Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deepy:

@PyzzeN: Köp för guds skull inte den ifi iPower som Hifiexperience föreslår. Överprissatt skräp som bara fångade upp en massa brum när jag hade den. Köpte en till min Logitech Squeezebox Touch som en "uppgradering", den förde bara in en massa störningar i anläggningen. Köp en vanlig 5V nätadapter billigare någon annan stans.

Tack för svaret! Då behöver jag inte känna att jag missar något av att inte köpa den.

Permalänk
Medlem

@Deepy: Till min Squeezebox Touch hade jag problem med att originalfjärren inte fungerade, och efter lite Googlande fann jag att detta var ett ganska vanligt problem då originaladaptern brukar bli defekt efter ett tag. Använde ett tag ett switchat 5 Volts nätaggregat, vilket väl inte var det bästa, då switchade nätagg inte är anpassade för audio.

Nu driver jag både Touchen och min DAC med en gammal Harman Kardon HD970 CD-spelare, där släden lagt av. Plockar ut både 5 och 12 VDC, vilket fungerar suveränt och är nog mycket bättre än originaladaptrarna! Dessutom kan jag slå av/sätta på dem med CD-spelarens strömbrytare.

Permalänk
Medlem

@mikaelm: min Touch har hängt med ganska länge nu och har tickat på utan problem. Men nu är frågan om jag inte kommer att pensionera den. Har skaffat en Cambridge CXN och nu står Touchen mest och dammar. Men jag har behållit den som backup eller för att ev. göra en andra lyssningsplats. Kul att höra att du fortfarande håller liv i din.

Permalänk
Medlem

Bor man i GBG så kan man numera provlyssna Sennheiser HE1 på Hifiklubben Skånegatan fram till den 23/5 tydligen. Trevlig initiativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Bor man i GBG så kan man numera provlyssna Sennheiser HE1 på Hifiklubben Skånegatan fram till den 23/5 tydligen. Trevlig initiativ.

Det var som tusan!

Permalänk
Medlem

Radsone har sänkt pris på deras ES100 (MK1). Någon här som har erfarenhet av denna?

https://earstudio.store/products/es100mk1 $84.99 $69.99 (gratis frakt)

Permalänk
Skrivet av muaysub:

Radsone har sänkt pris på deras ES100 (MK1). Någon här som har erfarenhet av denna?

https://earstudio.store/products/es100mk1 $84.99 $69.99 (gratis frakt)

Jag har använt min dagligen i över ett år och är fortfarande riktigt nöjd.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lizardman:

Jag har använt min dagligen i över ett år och är fortfarande riktigt nöjd.

Nice! Har du testat att använda DAC funktionen via PC också?

Permalänk
Skrivet av muaysub:

Nice! Har du testat att använda DAC funktionen via PC också?

Jag jar uteslutande kört osx fram tills för två veckor sedan. Nu har jag en PC och har faktiskt inte riktigt fått till det med den. Men jag har flera andra hörlursförstärkare och DACar och använder ES100 som blåtandsförstärkare när jag är ute. Det är den helt grym på. Särskilt balanserat med extra kraft!

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem

Lyssnat en 45 minuter på Sennheiser HE1 under tiden den var i Göteborg. Lät mer "hifi" och tråkigare än både Stax L700 och SR009. HD800S låter trevligare imho, men jag är inte jätteförtjust i elektrostater.

Permalänk
Medlem

@oatp1b1: Kul att du fick chansen att provlyssna dem. Har du hört SR-007mkII? Du kanske gillar dem bättre bland elektrostaterna.

Jag pendlar lite fram och tillbaka mellan elektrostater och dynamiska lurar. Överlag föredrar jag nog riktigt bra dynamiska lurar, men funderar på att ge SR-007 mkII en till chans. Sålde mitt par tidigare under våren.

Permalänk
Medlem

@Agustavsson: Snygga lurställ! Dock brukar jag alltid förvara mina hörlurar liggande i påse eller låda, av två orsaker:

- Mindre utsatta för damm samt även nedbrytning av UV-ljus (om de ligger i en låda)

- Minskad belastning på bågens dyna, vilket kan minska komforten med tiden

Visst, de kan ju vara en fröjd för ögat att ha framme och stila med, men då skulle jag hellre sätta upp en bild/plansch av dem på väggen!
För originallådan till Sennheiser HD650 har jag monterat handtag samt gjort två spår för kabeln för smidig förvaring genom att kunna ha dem inkopplade (även om man inte bör ha Phono-kontakten inkopplad konstant p.g.a. risk för minskat kontakttryck/spänst i honkontaktens bleck).

Redigering
Permalänk
Medlem

Tänkte beställa ett par Sennheiser HD650. Såg att det fanns en uppdaterad 2019 version. Någon här som vet vad som skiljer den nya uppdaterade versionen emot den gamla versionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Tänkte beställa ett par Sennheiser HD650. Såg att det fanns en uppdaterad 2019 version. Någon här som vet vad som skiljer den nya uppdaterade versionen emot den gamla versionen?

Utseendet.

@Deepy: Tyvärr inte hört SR007, men förstått att det ska låta lite roligare. Men tycker de elektrostater jag hört, både hörlurar och högtalare, varit på tok för livlösa och tunna i ljudet.

Permalänk
Skrivet av Extrapaj:

Tänkte beställa ett par Sennheiser HD650. Såg att det fanns en uppdaterad 2019 version. Någon här som vet vad som skiljer den nya uppdaterade versionen emot den gamla versionen?

har HD600 som är nya modellen. Sennheiser behövde helt enkelt göra om formarna för plastdelarna ( dom har ju ändå vart med sedan typ 1998 ). Man passade även på att ändra lite på designen. Dom är inte lika avrundade nu som förut. Helt ärligt är skillnaden knappt synbar om man inte vet vad man ska leta efter. Allt annat är exakt likadant som förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Utseendet.

@Deepy: Tyvärr inte hört SR007, men förstått att det ska låta lite roligare. Men tycker de elektrostater jag hört, både hörlurar och högtalare, varit på tok för livlösa och tunna i ljudet.

Kan man säga de låter torrt? Gillar mina koss esp-95x men ska jag karaktärisera dem så är det att de låter torrt. Glömmer nästan att man får ljud mycket är väl att det inte finns resonanser som man är van vid från dynamiska och magnetostatlurar dras med

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist: Jaa.. Det kanske man kan säga. Då de är så himlans snabba så får du inte samma eftersläp i klangen som du kan få med vissa dynamiska lurar. Men ibland är det just det man vill ha för att få en viss känsla i ljudet. Snabbt och lätt skulle jag säga karakteriserar elektrostatljudet över lag.

Fostex TH-900 är en dynamisk lur som låter torrt enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deepy:

@oqvist: Jaa.. Det kanske man kan säga. Då de är så himlans snabba så får du inte samma eftersläp i klangen som du kan få med vissa dynamiska lurar. Men ibland är det just det man vill ha för att få en viss känsla i ljudet. Snabbt och lätt skulle jag säga karakteriserar elektrostatljudet över lag.

Fostex TH-900 är en dynamisk lur som låter torrt enligt mig.

Håller med om snabbt och lätt, men i mina öron även onaturligt vilket är problemet jag har elektrostatljud. Jag hör ju att det låter väldigt bra, men det är något plastigt eller syntetiskt över ljudet. Svårt att förklara vad jag menar, men det passar inte mig helt enkelt.

Permalänk
Medlem

@oatp1b1: Nä, det är nåt med riktigt bra dynamiska lurar som är väldigt beroendeframkallande för mig. Jag brukar likna SR-009 vid att den är som en laser som läser av precis allt i ljudet. Lyssnar du med dem så kommer du att höra allt som finns att höra i ljudet. Men sen kanske de inte presenterar ljudet på det sätt du/jag gillar bäst.

Ibland beskylls elektrostater för att sakna bas, men det stämmer inte för alla modeller. SR-009 har bas och presenterar nyanser i bastonerna som lätt försvinner med andra lurar. Men de presenterar inte ljudet med samma tyngd som t.ex. ZMF gör. Och nu har jag blivit svårt beroende av den sortens tyngd i ljudet. Det tror jag har att göra med hur dynamiska element rör sig och pressar luften mot örat annorlunda än vad både magnetostater och elektrostater gör.

Den udda fågeln i sammanhanget är SR-007, tror bestämt att jag måste lyssna på den igen...

Permalänk

Tjena!

Fick precis hem mina Sennheiser HD 58X Jubilee från Massdrop och är väldigt nöjd!

Är det någon som har något tips på fodral/case till dessa? Googlade runt lite och har hittat en del, tänkte bara om någon hade förslag på något som är bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howlinskogge:

Tjena!

Fick precis hem mina Sennheiser HD 58X Jubilee från Massdrop och är väldigt nöjd!

Är det någon som har något tips på fodral/case till dessa? Googlade runt lite och har hittat en del, tänkte bara om någon hade förslag på något som är bra

Beror på hur portabelt det ska vara. Det som tillhör Shure SRH1540 är väldigt bra, och borde passa Sennheisers öppna modeller.

Permalänk
Medlem

Köpte en begagnad Schiit Magni 3 men snubben skickade inte med någon strömförsörjning. Om han inte nu bara råkat glömma skicka den och jag måste köpa en annan har ni några tips på vart jag får tag på en sådan? Är mitt bästa val att beställa från Schiit USA helt enkelt?

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmt:

Köpte en begagnad Schiit Magni 3 men snubben skickade inte med någon strömförsörjning. Om han inte nu bara råkat glömma skicka den och jag måste köpa en annan har ni några tips på vart jag får tag på en sådan? Är mitt bästa val att beställa från Schiit USA helt enkelt?

Schiit EU hade jag kollat i första hand om de finns kvar.

Permalänk
Medlem

@Ugga: Har kikat där och tyvärr out of stock

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Skrivet av Zmt:

@Udd3n: Har kikat där och tyvärr out of stock

Kan ha en Magni 3 AC över om du är intresserad. Fick en med ett skadat "ben", så funkar bara om du inte flyttar den mellan uttag hela tiden.

Nu vet jag inte om den ens funkar till Modi. Du kan få den mot fraktkostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Kan ha en Magni 3 AC över om du är intresserad. Fick en med ett skadat "ben", så funkar bara om du inte flyttar den mellan uttag hela tiden.

Nu vet jag inte om den ens funkar till Modi. Du kan få den mot fraktkostnad.

https://www.bildtagg.se/file/thumb/0txpge9s5aijs9vhx3zqh866

Det är en Magni 3 jag har, skickar PM

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Inaktiv

@Zmt: Fungerar inte Magni 3 med en multiadapter från kjell&co eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

@Zmutch: Fungerar inte Magni 3 med en multiadapter från kjell&co eller liknande?

Det är möjligt jag har dock själv sådär bra koll om jag ska vara ärlig. Deras är väl AC/DC adaptrar medans Magni ska vara AC/AC?

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zmt:

Det är möjligt jag har dock själv sådär bra koll om jag ska vara ärlig. Deras är väl AC/DC adaptrar medans Magni ska vara AC/AC?

Ska kika på min Magni 2 adapter, vad för volt osv den ger.. Det gick inte har tydligen den på annan plats för tillfället.

Permalänk
Fyndjägare

Jahapp så släppte Schiit en Balanserad DAC för 199$
Mäter jättefint och spelar bra enligt de få som hört den. Både "lyssna själv" och mätmaffian spelar numera brännboll ihop och kramas ute på gräsmattan.
Vi får se när EU återförsäljarna får in den, verkar vara trögt i Cororatider.
Yey för utveckling och lägre prispunkter

https://www.schiit.com/products/modius

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.