Permalänk
Medlem

Öppna hörlurar eller att slå på medhörning om man har slutna lurar (de flesta bra slutna lurar brukar ha det som option). brukar hjälpa en hel del, då hör man hur mycket man låter på ett annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

50% här svarar inte ens på TS fråga utan ställer sig på grannens? sida. TS vet att han stör grannen och att det är ett problem, han frågade hur han ska lösa problemet.
Blir så trött på alla dessa "DU HAR FEL, DITT ANSVAR, HALLÅ FOKUS" svar.

Till alla er säger jag "ok boomer"

Till TS säger jag: Jag har haft liknande problem. Jag hade väl turen att möta den som klagade i trappen och där frågade hon om vi kunde komma på någon bra lösning för hon började jobba tidigt och det var väldigt lyhört.

Jag flyttade min setup, hade ett gammalt täcke över dörren och vips så var min sambo nöjd hon klagade inte mer

TLDR: Mattor, möbler, täcke för dörrar och setup långt ifrån grannens sovrum är nog en bra början, samt höja mic och sänka ljud! Lycka till

Håller med, det mesta kan man lösa genom diskussion. Sen är ju olika grannar olika känsliga och dessutom känsliga för olika saker. Så bara genom att fråga vad/hur det störs kan man komma mycket långt.

Sen måste jag bara fråga om kopplingen till "ok, boomer"?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Knacka på och fråga om dom sover djupt innan du börjar skrika

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Knacka på och fråga om dom sover djupt innan du börjar skrika

Aa de vore ju nåt haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av joddeCS:

Ja förstår det, men de är ju då alla kan spela, men ska byta sida på rummet och testa vara något tystare

Ah tror du missförstod mig, jag menade inte att du inte kan spela eller vara uppe på natten. jag hör grannen rätt bra intill väggen i min lägenhet men inte på andra ställen så är det lägre samtalsvolym som endå hörs igenom så tror jag det kommer funka att bara flytta på datorn, då helst till ett annat rum.

Men antagligen är det väl "tjoandet" och eventuellt en hög samtalsvolym som stör. Mot det tror jag inte man kan göra något enkelt mer än att ändra sitt eget beteende och för det har det ju kommit bra tips i tråden.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Om du inte lägger ordentligt med tid och pengar på att dämpa ljudet så kommer det nog bara vara att dämpa dig.

Jag har haft väldigt högljudda grannar. Dom pratade högt, vartenda ord kunde man höra. Allt dom gjorde var högljutt. Vissa kulturer har högre ljudnivå helt enkelt. Mina grannar var inte lika förlåtande och lyckades få hyresvärden att köra ut dom.

Vad jag försöker säga är nog att det är bra att du vet om problemet och att du tar det på allvar och faktiskt försöker göra något åt det. Det går säkert ljuddämpa om du gör det ordentligt. Kanske så pass bra att du kan vara lite extra högljudd. Men som du är inne på, prova att flytta på dig också. Bara du inte stör någon annan då bara.

Ljuddämpa som du är inne på är nog värt ett försök. Men du lär nog behöva ljuddämpa hela väggen som går mot grannen. Från topp till botten. Bäst vore ju om du gjorde några tester med grannen. Det kommer kosta, det mesta dom dämpar ljud bra kostar ordentligt. Så räkna med tusenlappar om du inte lyckas göra någon egen lösning. Men även dom kommer kosta en rejäl slant om det nu är en hel vägg vi pratar om.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Har någon sagt nåt om fönstren?
Har du och din granne öppna fönster för vädringen så kan ju ljudet gå den vägen.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Har någon sagt nåt om fönstren?
Har du och din granne öppna fönster för vädringen så kan ju ljudet gå den vägen.

Jag brukar ha fönstret på halvglänt, grannen vet jag inte hur dem har

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

Det är väl uppntill grannen att sätta upp något om han blir störd. TS lever ju som vanligt man måste få prata i sin lägenhet vilken tid på dygnet somhelst. Lika mycket som man ska få laga mat och duscha.

Beroende på hur lägenheten ser ut finns det faktiskt fog för att man bör undvika dusch på nätterna.

Och vad är det för attityd att säga att det är grannen som ska lösa problemet om han blir störd? Som TS skriver i första inlägget så är det inte bara vanligt prat utan en del tjoande. Lägg därtill att man i regel pratar högre än normalt om man har headset på sig.

Skrivet av CubaCola:

Eller så kan väl grannen kanske ringa störningsjouren om de blir störda.

Eller så kan grannen bete sig som en bra granne och meddela TS att han låter lite mycket så att han får möjlighet att ändra sitt beteende. Hur konflikträdd är man om ens första tanke är att ringa störningsjouren bara för lite oväsen?

Skrivet av skyw00lker:

Och andra har tid att vara vakna på natten, vem ska ta hänsyn? Jag står fast vid om TS pratar i normal ton så ligger problemet hos hyresvärden/grannen.

Han bor inte i ett fängelse. Jag är för att man ska visa hänsyn men det är faktiskt två parter här.

Då 99 % av befolkningen är vakna dagtid och sover klockan 02 så bör man rimligtvis hålla sig efter det. Då jag själv är nattmänniska tycker jag det är lite tråkigt men så är det. Om man inte kan rätta sig efter det så får man glatt bo någon annanstans än i en lägenhet. Tråkigt, men inte så mycket att diskutera om kan jag tycka.

Skrivet av cusah:

50% här svarar inte ens på TS fråga utan ställer sig på grannens? sida. TS vet att han stör grannen och att det är ett problem, han frågade hur han ska lösa problemet.
Blir så trött på alla dessa "DU HAR FEL, DITT ANSVAR, HALLÅ FOKUS" svar.

Till alla er säger jag "ok boomer"

Har vi läst samma tråd? TS har fått mängder av bra tips och vad jag kan minnas är det ingen som anklagat honom för att inte ta sitt ansvar, snarare tvärtom.

De svar som ”ställer sig på grannens sida” ser i alla fall jag som en direkt respons på de svar som mer eller mindre tycker att grannen är boven i dramat. Det är ett diskussionsforum trots allt och då måste man få sväva ut lite emellanåt, blir ett ganska dött forum annars.

Skrivet av scienta:

Får och får. Det kan finnas stadgar att rätta sig efter och ifall man inte gör det kan man förlora bostaden.

Man kan också argumentera för att det hör till folkvett att visa hänsyn mot grannarna, framförallt sena kvällar och nätter.

Så nä, det finns kanske ingenting i lagen om att man inte får tjoa mitt i natten men det betyder inte att det är rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Får och får. Det kan finnas stadgar att rätta sig efter och ifall man inte gör det kan man förlora bostaden.

Man kan också argumentera för att det hör till folkvett att visa hänsyn mot grannarna, framförallt sena kvällar och nätter.

Så nä, det finns kanske ingenting i lagen om att man inte får tjoa mitt i natten men det betyder inte att det är rätt.

Läste du ens länkarna? Du missade poängen som en stormtrooper.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Jag blev väckt/störd inatt utav någon granne då denna andades väldigt djupt. Kan jag göra samma anmälan som trådskaparens granne med hänvisning till att grannen låter som en långsam luftkompressor?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag blev väckt/störd inatt utav någon granne då denna andades väldigt djupt. Kan jag göra samma anmälan som trådskaparens granne med hänvisning till att grannen låter som en långsam luftkompressor?

En anmälan kan man ju alltid göra, behöver inte finnas några faktiska skäl bakom den. Frågan är ju vad som sedan händer.

Hur som... varför har så många problem med att prata med sina grannar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Beroende på hur lägenheten ser ut finns det faktiskt fog för att man bör undvika dusch på nätterna.

Och vad är det för attityd att säga att det är grannen som ska lösa problemet om han blir störd? Som TS skriver i första inlägget så är det inte bara vanligt prat utan en del tjoande. Lägg därtill att man i regel pratar högre än normalt om man har headset på sig.
-----

Då 99 % av befolkningen är vakna dagtid och sover klockan 02 så bör man rimligtvis hålla sig efter det. Då jag själv är nattmänniska tycker jag det är lite tråkigt men så är det. Om man inte kan rätta sig efter det så får man glatt bo någon annanstans än i en lägenhet. Tråkigt, men inte så mycket att diskutera om kan jag tycka.

Du ska alltid få duscha på natten tycker man annorlunda så har man inte i lägenhet att göra. Det är grannen som stör sig på att TS pratar i ett headset vilket är helt rimligt om han lever på natten, flyttar man in i en lyhörd lägenhet får man skylla sig själv anser jag.

Jag skulle aldrig få för mig att klaga för att jag hör mina grannar prata på natten, ta en dusch eller gå på toa vilken tid på dygnet det än gäller.

Mitt sista inlägg här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

Du ska alltid få duscha på natten tycker man annorlunda så har man inte i lägenhet att göra. Det är grannen som stör sig på att TS pratar i ett headset vilket är helt rimligt om han lever på natten, flyttar man in i en lyhörd lägenhet får man skylla sig själv anser jag.

Jag skulle aldrig få för mig att klaga för att jag hör mina grannar prata på natten, ta en dusch eller gå på toa vilken tid på dygnet det än gäller.

Mitt sista inlägg här.

Oavsett vad du anser så kan bostadsföreningar (oavsett boendeform) upprätta förhållningsregler som måste följas för att inte riskera att bli uppsagd. Förbud mot att duscha efter 22 kan absolut vara en sedan förhållningsregel.

Om du inte kan förstår och accepterar det så har du inget i en lägenhet att göra.

Har man avvikande levnadssätt och vill bosätta sig i annat än en villa så gör man klokt i att läsa stadgar och förhållningsregler innan man skriver avtal på en bostad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Oavsett vad du anser så kan bostadsföreningar (oavsett boendeform) upprätta förhållningsregler som måste följas för att inte riskera att bli uppsagd. Förbud mot att duscha efter 22 kan absolut vara en sedan förhållningsregel.

Om du inte kan förstår och accepterar det så har du inget i en lägenhet att göra.

Har man avvikande levnadssätt och vill bosätta sig i annat än en villa så gör man klokt i att läsa stadgar och förhållningsregler innan man skriver avtal på en bostad.

Jag har aldrig någonsin bott någonstans där rinnande vatten varit okej efter 22.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

Du ska alltid få duscha på natten tycker man annorlunda så har man inte i lägenhet att göra. Det är grannen som stör sig på att TS pratar i ett headset vilket är helt rimligt om han lever på natten, flyttar man in i en lyhörd lägenhet får man skylla sig själv anser jag.

Vad är det för dryg bullshit du skriver egentligen? Folk har väl olika behov och krav och boendesituation. Att duscha sent är väl inte så märkvärdigt, samtidigt som det är fullt förståeligt om det finns en tidsgräns för det i vissa fall.

Allt är inte så svart-vitt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Läste du ens länkarna? Du missade poängen som en stormtrooper.

Nä, jag antog bara att de styrkte ditt påstående. Det kändes som ett ganska rimligt antagande.

Skrivet av skyw00lker:

Du ska alltid få duscha på natten tycker man annorlunda så har man inte i lägenhet att göra. Det är grannen som stör sig på att TS pratar i ett headset vilket är helt rimligt om han lever på natten, flyttar man in i en lyhörd lägenhet får man skylla sig själv anser jag.

Jag skulle aldrig få för mig att klaga för att jag hör mina grannar prata på natten, ta en dusch eller gå på toa vilken tid på dygnet det än gäller.

Du missar en väldigt viktig detalj. Jag skriver den, igen. Precis som andra gjort. TS hojtar när han spelar fram till 02 på natten. Det handlar inte om att han pratar. Han hojtar, för att använda hans egna ord. Så att han hojtar vet vi med säkerhet och om vi spekulerar vidare så är det även troligt att hans ljudvolym när han pratar är hägra än normal samtalston. Dels för att han sitter med headset och dels för att han kanske blir uppspelt när hans lagkamrater vägrar rusha b.

Förstår du nu varför grannen har fog för sitt klagande eller menar du på allvar att man ska få gå runt och tjoa hur man vill i en lägenhet?

Angående ditt argument om att det är grannens problem så kan man vända på det.
”Om TS flyttar in i en lyhörd lägenhet så får TS skylla sig själv”. Vi lever i ett samhälle där normen är att man sover på nätterna och då får man rätta sig efter det. (Jag säger det som en som jobbar natt 50 %)

Angående duschandet så skrev jag inte att jag ansåg att det skulle vara förbjudet att duscha sent. Det ord jag använde var ”bör”, att det i vissa lägenheter låter så högt så att man bör duscha andra tider än mitt i natten. Det handlar om rent jävla folkvett. Kan man duscha under dygnets alla timmar och att man vet att en dusch låter lika mycket som niagarafallen så bör varje människa med någorlunda vett i kroppen duscha dagtid. Sen finns det förstås tillfällen då det inte är en möjlighet, men det är inte de vi pratar om nu.

Skrivet av scienta:

Vad är det för dryg bullshit du skriver egentligen? Folk har väl olika behov och krav och boendesituation. Att duscha sent är väl inte så märkvärdigt, samtidigt som det är fullt förståeligt om det finns en tidsgräns för det i vissa fall.

Allt är inte så svart-vitt.

Nu är det min tur att fråga om du läste det han citerade

Hans dryga attityd är ett direkt svar på dem dryga attityd som den citerade personen hade. Han använde till och med exakt samma ord.

Permalänk
Avstängd

Alla ställen jag bott på, har haft ordningsregler om att efter 22 ska man vara tyst, inte duscha/tappa upp ett bad ens, fram till 6 på morgonen.

Det gällde ÄVEN helgerna.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem

Efter 22 ska det råda nattro, det betyder att du ska vara tyst nog att andra kan sova. Vill du sitta och skrika mitt i natten så får du flytta till villa. Du får helt enkelt sluta snacka när klockan är 10 på kvällen.

Du kommer förmodligen inte kunna dämpa bort det ljudet tillräckligt oavsett vad du gör.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Vad är det för dryg bullshit du skriver egentligen? Folk har väl olika behov och krav och boendesituation. Att duscha sent är väl inte så märkvärdigt, samtidigt som det är fullt förståeligt om det finns en tidsgräns för det i vissa fall.

Allt är inte så svart-vitt.

Du läste alltså inte det jag citerade. Det var @skyw00lker som hade en dryg inställning som inte ens är korrekt.
Jag skrev vad som faktiskt gäller enligt våra svenska lagar, sedan avslutade jag det med att använda dennes egna ord och avslutade det med en smiley.

Och det är faktiskt så svart-vitt, följer man inte förhållningsreglerna finns grund till uppsägning, vilket man då kan överklaga till Hyresnämnden.
Så länge förhållningsreglerna inte är godtyckliga samt att föreningen har tydliga bevis för störningarna så har man tyvärr inte så mycket att hämta med en överklagan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Jag har aldrig någonsin bott någonstans där rinnande vatten varit okej efter 22.

RIP skiftarbetare efter en varm sommarnatt som vill ta en dusch innan jobbet.
RIP nödskiten mitt i natten eller om du blir pissnödig.

Hur fan kan rinnande vatten aldrig varit okej där du bor efter 22?

Permalänk
Medlem

Hehe, nä, aldrig bott i nån lägenhet där man inte får duscha eller skita efter kl 22 😄
Hade varit jobbigt då jag är skiftarbetare 😮😝

Permalänk
Inaktiv

Många nämner olika anekdoter om hur de upplever det vara att bo i lägenhet. TS bor i en bostadsrätt vilket snudd på är totala motsatsen mot att bo i en hyresrätt. Man är ofta mycket petigare i en förening gällande hur folk uppför sig och hur deras livssituation. Finns en större vilja att föreningen utvecklas i en bra riktning mot en (kommunal) hyresrätt som kan ses som någon form av sista utväg och förvaring. TS glöms lite bort i tråden även om många bra förslag också lämnats. Mycket bra tecken på att TS tar det hela på allvar med, personligen mycket intresserad av hur det hela kommer att gå. Och du verkar också vara någon jag själv gärna haft som granne faktiskt!

Hyresrätter, speciellt kommunala, får man tyvärr räkna med ghettolivet. Kommunens överflöd måste ju också bo någonstans. Villa eller bostadsrätt bör vara prioritet för folk med mer ordnade liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Många nämner olika anekdoter om hur de upplever det vara att bo i lägenhet. TS bor i en bostadsrätt vilket snudd på är totala motsatsen mot att bo i en hyresrätt. Man är ofta mycket petigare i en förening gällande hur folk uppför sig och hur deras livssituation. Finns en större vilja att föreningen utvecklas i en bra riktning mot en (kommunal) hyresrätt som kan ses som någon form av sista utväg och förvaring. TS glöms lite bort i tråden även om många bra förslag också lämnats. Mycket bra tecken på att TS tar det hela på allvar med, personligen mycket intresserad av hur det hela kommer att gå. Och du verkar också vara någon jag själv gärna haft som granne faktiskt!

Hyresrätter, speciellt kommunala, får man tyvärr räkna med ghettolivet. Kommunens överflöd måste ju också bo någonstans. Villa eller bostadsrätt bör vara prioritet för folk med mer ordnade liv.

Det låter som att du har bott i många hyresrätter genom åren och har koll?

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Nä, jag antog bara att de styrkte ditt påstående. Det kändes som ett ganska rimligt antagande.

Och vad var påståendet?

Skrivet av Trunk:

Nu är det min tur att fråga om du läste det han citerade

Hans dryga attityd är ett direkt svar på dem dryga attityd som den citerade personen hade. Han använde till och med exakt samma ord.

Det var inte märkvärdigare än att jag citerade fel inlägg, tack för påpekandet.

Skrivet av Otori:

Du läste alltså inte det jag citerade. Det var @skyw00lker som hade en dryg inställning som inte ens är korrekt.
Jag skrev vad som faktiskt gäller enligt våra svenska lagar, sedan avslutade jag det med att använda dennes egna ord och avslutade det med en smiley.

Och det är faktiskt så svart-vitt, följer man inte förhållningsreglerna finns grund till uppsägning, vilket man då kan överklaga till Hyresnämnden.
Så länge förhållningsreglerna inte är godtyckliga samt att föreningen har tydliga bevis för störningarna så har man tyvärr inte så mycket att hämta med en överklagan.

Som nämnt ovan så citerade jag fel, ändrade på det. Men nej, det är inte så svart-vitt. Jag är själv i kontakt med hyresgästföreningen i ärende gällande ena grannen jag nämnde i mitt första inlägg och de stämmer i att allt döms från situation till situation. Även om det är skillnad med hyresrätt så är ju såna regler utformade för att tolkas. Om stadgarna säger "inga störningar efter kl. 22.00", vad klassas som störning? Hög musik - självklart. Fotsteg ifrån grannen på natten? Kanske svårare att kalla för störning.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Jäklar vad tråden är full med rent skitsnack och gissningar. Jag orkar fan inte ta en diskussion om faktiska rättsregler, men som vanligt så är ni sällan ens i närheten. Tror ni att man magiskt blir vräkt/får sin borätt uppsagd om man bryter mot stadgan? Det finns skyddsregler och prejudicerande domar kring bedömningsfrågor. Också kul ni som tror att det är någon betydande skillnad på bostadsrätter och hyresrätter när regelverket specifikt är uppbyggt för att vara identiskt.

Till TS och helt utan juridiska åtänkanden då det aldrig är viktigt i första skedet:

Jag förstår ditt problem. Umgås på samma sätt som du med mina vänner och blir högljudd som fan ibland när man fångas i att ha roligt. Jag har tur och verkar inte störa någon annan än min tålmodiga sambo. Störs grannarna så är det bästa att föra en dialog med de, berätta vilka åtgärder du ska och har provat och återkoppla hela tiden för att se om det blivit bättre tills de är nöjda. De kommer tåla mer om de vet att du försöker avhjälpa problemet och så länge de aldrig framför ett faktiskt klagomål till styrelsen så blir det aldrig ens början på en juridisk fråga. Ett tips för deras trevnad är att ge dem ditt nummer så att de kan ringa om du stör och inte behöver ta sig upp ur sängen.

Tipsen om ljudisolering i tråden är toppen och är definitivt något att prova, vet inte varför vissa avfärdar åtgärder som definitivt kan räcka till utifrån grannens subjektiva uppfattning. Men ett enkelt första steg är försöka flytta ljudet bort från den väggen antingen genom att fysiskt flytta eller helt enkelt bara rotera i vilken riktning du sitter i när du talar. Dokumentära gärna för dig själv vilka åtgärder du provat på och när, samt grannarnas respons.

Det löser sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Hehe, nä, aldrig bott i nån lägenhet där man inte får duscha eller skita efter kl 22 😄
Hade varit jobbigt då jag är skiftarbetare 😮😝

Aldrig hört talas om att det skulle kunna finnas ett förbud mot att duscha på natten. Men fullt förståeligt dock. Vet att vissa bostadshus kan vara väldigt lyhörda.

Jobbar själv skift, men duschar nästan aldrig hemma numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Tipsen om ljudisolering i tråden är toppen och är definitivt något att prova, vet inte varför vissa avfärdar åtgärder som definitivt kan räcka till utifrån grannens subjektiva uppfattning. Men ett enkelt första steg är försöka flytta ljudet bort från den väggen antingen genom att fysiskt flytta eller helt enkelt bara rotera i vilken riktning du sitter i när du talar. Dokumentära gärna för dig själv vilka åtgärder du provat på och när, samt grannarnas respons.

Det kan räcka men det gäller att förstå hur ljud uppstår och framförallt hur det fortplantar sig i golv, väggar och tak i en lyhörd lägenhet. Mycket beror också på byggmaterialet (betong är ett h-vete). Att byta plats i rummet ger jag tyvärr inte mycket för. Det kanske kan hjälpa om man själv upplever störande ljud (framförallt lågfrekvent som beter sig nyckfullt)

Det handlar om att effektivt bryta ner ljudvågorna i rummet med alla medel som finns. Stoppa ljudvågorna från att fortplantas i väggarna. Vissa ljud går helt enkelt inte att isolera bort utan massiva åtgärder som jag inte tror är försvarbart för att få spela spel.

Men visst...aldrig fel att testa sig fram. Bara man har rimliga förväntningar.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Det kan räcka men det gäller att förstå hur ljud uppstår och framförallt hur det fortplantar sig i golv, väggar och tak i en lyhörd lägenhet. Mycket beror också på byggmaterialet (betong är ett h-vete). Att byta plats i rummet ger jag tyvärr inte mycket för. Det kanske kan hjälpa om man själv upplever störande ljud (framförallt lågfrekvent som beter sig nyckfullt)

Det handlar om att effektivt bryta ner ljudvågorna i rummet med alla medel som finns. Stoppa ljudvågorna från att fortplantas i väggarna. Vissa ljud går helt enkelt inte att isolera bort utan massiva åtgärder som jag inte tror är försvarbart för att få spela spel.

Men visst...aldrig fel att testa sig fram. Bara man har rimliga förväntningar.

Definitivt, TS kan ha otur och bo i en väldigt lyhörd kåk där det inte går att avhjälpa. Men det kan också vara att han helt enkelt är högljudd i en helt okej bostad och ligger något steg över ett tröskelvärde där grannen störs.

Jag har personligen aldrig haft problem själv med att röst går igenom betong på ett betydande sätt. Det är andra ljudvibrationer som brukar färdas i min anekdotiska uppfattning. Hör t.ex. när någon borrar var än i huset det är. Hissen och rören är andra exempel. Folk som går och skåpsdörrar hörs hela tiden, men i nuvarande bostaden har jag inte hört en röst alls sen vi flyttade in nåt år tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

RIP skiftarbetare efter en varm sommarnatt som vill ta en dusch innan jobbet.
RIP nödskiten mitt i natten eller om du blir pissnödig.

Hur fan kan rinnande vatten aldrig varit okej där du bor efter 22?

Jag vet att det här är internet och att du läser en svart text på vit bakgrund, men det betyder inte att allting är så svart eller vitt i verkligheten.

De flesta har nog inget problem ifall en skiftarbetare duschar fem minuter mitt i natten då det behövs. De flesta har nog inte heller problem med att toaletten spolas någon gång per natt.

Det folk däremot troligtvis har problem med är ifall Jönsson som kommer hem klockan 17 alltid ställer sig i duschen klockan 01 trots att det det låter som en fors i alla närliggande lägenheter. Det handlar som sagt om folkvett, kan man låta bli att störa sina grannar på obekväma tider så gör man det.

Likadant med toalettbesöken, har man en gubblåsa och går upp fem gånger per natt så kanske man inte behöver spola varje gång. Har man ett någorlunda vettigt vätskeintag kanske man inte ens behöver spola en endaste gång.

Skrivet av scienta:

Och vad var påståendet?

Att det inte finns hårda lagar som säger något om att 22:00 är det exakta klockslaget som det måste vara tyst?

Det känns som att jag missförstår vad du menar. (Eller tvärt om.)

Skrivet av Laffe:

Jäklar vad tråden är full med rent skitsnack och gissningar. Jag orkar fan inte ta en diskussion om faktiska rättsregler, men som vanligt så är ni sällan ens i närheten. Tror ni att man magiskt blir vräkt/får sin borätt uppsagd om man bryter mot stadgan? Det finns skyddsregler och prejudicerande domar kring bedömningsfrågor. Också kul ni som tror att det är någon betydande skillnad på bostadsrätter och hyresrätter när regelverket specifikt är uppbyggt för att vara identiskt.

Det är väl ingen som påstått att man ”magiskt blir vräkt/får sin borätt uppsagd om man bryter mot stadgan”?

Däremot påstår jag att du kan bli vräkt från såväl din hyresrätt som bostadsrätt (även om det kanske heter något annat än vräkt när det kommer till bostadsrätten). Att det krävs mer än att spola toaletten en gång per natt eller att lite då och då tjoa till lite så är risken i det närmaste obefintlig.

Men om man är en kroniskt grannstörande person utan respekt för vare sig människor eller tider så finns det inga tvivel om att man kan bli utslängd.

Så för min skull får du gärna ta upp dina faktiska rättsregler för just nu tycker jag det snarare är ditt inlägg det osar om.