Logitech avtäcker G915 TKL – trådlöst och kompakt tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av FörstaÄrSåJävlaGod:

Ni som skriver 500 kr, vad tänker ni med?

Behövs det verkligen förklaras? Att sätta ett värde på saker och ting är ganska naturligt. I mitt fall skulle jag tänka mig att betala runt 500 kr för något dylikt. Uppenbarligen är inte jag deras målgrupp och därför kommer vi inte att ingå avtal om köp.

Det fungerar på liknande sätt i alla typer av transaktioner, ty folk värderar varor och tjänster olika.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

@Bamsebjörn: för gpw var förklaringen vikt och storlek, nog hade det varit trevligt med usb c men hade varit jobbigt att ha ett tangentbord med en kontakt och en mus med en annan.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att USB-C inte är mer populärt är att det kostar väldigt mycket mer att tillverka. USB-C-kontakten måste tillverkas för hand, och man säger att det lägger ca $10 extra på priset. Utöver kostnaden sänker det ju naturligtvis också produktionstakten högst avsevärt, när man inte kan automatisera det hela.

USB-C må vara en oerhörd smidig och praktisk liten kontakt, men ur konstruktionshänsyn är den komplett vansinne.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Spontan fråga bara, helt utan något dömande. Vad spelar det för roll? Micro usb, usb c - ja, det är väl alltid kul när den senaste standarden används men i fallet peripherals så gör det absolut 0 skillnad i praktiken. Så varför är det en dealbreaker?

För min del handlar det nog om en ren principsak och bekvämlighet. Min/Mina/Mitt trådlösa hörlurar/headset/mus/tangentbord/Macbook/powerbanks/ljudkort/klocka/nintendo switch/Nintendo Pro Controller, osv... går samtliga på USB-C, och då är vissa av dessa saker så gamla som 3-4 år.

Sedan har Logitech redan implementerat USB-C i större delar av deras sortiment, när de nu väljer att släppa en ny produkt, varför gå tillbaka till en gammal standard som mest troligen kommer att vara helt och hållet försvunnen om ett par år? Plus att jag slipper ränna runt med olika kablar om jag behöver flytta utrustningen, det räcker då med en usb-c kabel i väskan och jag är good to go så att säga.

Sedan har jag aldrig gillat kontakten på micro-usb, förut när dessa var aktuella hände det ett par gånger att man kom åt kabeln och kontakten böjde sig, den var helt enkelt svag. Har inte haft det problemet med USB-C. Sedan att kontakten är reversible är ju också ett plus i kanten.

Men det är bara mina 5 ören, men det är tillräckligt för att inte slå till på tangentbordet tyvärr, även om jag får 35% rabatt som student

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Bamsebjörn: för gpw var förklaringen vikt och storlek, nog hade det varit trevligt med usb c men hade varit jobbigt att ha ett tangentbord med en kontakt och en mus med en annan.

Förståeligt såklart, men i mitt huvud borde det vara relativt enkelt att lansera en ny revision med samma specs, men med en annan kontakt. Jag avvaktar till nästa generation av tkl-tangentbord istället när de kanske har fått usb-c eller vilken standard som kan vara aktuell när tiden kommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Anledningen till att USB-C inte är mer populärt är att det kostar väldigt mycket mer att tillverka. USB-C-kontakten måste tillverkas för hand, och man säger att det lägger ca $10 extra på priset. Utöver kostnaden sänker det ju naturligtvis också produktionstakten högst avsevärt, när man inte kan automatisera det hela.

USB-C må vara en oerhörd smidig och praktisk liten kontakt, men ur konstruktionshänsyn är den komplett vansinne.

Har du någon källa på det? Låter otroligt att de skulle tillverkas för hand och hur det isf skulle göra dom bättre. Men jag har haft fel förr och lär ha det igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Anledningen till att USB-C inte är mer populärt är att det kostar väldigt mycket mer att tillverka. USB-C-kontakten måste tillverkas för hand, och man säger att det lägger ca $10 extra på priset. Utöver kostnaden sänker det ju naturligtvis också produktionstakten högst avsevärt, när man inte kan automatisera det hela.

USB-C må vara en oerhörd smidig och praktisk liten kontakt, men ur konstruktionshänsyn är den komplett vansinne.

Det är ju en bra förklaring på det hela, att få ner produktionskostnaden och spara produktionstimmar för att kunna få maskinerna att pumpa ut fler enheter/timmen. Förhoppningsvis kanske det kan ske en automatisering av detta arbete inom en snar framtid, eller en helt ny standard och kontakt som går att automatisera.

Jag tror bara att jag har blivit bortskämd i användandet av USB-C, att inte behöva en påse med 10 olika kablar i väskan, utan att det räcker med en för samtliga prylar. Blir ju oförskämt smidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Anledningen till att USB-C inte är mer populärt är att det kostar väldigt mycket mer att tillverka. USB-C-kontakten måste tillverkas för hand, och man säger att det lägger ca $10 extra på priset. Utöver kostnaden sänker det ju naturligtvis också produktionstakten högst avsevärt, när man inte kan automatisera det hela.

USB-C må vara en oerhörd smidig och praktisk liten kontakt, men ur konstruktionshänsyn är den komplett vansinne.

Här får du en kontakt för 30kr:
https://www.adafruit.com/product/4090

Och det är pris för en kontakt. Köper du som tillverkare flera tiotusentals får du de långt billigare än en krona styck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har du någon källa på det? Låter otroligt att de skulle tillverkas för hand och hur det isf skulle göra dom bättre. Men jag har haft fel förr och lär ha det igen

Det framkommer i ett av fabriksreportagen som Gamers Nexus gjorde. Artikeln finns här: https://www.gamersnexus.net/guides/3453-why-usb-type-c-isnt-o... och det finns en (bra) video som hör till också, den är länkad i artikeln.

Skrivet av Gamers Nexus:

The next step is for the cables to travel to a manual station where the internal wires are splayed and separated to get wired into headers. For Type-C cables, this process is extremely slow and time consuming, as the complexity of the wiring bogs-down the process. One worker can only route the wires for 6 cables per hour, illustrating precisely why it costs so much to add USB Type-C to cases.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Här får du en kontakt för 30kr:
https://www.adafruit.com/product/4090

Och det är pris för en kontakt. Köper du som tillverkare flera tiotusentals får du de långt billigare än en krona styck.

Ja, jag var lite slarvig när jag skrev. Jag pratade om hela kabeln; det som kräver manuellt arbete är att fästa kabeln till kontakten, inte själva kontakten i sig. Kolla gärna artikeln jag länkar ovanför.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Här får du en kontakt för 30kr:
https://www.adafruit.com/product/4090

Och det är pris för en kontakt. Köper du som tillverkare flera tiotusentals får du de långt billigare än en krona styck.

Precis, och här är en jämförelse.

https://www.adafruit.com/product/1833

Sen spelar så klart volymer en stor roll också, skulle man tillverka 10 häftstift om året i världen skulle dessa kosta en hel del per styck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Bewise: Bluetooth däremot. Finns bara två 2,4 Ghz tkl tangentbord på marknaden nu. Det här och K63 wireless.

Blev en beställning av tactile versionen, jagat ett TKL wireless som verkar bra alldeles för länge och är alldeles för van vid logitech nu.

Visste inte att det var så få av den sorten, då är det att starkt argument om man är ute efter sådant!

Skrivet av qweek:

Du har inga problem med lagg eller knappar som spammas i och med att det är Bluetooth 3.0?

Inte vad jag har varit med om när jag sitter som vanligt. Däremot om jag täcker för sändningen, dvs lägga upp bena upp på skrivbordet och har tangentbordet i famnen så att ett ben täcker som för tangentbordet så kan det uppstå sådant.

Skrivet av Fulci:

Batteritiden är sämre med RGB förstås (40 timmar 100% ljusstyrka). På fullstora har jag för mig batteritiden är 30 timmar 100% ljusstyrka eller cirka 130 dagar med RGB avstängt.

Okej då var det ju betydligt bättre samt intressant! Hade varit magiskt om den lilla versionen hade samma batteritid. RGB intresserar mig inte till den grad om man måste kompromissa med batteritiden så pass mycket. Nöter man fort ut det inbyggda batteriet, låt säga att första laddningen räcker den i cirka 130 dagar, nästa gång 125 dagar och så vidare?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

@Bewise: Vad jag har hört så har G915 (full size) 30h batteri på 100% rgb och ~1200h med rgb avstängd.
Känns rimligt med tanke på att GPW har 48h med RGB på och 60h med RGB av (och det är väl bara en diod i logon som lyser då). Lägg det på ett tangentbord med ~100 dioder så borde batteritiden bli enormt mycket längre.

Permalänk
Medlem

@sl0k3_: Hej, utgående modell och efterfrågan är för låg. Jag har själv en oöppnad som är ute på annons.

Permalänk
Medlem

Förbokad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

@Bewise: Vad jag har hört så har G915 (full size) 30h batteri på 100% rgb och ~1200h med rgb avstängd.
Känns rimligt med tanke på att GPW har 48h med RGB på och 60h med RGB av (och det är väl bara en diod i logon som lyser då). Lägg det på ett tangentbord med ~100 dioder så borde batteritiden bli enormt mycket längre.

Några siffror att kunna gå efter med andra ord, spännande!

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Jag uppskattar att Logitech lägger tid på lågprofil, men priset är dubbla det jag förväntade mig.

Hela poängen med att ta bort tangenter är ju att få ett mindre tangentbord, men här har man en extra rad för ett fåtal mediaknappar..? Logitech har förmodligen bäst kvalitet i segmentet, men enligt mig ser tex. Dareu EK820 mer intressant ut.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

Står frileverans, men när man checkar ut med paypal så slänger dem på en 50-lapp. lol

:: blev att skippa paypal så slapp man frakten.

Permalänk
Medlem

Angående priser får man skilja på vad folk tycker att varukategorin är värd och vad folk tror att en produkt ska kosta. Alla som på allvar tror att det här är en 500krs-produkt är bara objektivt ute och cyklar, sen om de VILL att det ska vara det är en annan sak. Blev riktigt förbannad när jag såg den här annonsen för jag köpte G915 för två veckor sen typ och hade hellre velat ha en TKL-variant om det fanns, men så fort jag såg att TKL saknar macroknapparna (som jag gärna vill ha) kändes det bättre.

Müche sex hur som helst, det här och mitt föregående G513 Carbon är fantastiska båda två.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

@headphoneninja: det är nog en avgift för att täcka PayPals kostnader. Använd ditt kort bara så slipper du mycket onödiga kostnader på många ställen.

Fick en orderbekräftelse inatt någon gång, får se när det skickas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shakermaker:

Behövs det verkligen förklaras? Att sätta ett värde på saker och ting är ganska naturligt. I mitt fall skulle jag tänka mig att betala runt 500 kr för något dylikt. Uppenbarligen är inte jag deras målgrupp och därför kommer vi inte att ingå avtal om köp.

Det fungerar på liknande sätt i alla typer av transaktioner, ty folk värderar varor och tjänster olika.

Konstigt sätt att ge sig in i en diskussion. Antar att du köper ditt tangentbord från Jula då priset är avgörande och inte teknik och design?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av sl0k3_:

@JonasT: Jonas, vet ni varför Logitech erbjuder linjära switchar här i norden för TKL men ej för fullsize, för nordisk layout då? Är det något som ni har möjlighet att ta reda på?

Bad redaktionens tangentbordsmästare @Kenneth kolla upp detta!

Permalänk
Medlem

Får högt pris och allt för dåligt batteritid, vad är poängen med ett trådlöst tangetbort om du måste ladda det minst 1-2 gånger per vecka? Batteriet lär ju vara ännu sämre efter ett par år av laddningar.

Permalänk
Medlem

Nej, max 1500 kr för ett tangentbord. Och 1000 kr för en mus!

Permalänk
Medlem

Finns inte samma modell fast med sladd? Ser ju helt magiskt ut
Känns rätt onödigt att köra sladdlöst till stationära.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem

Såg intressant ut, men inte till det priset. Tråkigt.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PFall:

Finns inte samma modell fast med sladd? Ser ju helt magiskt ut
Känns rätt onödigt att köra sladdlöst till stationära.

Kan ju köra med laddarsladden konstant inkopplad.

Permalänk
Medlem

Blir nog garanterat köp för att ersätta mitt trådlösa Corsair K63, den stora frågan är vilka switchar jag vill ha. Undra om det finns nånstans man kan klämma på switcharna.

Permalänk
Medlem

@Aktsu: Elgiganten har vanliga G915 i clicky och tactile. Linear tror jag blir svårt att klämma på, logitech har dock schysst returpolicy om man är sugen på att klicka hem alla intressanta och testa.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av PFall:

Finns inte samma modell fast med sladd? Ser ju helt magiskt ut
Känns rätt onödigt att köra sladdlöst till stationära.

I och med att det är poänglöst att köra trådat nu för tiden, så är det väldigt skönt att slippa så mycket sladdar som möjligt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.