Tråden om Nintendo Switch och Switch Lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Min son önskar sig ett nintendo switch i födelsedagspresent. (Han fyller 5 år i september) Den har ju funnits ett tag på marknaden nu. Är det dumt att köpa ett nu?

Spel han önskar sig är:
Super Mario Odyssey
Yoshis Crafted World
New Super Mario Bros. U Deluxe

Något av ovanstående spel som är lättare för en 5-åring att spela?

Vore kul att spela multiplayer med honom, vilket av spelen är bäst lämpat för det?

Switch släpptes 2017 så med normal livscykel så kommer väl uppföljaren runt 2024 (om man inte räknar pro-modell).

Har också en son på snart 5. Det var länge sen han testade Odyssey (det var lite svårt då) och jag har inte de två andra spelen, men spelet som han spelat mest är Lego city undercover.
Det funkar utmärkt med split screen och den öppna spelvärlden mer mer möjligheter för honom att prova sig fram och springa/köra runt. Det kräver dock en "full" spelkontroll per spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Switch släpptes 2017 så med normal livscykel så kommer väl uppföljaren runt 2024 (om man inte räknar pro-modell).

Har också en son på snart 5. Det var länge sen han testade Odyssey (det var lite svårt då) och jag har inte de två andra spelen, men spelet som han spelat mest är Lego city undercover.
Det funkar utmärkt med split screen och den öppna spelvärlden mer mer möjligheter för honom att prova sig fram och springa/köra runt. Det kräver dock en "full" spelkontroll per spelare.

Toppen, tack för tipset. Min är helt inne på att det ska vara Mario men jag får visa honom lego-spelet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartin:

Ska köpa ytterligare ett minneskort (tänkte 256gb eller större), vilka kort kan man kika på som håller hög kvalitét och hastigheter? Har sedan tidigare ett 128gb "Nintendo Switch"-kort (det röda lilla kortet som är brandat med Nintendo), men jag antar att man kan hitta minst lika bra kort till en billigare peng som inte har Nintendos logga på sig?

Har SanDisk 400 GB-kort köpt från Amazon.de för något år sen (var riktigt dyrt i Sverige då) som fungerar bra.

Vet inte om nya switch är bättre på det, men har sett en del tester som visat att originalet inte kan dra nytta av de snabbare toppkorten. Mellanklass-minneskorten är lika snabba i switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Yoshis Crafted World
New Super Mario Bros. U Deluxe

Något av ovanstående spel som är lättare för en 5-åring att spela?

Om mitt minne inte sviker mig så kan man i New Super Mario Bros välja att hamna i en bubbla och sväva med utan att spela. Så då kan du som förälder spela de svårare passagerna medan sonen flyter med.

På samma sätt har jag för mig att du kan svälja din medspelare i Yoshis Crafted World för att sedan spotta ut spelaren vid senare tillfälle.

Båda är bra spel som jag kan rekommendera. Barn lär sig snabbare än man tror. Jag skulle nog välja Super Mario över Yoshi om du ska välja ett.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tjobbo:

Hade Switch "2019" i Början av 2020. Lämnade tillbaka den. Tyckte den var klumpig i handen när man inte spelade på tvn. Beställde mig en Switch Lite idag, hoppas att den ligger bättre i handen.

Intressant att se vad du tycker om din Lite.
Själv föredrar jag den över vanlig Switch, just pga hur mycket stabilare den känns i handen. Kan fortfarande uppskatta en vanlig Switch men tycker de mest gör sig bra dockad till TVn.

Om det väl kommer en snabbare modell hoppas jag att den går att köpa med fasta kontroller. Fördelarna med avtagbara kontroller väger inte upp den minskade stabiliteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Intressant att se vad du tycker om din Lite.
Själv föredrar jag den över vanlig Switch, just pga hur mycket stabilare den känns i handen. Kan fortfarande uppskatta en vanlig Switch men tycker de mest gör sig bra dockad till TVn.

Om det väl kommer en snabbare modell hoppas jag att den går att köpa med fasta kontroller. Fördelarna med avtagbara kontroller väger inte upp den minskade stabiliteten.

Hoppas att jag kommer att tycka om den. Helt perfekt med en Switch när man jobbar natt
Animal Crossing, blev spelet iallafall, kollat in det väldigt länge.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christiaan:

Hej,
Min son har tappat bort sin Nintendo Switch. Jag har gått in i mitt Nintendo konto och spärrat så att inga köp kan göras ifall någon skulle hitta konsolen. Är det någon som vet om det går att spåra konsolen, alternativt se om det är någon som har loggat in i konsolen med ett annat konto?

spåra tror jag inte går den har ju liksom ingen gps, men man kan väl anmäla switchen till nintendo om ni har serie numret ? som sagt den lär bli rätt värdelös om den blir spärrad oavsett.. har för mig man inte kommer åt ens nintendo shoppen om den är stöldspärrad..

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Min son önskar sig ett nintendo switch i födelsedagspresent. (Han fyller 5 år i september) Den har ju funnits ett tag på marknaden nu. Är det dumt att köpa ett nu?

Spel han önskar sig är:
Super Mario Odyssey
Yoshis Crafted World
New Super Mario Bros. U Deluxe

Något av ovanstående spel som är lättare för en 5-åring att spela?

Vore kul att spela multiplayer med honom, vilket av spelen är bäst lämpat för det?

Bra läge att köpa nu, bortsett från att det är en smula brist på switchar. Jag köpte inför julen en fräsch begagnad Switch + nya handkontroller till mina 6- och 8-åringar. De hade äldre Nintendo tidigare och nu krävde de bl.a bla Super Mario Oddysey. Barnen spelar endast med switchen till TV, så ev skick spelade mindre roll när jag köpte.

Min 6-åriga dotter är stort Kirby-fan. Kirby och Yoshi har spelats i otaliga varianter här. Samt Mario. Rayman legends är annars ett riktigt bra spel.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Intressant att se vad du tycker om din Lite.

Hämta ut den idag. Ligger riktigt bra i handen, lätt är den med så det är ett stort plus! Spelat Animal Crossing i typ 3 timmar redan, och har inte fått någon känning av kramp i handen som jag fick av orginalet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tjobbo:

Hoppas att jag kommer att tycka om den. Helt perfekt med en Switch när man jobbar natt
Animal Crossing, blev spelet iallafall, kollat in det väldigt länge.

Skrivet av tjobbo:

Hämta ut den idag. Ligger riktigt bra i handen, lätt är den med så det är ett stort plus! Spelat Animal Crossing i typ 3 timmar redan, och har inte fått någon känning av kramp i handen som jag fick av orginalet.

Härligt! En liten nackdel med Animal Crossing är just att öppettider och olika insekter och liknande gäller vissa timmar. Men går säkert komma runt genom att ändra tid eller så.

Låter som den ligger riktigt bra! Och den där krampen även jag fick ibland med vanlig Switch har jag inte känt av heller.
Hoppas du får många trevliga speltimmar, både på nattpasset men också övrig tid!

Permalänk
Medlem

Är det väntat att det kommer fortsätta med låg butikstillgänglighet fram till början av juli? Jag har tillgång till kvartalets underhållningsbudget nu och hade tänkt lägga ned 6000 i konsol, pro-kontroll och resten i spel, men det verkar inte gå att få tag i konsolen.
T o m amazon.de har slut, men de verkar få in i början av juni. Då står inga priser listade.

Finns de tillgängliga i fysiska butiker? Jag kan ju röra mig en bit i Skåne i varje fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Min son önskar sig ett nintendo switch i födelsedagspresent. (Han fyller 5 år i september) Den har ju funnits ett tag på marknaden nu. Är det dumt att köpa ett nu?

Spel han önskar sig är:
Super Mario Odyssey
Yoshis Crafted World
New Super Mario Bros. U Deluxe

Något av ovanstående spel som är lättare för en 5-åring att spela?

Vore kul att spela multiplayer med honom, vilket av spelen är bäst lämpat för det?

Yoshi finns det demo på så det kan ni testa utan att köpa! Samma gäller Kirby som är ett enkelt spel med coop.
I Odyssey kan en vara Mario och den andra mössan.
NSMBUD styr man en varsin karaktär i.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag och tjejen har funderat på att sälja vårt switch. Problemet är att vi har alla spel digitalt.
Finns det någon lösning att sälja ett switch med digitala spel så att köparen inte blir "blåst" så att säga?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Hej!

Jag och tjejen har funderat på att sälja vårt switch. Problemet är att vi har alla spel digitalt.
Finns det någon lösning att sälja ett switch med digitala spel så att köparen inte blir "blåst" så att säga?

Ni måste i så fall sälja kontot som äger spelen också, vilket egentligen inte är tillåtet enligt Nintendos villkor. Om ni ändå gör det så bör ni se till att ändra mailadress och lösenord samt ta bort eventuella sparade betalalternativ. Nintendo kommer dock fortfarande anse att det är ni som äger kontot, så i teorin kan ni kontakta Nintendo och ta tillbaka kontot efter köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ni måste i så fall sälja kontot som äger spelen också, vilket egentligen inte är tillåtet enligt Nintendos villkor. Om ni ändå gör det så bör ni se till att ändra mailadress och lösenord samt ta bort eventuella sparade betalalternativ. Nintendo kommer dock fortfarande anse att det är ni som äger kontot, så i teorin kan ni kontakta Nintendo och ta tillbaka kontot efter köpet.

Tack för svaret! Antar att det snyggaste hade varit att isf sälja det relativt billigt och rekommendera att köparen i framtiden köper nya spel på ett annat konto eller som fysiska kopior.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Tack för svaret! Antar att det snyggaste hade varit att isf sälja det relativt billigt och rekommendera att köparen i framtiden köper nya spel på ett annat konto eller som fysiska kopior.

Köpte själv mitt begagnat och fick med ett konto. Men bytte namn, mailadress och allt så skulle inte påstå att det finns något spår kvar av tidigare ägare mer än historiskt. Dock är det väl inte tillåtet egentligen.

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på vilken usb c kabel som skulle funka att ladda switchen med en powerbank. Har just nu en liten jäkla usb c kabel, men den e för kort, och vet inte alls vilken Amp den trycker ut =/

Kollat lite på USB-C skulle den fungera?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av tjobbo:

Sitter och funderar på vilken usb c kabel som skulle funka att ladda switchen med en powerbank. Har just nu en liten jäkla usb c kabel, men den e för kort, och vet inte alls vilken Amp den trycker ut =/

Kollat lite på USB-C skulle den fungera?

Jag använder Ikeas egna usb-c kabel, smidig kabel som fungerar bra
https://www.ikea.com/se/sv/p/lillhult-usb-typ-c-till-usb-kabe...

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

The Outer Worlds är nu ute på Switch. Vill bara ge en varning till de som funderar på att köpa, ser fruktansvärt ut helt enkelt. Med tanke på hur svårt det är att få bra fps på många datorer fattar jag inte riktigt hur de tänkte när de skulle skicka över de på Switch. Även väldigt mycket Fps drop, har rapporterats ända ner till 16(!) fps, och vid elstrid 20-24 fps, påminner mycket om Borderlands 2 på PS Vita. Kolla Digital Foundrys video om ni vill, väldigt intressant:

https://www.youtube.com/watch?v=ZRWp5_FBvOs

Lite bättre nyheter är att det har börjat en "Digital Days" sale med upp till 80% på eShop. Inget first-party men ganska mycket bra.

Permalänk
Inaktiv

Har någon köpt 51 Worldwide Games? Vad tycker ni isåfall?

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Tiamat:

https://i.imgur.com/oqNTzSO.jpg

Rean håller på tills den 14:e Juni. Nedan några utvalda titlar. Hela listan finns här.

  1. Mario + Rabbids Kingdom Battle - normally € 39.99 now € 14.79

  2. The Witcher 3: Wild Hunt - normally € 59.99 now € 41.99

  3. Golf Story - normally € 14.99 now € 7.49

  4. Two Point Hospital - normally € 39.99 now € 27.99

  5. Rune Factory 4 Special - normally € 39.99 now € 27.99

  6. Diablo III - normally € 59.99 now € 29.99

  7. Overcooked - normally € 24.99 now € 14.99

  8. Ori and the Blind Forest - normally € 19.99 now € 13.99

  9. Spyro Reignited Trilogy - normally € 39.99 now € 19.99

  10. Terraria - normally € 29.99 now € 20.99

Rekommenderar stark Golf Story ⛳ otrolig bra indie spel! Ser fram emot Sports Story!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Även jag behöver nog köpa Nintendo Switch i sommar. Kommer användas av ungarna (6 och 8 år). Hur är det med kontroller, kan man använda de två som följer med för att spela med split screen?

Räknar med att köpa ett par tre spel direkt:

× Super mario (något av dem), vilket rekommenderas? Gärna för 2 spelare.

× Super mario maker 2

× Minecraft

Tänker att det blir rätt dyrt om man även behöver köpa till kontroller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Även jag behöver nog köpa Nintendo Switch i sommar. Kommer användas av ungarna (6 och 8 år). Hur är det med kontroller, kan man använda de två som följer med för att spela med split screen?

Räknar med att köpa ett par tre spel direkt:

× Super mario (något av dem), vilket rekommenderas? Gärna för 2 spelare.

× Super mario maker 2

× Minecraft

Tänker att det blir rätt dyrt om man även behöver köpa till kontroller...

Det går att köra med de 2 medföljande. I vissa spel måste du använda de små medföljande kontrollerna för att spela flera, och i andra spel går det inte.
Minecraft vet jag inte om splitscreen finns på?
Men de övriga är jag rätt säker funkar 😁 men går nog att googla om man vill veta exakt.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Även jag behöver nog köpa Nintendo Switch i sommar. Kommer användas av ungarna (6 och 8 år). Hur är det med kontroller, kan man använda de två som följer med för att spela med split screen?

Räknar med att köpa ett par tre spel direkt:

× Super mario (något av dem), vilket rekommenderas? Gärna för 2 spelare.

× Super mario maker 2

× Minecraft

Tänker att det blir rätt dyrt om man även behöver köpa till kontroller...

Många (men inte alla) spel stöder dom små joycon kontrollerna för att spela 2.

New super Mario Bros U Deluxe är bra för där styr man en varsin karaktär, dock är det ju 2D och då ganska likt Mario Maker 2 som du även tänkte köpa.

Mario Odyssey är 3D och blir ju mer variation mot Mario maker, detta går att spela 2 spelare men då styr en person Mario och den andra styr hans hatt.

Bra spel båda två, men annars rekommenderar jag även Mario Kart 8 om det räknas som ett "Super Mario spel", riktigt bra spel och funkar även det med bara en joycon kontroll var.

Permalänk
Medlem

Fy fan vad jag velar haha Är nöjd med min switch lite, men känns som jag vill ändå ha möjligheten att docka i tv:n -_-

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tjobbo:

Fy fan vad jag velar haha Är nöjd med min switch lite, men känns som jag vill ändå ha möjligheten att docka i tv:n -_-

Håller med, vore det inte för avsaknad av att docka med TV så hade jag gjort mig av med mina vanliga Switchar. Så sällan jag kör dockat så det är redan onödigt att ha dom.. men underbart att spela vid TVn ibland och vill inte missa detta.

Idiotiskt att ta bort möjligheten att docka i mitt tycke. Andra saker som försvann är jag fortfarande av åsikten att det är förbättringar, exempelvis stabilare konstruktion då man skippat Joycons med deras vingliga rails.

Kör min Lite typ dagligen, spelat Animal Crossing sedan april någon gång, tror jag närmar mig tre månader till och med. Lite ligger skönt i mina ändå rätt stora händer medans när jag tar i en vanlig Switch så känns den hängig och instabil. Skillnaden i storleken på skärmarna är jag också kluven till, gillar det lite större formatet för Switch men upplever ändå Lite-skärmen som bättre på typ alla vis.

Nintendo, varför kan vi inte få en Switch Lite som kan anslutas till en TV? Köra mini HDMI direkt hade varit en fördel bara det. Går ansluta handkontroller även med en Switch, enda skillnaden är ju att de inte går att lossa och fästa i själva Switchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Håller med, vore det inte för avsaknad av att docka med TV så hade jag gjort mig av med mina vanliga Switchar. Så sällan jag kör dockat så det är redan onödigt att ha dom.. men underbart att spela vid TVn ibland och vill inte missa detta.

Idiotiskt att ta bort möjligheten att docka i mitt tycke. Andra saker som försvann är jag fortfarande av åsikten att det är förbättringar, exempelvis stabilare konstruktion då man skippat Joycons med deras vingliga rails.

Kör min Lite typ dagligen, spelat Animal Crossing sedan april någon gång, tror jag närmar mig tre månader till och med. Lite ligger skönt i mina ändå rätt stora händer medans när jag tar i en vanlig Switch så känns den hängig och instabil. Skillnaden i storleken på skärmarna är jag också kluven till, gillar det lite större formatet för Switch men upplever ändå Lite-skärmen som bättre på typ alla vis.

Nintendo, varför kan vi inte få en Switch Lite som kan anslutas till en TV? Köra mini HDMI direkt hade varit en fördel bara det. Går ansluta handkontroller även med en Switch, enda skillnaden är ju att de inte går att lossa och fästa i själva Switchen.

Precis, idiotiskt i mina ögon hade varit riktigt nice om man kunde docka liten. Fick lite ont i magen när jag använde öppet köp och skickade tillbaka min lite. För det ligger riktigt bra i min hand, men då är det avsaknaden av dockningen som jag inte trodde jag skulle sakna, men det gör jag =/

Kommer bli tråkiga nätter nu på jobbet utan Switchen, har lagt en beställning på OG switch ifrån Netonnet "beräknas" skickas den 17-24juni så hoppas på det

Sen det du skriver om OG switchen att den känns hängig med joyconsen, det håller jag med dig om, men den större skärmen/batteriet räddar upp den nackdelen enligt mig!

Hade riktigt roligt med Animal Crossing, men suger att jag måste börja om igen... Fattar inte hur Nintendo tänker där!. Hade blivit rasande ta tex dig. Som har spelat sedan April, och säg nu om din Lite skulle gå sönder, och dom byter ut den, fy fan många timmar som går förlorat där =/
Har läst att dom arbetar på någon backup funktion, men va fan vi lever i 2020!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

De har väl sparat in på hårdvaran och pressat priset på Liten, men hade man kunnat docka den hade de ju garanterat fått sålt ett par extra joycons, minst, för folk som vill docka.

Menar ni f.ö att det inte går att cloud-spara i Animal Crossing så att det funkar vid byte av hårdvara? Låter ju obegripligt år 2020.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Har sökt men inte hittat svaret.

Min son har en egen Switch numera där jag har en dublett av mitt Nintendo Account. Om han skulle använda den profieln och spela, kan han råka radera/skriva över save data till primära Switchen som jag själv använder?

Eller räknas det som ett separat spel på den konsolen?

Alltså jag har t.ex. Mario Kart på båda Switcharna där jag laddat hem det gratis på den sekundära Switchen eftersom jag redan köpt det på den primära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trajanus:

Har sökt men inte hittat svaret.

Min son har en egen Switch numera där jag har en dublett av mitt Nintendo Account. Om han skulle använda den profieln och spela, kan han råka radera/skriva över save data till primära Switchen som jag själv använder?

Eller räknas det som ett separat spel på den konsolen?

Alltså jag har t.ex. Mario Kart på båda Switcharna där jag laddat hem det gratis på den sekundära Switchen eftersom jag redan köpt det på den primära.

ja det ska gå, bara 1 kan vara primär dock vad jag förstår.