AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

I nya versionen av DRAM-calculator så finns en preset som heter "Bad bin", så det skulle du kunna testa om du tror/vet att du haft otur med lotteriet.

Dessvärre dött lopp där med, men det är "bara" trfc samt volt som håller mig tillbaka, ja och jag rent psykologisk skulle vilja nå 3600mhz haha.

Custom och random latency landar på 70.6 i snitt
Dram calc mem bench klaras som snabbast på 111 sekunder (easy)

Postar en bild på timings senare

Edit: https://ibb.co/BP6MsZN

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Dessvärre dött lopp där med, men det är "bara" trfc samt volt som håller mig tillbaka, ja och jag rent psykologisk skulle vilja nå 3600mhz haha.

Custom och random latency landar på 70.6 i snitt
Dram calc mem bench klaras som snabbast på 111 sekunder (easy)

Postar en bild på timings senare

Edit: https://ibb.co/BP6MsZN

Jag reagerar på att din CLDO_VDDG ligger ganska högt. Denna brukar normalt inte behöva ligga högre än 0.95V även vid höga minneshastigheter. Min är enligt Ryzen master 0.9238, så den borde du kunna sänka.

Körde Membench Easy och får följande:
Best time: 102.6
Custom latency: 63.4
Random latency: 64.9

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Starkt att erkänna Var kanske lite otydlig, det var kylaren jag gick loss på! Två "utmaningar" finns det;
-Att hitta något att slipa mot som är lika plant som slutresultatet du hoppas på att uppnå, en tjockare bit härdat glas brukar vara "good enough" och relativt enkelt/billigt att få tag på.
-Att ha rätt teknik! Lätt hänt att vicka på det man slipar så det blir konkavt, finns alla möjliga stöd och hjälpmedel men man kommer långt med träning.

Den var inte så hemsk, började med 1200 våtslippapper mest för att se var det tog. När jag var genom pläteringen i mitten och kopparn blev synlig så hade jag märken över hela basen och målet var nått. Hade gärna kört med 2000 korn efteråt, men hade slut av det här hemma!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

@Ozzed: Starkt att erkänna Var kanske lite otydlig, det var kylaren jag gick loss på! Två "utmaningar" finns det;
-Att hitta något att slipa mot som är lika plant som slutresultatet du hoppas på att uppnå, en tjockare bit härdat glas brukar vara "good enough" och relativt enkelt/billigt att få tag på.
-Att ha rätt teknik! Lätt hänt att vicka på det man slipar så det blir konkavt, finns alla möjliga stöd och hjälpmedel men man kommer långt med träning.

Den var inte så hemsk, började med 1200 våtslippapper mest för att se var det tog. När jag var genom pläteringen i mitten och kopparn blev synlig så hade jag märken över hela basen och målet var nått. Hade gärna kört med 2000 korn efteråt, men hade slut av det här hemma!

Ja när man tänker på det så är det ju logiskt. Vcore är ju EN spänning på en lina, så det är rätt självklart att även om de individuella kärnorna ber om olika spänningar så måste processorn tillslut bestämma sig för ett värfe som den ber moderkortet om. Hoppas bara att om någon stackare följde mitt råd från början så ser de mitt inlägg och gör om därefter. Men som sagt, det är inte säkert att man får bäst prestanda om man matchar dem, utan man fåt testa vad som ger bäst resultat, och det är inte säkert att det ger bättre prestanda om man sänker CPU Core Voltage (SVI2 TFN) öven om den ligger för högt. I mitt fall får jag bättre resultat om den ligger högre än CPU Core VID (Effective), men jag är inte begränsad av temperaturen nämnvärt utan Tdie når som högst 79c vid aptunga laster. Men om man ligger norr om 85c och CPU Core VID (Effective) är lägre än CPU Core Voltage (SVI2 TFN) så kan man nog tjäna en del på negativ offset.

Angående lapping så blev jag inspirerad och hittade denna:

Känns som det är ett heldagsprojekt om man ska sitta och gnugga för hand men vore ändå kul att testa någon gång

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag reagerar på att din CLDO_VDDG ligger ganska högt. Denna brukar normalt inte behöva ligga högre än 0.95V även vid höga minneshastigheter. Min är enligt Ryzen master 0.9238, så den borde du kunna sänka.

Körde Membench Easy och får följande:
Best time: 102.6
Custom latency: 63.4
Random latency: 64.9

Mjo, den ligger på auto ännu om jag inte minns fel, hade SOC volt som var helt åt h*vete för att vara ärlig. Tror den låg på 1.25 om inte 1.35. Sänker ner denne också. Vill minnas att jag låg på 0.90 samt den andre VDD volten på 0.85 (där i krokarna..) men av någon anledning hamnade det mesta på auto efter bios uppdatering.

Galet låga latenser haha! Vad är det för minnen du kör?

Angående lappa, gnuggade min 3900x med 1000 ska dock fortsätta någon dag och plana ut cpu block samt cpu. Något måste gått fel då jag inte kan skruva fast blocket ordentligt. Då bootar datorn inte, så någon pin får förmodligen inte kontakt med socket (konkav antar jag) alternativet är att det är glapp i moderkortet socket och jag hade tur innan. Såg en på reddit med samma moderkort som hade glapp varpå hans cpu ej fick kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Mjo, den ligger på auto ännu om jag inte minns fel, hade SOC volt som var helt åt h*vete för att vara ärlig. Tror den låg på 1.25 om inte 1.35. Sänker ner denne också. Vill minnas att jag låg på 0.90 samt den andre VDD volten på 0.85 (där i krokarna..) men av någon anledning hamnade det mesta på auto efter bios uppdatering.

Galet låga latenser haha! Vad är det för minnen du kör?

Angående lappa, gnuggade min 3900x med 1000 ska dock fortsätta någon dag och plana ut cpu block samt cpu. Något måste gått fel då jag inte kan skruva fast blocket ordentligt. Då bootar datorn inte, så någon pin får förmodligen inte kontakt med socket (konkav antar jag) alternativet är att det är glapp i moderkortet socket och jag hade tur innan. Såg en på reddit med samma moderkort som hade glapp varpå hans cpu ej fick kontakt.

Jag brukar ju sälja mina processorer när jag uppgraderar så vet inte om jag ids ge mig på lappning just nu. Men när jag väl sitter med min 4950X sen så blir det nog att ge det ett försök då det är bekräftat att det inte kommer fler som är kompatibla med X470 efter det. Vad jag lyckats hitta hittills så kan man tjäna 5-6C bara på en bra lappning, och med tanke på hur Ryzen boostar baserat på bland annat temperatur så känns det som det skulle vara värt det

Det är de här minnena jag har: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3470963

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Oj vad enkelt det fick se ut! Vill du ge dig på det för hand kan du få några tips som gör det lite enklare.
-En tjockare glasskiva är en billig plan yta, har du tur finns en spillbit hos den lokala glasmästaren (tänk A4 stort).
-Mirka wet & dry papper är bland de bästa jag testat, gått på några nitlotter så orkar inte försöka spara några kronor per ark längre.
-Börja grovt!! Är det mycket som ska bort kan det vara värt att börja med 60 eller 80, sparar mycket tid (troligast är en processor eller kylare inte så ojämn)!
-Arbeta med 45° vridning med grövsta slippappret, fram och tillbaka, några drag vardera. När du ser slipstreck över hela ytan som alla går i en riktning är det så pass fint du kan få det med den grovleken.
-Vrid det du slipar 90°, nu ska du bara ta bort märkena från föregående grovlek, samma som tidigare, när alla streck går i en riktning är du färdig. Vrid 90° och upprepa med ännu finare... Repetera tills du använt alla sorter. (Den här tekniken fungerar även om du ska polera någonting spegelblankt och vill vara säker på att inte ha något märke kvar som du får kämpa med att få bort)

För att göra det enkelt utan att behöva köpa varje sort samtidigt som du sparar tid, sikta på att öka korntalet med 50-100% mellan varje slippappersbyte. Skulle jag ge mig på något sånt här skulle jag köpa 120, 180, 320, 600, 1000 & 1500. Ett av varje bör räcka, de två första ska ta bort alla ojämnheter och resten bara snygga till ytan!
För att hålla fast slippappret på din plana yta så kan jag rekommendera spraylim! Finns sorter som fungerar ungefär som postitlappsklister, dvs icke permanent

Tror jag fått med allt jag tänkt kring det här, är något otydligt så är det bara fråga

Stavfel...
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

@Ozzed: Oj vad enkelt det fick se ut! Vill du ge dig på det för hand kan du få några tips som gör det lite enklare.
-En tjockare glasskiva är en billig plan yta, har du tur finns en spillbit hos den lokala glasmästaren (tänk A4 stort).
-Mirka wet & dry papper är bland de bästa jag testat, gått på några nitlotter så orkar inte försöka spara några kronor per ark längre.
-Börja grovt!! Är det mycket som ska bort kan det vara värt att börja med 60 eller 80, sparar mycket tid (troligast är en processor eller kylare inte så ojämn)!
-Arbeta med 45° vridning med grövsta slippappret, fram och tillbaka, några drag vardera. När du ser slipstreck över hela ytan som alla går i en riktning är det så pass fint du kan få det med den grovleken.
-Vrid det du slipar 90°, nu ska du bara ta bort märkena från föregående grovlek, samma som tidigare, när alla streck går i en riktning är du färidg. Vrid 90° och upprepa med ännu finare... Repetera tills du använt alla sorter. (Den här tekniken fungerar även om du ska polera någonting spegelblankt och vill vara säker på att inte ha något märke kvar som du får kämpa med att få bort)

För att göra det enkelt utan att behöva köpa varje sort samtidigt som du sparar tid, sikta på att öka korntalet med 50-100% mellan varje slippappersbyte. Skulle jag ge mig på något sånt här skulle jag köpa 120, 180, 320, 600, 1000 & 1500. Ett av varje bör räcka, de två första ska ta bort alla ojämnheter och resten bara snygga till ytan!
För att hålla fast slippappret på din plana yta så kan jag rekommendera spraylim! Finns sorter som fungerar ungefär som postitlappsklister, dvs icke permanent

Tror jag fått med allt jag tänkt kring det här, är något otydligt så är det bara fråga

Smart!

Spontant tänkte jag att man får köra processorn i cirklar och hålla på, men det är ju mycket enklare och bättre att bara köra samma håll, byta till fihare när märkena från föregående slipning inte syns, rinse and repeat. Bra! Känns som det inte behöver ta en hel dag då och jag håller ju inte på med LN2 så känns inte som det behöver vara superperfekt. Skall spara ditt inlägg med tipsen till när det blir aktuellt att ge sig på detta, tack igen

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Ja när man tänker på det så är det ju logiskt. Vcore är ju EN spänning på en lina, så det är rätt självklart att även om de individuella kärnorna ber om olika spänningar så måste processorn tillslut bestämma sig för ett värfe som den ber moderkortet om. Hoppas bara att om någon stackare följde mitt råd från början så ser de mitt inlägg och gör om därefter. Men som sagt, det är inte säkert att man får bäst prestanda om man matchar dem, utan man fåt testa vad som ger bäst resultat, och det är inte säkert att det ger bättre prestanda om man sänker CPU Core Voltage (SVI2 TFN) öven om den ligger för högt. I mitt fall får jag bättre resultat om den ligger högre än CPU Core VID (Effective), men jag är inte begränsad av temperaturen nämnvärt utan Tdie når som högst 79c vid aptunga laster. Men om man ligger norr om 85c och CPU Core VID (Effective) är lägre än CPU Core Voltage (SVI2 TFN) så kan man nog tjäna en del på negativ offset.

Angående lapping så blev jag inspirerad och hittade denna:https://www.youtube.com/watch?v=iShcG91eLoc

Känns som det är ett heldagsprojekt om man ska sitta och gnugga för hand men vore ändå kul att testa någon gång

Ja det finns lite att hämta där, lappade min D15S då den va som ett U, högsta punkten i mitten.
Fick en chock när jag la en metall linjal på ytan som ligger mot cpun.
Jag fick slipa mycket innan den vart plan.

Ca 8 grader gjorde det på min 3900X

Permalänk
Medlem

Oj här var det aktivitet igen när ni ändå går igenom allt som inte blir bäst av att maxas... även auto OC får man testa sig fram till. Jag får klart bättre resultat med +100 än +200...

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagaget:

Oj här var det aktivitet igen när ni ändå går igenom allt som inte blir bäst av att maxas... även auto OC får man testa sig fram till. Jag får klart bättre resultat med +100 än +200...

Så sant så! jag får bäst resultat med PBO buggen, tveklöst. men väljer att köra
PPT = 300
TDC = 230
EDC = 230

det är okey

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bagaget:

Oj här var det aktivitet igen när ni ändå går igenom allt som inte blir bäst av att maxas... även auto OC får man testa sig fram till. Jag får klart bättre resultat med +100 än +200...

Ja det är kul att testa lite, jag har märkt att har man lite dyrare moderkort kan man klocka lite extra vad nu det beror på.

Just nu kör jag min 3900x så jag har 4 kärnor på 4.9GHz och resten går stock.
Allt har rullat på fint ett par dygn.

Jag lappade även min D15S kylare som såg ut som ett U när jag la metallinjalen på. Vart nästan lite chockad då jag trodde denna skulle vara plan.
Högsta nivån var i mitten på anliggningsytan mot cpu.

Jag fick slipa rätt bra med smärjelduk och sen våtslip.

8 grader gjorde det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Ökar jag volten lite så får jag 5GHz
Verkar rulla på fint med nya bios

Jag ska bara validera allt

Nya bios gjorde mycket.

är detta något som du får 24/7 eller MAX? känns rätt sjukt att få upp det så pass 24/7

Permalänk
Medlem

Va fasen, körde Prtime95 small fft test för att kolla lite stabilitet på cpun @ 4,4ghz och 1,392v.
Körde en stund och allt såg bra ut så gick från datorn. Kommer tillbaka, kanske kört testet i 20min, och möts av att cpun är uppe i 100 grader. Är de ens möjligt på costumloop. :S
Thermal Throttling: No.?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Va fasen, körde Prtime95 small fft test för att kolla lite stabilitet på cpun @ 4,4ghz och 1,392v.
Körde en stund och allt såg bra ut så gick från datorn. Kommer tillbaka, kanske kört testet i 20min, och möts av att cpun är uppe i 100 grader. Är de ens möjligt på costumloop. :S
Thermal Throttling: No.?

https://i.imgur.com/xwVgirS.jpg

Strömförbrukning & temp går inte riktigt ihop där så troligtvis är HWiNFO ute & cyklar på ett av värdena, jag skulle kika i uefi vad shutdown temp eller throttle temp är satt till, det går nämligen att ändra detta på en del moderkort.

Om nu mot förmodan både förbrukning & temp går ihop så skulle man kunna misstänka stillastående pump eller ingen kontakt med IHS eller något annat underligt.

Edit: För att förtydliga, har själv kört snarlik strömstyrka per CCD genom min 3900x och den nådde inte 100 grader i det läget och det med en AIO (h150i pro) ens med Prime95. Det gick såklart inte svalt men 100 grader på 1.4 med en hexacore låter lite högt, speciellt när du bara nått ~90A vilket i praktiken är det samma som en stock 3800x fast på färre kärnor men ändå bara en CCD.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82: Ja pumpen snurrar ju på. Har ställt min D5 pump på 60%, men den fungerade fint igår när jag spelade GTA V och gpu tempen toppade ca 35C.
Stängde av testet snabbt, men skulle nog startat upp HWMonitor också för att jämnföra siffrorna.

Pumpen är ju dessutom ställd på en kruva att hålla 60%, men i slutänden 100% vid 100C. Och pumpen gick inte i 100% när jag upptäckte tempen, så antagligen så stämde inte tempen alls som du säger.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

@TaunyTiger

Hmmm, skumt, ja Prime95 är ett väldigt tufft testprogram för datorn men att nå 100 med vatten verkar konstigt du får meddela vad du kommer fram till.

Däremot har jag aldrig kommit fram till riktigt om Prime95 är ett relevant testprogram eller om der är på gränsen till orealistiskt tufft ställt i relation till hur de flesta använder sina datorer.

Klarar datorn timslånga körningar av Prime95 samt hci memtest så har man dock oftast en stabilt system.

Permalänk
Medlem

Satt och kladdade lite på timings igår igen. Gick bra tills tRDWR skulle ställas. Datorn bootloopade 2-3 gånger, sen hade den nollat bios. Kom och tänka på de nu också att dram calc har jag ju satt 3600mhz, och kör 3800mhz. Så kanske lite väl tajta timings i 3800mhz calcen ger mig. Nytt försök ikväll.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Satt och kladdade lite på timings igår igen. Gick bra tills tRDWR skulle ställas. Datorn bootloopade 2-3 gånger, sen hade den nollat bios. Kom och tänka på de nu också att dram calc har jag ju satt 3600mhz, och kör 3800mhz. Så kanske lite väl tajta timings i 3800mhz calcen ger mig. Nytt försök ikväll.

Ska inte vara några problem. Jag har också utgått från 3600-timings när jag kör 3800Mhz, men vissa timings är helt enkelt griniga som satan och kan vara hur stabila som helst men sänker man ett snäpp så är det tvärstopp och godnatt, även om man höjer till 1.8V tillfälligt bara för att testa. Varför det är så vet jag inte, men har själv stött på problemet flera gånger.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Ja tRDWR är på 10 som standard. Dram calc säger att köra 8 under safe, men inte ens 9 fungerar. Så 10 får jag nog hålla mig till. Kör 1,4v när jag testar. Minnerna va uppe i 43-44c under test på denna voltage.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

@Ozzed: Ja tRDWR är på 10 som standard. Dram calc säger att köra 8 under safe, men inte ens 9 fungerar. Så 10 får jag nog hålla mig till. Kör 1,4v när jag testar. Minnerna va uppe i 43-44c under test på denna voltage.

Känns igen. För mig brukar även TFAW bråka som satan. TRFC har jag mer tur med. Kör nu på 270, på 3800Mhz. Har fått på kylflänsarna jag pratade om. Postar lite blder och temperaturer sen

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Matisse refresh

https://www.chiphell.com/thread-2222740-1-1.html

Permalänk
Medlem

@tellus82:

Jag får ställa ännu en nybörjarfråga men tänkte att det kanske kan vägleda andra till bättre val som undrar lite över minnen och allt runtomkring.

Vad anser du om MSI's "memory try it"?

Provade spontant använda mig av det, ville gå upp till 3600mhz med så låga timings det gick an. Datorn botade med dessa: https://imgur.com/a/IRLMfRd

Ska testa och se om det håller längre än att bara hänga i Windows.

Körde innan med dessa specifikationer med A-XMP som jag nämnt tidigare i tråden:
https://imgur.com/J0dguN4

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

@tellus82:

Jag får ställa ännu en nybörjarfråga men tänkte att det kanske kan vägleda andra till bättre val som undrar lite över minnen och allt runtomkring.

Vad anser du om MSI's "memory try it"?

Provade spontant använda mig av det, ville gå upp till 3600mhz med så låga timings det gick an. Datorn botade med dessa: https://imgur.com/a/IRLMfRd

Ska testa och se om det håller längre än att bara hänga i Windows.

Körde innan med dessa specifikationer med A-XMP som jag nämnt tidigare i tråden:
https://imgur.com/J0dguN4

Auto oc för minne kan ibland träffa rätt bra men ofta väldigt fel, det är lite som man har tur till, det kan om inte annat vara en okej utgångspunkt för att sedan tweaka vidare lite med, att se enbart en del av primärtimings säger dock inte enormt mycket om vad funktionen gjort annat än för just de fåtalet timings, beroende på vilken typ av minne det var du hade så kan detta tweakas rätt ordentligt om det är exempelvis hyffsat b-die men det kräver en del fipplande med timings, motstånd och spänningar

Det kan hända att du kan köra så lågt som 14-14-14-28-42 eller 14-15-15-15-34-52 vid 3600MT/s, speciellt med ändrad spänning.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82:

När vi ändå har dig på tråden (heh) så undrar jag om TRFC på 270 (och möjligen lägre) är rimligt för B-die vid 3800Mhz? Jag har nämligen (tror jag) lyckats med det. Jag har köpt kylflänsar till mina minnen som annars ballar ur vid 50C men nu även med 1.42V och TRFC på 270 så håller de sig runt 46C som max så temperaturen säger inte längre stopp. Jag har kört DRAM Calculator membench memtest flera gånger utan ett enda fel och tror nu att jag skulle kunna gå lägre. Men tänkte höra om det räcker så för stabilitetstest eller om det finns något annat bättre gratis minnestest som man kanske bör köra för att vara säker på att det är stabilt.

Jag är inte typen som tycker att man måste hamra minnena stenhårt i 24h får att det skall räknas som stabilt, men läste ju i din minnesguide att TRFC på 280 vid 3600Mhz är det lägsta man kan förvänta sig med B-die, så undrar då om jag missar något viktigt eller om jag bara haft tur med minnena?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fråga till Crosshair Vll Hero ägare.

Jag kör min 3700X med bios 2501 sedan jag köpte den förra året, men funderar nu på uppdatera.
Vilken av de 3 senaste bios är "bäst", finns det någon av de 3 senaste versionerna som utmärker sig vad gäller prestanda och boost. Version 2801, 2901 eller 3004 ?

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Bara 3004 som PPT/TDC/EDC fungerar och bootar snabbare, men typ 100p lägre i Cinebench och sleep tappar minnes OC så man måste deaktivera sleep

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

@tellus82:

När vi ändå har dig på tråden (heh) så undrar jag om TRFC på 270 (och möjligen lägre) är rimligt för B-die vid 3800Mhz? Jag har nämligen (tror jag) lyckats med det. Jag har köpt kylflänsar till mina minnen som annars ballar ur vid 50C men nu även med 1.42V och TRFC på 270 så håller de sig runt 46C som max så temperaturen säger inte längre stopp. Jag har kört DRAM Calculator membench memtest flera gånger utan ett enda fel och tror nu att jag skulle kunna gå lägre. Men tänkte höra om det räcker så för stabilitetstest eller om det finns något annat bättre gratis minnestest som man kanske bör köra för att vara säker på att det är stabilt.

Jag är inte typen som tycker att man måste hamra minnena stenhårt i 24h får att det skall räknas som stabilt, men läste ju i din minnesguide att TRFC på 280 vid 3600Mhz är det lägsta man kan förvänta sig med B-die, så undrar då om jag missar något viktigt eller om jag bara haft tur med minnena?

Tur med kisel eller väldigt högt värde på den dolda refresh cykeln, kommer inte ihåg i huvudet vad den kallades och står inte till så jag kan kolla heller (Edit: tREF). Som jag skrivit till andra, lägsta värdena i texten där är bara generellt hur lågt man kan förvänta sig komma, inte absolut lägsta värden.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Auto oc för minne kan ibland träffa rätt bra men ofta väldigt fel, det är lite som man har tur till, det kan om inte annat vara en okej utgångspunkt för att sedan tweaka vidare lite med, att se enbart en del av primärtimings säger dock inte enormt mycket om vad funktionen gjort annat än för just de fåtalet timings, beroende på vilken typ av minne det var du hade så kan detta tweakas rätt ordentligt om det är exempelvis hyffsat b-die men det kräver en del fipplande med timings, motstånd och spänningar

Det kan hända att du kan köra så lågt som 14-14-14-28-42 eller 14-15-15-15-34-52 vid 3600MT/s, speciellt med ändrad spänning.

Ett utförligt svar, hade lite på känn att det låg mer eller mindre till så. Tack för ditt svar!
Dom minnen som sitter i datorn är G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL14 Trident Z, vet inte om dom tillhör gruppen med b-die. Just nu har jag ingen motivation att försöka optimera och testa timings, kan bli ett projekt när semestern närmar sig.

Så här ser det då ut i Memory try it och jag kör på den med den gula raden, dom tre valen ovanför gjorde att datorn startades om två gånger utan bild där jag därefter hamnade i bios med den förra fungerande minnesinställningen:

https://i.imgur.com/0b3zomV.jpg

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Ett utförligt svar, hade lite på känn att det låg mer eller mindre till så. Tack för ditt svar!
Dom minnen som sitter i datorn är G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL14 Trident Z, vet inte om dom tillhör gruppen med b-die. Just nu har jag ingen motivation att försöka optimera och testa timings, kan bli ett projekt när semestern närmar sig.

Så här ser det då ut i Memory try it och jag kör på den med den gula raden, dom tre valen ovanför gjorde att datorn startades om två gånger utan bild där jag därefter hamnade i bios med den förra fungerande minnesinställningen:

https://i.imgur.com/0b3zomV.jpg

Du lär förmodligen öka på spänningen en smula om du ska klara tajtare timings vid 3600, uppåt 1.45V är inga problem på single rank b-die minnen, det ska i stock XMP ligga runt 1.35V som vanligast och icke xmp stock brukar vara 1.2V.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::