Linus Torvalds byter till AMD efter 15 år med Intels processorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Någon som har koll på vilken CPU Robinsson-Robban använder?

Ja inte använder han sin egen i alla fall!

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Varför pratar du om helt andra segment än artikeln då?

För att det känns som att Ryzens grejer, även i konsumentnivån riktar sig till med icke-gaming-relaterade grejer som kräver mycket kärnor / trådar.

Så därför så säger jag "duh" till att han byter till ryzen

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ZalZeRoz:

3 gånger snabbare än vad? Vad för intel cpuer har han tidigare haft? Jämför han äpple med päron nu? Jag ser inte nyhetsvärdet i detta?

Nej han jämför sin nuvarande CPU med föregående
Skulle iofs varit kul att veta vilken han kört med förut, håller med.

Trist att han nöjde sig med 32 kärnor, kunde gått upp till 64, när han ändå tagit fram kredikortet.

Inget nyhetsvärde över vilken CPU Herr Linux kör med?
Själv har jag inte svårt att se nyhetsvärdet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chromatic:

För att det känns som att Ryzens grejer, även i konsumentnivån riktar sig till med icke-gaming-relaterade grejer som kräver mycket kärnor / trådar.

Så därför så säger jag "duh" till att han byter till ryzen

Eller så är det för att motsvarande Intel kostar typ 30% mer (och då får man inte ens lika många kärnor)

Permalänk
Medlem

Framgår inte om han fick datorn av AMD eller om han införskaffade den för egna pengar dock

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Framgår inte om han fick datorn av AMD eller om han införskaffade den för egna pengar dock

Torvalds är nog van att få en hel del. Han fick ju en 64-bitars DEC Alpha när det begav sig på 1990-talet, när del andra körde 16-bitars processorer.

Från 1 juli 1995: https://www.linuxjournal.com/article/2677

"Last year, DECUS (Digital Equipment Computer User Society) surprised some people by bringing Linus Torvalds to New Orleans to give two short talks about Linux. Why Linux at a Digital-oriented trade show? What did Digital Equipment Corporation (DEC) and DECUS care about Linux? Why would DECUS members be interested in hearing Linus Torvalds talk about Linux?

This year, an entire track was devoted to Linux, and Linus's presence was announced in a front-page article in the show daily, Update.Daily. The Linux-related sessions were well-attended, not only by Linux die-hards, but also by fans of Digital Unix (née OSF/1), OpenVMS, and even Windows NT. Why?

Part of the answer is that DEC has not only given Linus a computer with DEC's new Alpha CPU in order to port Linux to it, but is actively sponsoring it, supporting it, and participating in it at the corporate level. One of DEC's booths included an Alpha-based system running Linux/Alpha as a demonstration of the success they have had with the ongoing port, and it was well received. Although the X Windowing System and networking are not yet running, Linux/Alpha is now “self-hosting” (meaning you can compile the Alpha kernel on the Alpha under Linux), and DEC projects an end-user release sometime this fall.

When asked why DEC was participating so heavily in porting a free operating system—one which could be perceived as a competitor to other DEC operating systems, especially Digital Unix—to the Alpha, Jon “Maddog” Hall, Senior Leader in the Digital Unix Marketing Group, said, “It was inevitable. Either I got the Alpha for Linus, or he was going to do the port to the PowerPC... DEC can either try and stop it and look foolish and stupid, or they can help it along and look like heroes."

DEC blev hjältar bland de som använder Linux.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Som en sidnotering, Threadripper måste ju ändå vara det bästa produktnamnet någonsin. Det är talande, ballt och kaxigt utan att för den sakens skull låta infantilt och GaMiNg RgB typ.

Ja, åtminstone jämfört med alla "Lake"-nann som man inte kan hålla isär, jag har personligen bara väntat på "DeathLake", det kunde eventuellt haft ett signalvärde.

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Njae tycker inte att det finns något nyhetsvärde i att han går över till AMD, det är en självklarhet snarare än något som borde vara en överraskning.

Permalänk
Medlem

@loevet: Fast nej jag håller inte med. Att gå över till AMD är en självklarhet i många scenarion idag. Speciellt om scenariot är att fler kärnor => snabbare arbete och ännu mer så om inköpspriset för hårdvaran är billigare än konkurrentens motsvarighet. Tycker inte det är något som är förvånande eller något jag höjer ögonbrynet för. Hade det däremot vart att Herr Linux hade gått på Intel trots 3 gånger längre kompileringstid bara för att det är Intel, det hade varit något jag hade blivit förvånad över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Framgår inte om han fick datorn av AMD eller om han införskaffade den för egna pengar dock

Alldeles oavsett vilket, så fick han en tredubblad speed på kompileringarna, det talar ju för att AMD/Thresdripper är en winner!

Permalänk
Medlem

Det är inte bara Linus Thorvalds som fått/skaffat en 3970X, Greg Kroah-Hartman har fått en.

Citat:

Greg Kroah-Hartman (GKH) is a major Linux kernel developer. As of April 2013 he is the Linux kernel maintainer for the -stable branch, the staging subsystem, USB, driver core, debugfs, kref, kobject, and the sysfs kernel subsystems, Userspace I/O (with Hans J. Koch), and TTY layer.

Och Wendell bygger den

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Framgår inte om han fick datorn av AMD eller om han införskaffade den för egna pengar dock

Det är väl inte omöjligt... Hans "kollega" Greg fick ju något liknande bygge sponsrat nyligen. Oklart om samma gäller Linus eller om han bara blev avis och själv köpte något liknande.

Sedan kan jag ju tycka att det inte spelar så stor roll i sammanhanget...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Ja, åtminstone jämfört med alla "Lake"-nann som man inte kan hålla isär, jag har personligen bara väntat på "DeathLake", det kunde eventuellt haft ett signalvärde.

Lake Placid 👍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är väl inte omöjligt... Hans "kollega" Greg fick ju något liknande bygge sponsrat nyligen. Oklart om samma gäller Linus eller om han bara blev avis och själv köpte något liknande.

Sedan kan jag ju tycka att det inte spelar så stor roll i sammanhanget...

Man är ju inte så van vid att läsa om att "Person X har köpt Intel eller AMD" i vanliga fall, men helt plötsligt så har man sett videos på youtube om detta, och även på andra nyhetssidor och forum. Därför kändes det lite reklam över det hela.
Eller produktplacering kanske man kallar det?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Eller så är det för att motsvarande Intel kostar typ 30% mer (och då får man inte ens lika många kärnor)

Känns ju lagom knas o köpa en AMD för att få fler kärnor per krona när man egentligen bara vill gejma?
Då får man ju kassare prestanda i spelen men visst, billigt... men man får ju ingen nytta av processorn?

Permalänk
Medlem

Bara jag som tänker på Dansband när jag hör namnet Torvalds? 😂

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Bara jag som tänker på Dansband när jag hör namnet Torvalds? 😂

Du tänker nog på Thorwaldz.

Permalänk
Inaktiv

Även LGR bytte nyligen redigeringsburk till ett Threadrippersystem:

Lite oväntat att se något så modernt i hans flöde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Man är ju inte så van vid att läsa om att "Person X har köpt Intel eller AMD" i vanliga fall, men helt plötsligt så har man sett videos på youtube om detta, och även på andra nyhetssidor och forum. Därför kändes det lite reklam över det hela.
Eller produktplacering kanske man kallar det?

Det ligger i AMDs intresse att viktiga personer inom Linux använder sig av deras hårdvara, handlar inte bara om reklam och produktplacering utan faktisk nytta, samma sak hade ju gällt om huvudutvecklarna till Windows hade bytt till AMD.

När det gäller ren reklam och produktplacering så kan man tex titta på när Apple gav bort Mac Pro system till kända youtubepersonligheter, eller när Gigabyte och Intel nyligen sponsrade en dator till FZ-Calle och Kenneth byggde ihop den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Även LGR bytte nyligen redigeringsburk till ett Threadrippersystem:

https://www.youtube.com/watch?v=jMZKJYkD2Fk

Lite oväntat att se något så modernt i hans flöde.

Jo, jag skulle vilja se honom rendera lite 4k-video på någon upphottad gammal 486a, verkar ju lagom.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Känns ju lagom knas o köpa en AMD för att få fler kärnor per krona när man egentligen bara vill gejma?
Då får man ju kassare prestanda i spelen men visst, billigt... men man får ju ingen nytta av processorn?

Jag gillar ditt ordval (kassare) spelprestanda För mig betyder kasst, oanvändbart och värdelöst. Jag tror knappast att det är många som tycker Intels bäst spelpresterande cpu har kass prestanda...

Eftersom Intel presterar kasst och AMD kassare. Eller så kanske du menar att Intel presterar riktigt bra medan AMD presterar bra eller mindre bra än Intel? Men jag förstår inte riktigt vad du menar med att man inte får någon nytta av processorn?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Lake Placid 👍

Eller "Lake Flaccid"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Jag gillar ditt ordval (kassare) spelprestanda För mig betyder kasst, oanvändbart och värdelöst. Jag tror knappast att det är många som tycker Intels bäst spelpresterande cpu har kass prestanda...

Eftersom Intel presterar kasst och AMD kassare. Eller så kanske du menar att Intel presterar riktigt bra medan AMD presterar bra eller mindre bra än Intel? Men jag förstår inte riktigt vad du menar med att man inte får någon nytta av processorn?

Kassare och kast är ju inte helt identiska, men jag kan använda "sämre än motsvarande konkurrerande produkt" för att göra det lättare i din tankeverkstad

Angående din fråga; Gamers som köper en 12-kärning CPU enbart för att den är prisvärd/billig blir jag inte klok på riktigt. Då man generellt inte kommer få nytta av kärnorna alls och får snarare sämre resultat pga sämre single core performance.

Argumentet håller ju inte vatten för fem öre, man kan lika gärna köpa en lower end Intel och köra upp frekvenserna och få bra kräm för en bra peng för spelen som (just nu) på sin höjd använder 4-6 cores om ens det.

Anyway, börjar bli lite off-topic nu va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Kassare och kast är ju inte helt identiska, men jag kan använda "sämre än motsvarande konkurrerande produkt" för att göra det lättare i din tankeverkstad

Angående din fråga; Gamers som köper en 12-kärning CPU enbart för att den är prisvärd/billig blir jag inte klok på riktigt. Då man generellt inte kommer få nytta av kärnorna alls och får snarare sämre resultat pga sämre single core performance.

Argumentet håller ju inte vatten för fem öre, man kan lika gärna köpa en lower end Intel och köra upp frekvenserna och få bra kräm för en bra peng för spelen som (just nu) på sin höjd använder 4-6 cores om ens det.

Anyway, börjar bli lite off-topic nu va?

Äldre spel är ju mer beroende av single core, men nyare spel börjar mer och mer nyttja kraften i fler cpu'er. Det är helt klart framtiden. Att det gått så långsamt beror på att det är så mycket svårare att skriva program som exekverar parallellt. För att inte tala om att debugga skiten när det kraschar. Men, moderna plattformar och språk gör detta mer och mer användbart. Definitivt nåt som även gamers med 12 kärnor kommer kunna få ta del av inom en mycket snar framtid är jag ganska säker på.

Moderna multicore-CPU'er, även från AMD, börjar ju dessutom få upp speeden bra även i single core nu.

Men, jag förstår din synpunkt! Jag har själv valt Intel-cpu med bra single core prestanda just för att inte lida i spel. Men det är några år sedan jag gjord det valet (i5-8600K). Nästa burk blir det definitivt fler kärnor i. Hoppas mycket på Zen 3 som jag hoppas blir det bästa av båda världar.

Permalänk

Karln får börja jogga nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evil penguin:

Jo, jag skulle vilja se honom rendera lite 4k-video på någon upphottad gammal 486a, verkar ju lagom.

Haha typ!
För att vara mer i linje med hans videos så skulle han ha hittat typ en första gen Threadripper på second hand och letat delar så till bygget. Men även LGR förtjänar väl något som är nyare än 90-tal antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Haha typ!
För att vara mer i linje med hans videos så skulle han ha hittat typ en första gen Threadripper på second hand och letat delar så till bygget. Men även LGR förtjänar väl något som är nyare än 90-tal antar jag.

Första gen Threadripper kom inte på 90-talet... (snyft)

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Fullt förståeligt, hade jag haft 23k att lägga på en CPU hade jag tagit en likadan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sAAb:

Första gen Threadripper kom inte på 90-talet... (snyft)

Haha, nä så sant, jag var inne på två spår samtidigt.
Första generationens Threadripper är nog för ny för att hittas på Goodwill oavsett. Men att hitta delar till arbetsdator så hade varit kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nej han jämför sin nuvarande CPU med föregående
Skulle iofs varit kul att veta vilken han kört med förut, håller med.

Trist att han nöjde sig med 32 kärnor, kunde gått upp till 64, när han ändå tagit fram kredikortet.

Inget nyhetsvärde över vilken CPU Herr Linux kör med?
Själv har jag inte svårt att se nyhetsvärdet.

Nu vet vi vad han hade, tack vare en intervju, och mer!

https://www.zdnet.com/article/look-whats-inside-linus-torvald...

"My 'allmodconfig' test builds are now three times faster than they used to be, which doesn't matter so much right now during the calming down period, but I will most definitely notice the upgrade during the next merge window"

"I typically build all my own machines. Usually they are frankenboxes -- I'll re-use the case or the SSD from the previous machine or something like that. This time it was an all-new build"

"I don't like having others build my machine, partly because I have my own specs I care most about, but partly I get self-conscious about getting donations that I no longer really need,"

Ok, så han har byggt upp den själv. Och...

"Before this latest build, his box was an i9-9900k. Normally, Torvalds would just pop into the local Fry's to pick up some of the more basic stuff directly, but with the virus, this time it was all from Amazon."

Han har nog köpt den. Men, det hade var alltså en i9-9900K som var för långsam. Läs hela artikeln för flera detaljer.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|