Permalänk

mITX/mATX Gamingdator för 14k

Äntligen dags att köpa ny dator!

Budget 14k för bara burken utan operativsystem.

Har följande krav

  • Formfaktor mITX/mATX helst så liten som möjligt, samt ljuddämpat chassi

  • Kompetent trådlöst nätverkskort (inbyggt i moderkort eller inte spelar ingen roll)

  • 32gb RAM

  • Modulärt nätaggregat

  • Dundersnabb SSD på minst 500gb

Har inte så bra koll längre på vad som är mest prestanda för pengarna osv.

Är ganska obrydd vad gäller AMD/INTEL/NVIDIA.

Om möjligt vill jag ha möjlighet till eventuell överklockning i framtiden av CPU.

Så förslag/tips tas gladeligen emot i alla dess former.

Mitt försök:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13720855

Handlar gärna det mesta från Inet, men en bra deal är alltid en bra deal

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skopetski:

Äntligen dags att köpa ny dator!
Bla bla bla...

Du är helt rätt ute tycker jag. Jag satte ihop delar med utgångspunkterna du skrivit och kom fram till i stort sett samma delar!

En rekommendation hade varit att försöka välja en mindre PSU. Nano S är en liten låda och du kan behöva all luft du kan komma åt. Jag kör samma låda själv och kör ett löjligt litet Corsair SF750 750W 80+ Platinum. Mycket praktiskt kan jag lova!!!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Skrivet av Kallamamran:

Du är helt rätt ute tycker jag. Jag satte ihop delar med utgångspunkterna du skrivit och kom fram till i stort sett samma delar!

En rekommendation hade varit att försöka välja en mindre PSU. Nano S är en liten låda och du kan behöva all luft du kan komma åt. Jag kör samma låda själv och kör ett löjligt litet Corsair SF750 750W 80+ Platinum. Mycket praktiskt kan jag lova!!!

https://pictures-cdn02.prod.builds.gg/builds_pictures/10000/10505/73262/73262_1000.jpg

Tack för svar!

Härligt att vi kommer fram till samma slutsats. Har också funderat en del angående plats mellan PSU och GPU, tog en titt på Mini C som är storebror till Nano S. Lite lite dyrare, men bara 5cm högre, får bli den då storleken känns helt okej!

https://www.inet.se/produkt/6901657/fractal-design-define-min...

Blir en beställning i dagarna.

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på en Ryzen 3600, det är marginell skillnad i spel, men rätt stor skillnad i produktivitet eller om du vill streama eller liknande eftersom att Ryzen har 6 kärnor och 12 trådar att jämför med en 9600k som bara har 6 kärnor och 6 trådar. Dessutom får du möjlighet att uppgradera till Ryzen 4000 cpu'er i framtiden. Med en 9600K är du fast eftersom efterkommande Intel cpu'er använder en annan moderkorts socket.

Har även tagit ett lite kraftigare nätagg då det ger utrymme för uppgraderingar och dessutom är den rekommenderat att ha 650W för grafikkortet även om det till största sannolikhet skulle räcka med 550W.

Om du inte behöver 32gb till något särskillt så räcker 16gb gott och väl. Däremot så är det viktigt att ha snabba minnen om du väljer Ryzen då de gynnas väldigt mycket av snabbare minnen.

Vad behöver du en så snabb ssd till? För mig känns det superonödigt att ha en supersnabb ssd och en väldigt långsam hårddisk. På den snabba ssd'n kommer du ändå inte märka någon skillnad mot en vanlig ssd vad gäller boot time på datorn, eller att starta spel eller liknande. Däremot kommer det vara jättestor skillnad när du gör det från en HDD. Jag har därför slängt i en 2TB ssd istället. Här är en video på den icke existerande skillnaden på ssd'er om syftet ä'r att gamea: https://www.youtube.com/watch?v=4DKLA7w9eeA&t

Har även kört ett RX 5700 XT eftersom att det är betydligt bättre än ett RTX 2060, men till i stort sett samma pris.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag hade kört på en Ryzen 3600, det är marginell skillnad i spel, men rätt stor skillnad i produktivitet eller om du vill streama eller liknande eftersom att Ryzen har 6 kärnor och 12 trådar att jämför med en 9600k som bara har 6 kärnor och 6 trådar. Dessutom får du möjlighet att uppgradera till Ryzen 4000 cpu'er i framtiden. Med en 9600K är du fast eftersom efterkommande Intel cpu'er använder en annan moderkorts socket.

Har även tagit ett lite kraftigare nätagg då det ger utrymme för uppgraderingar och dessutom är den rekommenderat att ha 650W för grafikkortet även om det till största sannolikhet skulle räcka med 550W.

Om du inte behöver 32gb till något särskillt så räcker 16gb gott och väl. Däremot så är det viktigt att ha snabba minnen om du väljer Ryzen då de gynnas väldigt mycket av snabbare minnen.

Vad behöver du en så snabb ssd till? För mig känns det superonödigt att ha en supersnabb ssd och en väldigt långsam hårddisk. På den snabba ssd'n kommer du ändå inte märka någon skillnad mot en vanlig ssd vad gäller boot time på datorn, eller att starta spel eller liknande. Däremot kommer det vara jättestor skillnad när du gör det från en HDD. Jag har därför slängt i en 2TB ssd istället. Här är en video på den icke existerande skillnaden på ssd'er om syftet ä'r att gamea: https://www.youtube.com/watch?v=4DKLA7w9eeA&t

Har även kört ett RX 5700 XT eftersom att det är betydligt bättre än ett RTX 2060, men till i stort sett samma pris.

https://komponentkoll.se/bild/KDWUm.png

Hej och tack för svar!

Om jag skulle ändra till AMD funkar detta moderkort även för framtida generationer? https://www.inet.se/produkt/1901258/gigabyte-b450-i-aorus-pro... Står ju som AM4 v2 hos Inet, de med v3 och wifi var väldigt dyra. Hänger inte med på vad skillnaden mellan v2 och v3 är.

RX5700 XT är typ 500-600kr dyrare tillsammans med att jag bör köpa ett dyrare nätaggregat då, tycker även att jag läser en del om högljudda kylare och strul med coilwhine med detta kort. Att kortet går tyst är ganska hög prio, vilket jag glömt nämna tidigare.

32gb får jag erkänna är en fixidé för att boosta min e-penis

Känner absolut att du har rätt angående SSD, blev lite fartblind av tanken på en onödigt snabb. Känns absolut som ett klokt val att göra sig av med HDD och m2 SSD för ditt alternativ. 2TB kommer att räcka en bra bit för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skopetski:

Hej och tack för svar!

Om jag skulle ändra till AMD funkar detta moderkort även för framtida generationer? https://www.inet.se/produkt/1901258/gigabyte-b450-i-aorus-pro... Står ju som AM4 v2 hos Inet, de med v3 och wifi var väldigt dyra. Hänger inte med på vad skillnaden mellan v2 och v3 är.

RX5700 XT är typ 500-600kr dyrare tillsammans med att jag bör köpa ett dyrare nätaggregat då, tycker även att jag läser en del om högljudda kylare och strul med coilwhine med detta kort. Att kortet går tyst är ganska hög prio, vilket jag glömt nämna tidigare.

32gb får jag erkänna är en fixidé för att boosta min e-penis

Känner absolut att du har rätt angående SSD, blev lite fartblind av tanken på en onödigt snabb. Känns absolut som ett klokt val att göra sig av med HDD och m2 SSD för ditt alternativ. 2TB kommer att räcka en bra bit för mig.

Det var lite kontrovers angående detta med nyare AMD-CPU på B450, men AMD har gått ut med att stöd för nyare processorer kommer finnas på B450 också. Dock är det naturligtvis bäst att använda ett nyare chipset om man ska använda nyare CPU.
https://www.anandtech.com/show/15807/amd-to-support-zen-3-and...

32GB är helt onödigt i 99% av "normala" användares arbete, men jag håller med - För E-penis, så är det utmärkt

Göra sig av med HDD har både fördelat och nackdelar. Fördelen med HDD är naturligtvis att utrymmet är billigt och därför utmärkt för lagring eller kanske mediaserver. Nackdelen är förstås hastigheten och eventuell ljudnivå.
Jag kör riktigt snabb 250GB M.2-disk som system-/programdisk då det är viktigt för mig att Windows arbetar snabbt och program laddas snabbt.
Jag kör en vanlig 500GB 2,5" SSD för spel då jag vill att de laddas snabbare än från HDD. Laddningstider i spel är ju inte jätteskoj.
Sen kör jag 8TB lagringsutrymme för diverse lagring och mediaserver.

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Om du kan vänta tills efter 16:e så kommer B550 moderkorten till AMD som kan vara värda att vänta på...

Permalänk
Medlem

@skopetski:

Visserligen mindre lagring - och kan vara så att man behöver uppdatera BIOS för att det ska fungera, vilket kan vara lite krångligt om man inte har en processor som fungerar. Bör dock att be någon butik som utför byggen/reparationer om hjälp (typ Inet/Webhallen, ev. Komplett). Däremot så har du ett väldigt kompetent grafikkort som är extremt tyst.

Efter sommaren finns dock förhoppningsvis nya grafikkort och processorer - så kan vara värt att vänta om det inte är bråttom.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

Fasen asså, just nu känner jag mig lite överväldigad av tunga beslut...

Det kommer bli att vänta ett tag med att inhandla, se lite vad som händer när AMD släpper B550. Blev väldigt sugen på en Ryzen 5 3600 och sen om något år kunna uppgradera till en fräsch processor i ny generation.

Tack alla för fin hjälp, mycket nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dna99:

Om du kan vänta tills efter 16:e så kommer B550 moderkorten till AMD som kan vara värda att vänta på...

Då förväntas även en refresh av 3000-serien med högre klockfrekvenser presenteras. Förväntas finnas i handeln den 7e juli om jag inte missminner mig. Kan vara värt att vänta på

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Ryzen 5 3600 är fortfarande mer prisvärd än i5 10600K, jag fick inte riktigt plats med ett 2070 Super så fick bli ett 5700XT och samma butik.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.