Netflix återställer videokvaliteten i Europa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Har försökt googla men hittar inget vettigt... Hur mycket av den BR-bitraten är ljud? Kan tänka mig att det är en hel del?

Brukar väl vara allt mellan 2,5 upp till kanske 9 megabit i vissa fall beroende på film. Den högre änden på skalan är i princip alltid DTS-HD MA eller Dolby TrueHD (med eller utan Atmos).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Verkligen? Skulle nog säga att den är top-notch... Bäst av alla streamingtjänster jag använder (Amazon, HBO, Netflix, svtplay, viaplay). Möjligen är viaplay på liknande nivå.

SVT däremot med svtplay skulle behöva ta en funderare på om det verkligen är en bra ide att strypa bitrate såpass i musikprogram som t.ex melodifestivalen att det mest låter som fågelkvitter i högtalarna av alla komprimeringsartefakter.. Av den anledningen enbart så spelar jag fortfarande in sådana program direkt från marksänd boxer. Även med deras numera urusla kvalitet så är ändå ljudet ljusår bättre.

Netflix 5.1-ljud är katastrofalt dåligt. Nu vet jag inte hur du vanligtvis tittar på Netflix.. men Svensson märker väl inte skillnaden eftersom vanligt folk oftast kollar på Netflix i två-kanaligt.
Men så fort man spelar upp Netflix genom en receiver med surround-ljud på ett par någorlunda högtalare och subwoofer så är skillnaden extremt märkbar. Ljudet är extremt platt och tråkigt, ingen dynamik, djupbasen är helt bortblåst, och bara kass ljud-kvalité i ren allmänhet. Och så gott som alltid måste man höja volymen med typ 20-30dB på receivern på Netflix jämfört med ALLA andra källor för film/video.
Räcker ju med en snabb googling så ser man massvis med folk som klagar på Netflix ljudkvalité och ljudnivå. Och alltid så kommer någon med den dumma kommentaren om att ens internet är snabbt nog. Det har inget med internet att göra, Netflix tar upp en liten bråkdel av bandbredden. Och det har ingenting med bitrate att göra heller, för även DVD-ljud på 448 kbit, eller till och med 384 kbit låter oftast just fine, visst det är inte Bluray-kvalité på ljudet, men det låter inte alls rakt av dåligt så som Netflix gör. Netflix helt enkelt bara rent av förstör ljudkvalitén på något helt oförståeligt och mysterisk sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Netflix 5.1-ljud är katastrofalt dåligt. Nu vet jag inte hur du vanligtvis tittar på Netflix.. men Svensson märker väl inte skillnaden eftersom vanligt folk oftast kollar på Netflix i två-kanaligt.
Men så fort man spelar upp Netflix genom en receiver med surround-ljud på ett par någorlunda högtalare och subwoofer så är skillnaden extremt märkbar. Ljudet är extremt platt och tråkigt, ingen dynamik, djupbasen är helt bortblåst, och bara kass ljud-kvalité i ren allmänhet. Och så gott som alltid måste man höja volymen med typ 20-30dB på receivern på Netflix jämfört med ALLA andra källor för film/video.
Räcker ju med en snabb googling så ser man massvis med folk som klagar på Netflix ljudkvalité och ljudnivå. Och alltid så kommer någon med den dumma kommentaren om att ens internet är snabbt nog. Det har inget med internet att göra, Netflix tar upp en liten bråkdel av bandbredden. Och det har ingenting med bitrate att göra heller, för även DVD-ljud på 448 kbit, eller till och med 384 kbit låter oftast just fine, visst det är inte Bluray-kvalité på ljudet, men det låter inte alls rakt av dåligt så som Netflix gör. Netflix helt enkelt bara rent av förstör ljudkvalitén på något helt oförståeligt och mysterisk sätt.

Känner faktiskt inte igen mig, nu tog jag bort mitt 5.1 system nyligen och gick tillbaka till 2.1. Men netflix erbjuder upp till 640Kbps Dolby Digital Plus för 5.1 (tidigare 192?), och hade inte några problem med surroundljudet med dolby strömen bitstreamat och avkodat av min gamla förstärkare. Dock så noterade jag väl att mycket var mastrat efter hemmamiljö, och inte biograf så det var inte riktigt samma dynamik. Men det tog jag nästan som något positivt, då jag bor i lägenhet så kan jag inte ställa ljudnivån efter dialog i normalvolym i biomixar med stor dynamik för då hörs det hela vägen till vinden vid första explosion. Nu har jag inte gjort mätningar eller direkta jämförelse mot andra surroundmixar, men det kändes som att det mastrat runt -23/-24 för Lufs/dailnorm, och inte ner mot -30 som biomixar.

Men så illa som du beskriver det låter imo lite konstigt, premium paket? Vart sker avkodningen? I dolby strömmen finns det ju flaggor för avkodaren, t ex om det avkodas i TVn så kommer du få sämre dynamik än hos en förstärkare som inte är inställd på att trycka ihop ljudet. Konstigt också att du får sämre dynamik och måste höja ljudet, det brukar ju vara tvärtom eftersom du har en lägre referensnivå ju högre dynamik du har.

Netflix är ju ganska transparanta med hur deras teknik fungerar, går att läsa om deras ljudhantering här https://netflixtechblog.com/engineering-a-studio-quality-expe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Inte riktigt så enkelt, beror på vilken disktyp som används, och att jämföra Netflix genomsnittliga bandbredd med peak för UHD-BD känns oärligt.

Maxvärdet för TS-strömmen för UHD-BD är allt från 64 Mbps till 127.9 Mbps, varav 109 Mbps är vad jag tror är den vanligaste sorten. Genomsnittlig datamängd är runt 40-60Mbps från vad jag sett iaf. Och maxvärde för HEVC video är 100Mbps oavsett disktyp.

http://www.blu-raydisc.com/assets/Downloadablefile/BD-ROM_Par...

Inte så bra koll på ljudformat, men DTS-HD kan väl nå så högt som 25Mbps (192kHz/24 lossless 5.1), men tror inte det är så vanligt, runt 4-5Mbps är nog vanligare för DTS-HD spåren på UHD-BD filmer.

Stämmer inte alls, finns UHD-BD som går upp till 80Mbps i genomsnitt för videoströmmen bara, är det med Dolby Vision är det ännu högre då det är två videoströmmar på samma gång.
Fler UHD-BD släpps nuförtiden med triple layer 100GB storlek, och de kan nå 128Mbps.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Skrivet av MarcusHuddinge:

Netflix 5.1-ljud är katastrofalt dåligt. Nu vet jag inte hur du vanligtvis tittar på Netflix.. men Svensson märker väl inte skillnaden eftersom vanligt folk oftast kollar på Netflix i två-kanaligt.
Men så fort man spelar upp Netflix genom en receiver med surround-ljud på ett par någorlunda högtalare och subwoofer så är skillnaden extremt märkbar. Ljudet är extremt platt och tråkigt, ingen dynamik, djupbasen är helt bortblåst, och bara kass ljud-kvalité i ren allmänhet. Och så gott som alltid måste man höja volymen med typ 20-30dB på receivern på Netflix jämfört med ALLA andra källor för film/video.
Räcker ju med en snabb googling så ser man massvis med folk som klagar på Netflix ljudkvalité och ljudnivå. Och alltid så kommer någon med den dumma kommentaren om att ens internet är snabbt nog. Det har inget med internet att göra, Netflix tar upp en liten bråkdel av bandbredden. Och det har ingenting med bitrate att göra heller, för även DVD-ljud på 448 kbit, eller till och med 384 kbit låter oftast just fine, visst det är inte Bluray-kvalité på ljudet, men det låter inte alls rakt av dåligt så som Netflix gör. Netflix helt enkelt bara rent av förstör ljudkvalitén på något helt oförståeligt och mysterisk sätt.

Det där med lågt ljud märks även med soundbar. Sjukt irriterande. Fick dra ned ljudet på satellitmottagaren med massor för att matcha Netflix låga volym.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Stämmer inte alls, finns UHD-BD som går upp till 80Mbps i genomsnitt för videoströmmen bara, är det med Dolby Vision är det ännu högre då det är två videoströmmar på samma gång.
Fler UHD-BD släpps nuförtiden med triple layer 100GB storlek, och de kan nå 128Mbps.
https://i.gyazo.com/1d23d61b8ebde408b0aece30919e7c94.png

Vad är det som inte stämmer? Är det fel i specificationen? Självklart finns det titlar som har ett högre medevärde än vad jag nämnde, och jag skrev även att taket kan vara 128Mbps, så var är det felet, och vad är det som inte stämmer? Jag sitter inte på någon statistik för vad som är vanligast att nyttja, därför jag skrev "tror", för de fåtal ts-strömmar jag analyserat har då inte nyttjat några 128Mbps, men så var det några år sedan så var ju i princip bara 66GB diskar, vilket efter en snabb titt, fortfarande ser väldigt vanligt ut.

Att man kan koda en videoström med 80Mbps i snitt ändrar inte det faktum att man jämför applen med päron när man nämner snittet för ett format och ställer det med max värdet för ett annat.

När man kör dual layer med DV så håller man sig fortfarande inom 100Mbps taket för video, där enhanchment lagret tar mellan 2-20% av totala bandbredden (om jag minns dolby rekommendationer korrekt, beroende på om man använder MEL eller FEL).

Permalänk
Medlem

märkte det på TVn innan så streamade den med ungefär 1MB/s nu runt 4-5. Dock ingen skillnad i kvallite vad jag kan se iaf haha 1080p.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarcusHuddinge:

Netflix 5.1-ljud är katastrofalt dåligt. Nu vet jag inte hur du vanligtvis tittar på Netflix.. men Svensson märker väl inte skillnaden eftersom vanligt folk oftast kollar på Netflix i två-kanaligt.
Men så fort man spelar upp Netflix genom en receiver med surround-ljud på ett par någorlunda högtalare och subwoofer så är skillnaden extremt märkbar. Ljudet är extremt platt och tråkigt, ingen dynamik, djupbasen är helt bortblåst, och bara kass ljud-kvalité i ren allmänhet. Och så gott som alltid måste man höja volymen med typ 20-30dB på receivern på Netflix jämfört med ALLA andra källor för film/video.
Räcker ju med en snabb googling så ser man massvis med folk som klagar på Netflix ljudkvalité och ljudnivå. Och alltid så kommer någon med den dumma kommentaren om att ens internet är snabbt nog. Det har inget med internet att göra, Netflix tar upp en liten bråkdel av bandbredden. Och det har ingenting med bitrate att göra heller, för även DVD-ljud på 448 kbit, eller till och med 384 kbit låter oftast just fine, visst det är inte Bluray-kvalité på ljudet, men det låter inte alls rakt av dåligt så som Netflix gör. Netflix helt enkelt bara rent av förstör ljudkvalitén på något helt oförståeligt och mysterisk sätt.

Det låter snarare som att du har några problem med dina inställningar eller så.

Permalänk
Medlem

Jag kanske är blind men var kollar ni bandbredd för Netflix?

Permalänk
Skrivet av ThAnOs:

Jag kanske är blind men var kollar ni bandbredd för Netflix?

Bra fråga vill gärna veta detta också, går inte på Apple TV 4K, LGs TV apparater, eller i Windows appen eller någon webbläsare.
Det är precis som att dom inte vill att vi skall se bitraten

Visa signatur

CPU: Intel 12700k
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3600MHz
MK: ASUS ROG STRIX Z690-A Gaming WIFI D4
GPU: PNY RTX 4090
Chassi: Lian Li O11 Evo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThAnOs:

Jag kanske är blind men var kollar ni bandbredd för Netflix?

Skrivet av OverKill69:

Bra fråga vill gärna veta detta också, går inte på Apple TV 4K, LGs TV apparater, eller i Windows appen eller någon webbläsare.
Det är precis som att dom inte vill att vi skall se bitraten

Ctrl + Alt + Shift + D. Funkar i webbläsare och Windows-app. På min TV (Samsung) så kommer jag inte ihåg hur jag kollade men det var hyfsat logiskt har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThAnOs:

Jag kanske är blind men var kollar ni bandbredd för Netflix?

Netflix Playstation 4 "Options" knappen på handkontrollen

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Skrivet av ThAnOs:

Jag kanske är blind men var kollar ni bandbredd för Netflix?

Bara kolla i hårdvarubrandvägg/Router så ser man ju vilken bandbredd som utnyttjas.

Permalänk
Medlem

Vi har fått både 4k och HDR i HBO på vår gamla 1080p tv senaste veckan... Funkar kar sådär

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Netflix 5.1-ljud är katastrofalt dåligt. Nu vet jag inte hur du vanligtvis tittar på Netflix.. men Svensson märker väl inte skillnaden eftersom vanligt folk oftast kollar på Netflix i två-kanaligt.
Men så fort man spelar upp Netflix genom en receiver med surround-ljud på ett par någorlunda högtalare och subwoofer så är skillnaden extremt märkbar. Ljudet är extremt platt och tråkigt, ingen dynamik, djupbasen är helt bortblåst, och bara kass ljud-kvalité i ren allmänhet. Och så gott som alltid måste man höja volymen med typ 20-30dB på receivern på Netflix jämfört med ALLA andra källor för film/video.
Räcker ju med en snabb googling så ser man massvis med folk som klagar på Netflix ljudkvalité och ljudnivå. Och alltid så kommer någon med den dumma kommentaren om att ens internet är snabbt nog. Det har inget med internet att göra, Netflix tar upp en liten bråkdel av bandbredden. Och det har ingenting med bitrate att göra heller, för även DVD-ljud på 448 kbit, eller till och med 384 kbit låter oftast just fine, visst det är inte Bluray-kvalité på ljudet, men det låter inte alls rakt av dåligt så som Netflix gör. Netflix helt enkelt bara rent av förstör ljudkvalitén på något helt oförståeligt och mysterisk sätt.

Jag har defenetivt inte detta problemet.
Var när netflix skickar 5.1 eller Dolby atmos.

Permalänk
Skrivet av pacc:

Vi har fått både 4k och HDR i HBO på vår gamla 1080p tv senaste veckan... Funkar kar sådär

Har jag svårt att tänka mig då HBO inte sänder i 4K eller HDR överhuvudtaget i något land.

Visa signatur

CPU: Intel 12700k
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3600MHz
MK: ASUS ROG STRIX Z690-A Gaming WIFI D4
GPU: PNY RTX 4090
Chassi: Lian Li O11 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Netflix 5.1-ljud är katastrofalt dåligt. Nu vet jag inte hur du vanligtvis tittar på Netflix.. men Svensson märker väl inte skillnaden eftersom vanligt folk oftast kollar på Netflix i två-kanaligt.
Men så fort man spelar upp Netflix genom en receiver med surround-ljud på ett par någorlunda högtalare och subwoofer så är skillnaden extremt märkbar. Ljudet är extremt platt och tråkigt, ingen dynamik, djupbasen är helt bortblåst, och bara kass ljud-kvalité i ren allmänhet. Och så gott som alltid måste man höja volymen med typ 20-30dB på receivern på Netflix jämfört med ALLA andra källor för film/video.
Räcker ju med en snabb googling så ser man massvis med folk som klagar på Netflix ljudkvalité och ljudnivå. Och alltid så kommer någon med den dumma kommentaren om att ens internet är snabbt nog. Det har inget med internet att göra, Netflix tar upp en liten bråkdel av bandbredden. Och det har ingenting med bitrate att göra heller, för även DVD-ljud på 448 kbit, eller till och med 384 kbit låter oftast just fine, visst det är inte Bluray-kvalité på ljudet, men det låter inte alls rakt av dåligt så som Netflix gör. Netflix helt enkelt bara rent av förstör ljudkvalitén på något helt oförståeligt och mysterisk sätt.

Sorry för sent svar. Tja, jag tittar med en hemmabioanläggning som nog klår 95% av vad folk har hemma, av dom som faktiskt har en 5.1 eller bättre uppställning
Som många redan påpekat så streamas ljud i 640 kbit/s, vilket motsvarar Dolby Digital. Visst, vill du ha högupplöst okomprimerat ljud så är bluray/UHD BD idag enda lösningen. Jag har en rätt rejäl Bluray-samling, men kan inte ärligt säga att ljudet är sådär väldigt annorlunda jämfört med streamat från Netflix.

Kolla att du inte ställt receivern eller Apple TV i nattläge e.dyl... KOlla också att du inte ställt någon inställning som omkodar ljudet. Apple TV har en sådan lurig inställning bla. Prova också med en annan streamingkälla för Netflix om det kan lösa nåt. Finns ju ofta i både TV-apparater, bluray, chromecast, Apple TV m.m.