Permalänk
Medlem

Uppgradering av speldator

Hej,

Min nuvarande dator orkar inte riktigt med t.ex. Stellaris när man kommit in bit in i spelet.
Känner ett behov av att uppgradera främst p.g.a. av det.
Har ingen egentlig budget men är nöjd om jag kan hålla mig under 10K.

Har ett RTX 2060 6GB som jag tänkte återanvända.

Jag spelar inte så grafiktunga spel, blir mest Stellaris, Dayz, LoL, HOI4 och warhammer.

Fungerar komponenterna ihop?
Har gjort dåliga val?
Önskar tips och råd.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13723852

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem

AMD föredrar snabbare minnen.

Permalänk

gör du något annat än att spela på datorn ? annars behöver du inte 32gb ram och ett 3700x om du bara ska spela borde du kolla in nya 3300x. Sen vet jag inte riktigt om du borde välja de moderkortet 🤔 kan ju i princip köpa ett x470 för typ samma pengar eller ett billigare b450 ? sen chassit är de väl inget fel på men för samma pengar kan du få ett annat med fläktkontroller i. går ju alltid köpa löst med. (länkar fläktkontroller och 2 chassin som också är nice som de medföljer,nzxt be quiet) borde också kanske köpa snabbare ram i alla fall 3200Mhz de gynnar ryzen väldigt mycket. Antar de borde vara ett bra nätagg eftersom de är rekommenderat av sweclockers och så men jag skulle kört seasonic de är ledande inom psu. kollade om den psu:n var CWT som gjort den ingen aning om hur bra de är men jag skulle kört seasonic.

kollade psun här

hoppas detta hjälpte dig något

Permalänk

@SUMITOMO: håller med om den psu:n och vet de moderkortet ska vara bra

Permalänk
Medlem

Jag gillar @Sumitomos förslag, det är vettiga prylar. Vill du lägga lite mer pengar så satsa på en bättre kylare och lite fler fläktar än de två som följer med chassit

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser ut att vara ett rätt shysst bygge, men jag skulle göra några små justeringar, till exempel kan du få ett b-470 moderkort för samma pengar som bland annat har 2st m.2 platser vilket är en rätt nice future, i synnerhet om du tänkt ha datorn ett tag.

Du skulle säkert i dagens läge klara dig lika bra på en Ryzen 3600, vilket jag nästan skulle rekommendera om du känner dig okej med att byta ut den vid ett senare tillfälle, i synnerhet om du känner dig bekväm med att uppdatera BIOS så att du får stöd för nya Ryzen 4000-serien. Vill du bara att det ska vara bekvämt och hålla ett tag så kör på en 3700X direkt, den kommer stå sig många år!

Angående minnen så blir Ryzen processorer verkligen stärkta av snabba minnen och jag lämnade själv tillbaka mina 3200Mhz och köpte 3600Mhz istället och fick runt 10% i prestandaökning i vissa spel, helt klart värt de ynka hundralapparna.

Skulle också rekommendera ett Seasonic eftersom jag skulle anse det som mer prisvärt. Kör själv Corsair och är supernöjd med det, men det kostar några kronor mer som du lika gärna kan lägga på annat

Vet inte om du är i behov av en ssd, men slängde med en NVME ssd med bra hastigheter för en billig peng. Kör den själv och har varit jättenöjd, har du dock redan en ssd med gott om utrymme så kan du gott hoppa över den.

Sen har jag kört på ett P400A chassi eftersom det har grymt luftflöde och kommer förinstallerat med tre stycken fkältar i fram där du bara kan stänga av RGB om du inte gillar det. Slängde även med ett par fläktar för utblås, i ärlighetens namn kanske det räcker med en, men jag kan tycka att det känns lika bra att sätta dit två med en gång.

Avslutningsvis har jag lagt med en Noctua nh-d15 för dess fantastiska kylning i kombination med att den går så otroligt tyst jag hör knappt min nh-d15 ens vid full belastning. Man får justera fläktarkurvan lite bara. Är lite osäker om du kan använda båda fläktarna med detta moderkort dock, skulle gissa att du får flytta den ena så att den hamnar närmast utblåset, eller att du får ta bort den helt, men är inte så stor skillnad mellan en och två fläktar. Passar den inte kan du sätta den som utblås i toppen istället

Som sagt så tycker jag ditt bygge såg rätt bra ut, men hade personligen gjort dessa justeringar då det blir lite mer prestanda för egentligen precis samma pengar. Lycka till med bygget!

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO: Tackar ska definitivt lägga till snababre minnen, bättre PSU samt annat moderkort.
@granshagen99: Tackar, ska absolut välja bättre PSU, vart även sugen på bequet chassit ! Fläktotroller verkar nice.
@Starric: Tack fär input
@JohanFlodqvist: Stort tack, behöver fundera lite på val av chassi.. Ska ta med Noctua fläkten och M.2 disken.

Några funderingar
Moderkort: Det skrivs om olika x470, b450, b470 etc.
Vad bör man egentligen välja om det ska vara enkelt och bra?
Det finns ju även x570.. vad är skillnaderna?

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk

vad använder du datorn till ? om du inte tänker köpa en bättre kylare behöver du inte köpa någon, den som följer med är helt ok annars borde du köpa Noctuan som @JohanFlodqvist nämner annars föredrar jag själv dark rock pro 4 lika bra men den är svart, ska gå och hitta svart noctua men vet ej vart. kolla in 3300x med väldigt prisvärd om du bara spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av granshagen99:

vad använder du datorn till ? om du inte tänker köpa en bättre kylare behöver du inte köpa någon, den som följer med är helt ok annars borde du köpa Noctuan som @mongomanish nämner annars föredrar jag själv dark rock pro 4 lika bra men den är svart, ska gå och hitta svart noctua men vet ej vart. kolla in 3300x med väldigt prisvärd om du bara spelar.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/kylning/processo...

Där har ni den i svart, är dock typ 300:- dyrare än den bruna.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Spelar du är det detta som gäller ( asus har kampanj nu så moderkortet är 400 kr billigare vilket inte syns på länken )
Skulle du vara intresserad av överklockning i framtiden så finns det mycket att hämta på 10600k också.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13725902

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Spelar du är det detta som gäller ( asus har kampanj nu så moderkortet är 400 kr billigare vilket inte syns på länken )
Skulle du vara intresserad av överklockning i framtiden så finns det mycket att hämta på 10600k också.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13725902https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13725902

Varför 32gb ram? Sen är det inte så stor skillnad mellan AMD och Intel, det är inte prisvärt om man inte till varje pris vill ha minsta lilla FPS. En 3700X är betydligt mer prisvärt imo =)a

https://www.youtube.com/watch?v=QX-ZasDuV28

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Varför 32gb ram? Sen är det inte så stor skillnad mellan AMD och Intel, det är inte prisvärt om man inte till varje pris vill ha minsta lilla FPS. En 3700X är betydligt mer prisvärt imo =)a

https://www.youtube.com/watch?v=QX-ZasDuV28

Inkluderade 32gb ram för att det var det TS hade i sin "kundvagn" så jag antog att det är något hen vill ha.

Huruvida 3700x är mer prisvärd så måste man först veta vad ändamålet med datorn är, inte sant? för spelar du så ger intel mer prestanda helt enkelt och med tanke på att intel faktiskt går att överklocka och även får ut mycket spelprestanda av det så vet jag inte hur man kan rekommendera 3700x över en 10600k för rent spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenke:

Några funderingar
Moderkort: Det skrivs om olika x470, b450, b470 etc.
Vad bör man egentligen välja om det ska vara enkelt och bra?
Det finns ju även x570.. vad är skillnaderna?

Det är olika styrkretsar. Processorn har 20 PCIe-linor där 16 av dem normalt används till grafikkortet och resterande 4 till en M.2-port, samt några USB-linor. Resten av anslutningarna på moderkortet går via styrkretsen, d.v.s. SATA-portar, extra PCIe-portar, extra USB-portar, etc.

Skillnaden mellan B450 och X470 är främst att X470 har stöd för att dela upp 16 av linorna från processorn i 2x8, så att man kan använda två grafikkort. Att använda två grafikkort är dock ganska sällsynt nu för tiden, få nya spel har stöd för det och när det väl finns stöd så är det ofta strul. I övrigt brukar X470-moderkort vara mer påkostade, men eftersom X570 nu finns så finns det sällan någon större anledning att välja X470.

När det gäller B450 mot X570 så har t.ex. B450 6 st. PCIe 2.0-linor för extra M.2- och PCIe-portar, medan X570 har 16 st. PCIe 4.0-linor. X570 har med andra ord mer än 5 gånger så mycket PCIe-bandbredd tillgänglig för extra portar. X570 har även stöd för PCIe 4.0 medan B450 endast har PCIe 3.0. Nackdelen med X570 är att moderkorten är dyrare samt att nästan alla X570-moderkort har en fläkt för att kyla styrkretsen.

B450 duger alltså om man nöjer sig med ett grafikkort, en M.2 SSD (vissa B450-moderkort har en extra M.2-port med halverad bandbredd) samt inte överdrivet många SATA- och USB-enheter. Behöver man mer anslutningar än det så bör man fundera på X570 istället.

Permalänk
Viking
Skrivet av Svenke:

Några funderingar
Moderkort: Det skrivs om olika x470, b450, b470 etc.
Vad bör man egentligen välja om det ska vara enkelt och bra?
Det finns ju även x570.. vad är skillnaderna?

Det finns inget som heter b470, det finns bara x470, x570 och b450.
För dig räcker det utan problem med ett b450. De största skillnaderna mellan de tre är att x570 har stöd för pcie 4 och är därmed de dyraste. Både x470 och x570 har stöd för flera olika funktioner, t.ex SLI, och de har generellt sett bättre VRM. Men de flesta b450 MSI Max har riktigt bra VRM och är bra moderkort, tycker därför att det är det självklara valet för dig.

Edit: Mer utförligt svar ovanför...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Har börjat landa i nått.
Har gått ner till 16GB ram om jag ändå inte behöver mer.
Lagt till processorkylare samt M.2 disk

Ska även köpa några extra fläktar.

Vad tror ni?

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenke:

Tack för alla svar.

Har börjat landa i nått.
Har gått ner till 16GB ram om jag ändå inte behöver mer.
Lagt till processorkylare samt M.2 disk

Ska även köpa några extra fläktar.

https://komponentkoll.se/bild/mYxSE.png

Vad tror ni?

Ser bra ut! Notera dock att det där är en rätt liten cpu-kylare, jag hade rekommenderat en lite större för bättre kylning och framförallt att de är tystare, för en hundring till får du denna till exempel:

Kan vara värt att köpa till en extra fläkt för utblås i bak också, chassit kommer med tre förmonterade fläktar i fram, men inga i bak, dvs att det bara har insug och inget utblås. Det funkar för visso rätt ok, men kan vara värt en hundring

Lycka till!

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist: Toppen, då byter jag till den kylaren.

"På komponentkontroll står det: AMD Ryzen 7 3700X - MSI X470 Gaming Plus MAX

Moderkortet kan behöva en BIOS-uppdatering för att vara kompatibelt med din CPU. Kontrollera detaljer hos butiken. (Endast X570-kort har garanterat stöd)"

Är det svårt krångligt att göra en BIOS uppdatering?

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenke:

@mongomanish: Toppen, då byter jag till den kylaren.

"På komponentkontroll står det: AMD Ryzen 7 3700X - MSI X470 Gaming Plus MAX

Moderkortet kan behöva en BIOS-uppdatering för att vara kompatibelt med din CPU. Kontrollera detaljer hos butiken. (Endast X570-kort har garanterat stöd)"

Är det svårt krångligt att göra en BIOS uppdatering?

Det där sker automatsikt på kompontenkoll för alla moderkort som inte är 570, det som den inte tar hänsyn till är att alla 450 och 470-kort som slutar på "MAX" kommer med uppdaterade BIOS out of the box. Du behöver alltså inte gör någonting, det är bara sätta i cpu'n och köra

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenke:

Tack för alla svar.

Har börjat landa i nått.
Har gått ner till 16GB ram om jag ändå inte behöver mer.
Lagt till processorkylare samt M.2 disk

Ska även köpa några extra fläktar.

https://komponentkoll.se/bild/mYxSE.png

Vad tror ni?

Såg nu att du valt P400A (non rgb), den kommer endast med 2st förinstallerade fläktar, en i fram och en i bak. Skulle minst köpa till en extra 120mm för inblås i fram, helst två. Prisskillnaden blir då väldigt marginell mot att köpa RGB varianten som kommer med tre fläktar från böran. Det är inga problem att stänga av RGB om man så önskar heller, jag har till exempel väldigt sällan RGB igång.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

@Svenke:

om du ser som detta moderkort tillexempel står de ryzen 3000 ready då är de refreshed och kommer funka, de moderkortet du la i din kundkorg verkar vara de beroende på vilken sida du är på 🤔 men typ cdon vet jag inte om jag vågar lita på t.ex att deras bild stämmer.

men som här från netonnet borde väl vara lugnt 🤔(fråga för säkerhetsskull ? borde vara lugnt visste inte det som @JohanFlodqvist nämnde om att de är refreshade om de heter "MAX")

borde vara lugnt visste inte det som @mongomanish nämnde om att de är refreshade om de heter "MAX")
Permalänk
Medlem

Ok toppen, då kollar jag med inet om moderkortet kommer ryzen 3000 ready!

Bytte till RGB chassit.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem

Är det någon som har förslag på ett program man köra för att testa datorns stabilitet, att allt funkar under belastning så att säga.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |