Ser här ser mina förmåner ut. Hur ser dina ut?

Permalänk

Ser här ser mina förmåner ut. Hur ser dina ut?

Hej programmerarkollegor,

Jag har alltid tyckt att vårt förmånspaket är standard och kan bli bättre, ex möjlighet till utveckling/utbildning. Min chef tycker så klart att vårt förmånspaket är fantastiskt generöst, men även vissa kollegor (säljare) tycker vi ska vara otroligt tacksamma, vi är bortskämda - inget annat bolag ser ut så här. Så jag bestämde mig nu att faktiskt sätta det på prov.

IT-bolag i Uppsala med 30-40 anställda, så här ser vårt förmånspaket ut:

  • Gratis frukt på kontoret

  • Mobiltelefon (10 tkr pristak)

  • Friskvårdsbidrag (upp till 3,4 tkr)

  • 1h träning på arbetstid per vecka

  • Flextid (max 80h, resten bortfaller utan ersättning)

  • Vissa specifika helgdagar (6st) är halvdag om de infaller på en vardag

  • Sjukvårdsförsäkring (självrisk kan utgå)

  • Kollektivavtal

Borde jag vara otroligt tacksam? Hur ser dina förmåner ut?

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte i den branschen, men vad är det att vara tacksam över egentligen? Allt du nämner är ju väldigt alldagliga förmåner, och inget som är särskilt kostsamt för företaget

Permalänk
Medlem

Många av dessa "förmåner" är ju ett jättebilligt sätt för arbetsgivaren att köpa nöjdhet hos arbetstagarna, stor risk att man säljer sig för billigt om man går runt och är nöjd. För min egen utvecklings skull kommer jag fortsatt vara missnöjd oavsett hur många gratisbananer eller dyr telefon man får vartannat år. Personligen skulle jag gärna frånsäga mig hälften av alla löjliga förmåner till förmån för en högre lön.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Jobbar på IT avdelningen på ett stort bolag (3500 i Sverige, 50k globalt) som är gammaldags o snålt.
Vi har typ exakt samma förmåner som du nämnde.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Är väl rätt vanliga förmåner och inget jag skulle vara tacksam över direkt utan det är mer eller mindre standard.

Permalänk
Medlem

Det är bättre än vi har (jobbar också i Uppsala), lika stort företag. Skulle dock inte påstå att det är extraordinära förmåner.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Rätt så normal nivå i IT-branschen, självklart bättre än en del andra branscher, typ personal på ICA o.s.v.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Nu är jag inte i den branschen, men vad är det att vara tacksam över egentligen? Allt du nämner är ju väldigt alldagliga förmåner, och inget som är särskilt kostsamt för företaget

Jag hade då varit nöjd med hälften av det där. Nu har jag:
-Friskvårdsbidrag, 1.500 kr per år.
-Flex som nästintill aldrig kan tas ut mer än någon kvart eller två åt gången.
-(När corona började fick vi även gratis personalparkering, men det är temporärt och kostar annars 450 kr per år.)

Ja, det var nog allt. Tur man inte jobbar på sjukhus för lönen eller förmånernas skull.

Permalänk
Medlem

Företag som jag har jobbat på gav följande till sina anställda:
-6k friskvårdsbidrag
-1h träning i veckan
-Sommar och vinterfest som var alltid extravagant
-1 konferens utomlands (3-4) med ALLT betalt
-AktieOptionsprogram - köp rättigheten att köpa företagets aktie till bestämt pris 3 år framåt - detta gav mig personligen
-Pingisbord, biljardbord, dart tillgängligt
-egen bar med dj-utrustning
-kollektivavtal
-årsbonus (1-3 månadslöner) om man nådde upp till sina personliga samt avdelningens uppsatta mål

Utöver detta så var även lönen enligt branchstandard.

Jag har arbetar som konsult tidigare och många företag försöker rekrytera en så man har ju hört många säljpitchar, alla säger att deras erbjudande är extremt generöst. Även fast det inte är sanningen

Visa signatur

NAS: QNAP TS-469L | 4x3TB WD RED - 3GB ram

Permalänk
Inaktiv

Vi har gratis kaffe, riktigt nöjd med bara det.

Permalänk

1 H träning i veckan
Vaccin mot TBE och hepatit
Friskvård på 1500 eller 2000 :-
Ibland kan man få bonusen med en loska i ansiktet av klient

Permalänk
Medlem

Jobbar som chef i en kommunal verksamhet

Tjänstepension (ja, det är en förmån inte en garanti... Även om de allra flesta har det)
Gratis (skitkaffe)
Förmånsbil
Förmånscykel (?)
1500kr friskvårdsbidrag
Möjlighet att få kurslitteratur betald vid ansökan

Yepp, det var de förmånerna.

Dock så har jag en jäkligt schysst chef och chefschef, så just nu får jag faktiskt läsa 20% av tiden för min master på arbetstid. De är en ordentlig förmån vill jag nog säga.

När jag läser vad ni andra har så ja jäklar vad ni är bortskämda eller så sitter jag i skiten.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av throwaway123:

Hej programmerarkollegor,

Jag har alltid tyckt att vårt förmånspaket är standard och kan bli bättre, ex möjlighet till utveckling/utbildning. Min chef tycker så klart att vårt förmånspaket är fantastiskt generöst, men även vissa kollegor (säljare) tycker vi ska vara otroligt tacksamma, vi är bortskämda - inget annat bolag ser ut så här. Så jag bestämde mig nu att faktiskt sätta det på prov.

IT-bolag i Uppsala med 30-40 anställda, så här ser vårt förmånspaket ut:

  • Gratis frukt på kontoret

  • Mobiltelefon (10 tkr pristak)

  • Friskvårdsbidrag (upp till 3,4 tkr)

  • 1h träning på arbetstid per vecka

  • Flextid (max 80h, resten bortfaller utan ersättning)

  • Vissa specifika helgdagar (6st) är halvdag om de infaller på en vardag

  • Sjukvårdsförsäkring (självrisk kan utgå)

  • Kollektivavtal

Borde jag vara otroligt tacksam? Hur ser dina förmåner ut?

Skulle säga att det där är bra, men också ganska average för ett small/midsize tech-bolag som vill attrahera

Vi har ungefär följande, men då vi inte har en traditionell lönemodell är det lite trubbigt att jämföra rakt av, vissa förmåner finansieras genom bruttolöneavdrag (ex förmånsbil) men here it goes:

  • Gratis frukt, godis, fika, dricka, kaffe mm

  • Valfri mobiltelefon

  • Valfri dator + utrustning

  • Nödvändig litteratur, mjukvara

  • Nödvändiga utbildningar

  • Valfri förmånsbil

  • Valfri förmånscykel

  • Friskvårdsbidrag 6k

  • Utbildningsbidrag 5k

  • Flextid

  • Sjukvårdsförsäkring + Inkomstförsäkring

  • Sommar och vinterfest med respektive där det alltid bjuds generöst

  • Minst 1 intern konferens utomlands med allt betalt

  • Stor möjlighet att åka på andra internationella konferenser utomlands, ex MS Build/Ingite

  • Optionsprogram

  • Mentorskap

... samt allra viktigast, trevliga & kompetenta kollegor!

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Obetald övertid är nog den bästa förmånen jag har.
Blir väl en 40-50 timmar i månaden under högsäsong, månaderna innan sommaren/julen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av throwaway123:

Hej programmerarkollegor,

Jag har alltid tyckt att vårt förmånspaket är standard och kan bli bättre, ex möjlighet till utveckling/utbildning. Min chef tycker så klart att vårt förmånspaket är fantastiskt generöst, men även vissa kollegor (säljare) tycker vi ska vara otroligt tacksamma, vi är bortskämda - inget annat bolag ser ut så här. Så jag bestämde mig nu att faktiskt sätta det på prov.

IT-bolag i Uppsala med 30-40 anställda, så här ser vårt förmånspaket ut:

  • Gratis frukt på kontoret

  • Mobiltelefon (10 tkr pristak)

  • Friskvårdsbidrag (upp till 3,4 tkr)

  • 1h träning på arbetstid per vecka

  • Flextid (max 80h, resten bortfaller utan ersättning)

  • Vissa specifika helgdagar (6st) är halvdag om de infaller på en vardag

  • Sjukvårdsförsäkring (självrisk kan utgå)

  • Kollektivavtal

Borde jag vara otroligt tacksam? Hur ser dina förmåner ut?

Jag är i en helt annan bransch och så här ser vårt paket ut:

  • Gratis frukt (varje dag) + fika 3-4 ggr/vecka

  • Friskvårdsbidrag upp till 3,5 tkr

  • 10 min träning varje dag + 2 ggr/veckan 30 min "pulshöjande" träning på arbetstid

  • Flextid (utan tak för mig)

  • 5 dagar extra ledigt per år (vi bestämmer själva)

  • Sjukvårdsförsäkring

  • Konferens + AW på olika spaanläggning 4-5 ggr per år innan Coronakrisen

  • Extra pensioninsättning från arbetsgivaren

  • Kollektivavtal

Jag föreslog att istället för 4-5 ggr AW minskar vi på det och ha en liten bonus istället, de ska fundera på det 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Obetald övertid är nog den bästa förmånen jag har.
Blir väl en 40-50 timmar i månaden under högsäsong, månaderna innan sommaren/julen.

Kompenseras det inte på annat håll? Typ extra semesterdagar eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Kompenseras det inte på annat håll? Typ extra semesterdagar eller liknande.

När man inte har betald övertid brukar det reflekteras i vanliga månadslönen, men personligen skulle jag sökt nytt jobb om det regelbundet var kvalificerad övertid. Ush.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Kompenseras det inte på annat håll? Typ extra semesterdagar eller liknande.

Inget sådant, dock har vi generös beredskapsersättning utöver obetald övertid.

Skrivet av Ernesto:

När man inte har betald övertid brukar det reflekteras i vanliga månadslönen, men personligen skulle jag sökt nytt jobb om det regelbundet var kvalificerad övertid. Ush.

Har väl en ganska okay lön för det jobb jag utför.
Sen handlar det mest om patching av hypervisors halvårsvis. Det är dock antalet så det tar sin tid.

Permalänk
Medlem

Gratis kaffe(jag dricker inte)
Friskvårdsbidrag 1500:-
Bonus om det går bra.

Edit. Såg nu att jag kanske skulle vara programmera, jag är en helt vanlig knegare i en annan bransch.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Gratis kaffe(jag dricker inte)
Friskvårdsbidrag 1500:-
Bonus om det går bra.

Edit. Såg nu att jag kanske skulle vara programmera, jag är en helt vanlig knegare i en annan bransch.

Såg också det nu... Jag är inte programmerare heller... Chef i en helt annan branch.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Jobbar på ett företag inom betalningar, runt 400 personer nu, men varit likadant sedan vi var 70

* Gratis frukost på kontoret
* Måndagslunch (lunchmöte där vi får lite uppdatering ifrån team leader samt VD)
* Kvällsmat om du jobbar sent
* Mobiltelefon (senaste iPhone eller Google Pixel), Telenor 20GB
* Friskvårdsbidrag (5000:- var högre innan det blev ändrat)
* Sportklubb med träning på lunch en gång i veckan, lopp (Bellmanstafetten, Run Stockholm etc)
* Fika, dricka, mackor, glass, frukt, kaffe och allt som man vill ha under dagen
* AW varje fredag med öl/cider, ost, kex, chips, dipp, you name it
* Företagsfester vid halloween, jul, en på sommaren och lite större AW vid påsk, midsommar och andra större AW
* Benify med alla dess förmåner
* Tjänstepension

Nu under Corona så är kontoret öppet men alla som kan rekommenderas arbeta hemma, för att man ska kunna göra det har vi erbjudits att ta med skärmen och stol om man vill, och du fick hämta med taxi (vilket jag läste efter jag drog hem min 34" Ultrawide i en IKEA-kasse på tunnelbanan)

Permalänk
Avstängd

Jobbar som hotellreceptionist nattetid.

Slipper att beblanda mig med andra anställda då jag jobbar ensam under natten.
Slipper därmed även att ha en chef hängandes över mig när jag jobbar (ca. 3 månader sedan jag såg henne sist).
Jobbar 7 nätter i rad sedan ledig 7 dygn i rad (30 lediga veckor per år, semester inräknad).
Lugna nätter får jag i princip betalt medan jag sitter och kollar serier/film/Youtube.
Gratis garageplats mitt i centrum (som oftast även kan användas utanför arbetstid).
Gratis frukost/middag från hotellrestaurangen.
Gratis gym/bastu på hotellet.
Kan bo på hotell i 6 olika länder för 450 kr per natt (oavsett rumstyp).

Inga vanligt förekommande förmåner slår dessa saker om ni frågar mig. Lönen är dock inget att skryta om men mer än tillräcklig för min livsstil.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem

Jag saxar här från två inlägg jag skrivit i tråden: Vad har ni i lön?

Nuvarande anställning (inlägg):

  • Friskvård: 4 000 SEK

  • 50% betald kompetensutveckling utanför ordinarie arbetstid

  • Mobiltelefon för 5 000 SEK ex moms vartannat år (möjlighet att betala ev. mellanskillnad själv)

  • Möjlighet till bruttolöneavdrag för bil

  • Möjlighet till bruttolöneavdrag för cykel

  • Möjlighet till nettolöneavdrag för (en väldigt förmånlig) privat sjukförsäkring

  • På pappret: Flex ned/upp till -40/+40 timmar. Jag har just nu över +100h och ingen har på ekonomi har klagat. Jag har använt flex som semester och tagit ledigt flera dagar flera gånger.

  • Tjänstepensionsavsättning motsvarande ITP-1. Jag kan själv förvalta denna.

Kommande anställning (inlägg):

  • 38.75h arbetsvecka

  • Friskvård: 4 800 SEK/år

  • Mobiltelefon

  • Privat sjukförsäkring

  • Lunchbidrag på 12 000 SEK/år

  • Flex (oklart om nya arbetsgivaren kommer godta att jag fortsätter samla på mig flex och sen tar den som semester)

  • Kollektivavtal (oklart om detta är en förmån)

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
  • 37,5h arbetsvecka

  • Flexibelt med eget ansvar att fördela arbetstiden. Kan t.ex. gå hem tidigare och jobba ikapp på kvällen/helgen. Eller jobba mycket en dag och sen ta halvdag nästa.

  • Möjlighet att arbeta hemifrån

  • Valfri dator + utrustning

  • Mobiltelefon

  • Friskvård 2000:-

  • Lunchavdrag på resturanger

  • Gratis kaffe

  • Gratis frukt

  • 6 veckor semester

  • Möjlighet till tjänstebil (om man har en längre resväg)

  • Kollektivavtal & tjänstepension

  • Gratis årlig hälsokontroll med blodprover etc.

  • Fredagar egentid för personlig utveckling med egna projekt

  • Betald kompetensutveckling och certifieringar

  • Arbeta ideellt en dag i månaden med lön

Permalänk
Medlem

Gratis frukt/kaffe på kontoret
Pingisbord
Man kan hänga på ett gäng och lira innebandy/paddel en gång i veckan
Hälsokontroll med två års mellanrum
Friskvårdsbidrag (upp till 1.5 tkr/år)
1.5h ATF per vecka
Flextid (vet inte gränser)
En eller annan "fri dag", typ nu i fredags efter kristi flygare
Vi har någon form av försäkring, vet inte riktigt vad
Kollektivavtal (teknikavtalet)
Mobiltelefon som kan bytas vart tredje år eller så, men dessa är med ny policy endast för arbete

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Benify
Friskvård 2k~
Sjukförsäkring
Lunchförmån
Massage
I princip hur mycket kompetensutveckling jag vill ha (frihet under ansvar).
Rabatt på företagets tjänster.
Massa småplock som extra föräldraförsäkring, cykel osv osv.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Avstängd

Det är lite fånigt att betrakta arbetsredskap som förmån, även om det förstås är trevligt att själv kunna välja dator och telefon utan begränsningar mer än budget. Det är inte så ovanligt för mindre bolag eller konsultfirmor (fast där får man ju ofta använda kundens maskiner för själva arbetet) medan det är väldigt ovanligt för större enligt min erfarenhet. Kaffe och frukt är också ganska standard, likaså friskvårdsbidrag även om summan man får skiljer en del, och förstås fritt användande av jobbtelefon. Det enda stället jag kan minnas har tagit betalt för kaffet var en underleverantör till Volvo som jag var stationerad på i typ en vecka. Det var ett fruktansvärt ställe att jobba på på alla sätt och vis, så att kaffet kostade en krona spelade mindre roll.

De förmåner som jag har som inte är helt vanliga inom IT kommer mycket av att vi använder teknikavtalet och inte IT-avtalet. Så vi får exempelvis arbetstidsförkortning, alltså att veckoarbetstiden formellt är ~38,5 timmar men vi jobbar 40. Överskottet fördelas så att man får ungefär 0,85 timmar i veckan i en tidbank man kan använda som man vill, även ta ut i pengar, och resten går till lediga klämdagar och liknande. Flexbank har vi också, men den kan man inte få ut i pengar.

Vi har också avlöst övertid så vi får ingen övertidsersättning mer än tiden i flexbanken eller AFK-banken beroende på om det är beordrad övertid eller inte, lite mer än en timme per timme om det är beordrad övertid på helger eller sena kvällar. Istället får vi en extra semestervecka. Enligt facket borde också lönen ligga ungefär 10% högre på grund av övertiden men det gör den inte, inte för mig i alla fall. Således jobbar jag inte över om jag inte måste. Förra året tvingades vi åka till en kund ett antal gånger på helger och så men lyckades förhandla till oss extra ersättning för det, annars hade jag ingen som helst övertid.