Samsung överger ARM för Intel Lakefield i Galaxy Book S

Permalänk
Melding Plague

Samsung överger ARM för Intel Lakefield i Galaxy Book S

Samsungs ultratunna dator lanserades med ARM-processor men dyker nu upp i ny skepnad med Intels kommande Lakefield-processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Arm verkar vara framtiden men det tar tid. Och varför idag köpa något som först när produkten har blivit gammal är riktigt bra?

Problemet är mjukvara. För varje år som går så går utvecklingen emot att folk kör mindre på sin lokala enhet. Men ändå det är ett minus att det går dåligt och är produkten då riktigt dyr så blir det en liten grupp köpare.

Lite samma sak är det med Huwaie P40. Hade den kostat 4000kr så hade folk kunnat argumenterat för otroligt bra hårdvara för pengarna, det går att krångla till det och fixa ens behov ändå.
Men samma pris och man får en massa problem, ja då kör folk med den vanliga plattformen.

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Var ju taggad på denna...

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker den ser rätt läcker ut på pressbilderna.
Jag har en surface pro 3 som kanske ska pensioneras. Känner att jag har börjat leta anledningar till varför det är en bra idé hehe.
Dells XPSlaptops ser ju lockande ut som vanligt. Men de är också ganska dyra. Det här kaaaanske kan vara en mer prisvärd variant av XPSlaptops? No?

Jaja - man får vad man betala för och blir den här billigare så beror det säkert på något. Och det är väl den där sista biten extra känsla jag ändå är sugen på...

Aja. Jag ser fram emot vad det kan bli av det här ändå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

vad blir det för os på den då?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@anon56869: I bilderna med de listade specifikationerna anges Windows 10 Home. Även den ursprungliga Galaxy Book S använde Windows 10, fast då versionen för ARM-processorer.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk

Jag trodde ARM var framtiden? Vår egen Yoshman har ju sagt att ARM ska ta efter X86.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag trodde ARM var framtiden? Vår egen Yoshman har ju sagt att ARM ska ta efter X86.

Så länge det inte är Cyberdyne systems som står för designen så tror jag inte det kommer bli nå ARMageddon.

Äe men det kommer väl ske. När stjärnorna står rätt (när apple är mogna för övergången kanske).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag trodde ARM var framtiden? Vår egen Yoshman har ju sagt att ARM ska ta efter X86.

Framtiden... inte nu med andra ord

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Jag var på vippen att skaffa Galaxy Book S åt frun, men var inte riktigt redo för att börja fixa alla potentiella grejer som kunde krångla. Med x86 kan det mycket väl bli ett köp.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

Jag trodde ARM var framtiden? Vår egen Yoshman har ju sagt att ARM ska ta efter X86.

Vad tycker du själv när en Iphone 11 Pro är, i absoluta tal, snabbare än en i7-1065G7?

Och det går definitivt att jämföra olika CPU-arkitekturer. Ta t.ex. LLVM-testet (kompilera), det som mäts är hur snabbt respektive CPU fixar att kompilera en viss sak. Är ju lite trist att ha i bakhuvudet att det skulle gå något snabbare om man kunde SSH:a till sin Iphone 11 Pro från den bärbara datorn och på så sätt få lite kortare kompileringstider...

Iphone 11 Pro får 1414 poäng i LLVM-testet, en 1065G7 får 1095.

Att jämföra mot Ryzen 4900HS ändrar inget, även den är långsammare per CPU-kärna än Iphone 11 Pro. Hyfsat jämnt i databashantering, men även mot Zen2 vinner Apple A13 i t.ex. kompilering. Det är alltså en telefon-CPU körandes i 2,66 GHz som i absoluta tal är snabbare än de snabbaste x86:orna (IPC-mässigt) körandes i 3,9 GHz (i7-1065G7) resp. 4,4 GHz (4900HS).

Problemet är att ARM på Windows är en dumpster-fire utan dess like. Spelar ingen roll hur bra datorer man får ut just nu om de är designade för att köra Windows, de är tyvärr DoA i det läget. Hur gärna jag vill ha en anledning att köpa Surface X finns det ingen rationellt sådan just nu.

Vi får hoppas på Apple här, eller de som fortfarande tror på year-of-the-desktop på Linux kan ju hoppas på det... Totalt sett dominerar redan ARM, det går minst 10 ARM CPUer på varje såld x86 (man får antagligen lägga på en nolla till om man även väger in ARM Cortex M, men det är inte riktigt samma sak då dessa är avancerade mikrokontrollers).

x86 kommer finnas kvar väldigt länge till, för Windows kommer finnas kvar väldigt länge till och alla försökt att köra något annat än x86 där har så här långt misslyckats fatalt. Jag håller däremot tummarna att det verkligen blir en MacBook/MacBookPro med Apples A14 nästa år, om så sker kommer det inte råda några tvivel om hur mycket bättre saker kunde vara om man någonsin lyckas med en vettig Windows på ARM.

Edit: att klistra in rätt länkar är inte lätt...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Lakefield ... tycker mig ha hört minst tio nya Intel-processorfamiljnamn senaste året, men det hade jag inte hört.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Tittar själv just nu på en massa olika laptops då det är dags för en ny så småningom. Fläktljud är nåt jag verkligen avskyr så att datorn är tyst är en av det viktigaste aspekter då jag letar nytt. Om nu Apple släpper en Macbook nästa år med ARM processor tror du att den kommer vara fläktlös precis som iphones samt ipads är?

En fläktlös dator med prestandan som får från en A14 har hade ju lätt varit värt att vänta på.

Permalänk
Avstängd

Gäsp....
Tala om hur mycket Intel betalade....

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem

Jag börjar höra ARM allt oftare och varje gång jag hör det så låter det bättre och bättre. När kan jag köpa en ARM processor till min stationära dator för att spela med?

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

Synd att de inte körde på AMD.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av qwzxqwzx:

Jag börjar höra ARM allt oftare och varje gång jag hör det så låter det bättre och bättre. När kan jag köpa en ARM processor till min stationära dator för att spela med?

Jaa du. Det är nog två helt olika frågor i din sista mening där.
När du kan få möjlighet att köpa en ARMprocessor för stationärt bruk? Who knows - men det kan säkert komma en del alternativ inom de närmsta 5 åren. Kanske ännu snabbare?

Spel däremot... Jag är inte så säker på att spelen kommer anpassas för att köra på annat än x86plattformen under ganska lång tid framöver. Ingenting är omöjligt, men räkna inte med att spelutvecklarna kommer vara early adopters på den här fronten.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Framtiden... inte nu med andra ord

Framtiden var ju dagen efter kommentaren. Med andra ord.. Så var igår framtiden från tidpunkten ifråga.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Utvecklingen mot ARM är definitivt högintressant men i dagens läge faller det på att om jag köper en dator för hemmet så gör jag det för att få något man kan göra allt på (visserligen inte en jättebra koppling till datorn i artikeln). En sådan dator är aldrig bättre än tillgången till mjukvara.

Som verktyg i vissa specifika applikationer för arbete kan det dock bli aktuellt betydligt tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad tycker du själv när en Iphone 11 Pro är, i absoluta tal, snabbare än en i7-1065G7?

Och det går definitivt att jämföra olika CPU-arkitekturer. Ta t.ex. LLVM-testet (kompilera), det som mäts är hur snabbt respektive CPU fixar att kompilera en viss sak. Är ju lite trist att ha i bakhuvudet att det skulle gå något snabbare om man kunde SSH:a till sin Iphone 11 Pro från den bärbara datorn och på så sätt få lite kortare kompileringstider...

Iphone 11 Pro får 1414 poäng i LLVM-testet, en 1065G7 får 1095.

Att jämföra mot Ryzen 4900HS ändrar inget, även den är långsammare per CPU-kärna än Iphone 11 Pro. Hyfsat jämnt i databashantering, men även mot Zen2 vinner Apple A13 i t.ex. kompilering. Det är alltså en telefon-CPU körandes i 2,66 GHz som i absoluta tal är snabbare än de snabbaste x86:orna (IPC-mässigt) körandes i 3,9 GHz (i7-1065G7) resp. 4,4 GHz (4900HS).

Problemet är att ARM på Windows är en dumpster-fire utan dess like. Spelar ingen roll hur bra datorer man får ut just nu om de är designade för att köra Windows, de är tyvärr DoA i det läget. Hur gärna jag vill ha en anledning att köpa Surface X finns det ingen rationellt sådan just nu.

Vi får hoppas på Apple här, eller de som fortfarande tror på year-of-the-desktop på Linux kan ju hoppas på det... Totalt sett dominerar redan ARM, det går minst 10 ARM CPUer på varje såld x86 (man får antagligen lägga på en nolla till om man även väger in ARM Cortex M, men det är inte riktigt samma sak då dessa är avancerade mikrokontrollers).

x86 kommer finnas kvar väldigt länge till, för Windows kommer finnas kvar väldigt länge till och alla försökt att köra något annat än x86 där har så här långt misslyckats fatalt. Jag håller däremot tummarna att det verkligen blir en MacBook/MacBookPro med Apples A14 nästa år, om så sker kommer det inte råda några tvivel om hur mycket bättre saker kunde vara om man någonsin lyckas med en vettig Windows på ARM.

Edit: att klistra in rätt länkar är inte lätt...

Jag är nyfiken, det låter ju inte logiskt att en SOC med ett TDP på 6 W ska kunna vara snabbare än en CPU (utan grafik) med ett TDP på 100+ W.

Vart går all den extra energin? Vad händer om du bygger en ARM-CPU utan restriktionerna i mobila enheter och låter den dra 150 W?

Eller missförstår jag dig?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag är nyfiken, det låter ju inte logiskt att en SOC med ett TDP på 6 W ska kunna vara snabbare än en CPU (utan grafik) med ett TDP på 100+ W.

Vart går all den extra energin? Vad händer om du bygger en ARM-CPU utan restriktionerna i mobila enheter och låter den dra 150 W?

Eller missförstår jag dig?

/hulle.

Bara för en bil från 60 talet drar 4 liter milen så är den inte automatiskt snabbare än en ny bil som drar 0.5

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Bara för en bil från 60 talet drar 4 liter milen så är den inte automatiskt snabbare än en ny bil som drar 0.5

Precis, och då vill man ju gärna ha en förklaring till detta?

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SiRai:

@Yoshman: Tittar själv just nu på en massa olika laptops då det är dags för en ny så småningom. Fläktljud är nåt jag verkligen avskyr så att datorn är tyst är en av det viktigaste aspekter då jag letar nytt. Om nu Apple släpper en Macbook nästa år med ARM processor tror du att den kommer vara fläktlös precis som iphones samt ipads är?

En fläktlös dator med prestandan som får från en A14 har hade ju lätt varit värt att vänta på.

Att gissa om framtiden är alltid vanskligt. Apple är ju extremt duktiga på att få saker att inte läcka, så vem vet det kanske inte alls blir någon ARM-baserad MacBook utan de kanske går till AMD. Personligen hoppas jag innerligt på att Apple byter och river av plåstret snabbt, d.v.s. lanserar en full MBP line-up baserad på A14. Vore ju smått komiskt om man bara lanserar MBA med A14 så man får köpa den för att få bästa möjliga prestanda (givet att man inte måste köra x86).

Om ändå ska gissa om framtiden blir det att en A14 (som ryktas få 12 kärnor, men kom ihåg att man inte kör SMT då man faktiskt kan utnyttja kraften utan SMT teknik) i deras bärbara kommer vara utrustade med fläkt. En telefon/pekplatta kör i praktiken enbart "burstiga" laster då de nästan uteslutande används för konsumtion av information.

Ska CPUn jobba 100 % under längre tid kommer även Apples A14 utveckla en hel del värme och då behövs en fläkt för att inte behöva throttla. Men rimligen kommer datorn vara semi-passiv, det är ju till och med datorn jag skriver detta på (Dell Latitude med i7-8665U som har en peak-frekvens på 4,8 GHz). Fläkten står helt still vid film, surf, etc men den behövs om man lastar alla CPU-trådar 100 %!

Skrivet av Hulle:

Jag är nyfiken, det låter ju inte logiskt att en SOC med ett TDP på 6 W ska kunna vara snabbare än en CPU (utan grafik) med ett TDP på 100+ W.

Vart går all den extra energin? Vad händer om du bygger en ARM-CPU utan restriktionerna i mobila enheter och låter den dra 150 W?

Eller missförstår jag dig?

/hulle.

Samsung tror verkligen inte på Windows on ARM givet vad ARM lanserade igår...

32-bitars ARM förhåller sig inte till 64-bitars ARM som 64-bitars x86 förhåller sig till 32-bitars x86. 64-bitars x86 är en ren utökning av 32-bitars instruktionerna. 64-bitars ARM är en ny instruktionsuppsättning med helt separat binärkodning från 32-bitars ARM.

Och lite där ligger förklaringen. 64-bitars ARM lanserades 2010, d.v.s. efter normen för CPUer gått till multicore och 64-bitar. Då man inte hade något bagage att ta hänsyn till kunde man designa något som är en perfekt match för dagens krav, inte kraven på 70-talet när x86 designades eller 80-talet när 32-bitars ARM designades. Det finns val som var helt rätt på 70/80-talet som är väldigt fel i dagens multicore era.

Redan 2018 lanserades den första 64-bitars ARM, ej designad av Apple (då Apple inte licensierar sina designer till andra), som matchade Skylake/Zen2 i mängd utförd arbete per cykel. Går inte riktigt att jämföra IPC rakt av då det är olika instruktionsuppsättningar. Vad man kan göra är utföra samma arbetsuppgift och se hur lång tid det tar när alla CPUer kör på samma frekvens. Inte helt perfekt då det även beror på kompilator, fast där händer i princip inget längre på x86 (<5 % i prestandaökning rent generellt senaste 10 åren från kompilator) medan senaste GCC kompilatorn gav 10 % extra för 64-bitars ARM i SpecInt!!!

Så Skylake, Zen2 och Cortex A76 utför ungefär lika mycket heltalsarbete per cykel. Grejen är att Cortex A76 tar upp ungefär 1/3 så mycket yta som en Zen2 kärna när båda använder samma TSMC 7 nm process. Där ligger en viktig skillnad, det drar långt mindre ström om man kan köra med 1/3 så många transistorer och utföra lika mycket jobb.

Nästa del är att 2010 hade man redan insett att frekvens-racet hade nått en återvändsgränd. Så man analyserade orsakerna till vad som hindrade dåtidens instruktionsuppsättningar från att möjliggöra rejält breda designer. Detta är nog huvudorsaken till att Apple kan tillverka en CPU som går i 2.66 GHz och ändå matcha AMD/Intels CPUer som håller sig runt 4 GHz strecket. Apples CPU är brutalt "bred", man tror (det är Apple så väldigt lite officiell information finns...) den CPUn kan köra 6 instruktioner per cykel med peak ännu högre. Zen2/Skylake kan köra 4 instruktioner per cykel.

Nu kan man dra upp CISC/RISC diskussionen, men den är rätt meningslös då "ingen" längre skriver direkt i assembler och kompilatorer är väldigt dåliga på att använda "komplexa" instruktioner. I praktiken utför inte x86 instruktioner mer jobb än ARM64 instruktioner, snarare mindre jobb då man ofta får lägga till extra instruktioner i x86 då instruktionerna är "förstörande" (de ändrar ofta CPUns globala tillstånd och skriver över resultatet i en av in-argumenten, ARM64 instruktioner ändrar i princip aldrig globalt tillstånd och man kan välja om in-argument ska bevaras eller ej). För x86 kostar det därför extra instruktioner i de fall man behöver spara in-argument, just detta är lagat för AVX (VEX opcodes) men inte för x86 generellt. Problemet med VEX är att det gör att man tappar CISC andra fördel, kortare instruktioner...

Tillbaks till varför Samsung helt tappat tron på Windows on ARM. ARM har så här långt primärt fokuserat på låg kostnad och maximera perf/W, man har inte gjort saker som vinner absolut prestanda på bekostnad av icke-linjär ökningar av kretsyta och ström. Apple, AMD och Intel håller inte alls lika hårt på perf/W och minimal kretsyta vilket gör att de kan nå högre absolut prestanda.

Nu ändars detta i.o.m. lansering av Cortex X1. Vi lär få se även telefoner med X1, fast det lär bli en X1 kärna (helt vettigt då interaktiva program nästan alltid är enkeltrådade) och sedan utfyllnad med Cortex A78 och A55 så man får de PR-mässigt korrekta 8 kärnorna... Från Cortex A76 har vi A77 som gav 20-25 % bättre IPC till nu X1 som enligt ARM ska ge ~30 % IPC till. D.v.s. 60 % mer IPC på två från en punkt där man redan matchade Skylake/Zen2.

Man når fortfarande inte riktigt Apple då A13 utför ~70-80 % mer per cykel jämfört med Skylake/Zen2, men då Cortex A7x serien kan klockas lite högre (~3 GHz mot Apples 2,66 GHz) borde man nu minskat glappet från tidigare ~3 år till ~1 år. Goda nyheter för Android-användare!

Kanske mer spännande i detta forum är att Cortex X1 på ~3 GHz borde matcha Skylake/Zen2 körandes 4,5-5 GHz. D.v.s. om någon vågar bygga nya Windows on ARM enheter i framöver kommer de nu inte bara ha samma prestanda ISO-frekvens, de kommer ha samma prestanda som desktop x86 fast hos en krets som definitivt går att köra i supertunna bärbara.

Detta är vad AnandTech skriver

"What’s really shocking here is how close Arm would be getting to Intel and AMD’s current best desktop systems in terms of performance. If both incumbent x86 vendors weren’t already worried about Arm’s yearly rate of improvement over the last few generations, they should outright panic at these figures if they actually materialize – and I do expect them to materialize."

Med referens på detta

Cortex X1 borde kunna matcha desktop x86 både i heltal och flyttal. Det med en krets som fortfarande bara 1/2 så stor som Zen2.

Jag tyckte det var trist att man inte valde Cortex A78 till nästa generations konsoler, men det var innan jag hade en aning om Cortex X1. När konsolerna släpps kommer deras CPU inte bara vara långsammare än Apples telefoner, de kommer rätt omgående också hamna efter Android-telefonerna...

Lakefield
Allt det skrivet: Intels Lakefield är ändå en spännande produkt. Det just för Windows är så hårt knutet till x86. Atom-kärnorna i Lakefield är snabbare än man kanske tror, de använder Tremont mikroarkitekturen som har en IPC i nivå med Sandy Bridge / Ivy Bridge fast med långt bättre perf/W. Vidare sitter det även en Willow Cove kärna som kan ta hand om de latenskritiska UI-trådarna! Inte optimalt, men det bästa man kan få idag om man måste köra Windows på en riktigt slimmad enhet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Tack för svar, då förstår jag och som vanligt en fröjd att läsa dina inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Jag är nyfiken, det låter ju inte logiskt att en SOC med ett TDP på 6 W ska kunna vara snabbare än en CPU (utan grafik) med ett TDP på 100+ W.

Vart går all den extra energin? Vad händer om du bygger en ARM-CPU utan restriktionerna i mobila enheter och låter den dra 150 W?

Eller missförstår jag dig?

/hulle.

Yoshman har många bra poänger i hans svar till dig, men värt att tänka på är också att de som jämförs med Arm inte är några 100+W desktop processorer utan i7-1065G7 är en 15W SoC och Ryzen 4900HS är en 35W SoC.

Annars känns utvecklingen för Arm-processorer rätt spännande. För några år sedan hade jag aldrig trott att det skulle bli ett reellt alternativ, men idag börjar det närma sig. Fortfarande en bit kvar förstås, mycket när det gäller mjukvara förstås, men ska det vara ett alternativ på desktop så behövs en hel del nytt tänk inom hårdvara också skulle jag säga. För en vanlig laptop för en vanlig användare räcker det redan idag ganska långt, se exempelvis på Chromebooks.

Anandtech testade en lite rolig plattform ganska nyligen, väl värt en genomläsning: https://www.anandtech.com/show/15733/ampere-emag-system-a-32c...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av snajk:

Yoshman har många bra poänger i hans svar till dig, men värt att tänka på är också att de som jämförs med Arm inte är några 100+W desktop processorer utan i7-1065G7 är en 15W SoC och Ryzen 4900HS är en 35W SoC.

Annars känns utvecklingen för Arm-processorer rätt spännande. För några år sedan hade jag aldrig trott att det skulle bli ett reellt alternativ, men idag börjar det närma sig. Fortfarande en bit kvar förstås, mycket när det gäller mjukvara förstås, men ska det vara ett alternativ på desktop så behövs en hel del nytt tänk inom hårdvara också skulle jag säga. För en vanlig laptop för en vanlig användare räcker det redan idag ganska långt, se exempelvis på Chromebooks.

Anandtech testade en lite rolig plattform ganska nyligen, väl värt en genomläsning: https://www.anandtech.com/show/15733/ampere-emag-system-a-32c...

Fast grejen är att för enkeltrådprestanda, vilket var det jag underströk, så är inte den speciellt mycket högre för 100 W CPUer än för de två jag jämförde med. 4900HS har ungefär samma maximal turbo som desktop-varianterna medan i7-1065G7 har ~20 % högre IPC jämfört med Skylake (så motsvarar en Skylake ~4,7 GHz).

Det man primärt ska ta med sig när man läser AnandTech artikel du länkar är att plattformen som testas där bygger på en väldigt gamma ARM CPU-kärna. Det är primärt en proof-of-concept plattform för hur Ampere (företaget bakom CPUn som testas) kan komma att designa ARM64 baserade arbetsstationer.

Ampers första "riktiga" CPU (den man har nu kommer från ett annat företag vars IP Ampere köpt) kommer under sommaren, upp till 96 kärnor baserad på ARMs N1 Neoverse mikroarkitektur (som i sin tur är en "servervariant" av Cortex A76).

CEO på Ampere är en person som varit hög chef på Intel under många år. Hon har lockat över en hel del folk från bl.a. Intel och AMD, så ska bli väldigt spännande att följa deras lansering i sommar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Fast grejen är att för enkeltrådprestanda, vilket var det jag underströk, så är inte den speciellt mycket högre för 100 W CPUer än för de två jag jämförde med. 4900HS har ungefär samma maximal turbo som desktop-varianterna medan i7-1065G7 har ~20 % högre IPC jämfört med Skylake (så motsvarar en Skylake ~4,7 GHz).

Jo, det är ju intressant. Samtidigt känns det lite som att om det är så många ifs and buts för att jämförelsen ska visa på detta så kanske vi inte är framme riktigt än?

IPC är ju jättebra, men om man inte kommer upp i samma klock så hjälper det ju inte om man har högre IPC liksom.

Citat:

Det man primärt ska ta med sig när man läser AnandTech artikel du länkar är att plattformen som testas där bygger på en väldigt gamma ARM CPU-kärna. Det är primärt en proof-of-concept plattform för hur Ampere (företaget bakom CPUn som testas) kan komma att designa ARM64 baserade arbetsstationer.

Ampers första "riktiga" CPU (den man har nu kommer från ett annat företag vars IP Ampere köpt) kommer under sommaren, upp till 96 kärnor baserad på ARMs N1 Neoverse kärna (som i sin tur är en "servervariant" av Cortex A76).

CEO på Ampere är en person som varit hög chef på Intel under många år. Hon har lockat över en hel del folk från bl.a. Intel och AMD, så ska bli väldigt spännande att följa deras lansering i sommar.

Jo det känns som det händer lite saker. Anandtech jämförde ju också med Amazons maskiner som också kör Arm men nyare som ser mycket bättre ut.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av snajk:

Jo, det är ju intressant. Samtidigt känns det lite som att om det är så många ifs and buts för att jämförelsen ska visa på detta så kanske vi inte är framme riktigt än?

IPC är ju jättebra, men om man inte kommer upp i samma klock så hjälper det ju inte om man har högre IPC liksom.
Jo det känns som det händer lite saker. Anandtech jämförde ju också med Amazons maskiner som också kör Arm men nyare som ser mycket bättre ut.

Iphone 11 Pro vs 3950X: Iphone 11 har högre enkeltrådpoäng (5 % högre). Saker A13 vinner i är t.ex. kompilering, HTML-rendering d.v.s. rätt relevanta saker för desktop. Och HTML-rendering här går inte att förklara med "safari vs chrome" eller så, de kör samma kodbas fast kompilerad "native" för respektive CPU.

Iphone 11 Pro vs 10900K: här vinner faktiskt 10900K, men den når ju 5,3 GHz i enkeltrådfallen och vinner ändå bara med 11 % (så cross-over är ~4,7 - 4,8 GHz).

Det är fullt realistiskt att designa en bärbar dator med rätt många A13 "big"-kärnor, den skulle utan problem ge desktop-prestanda med laptop TDP. Det är verkligen sådan skillnad. x86 mot ARM64 är Dodge Hellcat mot Tesla, Jurassic Park mot framtiden

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Iphone 11 Pro vs 3950X: Iphone 11 har högre enkeltrådpoäng (5 % högre). Saker A13 vinner i är t.ex. kompilering, HTML-rendering d.v.s. rätt relevanta saker för desktop. Och HTML-rendering här går inte att förklara med "safari vs chrome" eller så, de kör samma kodbas fast kompilerad "native" för respektive CPU.

Iphone 11 Pro vs 10900K: här vinner faktiskt 10900K, men den når ju 5,3 GHz i enkeltrådfallen och vinner ändå bara med 11 % (så cross-over är ~4,7 - 4,8 GHz).

Det är fullt realistiskt att designa en bärbar dator med rätt många A13 "big"-kärnor, den skulle utan problem ge desktop-prestanda med laptop TDP. Det är verkligen sådan skillnad. x86 mot ARM64 är Dodge Hellcat mot Tesla, Jurassic Park mot framtiden

Jag är ingen datatekniker så jag missar väl mycket, men i översta länken där så slår ju AMD-processorn A13 med hur mycket som helst i det som räknas, dvs. flertrådade tillämpningar.

Jag är ju inte intresserad av kompilering, webb osv, utan det som är intressant för mig är verklig prestanda i tillämpningar som CAD, 3ds max och spel.

Men du menar att man hade kunnat bygga en CPU med säg 16-32 A13 "big"-kärnor så hade den kunnat köra CAD/spel bättre än en 3950X (förutsatt då att Windows on ARM magiskt blev lika bra som vanliga Windows)? Och denna hade inte heller varit dyrare? I sådant fall är jag såklart imponerad.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Hulle:

Jag är ingen datatekniker så jag missar väl mycket, men i översta länken där så slår ju AMD-processorn A13 med hur mycket som helst i det som räknas, dvs. flertrådade tillämpningar.

Jag är ju inte intresserad av kompilering, webb osv, utan det som är intressant för mig är verklig prestanda i tillämpningar som CAD, 3ds max och spel.

Men du menar att man hade kunnat bygga en CPU med säg 16-32 A13 "big"-kärnor så hade den kunnat köra CAD/spel bättre än en 3950X (förutsatt då att Windows on ARM magiskt blev lika bra som vanliga Windows)? Och denna hade inte heller varit dyrare? I sådant fall är jag såklart imponerad.

Det är en telefon mot en 105 W desktop CPU, den enda jämförelse som är relevant där är prestanda per CPU-tråd. För om du stoppar in A13 i en stationär eller ens bara en bärbar dator och fläkt-kyler den är det inga problem att stoppa in långt fler kärnor och köra dem på 2,66 GHz utan att det trottlar.

Så det anmärkningsvärda här är just att A13 körandes i en telefon är i absoluta tal lika snabb per kärna som det absolut snabbast (per kärna) som AMD/Intel kan uppbringa just nu. Om någon skulle sagt det för ett par år sedan skulle nog de flesta avfärda det som "omöjligt".

Det gå absolut inte att klocka A13 till 4-5 GHz, möjligen kan man skruva upp frekvensen till 3 GHz. Grejen är att 8-16 st A13-kärnor körandes i 2,7-3,0 GHz är något som garanterat kan stoppas in i en bärbar dator av "gaming" stuk. D.v.s. det skulle vara en CPU som drar mindre än hälften av dagens snabbaste x86 CPUer och den skulle prestera lika bra eller marginellt bättre.

Gällande priset på en sådan CPU. Som vanligt med Apple-prylar är det extremt svårt att få några klara detaljer. AnandTech har försökt titta lite på Apples systemkretsar för att avgöra saker som storlek på CPU. För att vara ARM är Apples CPUer stora, deras slutsats var "i nivå med x86". Grejen är att det bara refererade till själva CPU-kärnan + L1$/L2$, Intel har ungefär dubbelt så stor L3$ och AMD har ungefär fyra gånger så stor L3$ (cache tar upp nästan halva ytan i Zen2).

Så en A13 är inte billig, men den lär vara något billigare än "big-core" x86. Kikar man på ARMs Cortex serie blir det annan historia. Dessa har inte samma absoluta prestanda som Apples CPU, även om just lanserade Cortex X1 tros kunna matcha A13. Dock har Cortex A7x bättre perf/W än Apples CPUer, så där kan man klämma in 16 kärnor ~3 GHz på ännu mindre effektbudget.

Cortex A78, som utför ~30 % mer per cykel (heltal) jämfört med Zen2/Skylake, är ungefär 1/3 så stor som en Zen2 kärna på samma TSMC 7 nm process. Cortex X1 är enligt AnandTech ~50 % större, det gör den ändå bara ungefär hälften så stor som en Zen2 kärna. D.v.s. en sådan CPU är väsentligt billigare att utveckla. Om ARMs påstådda IPC ökning för Cortex X1 stämmer (vi lär veta det under hösten/vintern när systemkretsarna börja hitta ut) kommer den utföra ~60 % mer per cykel jämfört med Zen2/Skylake.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer