Linus Torvalds byter till AMD efter 15 år med Intels processorer

Permalänk
Melding Plague

Linus Torvalds byter till AMD efter 15 år med Intels processorer

Efter 15 år med en rad Intel-processorer i tjänst byter Linux-fadern Linus Torvalds läger till en AMD Threadripper 3970X.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sjöarna är han trött på.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Varför blev det ingen nyhet på internet när jag bytte från Intel till AMD? Favorisering på hög nivå, känner mig försummad!

Seriöst dock, i dagsläget är AMD en bättre investering, kanske inte snabbast i alla lägen, men bättre bang for the buck i de flesta iallafall

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på vilken CPU Robinsson-Robban använder?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Varför blev det ingen nyhet på internet när jag bytte från Intel till AMD? Favorisering på hög nivå, känner mig försummad!

Seriöst dock, i dagsläget är AMD en bättre investering, kanske inte snabbast i alla lägen, men bättre bang for the buck i de flesta iallafall

Du skriker kanske inte tillräckligt högt?

"This in turn is actually good news as well for AMD Ryzen Linux users: as Torvalds is constantly building the latest kernel code for mainline, he tends to shout quite publicly and loudly when any code breaks on his systems

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Någon som har koll på vilken CPU Robinsson-Robban använder?

Nästa stora journalistpriset lär gå till den som djupdyker i detta ämne.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Någon som har koll på vilken CPU Robinsson-Robban använder?

Med tanke på färgen

Skulle jag gissa på Intel!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Någon som har koll på vilken CPU Robinsson-Robban använder?

Han är väl blåa laget?

Permalänk

När kommer ARM slå igenom på riktigt för persondatorer? Ja nu syftar jag inte på ryktet på att Apple kommer implementera den i sina MacBook Airs detta år eller nästa.

Permalänk
Medlem

Det intressanta i nyheten är prestandan vid kompilering. Imponerande!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Intel ba: Linus Benedict Torvalds

Permalänk
Medlem

Va!? Inget om vilket grafikkort han använder?

(Saxad bild från: https://www.reddit.com/r/AyyMD/comments/c42hkd/the_great_linus_torvalds_giving_the_bird_to/)

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

3 gånger snabbare än vad? Vad för intel cpuer har han tidigare haft? Jämför han äpple med päron nu? Jag ser inte nyhetsvärdet i detta?

Permalänk
Medlem

Det är väll ganska logiskt att man använder dom verktyg som gör jobbet bäst. Och det är just sånt här som Threadripper gör bäst

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

3 gånger snabbare än vad? Vad för intel cpuer har han tidigare haft? Jämför han äpple med päron nu? Jag ser inte nyhetsvärdet i detta?

Grundaren till ett operativsystem får intel att gråta är nyhetvärdet?

Permalänk
Medlem

Han skulle ju kunna koppla upp sig mot någon byggserver via ssh med vilken laptop som helst typ. Antar att det är byggservern han uppgraderat?

Permalänk
Medlem

Undrar om han passade på att uppgradera Windowsversionen med

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@ZalZeRoz: nyhetsvärdet ligger i att en profil som Linus Torvalds pekar på en trend, där utvecklare som under många år använt Intel-processorer nu byter till AMD-alternativ för såväl desktop som workstation-processorer. Samma trend har synts i konsumentsystem, servrar och datacenter, där Nvidia bytte till EPYC-processorer i Rome-familjen med datacentersystemet DGX A100. Det ska bli spännande att se hur Intels svar i de olika marknadssegmenten blir över kommande år, och hur dessa svar kontras av AMD.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Som en sidnotering, Threadripper måste ju ändå vara det bästa produktnamnet någonsin. Det är talande, ballt och kaxigt utan att för den sakens skull låta infantilt och GaMiNg RgB typ.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd

Lite hårt nu när Intel precis har bekräftat att öppen källkod och Linux används mer och mer av de själva

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Som en sidnotering, Threadripper måste ju ändå vara det bästa produktnamnet någonsin. Det är talande, ballt och kaxigt utan att för den sakens skull låta infantilt och GaMiNg RgB typ.

Jag tänker mer Grekisk strandraggare: Kostas "Threadripper" Papadopoulous.

Permalänk
Medlem

Han har väl aldrig varit någon Fanboy av sig, så om Intel vill ha motsvarande publicitet så får de la göra en processsor som faller Torvalds i smaken helt enkelt. Känns ju som det finns potential i alla "Coves" som kommer nu, men AMD latar ju sig inte heller så det är en grymt härlig tid för oss som älskar processorer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Lite hårt nu när Intel precis har bekräftat att öppen källkod och Linux används mer och mer av de själva

Du tänker på Microsoft?
Intel har länge kört öppen källkod för Linux, t.ex. drivrutiner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Du tänker på Microsoft?
Intel har länge kört öppen källkod för Linux, t.ex. drivrutiner.

Kanske sant, tänkte fel.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Är väl inte så knasigt, intel är ju för spel, amd passar nog bättre för linux och mer "Jobb" saker

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chromatic:

Är väl inte så knasigt, intel är ju för spel, amd passar nog bättre för linux och mer "Jobb" saker

Njae. Råkar bara vara Intels konsumentserie som är bäst på spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Njae. Råkar bara vara Intels konsumentserie som är bäst på spel.

Well yeah, pratar ju om gemene man såklart, den genomsnittliga gamern xD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chromatic:

Well yeah, pratar ju om gemene man såklart, den genomsnittliga gamern xD

Varför pratar du om helt andra segment än artikeln då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

Sjöarna är han trött på.

Dålig fiskelycka.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Grundaren till ett operativsystem får intel att gråta är nyhetvärdet?

*Host*

Det ni referar till Linux, är faktiskt, GNU/Linux, eller så som jag på senare tid börjat kalla det, GNU plus Linux. Linux är inget operativsystem i sig själv, men bara en fri komponent av ett fullt fungerande GNU system med hjälp av GNU corelibs, shell verktyg och andra vitala systemkomponentener som bygger upp ett fullt OS per definierat av POSIX...

..

(kände mig tvungen).

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |