sådana och tycker detta verkar vara fel väg att gå.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Lite trist utveckling, även om man själv inte direkt utnyttjade möjligheten så mycket.

Köpte loss en TI 84 plus efter gymnasiet för 12 år sedan som jag fortfarande använder dagligen på jobbet.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Stött på ganska många som professionellt använder TI miniräknare med egengjorda program. Bl.a. i rördragning och isolering.

Och samtliga bär en hundra gånger kraftigare enhet i fickan och skulle kunna göra en app istället. Billigare o lättare att distribuera till nyanställda också.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Om man har ett matteprov som ställer krav på vad som får finnas eller inte på en miniräknare, då tycker jag det är fel på provet snarare än miniräknaren. Skippa då hellre miniräknaren helt, eller ha problem där det inte spelar någon roll vad man har för miniräknare (så länge den inte kommunicerar, förstås).

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande z80 denna ti 8x använder sig av?

Borde vara ganska enkelt idag att bygga in e rpi zero med Wi-Fi till en display med en ti 83 emulator för du kan gå ut och gå in på annat

Permalänk
Medlem

Ah, minnen från slutet av 90-talet. Köpte en adapterkabel som man kopplade in i datorns com-port. Laddade ner spel och program via 33.6 kbit/s-modem och förde över.

Permalänk

Köpte en TI-89 när jag pluggade på LTH vid release 1998. Trodde inte det kommit nån uppdaterad modell men sen hittade jag att de bytt namn-schema till nåt helt obegripligt. TI-Nspire CX II CAS heter den fetaste nu tydligen...

Visa signatur

Silverstone Temjin TJ08B-E | i7 2600K | 16 GB Vengeance | Palit GTX 1060 6GB | WD Blue 1TB SSD | Asus Maximus IV Gene-Z | Seasonic X-560 | Noctua NH-U12P SE2

Permalänk

Jag tänker tillbaka runt 1994 älskade jag matematik. Detta till den grad att jag önskade mig en riktig avancerad miniräknare i julklapp. Detta var på tider då jag ej hade internet eller bra information. Mina föräldrar la sina dyrt sparade pengar på den bästa miniräknaren som en butik hade. Det blev en casio 9700GE. Jag lekte runt med den, tyckte den var roligt. Men glömde lite bort den.
När jag började gymnasiet så skulle vi alla ha en miniräknare, jag hade turen och gå på en "casioskola". Så övriga klasskamrater hade en casio 7700 med 4KB minne för program. Min hade 24kb minne för samma sak.
Jag kunde alltså ha 6 gånger så många spel på min miniräknare och betydligt mer avancerade. Jag har även för mig att min cpu fullkomligt utklassade deras andra, allt gick så otroligt mycket snabbare. Vi pratar om spelet doom där de andra kanske hade en frame var 5 sekund, jag låg på en frame per sekund.

Nå det var på denna jag lärde mig programmera basic, sedan köpte jag en casio 9850 som var bättre på allt inkl 4 färgers skärm.

Nu när Texas gör detta så blir mitt val en casio om det inte hade varit för vad tusan ska jag med en miniräknare till för när jag har telefon? Visst är miniräknaren smidigare, men det är ytterst sällan som jag idag har behov av en sådan.
Jag är inte ensam om detta, varvid det ännu tydligare idag blir att miniräknare är främst till för elever och studenter och de anpassar då miniräknarna främst till dessa.

Skrivet av deltascu:

Om man har ett matteprov som ställer krav på vad som får finnas eller inte på en miniräknare, då tycker jag det är fel på provet snarare än miniräknaren. Skippa då hellre miniräknaren helt, eller ha problem där det inte spelar någon roll vad man har för miniräknare (så länge den inte kommunicerar, förstås).

Nej.
För vad är en miniräknare? Grundkonceptet har dessa avancerade miniräknare redan passerat och i extremfallet skulle man kunna ha en miniräknare med en kamera och inbyggd AI. Där man tar ett fotot på provet och svaret står i miniräknaren med fullständig lösning.
Vissa matematiska uppgifter behövs det knappast ingen AI för att lösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Fast det är väl bra om alla bara kör samma genomarbetade program så att inget arbete behöver dupliceras. Det är så vi når perfektion i Borg-kollektivet.

Fast om alla gör samma genomarbetade uppgift så blir allt arbete duplicerat.

Permalänk
Medlem

@talonmas: Så de skall anställa någon som tillverkar en app för att göra nått en miniräknare med enkla program klarar av? Ekonomiskt försvarsbart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nej. För vad är en miniräknare? Grundkonceptet har dessa avancerade miniräknare redan passerat och i extremfallet skulle man kunna ha en miniräknare med en kamera och inbyggd AI. Där man tar ett fotot på provet och svaret står i miniräknaren med fullständig lösning. Vissa matematiska uppgifter behövs det knappast ingen AI för att lösa.

Frågan är vad man vill uppnå med examinationen. Om en miniräknares AI kan lösa provet (t.ex. för algebra, ekvationslösning, integraler, multiplikationstabellen...) så kan man förmodligen med fördel helt skippa miniräknaren som hjälpmedel. Om man istället vill testa problemlösningsförmåga under mer realistiska förhållanden, då kan miniräknaren vara behjälplig och man behöver heller inte oroa sig för att en miniräknares AI ska lösa uppgiften eftersom det utom för de mest triviala exemplen tyvärr ligger långt bortom dess förmåga inom överskådlig framtid.

Permalänk
Skrivet av deltascu:

Frågan är vad man vill uppnå med examinationen. Om en miniräknares AI kan lösa provet (t.ex. för algebra, ekvationslösning, integraler, multiplikationstabellen...) så kan man förmodligen med fördel helt skippa miniräknaren som hjälpmedel. Om man istället vill testa problemlösningsförmåga under mer realistiska förhållanden, då kan miniräknaren vara behjälplig och man behöver heller inte oroa sig för att en miniräknares AI ska lösa uppgiften eftersom det utom för de mest triviala exemplen tyvärr ligger långt bortom dess förmåga inom överskådlig framtid.

För väldigt många ämnen är problemen väldigt enkla och generella så att det inte är konstigt att utveckla en app som kan lösa dem. Elektronik, nätverksteknik, programmering, kemi, fysik etc.
Nej skolan bör ha stenhårda krav på vilka hjälpmedel som får användas på tentor och laborationer.
När avancerade miniräknare främst riktar sig åt målgruppen som skriver prov, så finns det logik i tänkandet att prioritera denna grupp. Genom att ha mycket begränsningar kanske TI kan få universitetet att tillåta bättre miniräknare på prov än idag och de då får in mer pengar.

Som jag skrev så var jag en av dem som hade mycket roligt med programmering på min miniräknare, men när jag köpte min miniräknare så hade jag inte ens en dator, vilket de flesta inte heller hade. Men flera lärde sig idag att programmera på vår miniräknare och det fanns ej något alternativ. Idag finns det en drös alternativ, behovet av att just koda på miniräknaren har minskas.

Permalänk
Medlem

De som står för utbildningen får se till att lägga upp undervisningen på ett sätt så att det inte går att fuska med en miniräknare. Lättjan hos lärare är beklämmande.

Sen är det märkligt att dessa räknare som har prestanda som en medelmåttig hemdator från sent 70-tal, fortfarande används.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

De som står för utbildningen får se till att lägga upp undervisningen på ett sätt så att det inte går att fuska med en miniräknare. Lättjan hos lärare är beklämmande.

Sen är det märkligt att dessa räknare som har prestanda som en medelmåttig hemdator från sent 70-tal, fortfarande används.

Då en miniräknare kan ha kommunikation till internet så blir det att lärarna får sätta krav på vilka miniräknare som är godkända, där TI toligen med borttagande av egna program vill gära dyrare miniräknare tillåta på prov.

Permalänk
Medlem

”Den som studerat någon form av matematik på gymnasienivå eller högre har säkerligen kommit i kontakt med Texas Instruments miniräknare.”

Casio på högstadiet och gymnasiet, men på universitet och högskola så var HP alltid överlägsna och det som gällde även för mig. 🙂

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Vad jag finner fascinerande med dessa avancerade räknare, är att de använder mer eller mindre samma kretsar idag som för tjugo år sedan, fast med kanske mindre tillverkningsteknik för mer kretsar per krona, men ändå kostar de fläsk.

Varför har det inte kommit in någon annan aktör på marknaden som slängt in i alla fall lite mer fancy pancy grejjer i räknarna. Behöver ju inte nödvändigtvis vara 400dpi skärmar med HDR och hela kittet, men i varje fall någon form av uppfräshning? Kan det vara för att Ti etc. sitter på riktigt feta patent som stoppar?

https://www8.hp.com/us/en/campaigns/prime-graphing-calculator...

https://youtu.be/l2H7UG1_mK8

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Haha, man undrar i sitt stilla sinne hur många gymnasieelever som lagt ner betydligt mycket mer tid på att skriva diverse fuskprogram än det skulle tagit att faktiskt lära sig det man skulle till mattetentan?

På min tid var TI82 värstingen om jag minns det rätt. Var hursomhelst ett jäkla snack om att den var så galet bra, för den kunde till skillnad från den tidigare modellen approximera fram lösningen på andragradare, man slapp lägga en kvart på att lära sig använda PQ-formeln, typ

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Har var stämningen lika uppåt som på en begravning. Nån av oss (inte jag, varken kan sånt eller har en Ti-räknare) får väl roota den eller skriva en piratFW eller vad det nu är man gör med miniräknare, för att återställa ordningen?

Visa signatur

* i7-4790K * EVGA GeForce GTX 1070 Ti 8GB * Asus Z97-E * 32GB DDR3 * SuperNOVA 750 G2 * Fractal Design R5 * NH-U14S * Samsung 850/860/970 EVO 0.5/1/2TB

Permalänk
Medlem

Var på en TI84 jag lärde mig programmera för allra första gången. Var för att det var lätt att komma igång och bara det mest grundläggande finns med i menyerna, varav det mesta var självförklarande. När det mest grundläggande satt gick jag vidare till C...

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg vilken TI-räknare jag hade, är väl cirka 8-9 år sedan så minnet sviker. Minns att vi drog in Snake iaf, det var en schysst grej man kunde göra på mattelektionerna när X och Y och allt vad det heter blev för drygt, och en bra replacement när mobiler var bortplockade under lektionstid. Tror ingen lärare förstod riktigt.. De trodde att bortplockade mobiler var tillräckligt - för elever på teknikprogrammet.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

På min tid var TI82 värstingen om jag minns det rätt. Var hursomhelst ett jäkla snack om att den var så galet bra, för den kunde till skillnad från den tidigare modellen approximera fram lösningen på andragradare, man slapp lägga en kvart på att lära sig använda PQ-formeln, typ

På min högskoletid (88 - 94) var det HP28C/HP28S och sedan HP48SX som var värstingarna!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/