Högtalar-system istället för soundbar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Finns så fruktansvärt mycket osanning i det konstaterandet. Skrattar varje gång jag ser någon såga det systemet så hårt.
Finns ganska enkla steg att ta reda på vad folk tycker om det systemet. Surfa till närmsta sajt där de jämför produkter eller butiker där det går att köpa systemet och se vad majoriteten av konsumenter tycker. Hade det varit skräp, ja då förstår ju vem som helst att kritiken till systemet varit annorlunda.

Är så många haters mot det systemet pga det leverar så mycket för pengarna att de med dyrare system blir frustrerade pga klassiska slänga pengar i sjön känslan.
Kan köpa känslan absolut, men du hittar helt enkelt inte ett system som levererar lika mycket för pengarna.
Garanterar att TS skulle bli nöjd.
Ha en bra kväll

Vad ska jag säga. Vi har helt enkelt olika preferenser av vad som är bra ljud. De där Logitech-paketen är skräp om man vill ha något annat än bullrig bas och många högtalare. Oavsett hur många Elgiganten-kunder som är nöjda för att de inte hört något annat. Har man som TS redan en soundbar är det verkligen inte säkert att det är en uppgradering, knappast receptet för garanterat nöjd

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Vad ska jag säga. Vi har helt enkelt olika preferenser av vad som är bra ljud. De där Logitech-paketen är skräp om man vill ha något annat än bullrig bas och många högtalare. Oavsett hur många Elgiganten-kunder som är nöjda för att de inte hört något annat. Har man som TS redan en soundbar är det verkligen inte säkert att det är en uppgradering, knappast receptet för garanterat nöjd

Fast det är ju inte sant det du säger gällande bara bullrig bas och många högtalare.
Antar du kanske bara lyssnat på Z-5500 och tror att Z-906 är ungefär samma?
Alternativt är audiofil med minimumgräns på runt 15k för ett system?
Eller kanske rent av testat med en mindre bra källa för ljudet du spelat upp när du testat Z-906 om du nu gjort det?

Faktum är att det är större skillnad mellan de systemen än vad man tror.
Blev ett stort lyft inte minst tonen i övre mellanregistret samt diskanten på Z-906. De minskade även volymen på subwoofern som både är mindre samt presterar mer korrekt och rappt än föregångaren Z-5500. Sist men inte minst så gick de över från klass AB till klass D förstärkare till samtliga högtalare i systemet för bättre verkningsgrad och kontroll.

Och ja, vi kan ju fortsätta att stämma in i hyllningskören på Komplett, Dustin, Webhallen, the list goes on...
Lite ironiskt att du skriver att de kunder som valt systemet inte provlyssnat på annat. Första kommentaren på Webhallen säger direkt motsatsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Fast det är ju inte sant det du säger gällande bara bullrig bas och många högtalare.
Antar du kanske bara lyssnat på Z-5500 och tror att Z-906 är ungefär samma?
Alternativt är audiofil med minimumgräns på runt 15k för ett system?
Eller kanske rent av testat med en mindre bra källa för ljudet du spelat upp när du testat Z-906 om du nu gjort det?

Faktum är att det är större skillnad mellan de systemen än vad man tror.
Blev ett stort lyft inte minst tonen i övre mellanregistret samt diskanten på Z-906. De minskade även volymen på subwoofern som både är mindre samt presterar mer korrekt och rappt än föregångaren Z-5500. Sist men inte minst så gick de över från klass AB till klass D förstärkare till samtliga högtalare i systemet för bättre verkningsgrad och kontroll.

Och ja, vi kan ju fortsätta att stämma in i hyllningskören på Komplett, Dustin, Webhallen, the list goes on...
Lite ironiskt att du skriver att de kunder som valt systemet inte provlyssnat på annat. Första kommentaren på webhallen säger direkt motsatsen

Ja du har rätt i att man kan bli nöjd med vad som helst, men att jämföra ett par begagnade golvhögtalare av bättre fabrikat i kombination med en vettig förstärkare allternativt reciver, med ett sattelit system med tillhörande subwoofer från logitech är inte en rimlig jämförelse, jag är ledsen oavsett vad de har gjort för förändringar mellan z5500 och 906, jag har hört båda, så är det som att jämföra en skoda fabia mot en BMW 5 serie.

Man blir nöjd med en laptop om man bara har en laptop att spela på, men man blir mer nöjd med en stationär dator med starka komponenter.

Permalänk
Medlem

@lyfali: ah assså min kisel har ju varit topp notch dåra, den bänkar 500kg.

OnT: Det är väl lite utav en självklarhet att logitech inte kan mäta sig med audiofil presterande alternativ och ska inte jämföras med de heller då användningsområdet är helt olika.

Vill du ha *rent*, alltså cleeaaant, stabieelt, medisine etc - ljud blir det 4tkr / högtalare - minst - ju större ju bättre och ett bra rum, annars kan man lika gärna köpa hörlurar och ni tycks inte diskutera kring detta... ett bra rum kan få skit sprängare låta riktigt häftigt & vice versa.

Permalänk

För max 6 tusen kronor får du inte ett skit jämfört med om du köper någon annans gamla system begagnat. Audiosnubbar kastar av sig gamla system som ormar byter skin. För 6k kan du få ett 15k system begagnat. Köper du nytt för 6k får du piss.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Vill även slå ett slag för Logitech Z-906. Mer ljud både kvalitetsmässigt men även volymmässigt är svårt att hitta för pengarna.
Du kan även montera satelliterna på stativ som finns att köpa till.
Det enda negativa med systemet är att det inte finns HDMI ingång. Däremot finns 2x optisk och 1x coax samt vanlig 3.5mm.
Har du en hyfsat modern TV så kan du bypassa TV'ns egna bearbetning av ljudsignalen som kommer in via tex HDMI ingången och sedan går vidare till Z-906 via tex optisk kabel. Då får du en obearbetad signal vidare till Z-906 och kan lösa den uteblivna HDMI ingången på det viset.

Nej, hade inte ens tagit dom om jag fick dom.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk

Bisarrt nog har jag ett surroundsystem för att min fru är döv på ena örat så hon älskar det förstärkta ljudet. Men hon har ingen aning var ljud kommer ifrån.. The things you do for love!

Jag älskar bra ljudlimpor man får det hyfsat och slipper bli autistisk över perfekt position av 5:1 högtalare. Jag har slutat sova på natten sedan vi skaffade vårt system. Jag kör bara olika filmer och går runt och flyttar högtalarna eller ställer in nivåer. Läkarna säger att jag har max två månader kvar att leva om jag inte bryter det hela. Men jag kan inte. Köp inte ett surroundsystem! Det kommer förstöra ditt liv!

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Hej jag har en samsung HW450K soundbar till min TV men känner att jag behöver uppgradera mitt ljud och enligt reddit kan man få mycket bättre ljud till ett billigare pris än vad en soundbar kan ge för samma. Här är sidan jag läste https://www.reddit.com/r/hometheater/comments/aoyi1l/why_you_...

Just nu har jag allt i en relativ trång yta med min TV men skulle uppskatta alla alternativ och förslag ni har att ge jag tänkte en budget på max 6 tusen kronor och om det är orimligt så får man väl spara då!
Jag har ingen koll på vad en receiver gör å så egentligen förutom att det kopplar ihop allt till samma system så där ligger min "kunskapsnivå".

Hej!

Du skriver att du har rätt trångt runt TVn? Samt att du inte har så bra koll på receivers? Då skulle du kunna titta på aktiva högtalare, det vill säga högtalare med inbyggd förstärkare. Om du vill ha ett så kompakt och intuitivt system som möjligt.

Nu börjar det komma fler såna produkter som är mer anpassade för att användas ihop med en TV på ett enkelt sätt. Det bästa och enklaste är om du hittar något med HDMI ARC stöd. Då kan du styra volymen med TVns egna fjärr. Detta funkar på vissa modeller som bara kör optisk kabel också, men beror på TVn (har inte jättebra koll).

Ofta har dessa även inbyggd bluetooth och ibland wifi, så att man enkelt kan streama musik till dem. Detta är ett stort plus för många situationer tycker jag. Speciellt wifihögtalare är smidigt då du bara behöver välja dem i Spotify, så slår de på sig själva och spelar på några sekunder.

Allt det jag nämnt kan också gälla om man istället köper en kompakt stereoförstärkare med streaming-möjligheter, sen kopplar vanliga passiva högtalare till den. Då kan man hitta riktigt bra begagnade eller nya stereohögtalare till rätt pris, samt byta ut de senare.

Jag kan återkomma med några förslag!

Audio Pro A26 är aktiva högtalare med HDMI, Bluetooth och WIFI multiroom. Jag köpte dessa av just de anledningarna och chansade på att ljudet skulle vara bra. Det är väl inte HiFi nivå, men långt bättre än soundbars i samma prisklass för musik. Man kan koppla en subwoofer till dessa ifall man vill ha mer bas, men tycker den räcker gott och väl till vardags.

Argon Audio ALTO 5 Active är ett par liknande men som saknar både WIFI och HDMI. Ej testat ljudet.

Argon Audio SA1 kombinerat med ALTO 5 eller ALTO 55 golvstående är en mer modulär lösning, där du kan byta ut högtalarna mot vad du vill och fortfarande ha ett kompakt system. Den klarar inte av för stora högtalare dock... Men då finns det förstärkare begagnat du kan kolla på, eller vänta till Black Friday.

Förslag på HIFI till den lilla förstärkaren är Dali Oberon 1 och man kan ju som sagt köpa till subwoofer senare om man får mer cash.

Lade till förslag
Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Soundbars har för liten diameter på själva diskanten och basen för att kunna mäta sig med motsvarande högtalare som ofta har dubbla diametern. Ingen borde förneka att storlek spelar roll. Jag tror soundbars finns mest för att de kan ligga omedelbart under TVn, ståendes på TV-bänken och så att typ Ali på Elgiganten ska ha nåt att extra-sälja när 50+ åringar köper ny TV. Jag tycker personligen inte soundbars är snygga utan tvärt om tycker ja de är väldigt fula. De är plastiga som sjutton och har lysdioder medans motsvarande högtalare har mer trä och är generellt snyggare i vardagsrummet.

Permalänk
Medlem

Ljud som allt annat i världen är upp till individen, prova och lyssna själv!

Tycker Du att en Skoda Fabia kan ta dig från punkt A till punkt B på liknande sätt som en BMW kan? (Vissa använder cykel och är nöjda med det). Gäller alla redskap/verktyg i livet.

Prova Logitech systemet gillar du ljudet, grattis! Du har bara behövt betala 2000 spänn isf 6000. Vad har värde för dig?

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem

Köp bra prylar, det håller.

Har högtalarsystem från Elac, fint det och haft de i 12 år och inga planera på att byta ut det. Värt varje krona.

Läs på om förstärkare och köp en stabil med bra betyg på prisjakt/amazon.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Jag har kört detta i typ 5 år och är riktigt nöjd. Finns även en 7200 version.

https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/hemmabio/BDVN5200...

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

I diskussioner angående ljudkvalité blir så gott som alltid bråk.

Det man kan konstatera är att hur man upplever ljudkvalité handlar till stor del om erfarenhet men framförallt smak. Jag har gång på gång konstaterat att detta är bästa ljudet för att senare insé att det finns bättre. Det är också tydligt att dyrare betyder inte bättre(inom rimliga gränser). Slutligen finns de som menar på att man lär sig älska ljudkvalité/ljudkaraktär, ibland pratar man om att spela in högtalare/hörlurar men i själva verken är det troligen tvärt om, d.v.s spela in öronen

Vill man ha en dyr hobby är det bara till att lyssna runt på så mycket Hifi utrustning man kan, snart nog kommer det inte vara möjligt att nöja sig med "vad som helst".

Angående soundbar så är mitt personliga tycke att de aldrig når upp till den ljudbild jag söker. Jag är ingen expert men troligen handlar det om att små element + sub påverkar ljudbilden negativt för mig jämfört med små element + mellan element + sub. Många subbar har dessutom svårt för att spela tydligt och ska de då gå upp i högre toner så kan det ställa till det.

Bästa tipset jag kan ge är att köp begangnat

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Rekordmedlem

Problemet med ljuddiskussioner är att en del inte kan skilja på låta rätt och låta bra, låta rätt är att återge ljudet korrekt och har inget absolut samband med låta bra. Korrekt återgivning är ett objektivt mätbart begrepp.

Låta bra kan ibland innebära att det låter rätt (korrekt återgivning) men många försöker ju tyvärr anpassa återgivningen till fonogrammen i stället för att lyssna på fonogram som lät bra när det spelades in. Låta bra är subjektivt tyckande.

Nackdelen med att bara gå på låta bra principen är att man ofta landar med hårdvara som inte blir särskilt allround utan färgar på ett sätt som gör att man begränsas i vad man kan använda systemet till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu finns det garanterat ännu bättre högtalare men jag satt själv i en liknande situation. Min tv står på en bänk och det fanns inte plats att ställa en soundbar framför utan att täcka delar av panelen. Jag skaffade dom här "bokhylle" högtalarna på rea istället och är mycket nöjd (Audio pro addon t14). Ger både bra ljud vid tv tittande och musik. Bättre än dom soundbars jag upplevt.

Enda nackdelen för mig är att jag måste styra volymen med en separat fjärrkontroll. Det är inte heller en lösning som är primärt gjord för tv så finns vad jag vet inga utbyggnads möjligheter för surround eller liknande. Därför ska detta inlägg inte ses som någon direkt rekommendation för just dessa högtalare även om jag som sagt är mycket nöjd med dom.

edit: just dom här högtalarna har ett högt listpris, jag betalade 3000, har även sett dom nere på 2000kr vid något tillfälle.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Som jag skrev innan så är problemet att "bra" ljud är så personligt.
Jag får väl nämna att jag förutom biorum, några stereosystem även har ett Z-906 system till min Sim Racing rigg (jag har ingen man cave utan mer ett man house ) .
Jag är rätt nöjd med mitt Z-906 system med tanke på att jag köpte det på rea för 1690:-, man får ett komplett 5.1 system och jag använder det till gaming och lite musik i datorrummet.
Med det sagt när det gäller välljud/kvalité så kommer de inte i närheten av ett par vettiga högtalare för runt 2500:- då är de närmare ett bra soundbar system vilket fortfarande kan göra dem prisvärda eftersom förstärkare osv till högtalarna tillkommer med några tusen.

Sen måste jag slänga in att Z5500 som kompisen har känns som en helt klart dyrare produkt kanske inte lika välbalanserad men baslådan är rejält bygg och Z906 baslådan känns som tunn papp om man jämför vilket leder till burkig bas.
Skulle gissa att sätta bitumen dämpning i lådan skulle göra stor skillnad

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ragin Pig:

Det är inte heller en lösning som är primärt gjord för tv så finns var jag vet inga utbyggnads möjligheter för surround eller liknande.

Det går utmärkt att använda Addon T14 (och de flesta andra aktiva högtalare) i ett surroundsystem, det är bara att ansluta dem till dekoderns förstegsutgångar, förstegsutgångar är nått som många apparater har när man passerat instegsmodellerna och jag kör själv med aktiva fronthögtalare. Det handlar alltså om att välja lämpliga delar att bygga vidare med.
Och om det handlar om "datorsurround" så har ju de flesta ljudkort analoga multikanalutgångr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe Tack, det var bra info

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Spotify Connect och HDMI ARC (som jag antar de flesta har idag) var måsten när jag köpte ett Q Acoustics 5.1 högtalarsystem och en Yamaha RXV679 stärkare för ett par år sedan. Senare köpte jag till en XTZ SUB 8.17 för att få lite extra bas då i 5.2 - det var min budgetvariant mot att köpa dubbla SVS Ultra basar

När jag är hemma hos sonen som har Sonos limpa + bas blir jag avis på det minimalistiska i hans setup.
När sonen är här hemma blir han avis på 5.2-systemet och dess fläskighet.

Sensmoralen i detta är att man aldrig blir nöjd/alltid ser möjligheter att uppgradera

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

@mrqaffe Tack, det var bra info

Jag har testat bygga en del surround anläggningar och min uppfattning är att det är väldigt svårt att få harmoni i ljudet om inte högtalarna från början kommer från samma tillverkare/serie. Återigen är det en smaksak men det tål att ha i bakhuvudet. Som vanligt med alltd ljud så gör man bäst i att lyssna och jämföra vilket kan vara nog så svårt, särskilt om man blandar komponenter hej vilt, en lite justering kan avgöra mycket.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Som många säger, ett 5.1 eller större system tar ju mycket plats och är generellt svårt att få stillrent och fru/sambo-vänligt. Jag förstår absolut varför man kör med en soundbar, det bara funkar och låter OK för normalanvändaren. Jag skulle t.o.m säga att en vettig soundbar är bättre än många billiga 5.1 system.

I vardagsrummet kör jag en bra 2.0 anläggning då det är där jag lyssnar mest på musik. I gillestugan i källaren är det inte lika viktigt med det estetiska, så där har jag ett rejält 5.1 system med fullstora högtalare och det fungerar bra. Men min framtidsplan är att bygga en riktigt bio i förråtdet i källaren där jag kan göra akustik och placering av allt rätt.

Man kan ju bara se till att skaffa en fru/sambo som gillar bra ljud annars

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ragin Pig:

@mrqaffe Tack, det var bra info

Det är som sagt vettiga anslutningar som man bör prioritera före kortlivade finesser och många lite bättre surroundreceivrar har förstegsutgångar och en del har även slutstegsingångar och många äldre apparater går att använda på andra sätt än det de normalt var tänkt till, tex som multikanalslutsteg för aktiva drift av högtalare elelr hhelt enkelt som ett billigt slutsteg eftersom man brukar kunna hitta bra saker billigt när "finesserna" inte fungerar längre för att de övergicvits av tillverkarna eller strömningstjjänsten.
Baksidan på en Onkyo TX-RZ3400, det är pre out men vill ha, wifi är däremot tveksamt om det tillför nått om (när) Spotify ändrar sitt api

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lyfali:

Ja du har rätt i att man kan bli nöjd med vad som helst, men att jämföra ett par begagnade golvhögtalare av bättre fabrikat i kombination med en vettig förstärkare allternativt reciver, med ett sattelit system med tillhörande subwoofer från logitech är inte en rimlig jämförelse, jag är ledsen oavsett vad de har gjort för förändringar mellan z5500 och 906, jag har hört båda, så är det som att jämföra en skoda fabia mot en BMW 5 serie.

Man blir nöjd med en laptop om man bara har en laptop att spela på, men man blir mer nöjd med en stationär dator med starka komponenter.

Absolut, håller helt med. Min poäng var att skriva att systemet är "skräp" är väl tilltaget begrepp. Sedan är det upp till var och en var den gränsen går naturligtvis, men då kan man se utanför sina egna referensramar genom att kolla vad gemene svensson tycker för att få en mer subjektiv bild innan man bara kastar ur sig ett ovettigt svar. Därav refereringarna till tidigare nämnda butiker osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Problemet med ljuddiskussioner är att en del inte kan skilja på låta rätt och låta bra, låta rätt är att återge ljudet korrekt och har inget absolut samband med låta bra. Korrekt återgivning är ett objektivt mätbart begrepp.

Låta bra kan ibland innebära att det låter rätt (korrekt återgivning) men många försöker ju tyvärr anpassa återgivningen till fonogrammen i stället för att lyssna på fonogram som lät bra när det spelades in. Låta bra är subjektivt tyckande.

Nackdelen med att bara gå på låta bra principen är att man ofta landar med hårdvara som inte blir särskilt allround utan färgar på ett sätt som gör att man begränsas i vad man kan använda systemet till.

Dock finns det också många som överskattar hur rätt högtalare låter. Att få det att låta rätt handlar mest om att inte avvika för mycket, utöver det så rör sig inte högtalarutvecklingen så värst mycket mot det. Om att "låta rätt" var vad som eftersträvades, och kunde uppnås, så skulle riktigt bra högtalare från olika tillverkare låta väldigt likadant, men det gör de inte. Det spelar ingen roll om man tittar på studiomonitorer för musikproduktion, super high end-högtalare, eller något annat, de bästa alternativen låter inte som varandra.

Därav handlar även high end-audio om att hitta ett sound man gillar, samt att vi hört legendariska musikproducenter säga att det är inte så viktigt vilka högtalare du mixar på utan det viktiga är att du kan deras sound utan och innan.

Såklart kan det vara en viktigare sak att tänka på när man köper i de billigare segmenten då det finns fler alternativ som helt enkelt är för långt ifrån korrekt återgivning, men det är ändå värt att ha i åtanke att man aldrig kommer nå helt korrekt återgivning och att det inte kommer vara nog för att leda dig till de högtalare du bör köpa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Evil Peter:

Dock finns det också många som överskattar hur rätt högtalare låter. Att få det att låta rätt handlar mest om att inte avvika för mycket, utöver det så rör sig inte högtalarutvecklingen så värst mycket mot det. Om att "låta rätt" var vad som eftersträvades, och kunde uppnås, så skulle riktigt bra högtalare från olika tillverkare låta väldigt likadant, men det gör de inte. Det spelar ingen roll om man tittar på studiomonitorer för musikproduktion, super high end-högtalare, eller något annat, de bästa alternativen låter inte som varandra.

Därav handlar även high end-audio om att hitta ett sound man gillar, samt att vi hört legendariska musikproducenter säga att det är inte så viktigt vilka högtalare du mixar på utan det viktiga är att du kan deras sound utan och innan.

Såklart kan det vara en viktigare sak att tänka på när man köper i de billigare segmenten då det finns fler alternativ som helt enkelt är för långt ifrån korrekt återgivning, men det är ändå värt att ha i åtanke att man aldrig kommer nå helt korrekt återgivning och att det inte kommer vara nog för att leda dig till de högtalare du bör köpa.

Bra högtalare låter otroligt lika oavsett modell men high end är inte alltid samma sak som bra, det finns ju tex ofta utseendeprioriteringar och många sätter också ett sound på delarna för att medvetet skilja sig från andra för att trifgga en byteskarusell men samtidigt så finns det mer o mer saker som låter bra idag just pga att det är mycket billigare och enklare att simulera högtalare, rum och elektroniska kretsar med bra precision, det är svårt att inte med stor säkerhet veta hur slutresultatet blir idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om din TV har digital ut, så går det utmärkt att köra exempelvis Logitech Z906
https://www.logitech.com/en-us/product/speaker-system-z906
Grymt THX ljud, flera ingångar så du kan även koppla datorn till den.

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bra högtalare låter otroligt lika oavsett modell men high end är inte alltid samma sak som bra, det finns ju tex ofta utseendeprioriteringar och många sätter också ett sound på delarna för att medvetet skilja sig från andra för att trifgga en byteskarusell men samtidigt så finns det mer o mer saker som låter bra idag just pga att det är mycket billigare och enklare att simulera högtalare, rum och elektroniska kretsar med bra precision, det är svårt att inte med stor säkerhet veta hur slutresultatet blir idag.

Jag får intrycket av att du nu börjar blanda termerna du tidigare använde ("bra" och "rätt").

Den åsikten är väldigt ovanlig i ljudkretsar då de allra flesta märker hur olika högtalare låter. En hornhögtalare låter inte som en elektrostathögtalare, osv, och allt det innan vi ser att olika högtalare av samma typ, och till och med samma material, låter olika. Högtalare är tveklöst den del i kedjan som ändrar ljudet mest, åtminstone om vi inte räknar rummet som en del, men det betyder inte att man även får klara ljudskillnader med olika förstärkare osv.

Det är heller inte så enkelt att de sätter ett sound för att få folk att uppgradera, det finns helt enkelt inga högtalare som lyckas låta som verkligheten (visserligen är de flesta inspelningar gjorda så det inte är möjligt ändå) och olika högtalare blir riktigt bra på olika saker. Eftersom man inte uppnår helt korrekt ljud så blir per automatik vad som låter "bra" på vilket man får göra sitt slutgiltiga beslut. Och om man med att "låta rätt" bara menar en relativt neutral frekvenskurva så missar man många av aspekterna man bör ta i beräkning. Vill man ha dynamiska högtalare, högtalare som kan producera en komplex ljudbild i både höjd och djup, etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bra högtalare låter otroligt lika oavsett modell

Vad är en bra högtalare? Vad jag vet finns det ingen norm eller standard utan bara tycken. Grannen har köpt en ny party högtalare med massor med bas, de tycker det är en bra högtalare.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide