Dilemma om garanti: Trasigt RAM i laptop

Permalänk
Medlem

Dilemma om garanti: Trasigt RAM i laptop

Jag köpte en MSI Prestige PS42 för ungefär 10 månader sedan, och nu har RAM-minnet (1 x 16 GB SO-DIMM DDR4 2666MHz) råkat ut för fel på vissa minnesblock med programkrascher och blåskärmar till följd. Memtest86 rapporterar fel för ett par minnesareor på 16 kB styck. Felet täcks av garanti, men eftersom jag inte lär kunna bevisa att det är ett ursprungligt fel så får jag stå för frakten själv. Dessutom krävs det att jag gör en fabriksåterställning först, vilket jag väl ändå skulle vilja göra innan jag lämnar ifrån mig den.

Min fråga är, ska jag utnyttja garantin eller lösa felet själv? Som jag ser det har jag tre alternativ med tillhörande för- och nackdelar:

1. Använd garantin
+ Minst risk
- Fraktkostnad
- Fabriksåterställning + ominstallation
- blir utan datorn ett tag

2. Köp nytt minne och installera själv
+ Slippa ominstallation
- Dyrare (runt 8-900 kr ser det ut som)
- Rejält krångligt att byta minnet på denna modell (https://www.youtube.com/watch?v=iXPLTVHOPYY)
- Risk att garantin ryker om något annat skulle gå sönder

3. Svartlista de trasiga minnesområdena i Windows
+ Snabbast och billigast
- Måste göras om efter större Windowsuppdateringar
- Risk att mer av minnet ger upp så småningom

Hur skulle ni göra? Fler för- och nackdelar jag missat?

Permalänk
Medlem

Varför ska du stå för fraktkostnaden vid ett garantiärende? Det låter märkligt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Varför ska du stå för fraktkostnaden vid ett garantiärende? Det låter märkligt.

Jag tolkar deras regler och deras svar på min förfrågan på det sättet i alla fall, men jag ska be om ett förtydligande. Garanti är ju ett frivilligt åtagande från försäljarens/tillverkarens sida, så de kan väl sätta de regler de vill.

Permalänk
Medlem

Först och främst så borde du väl kontakta säljaren och höra vad de har att säga i frågan.
Är du säker på att du vill ha det som ett garantiärende istället för att bara göra en reklamation? Nej, det är inte samma sak.

Vad gäller ursprungligt fel eller inte så är det väldigt svårt att som vanlig användare orsaka bitfel i minnen utan att öppna datorn och antingen göra fysisk åverkan på minnena eller utsätta dem för statisk elektricitet.

Permalänk
Medlem

@Erik_T:
Sant, jag bör nog försöka med reklamation i första hand. Jag har inte öppnat datorn eller utsatt den för något extraordinärt. Tack för argumentet!

Permalänk
Medlem

Du bör nog inte utgå helt och hållet från att det är RAM-fel, även om mycket tyder på det så kan det mycket väl vara andra komponenter som orsakar det. Tex kan det vara minneskontrollern i CPU:n som inter fungerar som den ska.

Det du kan prova innan du skickar iväg den är att skapa en avbild med macrium reflect eller liknande, sedan fabriskåterställa maskinen, och prova köra memtextx86 bara för att bekräfta att felet kvarstår.
Skapar du en avbild med macrium så kan du åtställa avbilden senare om du så önskar. Dock krävs att du skapar en bootbar usb-sticka.

Permalänk
Medlem

Man väljer inte mellan att utnyttja garantin eller reklamationsrätten i KKöpL, utan båda gäller parallellt.

Om det visar sig att felet täcks av reklamationsrätten så skall du enligt lag hållas skadeslös (d.v.s. inte behöva betala ett öre). Om felet täcks av garantin, men inte av reklamationsrätten, så kan säljaren ha rätt att ta betalt för frakten. Det är dock upp till dem att ange varför felet isf inte täcks av reklamationsrätten.

När bevisbördan ligger på konsument så är kraven generellt lågt ställda, och med tanke på varans/felets typ skulle jag anta att de i ett fall som detta är extremt lågt ställda. Finns det inga uppenbara skäl, typ en krosskada på en krets, som talar emot att du använt komponenten som den är tänkt att användas, så lär din utsaga om korrekt hantering räcka.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

@grimpe: Det såg inte alls särskilt svårt ut att byta RAM på den datorn :O, det var ju bara lossa på skruvar och flytta några wifi-kablar såg de ut som. Och nån annan kabel. Men du behöver ju inte löda eller hetta upp något lim iallafall... Så, de var ju bara skruvar. Såg inte heller ut som att du behövde hålla koll på skruvarna ...

Jag skulle nog gått på alternativ 1... Om det visade sig för besvärligt eller omöjligt, så skulle jag byta RAM själv.