Svenska IT-återförsäljares resultat 2019

Permalänk

@MrAdde: Dom flesta större behöver inte ha så mycket vinst. Det är ökning av omsättning som är det viktiga. Sen vet jag inte om dessa siffror stämmer med verkligheten då jag vet att t.ex. Elgiganten förr ville komma så nära noll som möjligt på vinst och istället ta vinsten på deras "huvudlager". Lagret köper in alla varor och säljer sedan till varuhusen. Dom lägger då på marginal där. Gäller inte alla varor. som datorer och mobiler som är svåra att ha någon marginal alls på.

Visa signatur

Golemtosh, medlem i Asgardgaming.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@mistahh:
Ränte-intäkter osv. för folk som handlar på delbetalning går direkt till Komplett Bank, deras omsättning kanske bör tas med i tabellen vid Komplett?

Komplett äger inte Komplett Bank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det beror ju lite på hur man ser det. Bara att gå med vinst är ju positivt.
Beroende på om man har industriella eller finansiella ägare så är ju målet för verksamheten helt olika. T.ex. en långsiktig ägare och ledning återinvesterar pengarna i bolaget. En ägare med fokus på expansion kanske gör många förvärv. En finansiell ägare försöker bara maximera avkastning på kort tid. Ett publikt aktiebolag förväntas generera aktieutdelning åt sina aktieinnehavare. etc. etc.
För ett mindre bolag som Maxgaming kanske det mer handlar om rå passion som driver en (inte för att jag känner någon där alltså). Kan man betala ut allas löner och bolaget går +/- 0 är det allt som behövs för att man ska vara nöjd.

Instämmer helt, men tar man dock hänsyn till inflation (som med riksbanken mål ska vara 2%) så är rörelsemarginalen förhållandevis liten. Tar man dessutom hänsyn till att rörelsemarginalen är före skatt och ränta, så den verkliga vinsten är lägre än så.

Skrivet av Dinkefing:

Kan du förklara vad EBIT är?

Det är rörelseresultatet. (Vinsten före skatt och räntor)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det kan väl knappast stämma? Måste vara fel i artikeln, varje anställd kostar väl en miljon sett till lön och andra avgifter?

har en anställd ca 45000 månaden så stämmer en miljon , tror inte många på tex inet har sådan lön

Permalänk
Avstängd

Så kanske dags för webhallen att stänga ner de fysiska butikerna.
Även att de oftast krånglar och ja gärna undviker dem så är det ganska smidigt när man behöver något snabbt.

2020 lär väl inte bli bättre så hoppas de lyckas sparka lite folk och styra upp företagen så de inte försvinner så får vi här göra vår del och handla mer onödiga uppgraderingar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Många orsaker...

- Väldigt tuff konkurrens
- Mer och mer prismedvetna kunder (lätt att jämföra priser)
- Få nya produkter som kunder är villiga att betala marginaler för
- Mindre behov av service på plats och ställe
- Fysiska butiker har höga fasta kostnader i jämförelse med näthandeln
- Lager tappar snabbt värde
- Svag krona i kombination med så kallade sticky prices gör att kunder upplever att konsumentpriserna är höga, samtidigt som inköpspriserna stiger

Bra lista, men redan 2018 var Sverige tekniskt i lågkonjunktur (BNP-tillväxt < 2%) är ytterligare en anledning. Sedan har väl utlandshandel säkert växt stort, om än från extremt liten del. Amazon är väl den gemensamma nämnaren. Alla nya "kreativa" skatter gör också så att inköp flyttar på sig, om även säkerligen med lite derivata. Säkert en minoritet i det hela är väl även att saker som spel/film konsumeras idag via tjänster där få svenska bolag har intäkter. Älskade leksaksbutikerna där man kunde stå och spela som barn!

Annars intressant med överblicken. Vad gör Mediamarkt så katastrofalt jämfört med Eleganten? För mig är det same shit different name...
Trodde dessutom att Inet och komplett var betydligt större men där ser man. Lärorikt helt klart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kan du förklara vad EBIT är?

Earnings before interest and taxes, rörelseresultat. Det är vad själva kärnan av verksamheten tjänar och tar inte hänsyn till finansieringskostnader.

Intäkter minus verksamhetens utgifter.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Komplett äger inte Komplett Bank.

I grund och botten är det samma ägare. Stein Erik Hagen via Canica. Han är också största ägare av Orkla AS. Komplett, komplett bank, webhallen, Itegra osv. Gå in på proff.no för att se drift, resultat, osv.
Jag skulle tippa på att webhallen ligger pyrt till framöver. Är väl snart ett stopp på hur mycket pengar det skall stoppas in i det företaget.

En annan sak, är inte Elgiganten inom Dixon koncernen? Elgiganten i sverige och elkjöp här i norge alltså?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ernstp:

Kul att Inet klarar sig bra fast dom är relativt små.
Hur går det för hela Komplett group då?

Enligt min "källa" kommer alla komplett butiker i Sverige läggas ner.
Allt kommer skötas från Norge efter juni månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Bra lista, men redan 2018 var Sverige tekniskt i lågkonjunktur (BNP-tillväxt < 2%) är ytterligare en anledning. Sedan har väl utlandshandel säkert växt stort, om än från extremt liten del. Amazon är väl den gemensamma nämnaren. Alla nya "kreativa" skatter gör också så att inköp flyttar på sig, om även säkerligen med lite derivata. Säkert en minoritet i det hela är väl även att saker som spel/film konsumeras idag via tjänster där få svenska bolag har intäkter. Älskade leksaksbutikerna där man kunde stå och spela som barn!

Annars intressant med överblicken. Vad gör Mediamarkt så katastrofalt jämfört med Eleganten? För mig är det same shit different name...
Trodde dessutom att Inet och komplett var betydligt större men där ser man. Lärorikt helt klart!

Det finns ingen enskild korrekt definition på lågkonjunktur, men den vanligaste är negativ tillväxt två kvartal i streck. 1,5-2% tillväxt är alltså en bra bit från lågkonjunktur.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Det är väldigt svårt att tolka resultaten exakt när som sagt flera franchises har kickbacks, eller att man simpelt ska betala diverse räntor på lån så man ligger på 0% eller "bara" 2% i vinst, eller/och pengar dumpas in i deras "banker" som gör att man kan "köp nu, betala sen". Men även om ett företag gör så eller flera, så gör inte alla det, och det är tydligt att även de bästa i denna kalkyl har fan inte mycket till vinst/överskott. 2% är skit investeringsmässigt...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Earnings before interest and taxes, rörelseresultat. Det är vad själva kärnan av verksamheten tjänar och tar inte hänsyn till finansieringskostnader.

Intäkter minus verksamhetens utgifter.

Och inte heller avskrivningar, vilka antagligen är avsevärda för dessa företag.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Vad gör Mediamarkt så katastrofalt jämfört med Eleganten? För mig är det same shit different name...

Inte för att jag sitter på någon definitiv information som säger hela sanningen. Men av min erfarenhet åtminstone så är Elgiganten långt mer klarsynta på marknaden (online dvs). Kan inte komma på senast jag handlade på Mediamarkt, medans Elgiganten har haft väldigt bra deals de senaste åren. Exempelvis hade de bäst OLED-dels under senaste Black Friday. En blandning mellan bra priser, ännu bättre deals, samt att du kan köpa prylar som är på rea även ifall de inte finns på lager gör förmodligen att de norpar en hel del kunder.

Mediamarkt känns inte lika närvarande, sedan tänker jag mig att många inte ens lägger en tanke på Mediamarkt när de ska handla online eftersom de var så långsamma på bollen vad gäller e-handel. Jag blir fortfarande lite förvånad varje gång jag inser att deras hemsida faktiskt är en legit butik och inte en stor reklampelare som den var tidigare.

Det är som sagt säkert inte hela sanningen, men kanske en del av den i alla fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Enligt min "källa" kommer alla komplett butiker i Sverige läggas ner.
Allt kommer skötas från Norge efter juni månad.

Komplett har väl inga butiker? Däremot ska väl den svenska verksamheten skötas från Norge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Och inte heller avskrivningar, vilka antagligen är avsevärda för dessa företag.

Nä, det är EBITDA.

https://www.ekonomifokus.se/ekonomi/aktieskola/ebit-ebita-och...

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Man behöver komma ihåg att omsättningens storlek hänger mycket ihop med hur dyra produkter man säljer och hur lättsålda dessa är (och hur mycket säljaren därme får betalat för att sälja dom). Säljer man en stor mängd hyfsat dyra produkter med låg marginal så kommer man få en låg vinst i förhållande till omsättningen. Har man bra (läs billig) funding så kan man tjäna rätt bra pengar även med en låg vinstmarginal och dyra varor om de är lättsålda. Så bara omsättning mot vinst kan bli lite missvisande.

Bolån är väl en typisk sån produkt som där marginalen egentligen är väldigt låg men storleken på lånen gör det ändå till en bra affär om man har billig funding.

(Ovanstående är så klart hyfsat förenklat)

Permalänk
Medlem

Ah, förstås. Läste fel. Lång dag ^^

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

har en anställd ca 45000 månaden så stämmer en miljon , tror inte många på tex inet har sådan lön

En miljon är bara en tumregel, men man ser då enkelt att två miljoner räcker till 2-3 anställda så mycket tveksam att webhallen har den lilla omsättningen.

Över 40000 är iaf en vanlig lön inom it och i stockholm är det ofta över 50

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

ja då är det ju fel eller?? det bör vara 1850x 1000000 = 1,85 miljarder SEK

Mycket riktigt. Ber om ursäkt, reflekterade inte över att jag räknade och skrev miljoner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

En miljon är bara en tumregel, men man ser då enkelt att två miljoner räcker till 2-3 anställda så mycket tveksam att webhallen har den lilla omsättningen.

Över 40000 är iaf en vanlig lön inom it och i stockholm är det ofta över 50

It? Personalen på webbhallen är väl säljare/butikspersonal mest, där en högre andel är intresserade av it jämfört med Ica ja absolut högst troligtvis. Knappast att dom som står i butikerna bakom kassan/jobbar på lagret säger att dom jobbar med IT och tjänar 50 papp. Den som får 50papp lär vara en mindre del av företaget som är deras "last mile" inom deras infrastruktur eller liknande.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Tack för en väldigt intressant artikel! Jättekul att få en bild av hur branschen ser ut i Sverige.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Intressanta siffror.
Lite underligt att CDON säljer så pass mycket, dom säljer i och för sig typ allt men man blir gråtfärdig av att navigera deras hemsida...
Visste inte att Dustin var så stora, för oss vanliga konsumenter lär dom inte vara speciellt stora så större delen av kakan lär vara företagskunder.

Permalänk
Medlem

Marginalerna är väldigt låga för branschen. Vem som helst förstår att det inte är hållbart på sikt att få så låg avkastning på investerat kapital, eller som i Mediamarkts fall gå med över 300 miljoner i förlust.

Jag är dock optimistisk för de flesta företagen. Det är en kapitalintensiv bransch och Mediamarkt har visat att det är extremt tungt att bara köpa sig till framgång genom att pumpa stora lokaler och mycket marknadsföring. Det gör att jag tror inte någon ny aktör kommer bryta sig in och radikalt förändra marknaden då marginalerna är så låga.

Kul ändå att se att Inet lyckats karva ut en lönsamhet genom riktigt bra service som är det jag tycker utmärker dem.

De företag som klarar sig i dagens läge (Elgiganten, NetonNet, Inet) kommer nog även klara sig imorgon. I takt med att marknaden konsolideras (Mediamarkt lär väl kasta in handduken snart) så borde marginalerna kunna krypa uppåt. Det största hotet är väl Amazon som förmodligen kan ta ganska stor del av omsättningen via sin näthandel.

Permalänk
Medlem

Har svår att förstå att internet handeln fortfarande har 25% i moms. Borde vara minst 40% för att gynna lokala aktörer. Jag har funderat på varför någon i ett annat land ska få mina pengar när jag köper en kaffe i stan. Därför har jag försöka att handla i lokalt ägda fik som exempel.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@sesese: Vi i Sverige ska dock vara väldigt tacksamma för att man i resten av världen inte (bara) tänkt så. Vi exporterar mer än vi importerar och vår utlandshandel är väldigt stor del av vår totala ekonomi.

Permalänk
Medlem

Elgiganten och Netonnet:

- Fysiska butiker.
- E-handel.
- Låga priser.
- Gratis frakt.
- Öppet köp i 30 dagar även bruten förpackning och använt i 29 dagar.

Nåt för andra butiker att lära sig av. Viktigast för mig är öppet köp även använt produkten. Har endast lämnat tillbaks 1 gång genom alla produkter jag köpt och det var en gaming stol från Maxfps. Även har packat upp, satt ihop stolen och sen vid nerpackning tog södner en plastbit av stolen. Så accepterades maxfps att jag skickade tillbaks stolen.

Man vet aldrig om en produkt passar en utan få testa i antal dagar.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Har svår att förstå att internet handeln fortfarande har 25% i moms. Borde vara minst 40% för att gynna lokala aktörer. Jag har funderat på varför någon i ett annat land ska få mina pengar när jag köper en kaffe i stan. Därför har jag försöka att handla i lokalt ägda fik som exempel.

Det är väl iof bra att du gynnar lokala aktörer men du behöver nog läsa på lite om hur Mervärdesskatt fungerar och vart pengarna tar vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Inte för att jag sitter på någon definitiv information som säger hela sanningen. Men av min erfarenhet åtminstone så är Elgiganten långt mer klarsynta på marknaden (online dvs). Kan inte komma på senast jag handlade på Mediamarkt, medans Elgiganten har haft väldigt bra deals de senaste åren. Exempelvis hade de bäst OLED-dels under senaste Black Friday. En blandning mellan bra priser, ännu bättre deals, samt att du kan köpa prylar som är på rea även ifall de inte finns på lager gör förmodligen att de norpar en hel del kunder.

Mediamarkt känns inte lika närvarande, sedan tänker jag mig att många inte ens lägger en tanke på Mediamarkt när de ska handla online eftersom de var så långsamma på bollen vad gäller e-handel. Jag blir fortfarande lite förvånad varje gång jag inser att deras hemsida faktiskt är en legit butik och inte en stor reklampelare som den var tidigare.

Det är som sagt säkert inte hela sanningen, men kanske en del av den i alla fall.

Elgiganten har också mycket i regel mycket kunnigare personal och investerar betydligt mycket mer i utbildning av sin personal. Generellt så får dom också bättre avtal med mer timmar som stannar kvar längre.
Sen har Elgiganten bättre koll på sortiment med ett snävare men mer attraktivt sortiment. Mediamarkts koncept är väldigt styrt av Europas Media-Saturn koncern som till stor del bara handlar om smockfyllda varuhus med enormt sortiment.

Man får ofta höra om hur nordiska kunder gärna betalar mer för en premiumprodukt som passar behoven och håller längre, än en billigare produkt av lägre kvalité och det tror jag Elgiganten har bättre koll på än vad t.ex Mediamarkt har. Deras koncept funkar helt enkelt inte för den nordiska marknaden.

Jag ska inte påstå att detta är ren fakta, men jag jobbar i branschen och mot (bland andra) dessa två aktörer så det är blandade erfarenheter, hörsägen och fakta.

Permalänk
Medlem

så elgigantens 1000 säljare som springer runt runt runt och stressar sönder fungerar

även webhallens fake reor på skitvaror som ingen köper och även tex 24h priser där de säljer 2 varor sen skiter i att hålla i sitt 24h pris fungerar....

Permalänk
Medlem

Har goda erfarenheter av Elgiganten och Inet, så siffrorna var enkelt att tillskriva den upplevelse man haft.

Mina äldre gillar den lokala Elgiganten och åker alltid dit, inte helt olikt mitt förhållande att alltid surfa in på Inet. Respektive butik har inte alltid lägst pris, och även om det finns gränser så är det mycket värdefullt med kunnig personal men framförallt att det inte blir en massa utdraget tjafs om någon produkt fallerat.

Båda kunde uppdatera sina hemsidor med bättre och relevanta filter.

Visa signatur

Citera för svar :)