★ Intel i5 10600K | i7 10700K | i9 10900K ★

Permalänk
Viking
Skrivet av Toss3:

Brist är det ju nästan alltid vid lansering då många vill ha det nyaste på dag 1. Nu har ju dock många fått in några stycken som skickats ut och är fler på kommande inom närmsta veckorna. Bara inet i princip som tycks ha använt fel leverantör.

Som jag ser har ingen här fått hem en 10900k. Men de sämre som 10700k och 10600k är däremot vanligare

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jag har lite svårt att förstå exakt vad det är du vill ha? Titta på Sweclockers test som kom upp precis, 10900k får upp till dubbelt så hög FPS som 4790k när vi inte ser andra flaskhalsar, t ex:

T ex här, 41 till 96 i min fps (99%).
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/20013?key=45f0da897a2caa5fe1befcc344a9b4c1

Att man sen inte kommer uppleva så stor skillnad pga GPU flaskhals i 4k eller att man klarar sig med 60fps när 10900k kan spotta ut 200fps är ju lite av en annan diskussion som inte har så mycket med mjölkning eller hur vida nya processroer är snabbare eller inte (för det är dom, mycket), utan att du kanske inte har behovet eller att mjukvaran inte är krävande nog för att du ska ha det, och det hade ju vart fallet även om dom hade vart 10x snabbare.

Om du verkligen läser vad jag skrivit och förstår, så ser du att DU kollar i 1080p vilket är en upplösning jag lämnade för 7år sedan. Dessutom är 4790K en processor som har stor överklockningspotential, så den slutliga skillnaden är inte så stor. Så ditt resterande resonemang är fel.

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk

Antar man ska avboka hos Inet, man vill ju inte ha skiten i Juli.

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Om du verkligen läser vad jag skrivit och förstår, så ser du att DU kollar i 1080p vilket är en upplösning jag lämnade för 7år sedan. Dessutom är 4790K en processor som har stor överklockningspotential, så den slutliga skillnaden är inte så stor. Så ditt resterande resonemang är fel.

Jag tror nog det är du som får läsa om mitt inlägg. För det känns ändå som att resonemanget inte är så fel...

För det första så satt du väl på en 4770k, precis som mig faktiskt, och det verkar inte som att du uppgraderar av ungefär samma anledning som mig. Och jag vet inte hur det är med ditt ex men överklockningspotentialen är ju inte fantastisk, inte mycket mer än 4790k i stock. Så att använda den som jämförelse är ju inte superdåligt direkt.

För det andra, det verkar som du missade min poäng... Jag köper att prestandavinsten för dig är låg iom 1440p och eventuellt 2160p, men det har ju mer med att du inte är CPU-bunden att göra än att faktiskt prestanda hos processorn (vilket testet jag länka visar; att gen 10 faktiskt är rejält mycket snabbare). För hade du vart CPU-bunden, ja då hade du ju faktiskt fått ut rejält mycket mer FPS vilket dessa tester i lägre upplösning demonstrerar

Så att det inte är värt att uppgradera förstår jag! Men vad jag inte förstod vad var du menade med att de mjölkar? Jag uppfattade det som att du syfta på att dom inte var snabba nog? Men min poäng var, att är du inte så CPU-bunden så du inte får ut tillräckligt med extra fps för att det skulle vara värt så spelar det ju ingen roll om den är 2x eller 10x snabbare, du får ju inte mer fps för det. För rejält mycket snabbare är den, det syns tydligt i 720p testarna, är ju fan 100fps i vissa fall.

Permalänk
Medlem

Blev mer och mer sugen på et Asuskort nu, och framför allt Apex. Denna guide är för alla Asus Z490 som jag förstår det. Häftigt att dom fått ordning på AI. Den var hemsk på mitt ryzenkort. Fullständigt felaktiga värden.

https://www.overclock.net/forum/6-intel-motherboards/1748226-...

TLDR: Fölg instruktioner för non avx om man är en gamer. Skall tydligtvis stämma extremt bra med verkligheten.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jag tror nog det är du som får läsa om mitt inlägg. För det känns ändå som att resonemanget inte är så fel...

För det första så satt du väl på en 4770k, precis som mig faktiskt, och det verkar inte som att du uppgraderar av ungefär samma anledning som mig. Och jag vet inte hur det är med ditt ex men överklockningspotentialen är ju inte fantastisk, inte mycket mer än 4790k i stock. Så att använda den som jämförelse är ju inte superdåligt direkt.

För det andra, det verkar som du missade min poäng... Jag köper att prestandavinsten för dig är låg iom 1440p och eventuellt 2160p, men det har det ju mer med att du inte är CPU-bunden att göra än att faktiskt prestanda hos processorn (vilket testet jag länka visar; att gen 10 faktiskt är rejält mycket snabbare). För hade du vart CPU-bunden, ja då hade du ju faktiskt fått ut rejält mycket mer FPS vilket dessa tester i lägre upplösning demonstrerar

Så att det inte är värt att uppgradera förstår jag! Men vad jag inte förstod vad var du menade med att de mjölkar? Jag uppfattade det som att du syfta på att dom inte var snabba nog? Men min poäng var, att är du inte så CPU-bunden så du inte får ut tillräckligt med extra fps för att det skulle vara värt så spelar det ju ingen roll om den är 2x eller 10x snabbare, du får ju inte mer fps för det. För rejält mycket snabbare är den, det syns tydligt i 720p testarna, är ju fan 100fps i vissa fall.

Det tycker jag ändå är lite tragiskt, vill man spela i 4k så duger knappt det bästa grafikkortet på marknaden, men samtidigt klarar man sig med en processor som är 7 år gammal. Vad folket behöver är starkare grafikkort så att de märker skillnaden mellan en bra och dålig processor.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

Blev moderkort o en i7 istället fans på lager på Inet , sjukt taggad nu står leverans fredag 😁

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Talade med Webhallen än en gång. Det enda datum de kan ge är en preliminär datum på 28/5 dessvärre. Väntan är olidlig

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Skrivet av ReloadMaster:

Antar man ska avboka hos Inet, man vill ju inte ha skiten i Juli.

Sagt och gjort. Hade nog tur som fick en av de sista exemplaren av i7 10700k på Inet idag. Avbokade i9 till förmån för en i7. Tror dessutom att i9 blir svår att kyla med det jag har till rimliga nivåer.

Visa signatur

Göran. A

Permalänk
Medlem

Jag pratade med inet idag och ändrade från 10700KF till en K. Dom hade på lager och skickades idag

Visa signatur

Dreamt i was king, woke up, still king.

Permalänk
Skrivet av Göran_01:

Sagt och gjort. Hade nog tur som fick en av de sista exemplaren av i7 10700k på Inet idag. Avbokade i9 till förmån för en i7. Tror dessutom att i9 blir svår att kyla med det jag har till rimliga nivåer.

Hade avbokat om det inte var för man var dum och förskottsbetala. Aldrig igen.

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.

Permalänk
Medlem

Precis installerat mitt nya system

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

Precis installerat mitt nya system

Skriv mer, intressant att höra hur det känns.
Dock verkar du ha mycket bättre delar än min nuvarande rigg men har samma CPU som din signatur i alla fall.

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.

Permalänk
Medlem

kolla här då cdon har 10900K i lager fast betydligt dyrare:)

https://b2c.cdon.se/hemelektronik/intel-core-i9-10900k-3-7-gh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReloadMaster:

Skriv mer, intressant att höra hur det känns.
Dock verkar du ha mycket bättre delar än min nuvarande rigg men har samma CPU som din signatur i alla fall.

Det som är mest imponerande är att den är så mycket svalare än min gamla 6700K.
Jag har överklockat lite milt med alla kärnor till 5,0ghz. Toppar 70c i spelande och då har jag en ganska tyst fläktkurva.
Sedan märks det i spel att lägsta fps är mycket högre. Mindre drops.
Jag är nöjd

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Riktigt nöjd nu när allt e på platts blev en I7 10700K med ett NZXT Kraken X62 280mm temps ligger på 27C idle max 40C i spel. Riktigt fint tyst som fan också.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd med min 10700K också! Blev Asus ROG STRIX z490-F och Noctua NH-D15 chromax som kylare till CPU

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Riktigt nöjd nu när allt e på platts blev en I7 10700K med ett NZXT Kraken X62 280mm temps ligger på 27C idle max 40C i spel. Riktigt fint tyst som fan också.

Vart är din radiator placerad? Mycket lägre temps än mig.
Min radiator sitter i toppen så den tar ju alla varmluft frå systemet + ett 2080 Ti.
Idle är 30-40 och speltemp 50-60.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Riktigt nöjd nu när allt e på platts blev en I7 10700K med ett NZXT Kraken X62 280mm temps ligger på 27C idle max 40C i spel. Riktigt fint tyst som fan också.

Sitter du en i en jäkla kyl med datorn eller?
Ska hämta ut grejerna idag efter jobbet, dessa temps hade ju varit drömmen!

Visa signatur

Dreamt i was king, woke up, still king.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

Riktigt nöjd nu när allt e på platts blev en I7 10700K med ett NZXT Kraken X62 280mm temps ligger på 27C idle max 40C i spel. Riktigt fint tyst som fan också.

Min i9 9900K körs extremt sval så jag är riktigt nyfiken på hur min i9 10900K kommer köras när jag hämtar ut den imorgon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skoowgis:

Sitter du en i en jäkla kyl med datorn eller?
Ska hämta ut grejerna idag efter jobbet, dessa temps hade ju varit drömmen!

haha sitter o lirar Hots just nu.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Får mina delar på Onsdag. Ska bli kul att se vilken temp man hamnar på. I7 10700K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Vad får du får temperatur i Prime95 small + AVX/AVX2?

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Ser att Webhallen har just nu 11st i7 inne

Permalänk
Medlem

Nu är både processor och moderkort framme hos ombud, så det blir att hämta efter jobbet idag och bygga ikväll!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så om det visar sig stämma i slutändan lär endera Games Nexus gjort något fel i deras mätningar eller så är 10900K långsammare än 9900K i spel.

Någon som vet vilken tid testerna släpps? För det ryktas ju att de ska släppas idag, vilket verkar fullt rimligt då försäljningen startar idag.

Joker är väl lite av en AMD fanboy? det känns så i alla fall

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

fick bli en 10700k.. m-itx bygge

Permalänk
Medlem

KF är ju billigare, varför ska man köpa K versionen?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

KF är ju billigare, varför ska man köpa K versionen?

K och KF är identiska förutom att den integrerade grafiken är avstängd i KF. Om du vet att du inte kommer ha någon användning för den integrerade grafiken så kan du lika gärna köpa KF med andra ord.

En anledning till att köpa K kan dock vara att t.ex. 10600K och 10700K finns i lager just nu medan 10600KF och 10700KF inte gör det. Och även om man inte tänker använda den integrerade grafiken så kan den ibland vara bra att ha för felsökning.

Permalänk
Medlem

Sådär. Äntligen byggt ihop den nya burken! Riktigt nöjd faktiskt. 10900K ihop med ett ROG Z490-H lirar på bra.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2