Nytt moderkort vägrar starta med dubbla minnen

Permalänk
Medlem

Nytt moderkort vägrar starta med dubbla minnen

Tjena!

Fick hem mitt nya MSI X570 Unify idag och har installerat allt. Stötte på patrull direkt när jag märkte att datorn inte startade när jag körde med båda minnesmodulerna. Bestämde mig för att uppdatera bios med en sticka i och prova igen. Samma resultat, postar inte. Har ett par andra minnen som jag provade, samma resultat där, fungerar med en sticka men ej med två, trots uppdaterat bios.

Processorn är en Ryzen R7 3700X. Jag har kört samma processor i ett Asus Prime Pro X370 innan och där fungerar båda minnen.

Någon som har någon idé om det är processorn eller moderkortet, eller är det rma direkt på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Tjena!

Fick hem mitt nya MSI X570 Unify idag och har installerat allt. Stötte på patrull direkt när jag märkte att datorn inte startade när jag körde med båda minnesmodulerna. Bestämde mig för att uppdatera bios med en sticka i och prova igen. Samma resultat, postar inte. Har ett par andra minnen som jag provade, samma resultat där, fungerar med en sticka men ej med två, trots uppdaterat bios.

Processorn är en Ryzen R7 3700X. Jag har kört samma processor i ett Asus Prime Pro X370 innan och där fungerar båda minnen.

Någon som har någon idé om det är processorn eller moderkortet, eller är det rma direkt på det?

enda gångerna jag sett detta är när man råkat börja en pinne eller skadat en kontaktyta på cpu.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

enda gångerna jag sett detta är när man råkat börja en pinne eller skadat en kontaktyta på cpu.

Jag tittade väldigt noga på processorn och ingen pinne är böjd. Men jag misstänker att moderkortet är skadat.

Permalänk
Medlem

Tråden kan stängas nu. Mycket riktigt var det en böjd pinne, felet är helt och hållet mitt...

Dags att lägga ut lite mer pengar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Jag tittade väldigt noga på processorn och ingen pinne är böjd. Men jag misstänker att moderkortet är skadat.

förmodligen är det så om du är säker på att det inte finns en skada,
du har inte kollat så skit har kommit i något av hålen?
startar moderkortet om oberonde vilket slot minnet sitter i? om det startar oberonde var det sitter så kan det ju vara en minnesinställning eller att minnet helt enkelt inte stöd i en viss storlek.

edit: du han posta innan jag skrivit färdigt.
du kan vanligen börja tillbaka pinen om du är jäkligt försiktig. (gjort det själv ett 10 tal gånger under åren)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.