Nya uppgifter anger höjda klockfrekvenser för Ryzen 3000 "Matisse Refresh"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Absolut, lär finnas mycket att få ut från nyare exemplar av Zen 2 - speciellt nu när 7 nm processen har fått mogna!
Hur mycket har du undervoltat? Vilken AGESA version kör du med?

Jag kör på -0.08750 offset, har kört samma undervolt på på både 1.0.0.3ABB/ABBA och nu kör jag på 1.0.0.4B
Beteendet har varit i stort sett densamma över alla versionerna.

För min del sänker det temperaturen ca 8-10 grader i load.
Sedan har jag begränsat den till att boosta max 4.2 Ghz, vilket gör att datorn är mer eller mindre helt tyst.
Tidigare gick den lätt i 4,4-4,5 Ghz medans jag exempelvis jobbade i Photoshop(helt i onödan), vilket gjorde att fläkthastigheten gick upp och ned hela tiden.

Och då har jag fortfarande kvar i stort sett all prestanda i flertrådade applikationer, något lägre vid single core.
Men det är försumbart för min användning.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

https://www.notebookcheck.net/AMD-Ryzen-9-3900XT-and-Ryzen-5-...

Hmmmm, intressant artikel och ja, vi får väl se.

"The excellent single-threaded performance figures posted by the Matisse Refresh parts spell bad news for Comet Lake. AMD's upcoming Ryzen 4000 series is expected to deliver higher clocks and an IPC improvement of over 15 percent. If AMD brings its Ryzen 4000 parts to market in the months to come, Comet Lake S runs the risk of losing both the gaming productivity fights. "

Permalänk
Viking
Skrivet av Thomas:

Hm, finns det något (sämre) alternativ till 2 CCX med 4 kärnor var...? 4 CCX med 2 kärnor var?

Jag förstod han fel! Efter att jag frågat vad han menade var det att 3800XT kunde få två CCDs med en CCX i varje, och med en massa cache. 3700x och 3800x har ju redan 2 CCXs med 4 kärnor, men han menar att skillnaden kan vara att 3800xt får två CCDs istället för en. Men detta är bara en spekulation från hans sida.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Är det typ cherry picking och uppdaterad mikrokod?
Med andra ord sämre sämre vinstchans i silikonlotteriet men lägre priser för basmodellerna? Lägre priser i all ära, men det här nog bara en kontring av intels senaste lansering där AMD antagligen pustar ut med att intel inte vad överlägset mycket bättre. De anser sig nog kunna stå konkurrenskraftiga mot intel i varje prestandasegment med enbart lite högre klockfrekvenser. Allt för att kunna skjuta på zen 3 till liiiite zenare? Tråkigt i så fall. Jag såg fram emot Zen 3 till sommaren/hösten.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Är det typ cherry picking och uppdaterad mikrokod?
Med andra ord sämre sämre vinstchans i silikonlotteriet men lägre priser för basmodellerna? Lägre priser i all ära, men det här nog bara en kontring av intels senaste lansering där AMD antagligen pustar ut med att intel inte vad överlägset mycket bättre. De anser sig nog kunna stå konkurrenskraftiga mot intel i varje prestandasegment med enbart lite högre klockfrekvenser. Allt för att kunna skjuta på zen 3 till liiiite zenare? Tråkigt i så fall. Jag såg fram emot Zen 3 till sommaren/hösten.

Zen 3 mot slutet av q3 eller början av q4 har väl varit planen hela tiden dock. Tror detta är som många andra redan sagt; 7nm har mognat och AMD släpper lite snabbare uppdaterade chip för att inte tappa momentum på grund av Intels 10th gen

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Ser ju alltid en "Refresh" som dåliga nyheter för kommande generation. Men tycker det är rimligt i detta fallet. Inte nog med att AMD ska komma med ny processorgeneration, de ska släppa nya grafikkort på bredare front, med modeller som tar upp mycket kapacitet. På det kommer nya konsoler från Sony och Microsoft. Belastningen på TSMC bara för AMDs kretsar kommer vara rätt enorn. Samtidigt kommer nVidia och ska ta mycket kapacitet.
Tror det kan vara bra att täcka upp lite nedåt med på förhand tillverkade Matisse Refresh för lägre prisklasser. Så att Vermeer kan ta prisklasser där det går lägre volymer.

Permalänk
Medlem

Verkar som att dom håller boosten bättre oxå.

https://videocardz.com/newz/amd-ryzen-9-3900xt-and-ryzen-7-38...

edit: Var tvungen att bencha min 3800x och jämföra lite. 3800XT max boostade bara runt 153mhz mer än min.. Jag har dock PBO på och kör med 3600mhz cl16 minnen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem

@Loevet Du skriver här: "Höjda klockfrekvenser och förbättrad boostprestanda kan krympa det övertag Intels processorer i Core 10000-serien har gällande spelprestanda.", men här: https://www.techpowerup.com/267731/amd-ryzen-9-3900xt-and-ryz... går man ett steg längre, AMD tar över enkeltråds-/speltronen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

@Loevet Du skriver här: "Höjda klockfrekvenser och förbättrad boostprestanda kan krympa det övertag Intels processorer i Core 10000-serien har gällande spelprestanda.", men här: https://www.techpowerup.com/267731/amd-ryzen-9-3900xt-and-ryz... går man ett steg längre, AMD tar över enkeltråds-/speltronen!

Hade Cinebench varit en måttstock för spelprestanda så hade AMD redan varit förbi.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@NutCracker: med tanke på att vi inte sett prestandaresultaten i praktiken än nöjer jag mig med ett mer försiktigt "kan krympa övertag", men det är definitivt inte otänkbart att AMD kan nå jämnt skägg eller till och med gå om med Matisse Refresh. Ska bli intressant att se!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Ser bara Cinebench R20 resultatet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Hade Cinebench varit en måttstock för spelprestanda så hade AMD redan varit förbi.

Ja detta lär det väl råda åtminstone två helt olika meningar om, skiljer väl dessutom från spel till spel. Men som Loevet svarade mig, så lär det bli högintressant framöver, och vad händer i höst sen, det ...!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Hade Cinebench varit en måttstock för spelprestanda så hade AMD redan varit förbi.

Klockren kommentar

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Klockren kommentar

Inte klockrent i enkeltråd sett utifrån denna test.

Se: https://m.sweclockers.com/test/29606-intel-core-i9-10900k-och...