Permalänk

3600 85C under spel, farligt?

TLDR: 3600 jättevarm (ca 85C vid spelande), vill veta om den kommer skadas eller om jag kan låta den vara.

Hej! Nyligen byggt min första PC, ITX med Ryzen 3600 och kylaren som följde med (tror det är Wraith Stealth). Kylpasta satt redan på kylaren, chassit är Fractal Design Core 500 och har en chassifläkt. Jag har ställt cpu och chassi-fläkt att alltid gå på 100%, samt dragit åt skruvarna på kylaren riktigt hårt. Windows uppdaterat, senaste drivrutinerna installerade, XMP på, inget annat ändrat i bios. I MSI Dragon Center har jag valt custom user scenario, tryckt default och bara ändrat fläktkurvan. Windows energischema står på AMD Ryzen High Performance, tror det ändrats av MSI Dragon Center. Den är dock fortfarande väldigt varm.

Mina prioriteringar är som följer: Vill inte överklocka, bryr mig inte om ljudnivå, vill helst inte behöva plocka isär datorn igen då jag tyckte det var mycket svårt att få ihop den från början, men vill inte skada cpun (slitage på sikt har jag inga problem med om det är inom rimliga gränser).

Test:
Rumstemperatur ca 26 grader, använde Ryzen Master för att läsa av cpu-temp. Chassit stängt. Testade varje spel/scenario i 5-10 min.

Inga fönster/program öppna förutom Ryzen Master: stabilt kring 60 grader
Chrome, media player, discord osv öppet: 62-66, någon snabb peak på 77
CSGO med chrome osv i bakgrunden: 80-85
HL: Alyx: 84-86, någon snabb peak på 90
Fernbus Simulator: 82-83

När jag startade bussimulatorn fick jag dock en peak på 95 och några sekunder av 90-95 i huvudmenyn vilket kändes oroväckande. AMD anger 95C som en maxgräns för processorn, men jag fick ingen varning eller något när detta skedde, dock hackade det till snabbt i menyn. Testade starta spelet igen, då hände inget konstigt.

Frågan är alltså om processorn kommer ta stor skada av detta eller om jag som inte älskar att skruva så mycket kan låta det vara! Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

85 grader C är ingen fara. Varmt ja, skadligt nej.

Först vid 95 grader C klockar den ner sig själv för att inte bli överhettad (https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-5-3600). Varning får du inte om du inte ställt in att du ska få det. Istället märker du att datorn blir långsam och hackar om den klockar ner sig för mycket pga värmen, eller till och med stänger av sig självt

Vad jag skulle rekommendera är först och främst att prova installera om kylaren om det blir så varmt. Det kan vara att den inte sitter bra nog. Se i så fall till att du tvättar bort kylpastan som finns där med någon alkohol, typ isopropanol. Och sätt dit ny fräsch pasta.

Om det inte är kylaren som är problemet så kan det vara att du har för dåligt luftflöde i chassit. Någon mer fläkt kanske? Eller har du kablar lite överallt som blockerar luften?

Som ett alternativ kan man ju prova underklocka processorn en aning om man inte behöver prestandan, då blir det inte alls lika varmt, men det är väl inget jag skulle rekommendera i en speldator

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Hedersmedlem

För att fylla på vad @Starric skriver: AMD har också temperaturberoende boost, vilket betyder att din CPU kan klocka lite högre och därmed prestera lite bättre om du har lägre temperaturer. Det är dock på marginalen skulle jag säga.

Om du mår bättre av lägre temperatursiffror och vill ha en aning mer prestanda på marginalen så kan du satsa på en eftermarknadskylare. Men den som följer med är fullt tillräcklig för att köra processorn säkert och med rimlig prestanda inom specifikation.

Permalänk
Medlem

Har en likadan processor, ligger upp till 83 grader med lätt överklockning under spel

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.