Har en läraren något ansvar för att en tentamen ska vara lösbar?

Permalänk
Medlem

Har en läraren något ansvar för att en tentamen ska vara lösbar?

Har en läraren något ansvar för att en tentamen ska vara lösbar? Eller får man utforma en tentamen hur som helst så länge man håller sig inom kursplanen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SexMachine:

Har en läraren något ansvar för att en tentamen ska vara lösbar? Eller får man utforma en tentamen hur som helst så länge man håller sig inom kursplanen?

Du får förklara mycket närmare vad du menar med "lösbar".

Permalänk

Har TS något ansvar att förtydliga hens frågeställning i tråden?

Jag har läst många kurser, olika typer av dessa. Vanligtvis består de inte av en enda uppgift. När de har gjort detta så har uppgiften varit att bygga något.
Om det visar sig att det man ska bygga inte går att bygga, så har den som har skrivit tentan slarvat. Men det kan finnas orsaker som hen använde program x och ny har program y. Det kan även vara så att den lösning som tentaskrivaren gjorde var fel och det finns ej någon lösning.

Nå jag har varit med om mycket, jag har sett lärare flera gånger sänker betygsgraden för de olika betygen för det har visat att tentan var svårare än vad den hade tänkt.

Men om man utgår från hårdfallet i ditt vaga fråga. Så skulle 100% i klassen få 0 rätt. Är det en större klass på 100 personer och alla har 0 rätt, så kommer tentaskrivaren få problem att förklara sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Du får förklara mycket närmare vad du menar med "lösbar".

Tänk att du har en programmeringskurs kan du då be eleverna skriva hur mycket kod som helst så länge man håller sig inom det man lärt sig på kursen.

Permalänk
Skrivet av SexMachine:

Tänk att du har en programmeringskurs kan du då be eleverna skriva hur mycket kod som helst så länge man håller sig inom det man lärt sig på kursen.

Jepp. Jag har haft tenta där svårigheten enligt mig var att man skulle skriva så inihelvete snabbt på papperet. Det var inte det att det var komplicerat utan den fruktansvärda mängd kodskrivning man skulle göra på ett papper med penna. Nå jag fick ändå min femma men var helt slut i handen. Flera i klassen fick IG för att de fick tänka till plus inte skrev lika snabbt.
Men som sagt, andelen studenter som klarar tentan ger ett bra svar. Får 100% i klassen IG så får tentaskrivaren problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Tänk att du har en programmeringskurs kan du då be eleverna skriva hur mycket kod som helst så länge man håller sig inom det man lärt sig på kursen.

Menar du att du hade för lite tid på dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Har TS något ansvar att förtydliga hens frågeställning i tråden?

Jag har läst många kurser, olika typer av dessa. Vanligtvis består de inte av en enda uppgift. När de har gjort detta så har uppgiften varit att bygga något.
Om det visar sig att det man ska bygga inte går att bygga, så har den som har skrivit tentan slarvat. Men det kan finnas orsaker som hen använde program x och ny har program y. Det kan även vara så att den lösning som tentaskrivaren gjorde var fel och det finns ej någon lösning.

Nå jag har varit med om mycket, jag har sett lärare flera gånger sänker betygsgraden för de olika betygen för det har visat att tentan var svårare än vad den hade tänkt.

Men om man utgår från hårdfallet i ditt vaga fråga. Så skulle 100% i klassen få 0 rätt. Är det en större klass på 100 personer och alla har 0 rätt, så kommer tentaskrivaren få problem att förklara sig.

Ja du slår huvudet på spiken där. Jag vet inte hur många som har klarat tentan ännu men jag tror inte det är många. Jag fick en bugg i början av projektet och den tog lite lång tid att felsöka och rätta till sen va det bara att lägga ner det.

Permalänk
Rekordmedlem

Tentamen ska kontrollera kunskaper och det finns väl inga formella hinder att ha en fråga som saknar en lösning där man bedömer det resonemang som frågan leder till, det kan ju tex handla om att bevisa att frågan saknar ett svar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Menar du att du hade för lite tid på dig?

Nja jag är tveksam till att uppgiften stod i proportion till tiden.

Permalänk
Medlem

borta

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Nja jag är tveksam till att uppgiften stod i proportion till tiden.

Vi fick ett rätt stort prov (sex timmar) jag med tidigare erfarenhet lämnade in med fem minuter kvar. Fick alla rätt på tentan och då hade jag inte behövt tänka efter då de spelade mycket på tidigare labbar.

Dock var det ju folk som hade slarvat med att sitta på fritiden (lite som att lära sig köra bil enbart med att läsa teorin) och det var en stor andel (tror typ 40-60% kuggade)

Kan hålla med dig att det kan kännas surt när det känns som att man knappt hinner med det.

Permalänk
Skrivet av SexMachine:

Ja du slår huvudet på spiken där. Jag vet inte hur många som har klarat tentan ännu men jag tror inte det är många. Jag fick en bugg i början av projektet och den tog lite lång tid att felsöka och rätta till sen va det bara att lägga ner det.

En datortenta? Såna har jag varit med flera.
Folk säger alltid att gräset är grönare på andra sidan. Koda på papper är skit, men man får då inga problem med utvecklingsmiljön eller struntfel som slöar ner. Jag har varit med om det mesta på datortentor som extrema problem med datorer.
Nå om väldigt många har problem så kan de lösa det genom en extra omtenta eller något.

Angående gräset grönare. Tänk vad skönt det är i arbetslivet för där råkar man aldrig ut för något krångel med extrem tidspress.
Min poäng är livet är hårt. Går du på en stor skola så är du med många i samma båt. Och man får se till att bli bättre så man klarar av att hantera olika problem med proven.

Permalänk
Skrivet av SexMachine:

Del A

A) Uppgiften går ut på att implementera en datasamling för att hålla reda på en mängd objekt. Datasamlingen skall vara en länkad lista som du implementerar från grunden och skall vara specifik för objektet X. Vilken datatyp står för X kommer att beskrivas senare.

Listan skall vara en enkellänkad med två referenser, en till första noden och en till sista.

Följande metoder skall implementeras för datasamlingen:

-Lägga in objektet X i datasamlingen. Objekten skall läggas i slutet av listan med bästa tänkbaratidskomplexiteten.

-Lägga in objekt X i datasamlingen. Objekten skall läggas i början av listan med bästa tänkbara tidskomplexitet.

-Ta bort objekt på plats index i datasamlingen. Metoder skall kasta undantag (exception) om index är för stor eller för liten.

-Ta bort sista noden i listan

-Söka efter objekt i datasamlingen med bästa tänkbara tidskomplexiteten -Returnera ett träd med alla unika objekt från Datasamlingen. Använd java.util.TreeSet klassen

Programmet: För att bevisa att klassen Datasamling fungerar skall du implementera ett program med en enkel meny (textuell interface) där användaren kan göra följande val:

-Lägg till objekt i samlingen. Data till objektet skall läsas in från användare med Scanner. Objektet skall kunna läggas först eller sist i listan utifrån användaren önskemål.

-Sortera samlingen. Sorterings kriteriet skall läsas in från användaren med Scanner-objekt. Sortera datasamlingen utifrån två av objektens egenskaper. Vi antar att klassen Datasamling är en subtyp av java.util.List, det vill säga att du kan sortera samlingen med Collections.sort() algoritmen. På vilket sätt samlingen skall sorteras skall vara argument till metoden.

OBS! Om du vill att din kod skall kompileras måste klassen Datasamling implementera interfacen List. Detta kan du göra om du vill men låt metoderna från interfacen vara ”tomma” med enbart return av rätt datatyp.

-Skriv ut alla unika objekt i samlingen genom att använda trädets iterator

Objektet X som du skall använda är Konto med egenskaperna (namn och saldo).Utöver konstruktor, kan du lägga i klassen metoder om du tycker du behöver det.

För objektet X skall du överskriva metoderna toString() och equals(), hashCode().

Arbetsgång och poängsättning:

1.Implementera först klassen som beskriver objektet X som skall ingå i din Datasamling enligt beskrivningen

2.Implementera två Comparator-objekt som kan göra det möjligt att objekten du implementerar kan jämföras utifrån två av sina egenskaper.

3.Implementera klassen som beskriver en nod i datasamlingen. Detta skall vara specifik för ditt objekt (det får inte vara Object eller AnyType)

4.Implementera klassen Datasamling som är en länkad lista med metoderna som jag tidigare har beskrivit

5.Implementera programmet

B) För alla metoder i klassen Datasamling förklara vad är tidskomplexiteten. Motivera

C) För att bevisa att alla objekt från Datasamlingen finns i trädet som returneras av metoden som du har implementerad tidigare skall du skriva en testmetod med hjälp av jUnit test. Du behöver inte skapa en riktig DatasamligTest fil skriv bara koden som skulle testa det beskrivna scenariot. Beskriv också med ord vad du skall testa och varför.

D) Förklara kort skillnaden mellan dessa två datastrukturer samt ge exempel på situationer/applikationer där du kan använda båda datastrukturerna nedan. Förklara hur du resonerar i val av datastruktur och vilka är fördelarna respektive nackdelarna med var och en. Hashtabell, Binär sökträd.

E) Vilken av följande operationer har lägre tidskomplexitet för en sorterad länkad lista än för ett balanserat binärt sökträd? Motivera svaret!

1) Utskrift av elementen i storleksordning
2) Lagring av ett genomsnittligt värde
3) Misslyckad sökning
4) Beräkning av summan av elementen
5) Sökning efter minsta värdet

Del B

A)En snabb sökstruktur innehåller uppgifter om faktorer till alla heltal mellan 1 och 10000. T ex innehåller strukturen heltalet 60 och dess faktorer 2, 2, 3 och 5 (60 = 2 * 2 * 3 * 5). Ett program skapar en sådan sökstruktur, och använder den för att förkorta olika bråk. Programmets användare kan t ex ange bråket 60 / 72, och få den i förkortad form 5 / 6. Bråkets nämnare och täljare ska inte överstiga 10000. Skapa först den här datastrukturen som du finner lämpligast. Använd sedan datastrukturen i ett program där som först fyller datastrukturen med alla värden och sedan låter användaren mata in bråktal. Resultatet skall skrivas ut på skärmen. Utöver skall programmet bevisa att resultatet är korrekt.

B)Motivera för dit val av datastruktur samt tidskomplexiteten för alla metoder i datastukturen.

C)Förklara i vilka situationer väljer du att implementera algoritmer och datastrukturer som generiska.

Och problemet är? Det är ju rent basic och inte så mycket som kan krångla.
Vill du se knepiga frågor så börja certifiera dig i arbetslivet. Jag gjorde ett prov där hade man 4st alternativ, alla svarsalternativen var exakt samma. Man skulle välja den som var rätt. Ungefär 25% av alla som skriver provet gissade rätt. (såklart fel i provet)
Innan man skriver på provet fick man skriva på ett intyg att om man så diskuterar en enda fråga om detta prov så blir man bannad för resten av livet.

Men din uppgift ser jag som fullt möjlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En datortenta? Såna har jag varit med flera.
Folk säger alltid att gräset är grönare på andra sidan. Koda på papper är skit, men man får då inga problem med utvecklingsmiljön eller struntfel som slöar ner. Jag har varit med om det mesta på datortentor som extrema problem med datorer.
Nå om väldigt många har problem så kan de lösa det genom en extra omtenta eller något.

Angående gräset grönare. Tänk vad skönt det är i arbetslivet för där råkar man aldrig ut för något krångel med extrem tidspress.
Min poäng är livet är hårt. Går du på en stor skola så är du med många i samma båt. Och man får se till att bli bättre så man klarar av att hantera olika problem med proven.

Japp datortenta. Hade jag haft det på papper hade jag inte hittat felet och bara gasat på. Nu lämnade jag in blankt. 20 av 25 poäng på del A för godkänt på 4h. I vanliga fall är tentan på papper men nu med corona så är det distansundervisning och hemtentor. Det ska bli sjukt spännande att se hur många som klarar tentan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och problemet är? Det är ju rent basic och inte så mycket som kan krångla.
Vill du se knepiga frågor så börja certifiera dig i arbetslivet. Jag gjorde ett prov där hade man 4st alternativ, alla svarsalternativen var exakt samma. Man skulle välja den som var rätt. Ungefär 25% av alla som skriver provet gissade rätt. (såklart fel i provet)
Innan man skriver på provet fick man skriva på ett intyg att om man så diskuterar en enda fråga om detta prov så blir man bannad för resten av livet.

Men din uppgift ser jag som fullt möjlig.

Det är den inputen jag ville ha. Då är det jag som är kass. =D

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SexMachine:

Ja du slår huvudet på spiken där. Jag vet inte hur många som har klarat tentan ännu men jag tror inte det är många. Jag fick en bugg i början av projektet och den tog lite lång tid att felsöka och rätta till sen va det bara att lägga ner det.

Det är väl sällan det är slutresultatet som ger majoriteten av poängen utan hur du har löst uppgiften fram till dess. Jag har inte läst programmering men jag tänker att läraren borde kunna se nivån på din kod, vilka problem du har stött på och hur du har löst dem även om du inte har gett ett definitivt "svar" på uppgiften. Det behöver inte vara något konstigt med en sådan provfråga.

Permalänk
Skrivet av SexMachine:

Det är den inputen jag ville ha. Då är det jag som är kass. =D

Mitt förtydligande av basic är att det ej är så många teniska delar som kan strula. Säg att du ska skapa databaskommunikation, hämta datatrafik från internet, använda Web API Authorization etc. Ja det finns väldigt mycket som kan krångla
I ditt fall inte för att vara taskig, men det är väldigt mycket att ha övat och få upp snabbheten. Det är det med de saker jag nämnde också, bara det att det finns så många felkällor.

Jag skulle inte kalla dig kass. Snarare att du ej levde upp till de krav som tentaskrivaren ansåg var rimliga. Om det visar sig att de flesta i din klass har problem att klara tentan så får läraren en funderare. Om det bara var några få som hade problem, ja då får ni få öva mer.
Det finns skräcktentor där de flesta kuggar, jag har ej haft en sådan tenta men hör talas om dem. Det brukar dock vara matematik etc, inte programmering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jepp. Jag har haft tenta där svårigheten enligt mig var att man skulle skriva så inihelvete snabbt på papperet. Det var inte det att det var komplicerat utan den fruktansvärda mängd kodskrivning man skulle göra på ett papper med penna. Nå jag fick ändå min femma men var helt slut i handen. Flera i klassen fick IG för att de fick tänka till plus inte skrev lika snabbt.

Jag har haft prov (komvuxkurs) där vi behövde skriva så mycket för hand att jag knappt hann med det. Tror jag skrev mer på de två timmar provtid vi hade än på de föregående två åren sammanlagt. Jag skriver ganska långsamt för hand, pga kass motorik, så det var väldigt begränsande. Jag skriver säkert fem gånger snabbare på tangentbord och dator än med papper och penna. Efter provet hade jag ont i handen och underarmen i ett par dagar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Mitt förtydligande av basic är att det ej är så många teniska delar som kan strula. Säg att du ska skapa databaskommunikation, hämta datatrafik från internet, använda Web API Authorization etc. Ja det finns väldigt mycket som kan krångla
I ditt fall inte för att vara taskig, men det är väldigt mycket att ha övat och få upp snabbheten. Det är det med de saker jag nämnde också, bara det att det finns så många felkällor.

Jag skulle inte kalla dig kass. Snarare att du ej levde upp till de krav som tentaskrivaren ansåg var rimliga. Om det visar sig att de flesta i din klass har problem att klara tentan så får läraren en funderare. Om det bara var några få som hade problem, ja då får ni få öva mer.
Det finns skräcktentor där de flesta kuggar, jag har ej haft en sådan tenta men hör talas om dem. Det brukar dock vara matematik etc, inte programmering.

Ja vi blir ju någon form av testgrupp när dom inte haft distanstentor innan. Med tanke på att det är den andra programmeringskursen vi har så kommer det förmodligen vara fler som fått tidsnöd.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Jag har haft prov (komvuxkurs) där vi behövde skriva så mycket för hand att jag knappt hann med det. Tror jag skrev mer på de två timmar provtid vi hade än på de föregående två åren sammanlagt. Jag skriver ganska långsamt för hand, pga kass motorik, så det var väldigt begränsande. Jag skriver säkert fem gånger snabbare på tangentbord och dator än med papper och penna. Efter provet hade jag ont i handen och underarmen i ett par dagar.

Ja det är därför prov är så dåliga och kolla hur bra man är. Vissa prov som Microsoft så står det i ens certifikatspapper att man ej kan dra någon slutsats kring att en som har fler poäng är bättre. De har bara lagt vad de anser är en grundläggande test.

Nå jag tycker TS frågeställning var fel i början, då jag inte ser något problem med provet. Lite väl fokuserat på datalistor, men jag antar kursen handlade om detta. När jag för länge sedan läste min javakurs så gick vi igenom java med swingboken och frågor från typ alla delar kom.

Skrivet av SexMachine:

Ja vi blir ju någon form av testgrupp när dom inte haft distanstentor innan. Med tanke på att det är den andra programmeringskursen vi har så kommer det förmodligen vara fler som fått tidsnöd.

Ja livet suger. Jag själv har fått flera problem nu som jag ej vet hur man ska hantera. Tråden handlar inte om mig, min poäng är att du ej är ensam och man får kämpa på. I corona tider så finns det folk som har mist anhöriga och annat. Vissa får sparken, andra får megaproblem på jobbet, studenter får problem i skolan.

Permalänk
Inaktiv

Syftet med en tenta är ju att testa/kontrollera elevens kunskaper. Bara tentan fungerar på det planet så tycker jag läraren kan få konstruera tentor med rätt vida ramar.

Jag var med om ett prov där maxpoängen var 63 och medel var 67. Jag hade alla rätt och fick därmed under medel (därför att jag höll mig till ämnet medan andra broderade lite extra och då fick extrapoäng, provet var alltså alldeles för lätt).

Man kan vara lite sur över sådant här men ser man det i ett större perspektiv så kan man se det som en test på problemlösning och överlevnad i en mycket vidare mening, att vara "street wise" eller liknande.

Rätt ok egentligen. Livet erbjuder ju många olika sorters utmaningar och det är inte alltid vad det borde vara.