Logitech avtäcker G915 TKL – trådlöst och kompakt tangentbord

Permalänk
Medlem

Inga G-keys på 915 TKL. Tänk om mitt 915 saknade dom också.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

@Bewise: Bluetooth däremot. Finns bara två 2,4 Ghz tkl tangentbord på marknaden nu. Det här och K63 wireless.

Blev en beställning av tactile versionen, jagat ett TKL wireless som verkar bra alldeles för länge och är alldeles för van vid logitech nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feist:

Det känns som det enda du egentligen diskuterar...är din egen heminredning. Själv har jag en stationär som jag enkelt använder antingen från en vilstol eller liggande i sängen. En annan som jag använder från valfri sitt/ligg position i en soffgrupp.

Nyttan av att använda trådlös "kb & mouse" utifrån de förutsättningarna behöver väl knappast förklaras?

Det du beskriver är mer som en tv "vilstol eller liggande i sängen" Och då skrev jag klart och tydligt att det är väl enda anledningen, och ett keyboard för detta priset känns då sjukt onödigt, finns ju smidigare keyboard för sådant ändamål också.

Stationär dator för mig är där man sitter vid ett skrivbord. Och då finns det 0 anledning med trådlöst, jag kan enkelt putta undan mitt keyboard under/bakom skärmen. Sladden är aldrig någonsin i vägen för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag var sjukt taggad på detta till vardagsrummet...tills jag såg prislappen.

Samma här. Var först ledsen över att precis ha investerat i Corsair K63 tills jag såg priset...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Det du beskriver är mer som en tv "vilstol eller liggande i sängen" Och då skrev jag klart och tydligt att det är väl enda anledningen, och ett keyboard för detta priset känns då sjukt onödigt, finns ju smidigare keyboard för sådant ändamål också.

Stationär dator för mig är där man sitter vid ett skrivbord. Och då finns det 0 anledning med trådlöst, jag kan enkelt putta undan mitt keyboard under/bakom skärmen. Sladden är aldrig någonsin i vägen för detta.

Fast det du beskriver stämmer inte alls för mig. Datorn jag har till "vilstol eller liggande i sängen", används förvisso till Youtube & Netflix ibland men mestadels bara till surfande, spelande (körde just genom steam Heavy Rain demot på den), chattande, mailande och dylikt, alltså inte alls som en tv. Vid mitt skrivbord har jag en laptop stående och vid min tv-soffa har jag vare sig någon dator eller något tangentbord, bara en tv & bluray-spelare.

Det här med "stationär=skrivbord & kontorsstol", är något som jag inte kört med sen jag satt med crt-skärm på 90-talet och det känns för mig som en väldigt gammeldags bild av var-en-dator-hör-hemma.

Permalänk
Medlem

Älskar den här trenden med TKL. Det känns betryggande inför nästa tangentbordsbyte. Har haft mitt Roccat Arvo sedan 2012-ish. Den enda nackdelen är att jag har blivit van deras tre macroknappar för tummen som sitter under space-tangenten. Ber till en högre makt att det kommer finnas ett tangentbord med samma layout när det väl är dags för ett byte.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Efter har provat 60% är TKL min storlek. Bra att ser den här model. De tyvärr finns en begränsad sortiment jamfört med full storlek på högre segment.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Är ändå nöjd att jag köpte mitt Vortex Tab 75 Double Shot PBT [MX Brown], just i det fallet att man kan ha batterier i det så att man slipper ladda det varannan dag.
https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/tab-75-double-sho...

Synd att det kostar så mycket detta tangentbord från Logitech och att batteritiden är så pass lite annars ser det fint ut i övrigt!

Du har inga problem med lagg eller knappar som spammas i och med att det är Bluetooth 3.0?

Permalänk
Keeper of Traditions

Är otroligt sugen på trådlöst, mekaniskt tangentbord för att slippa ytterliggare en sladd, men batteritiden är sorgligt kort och priset känns helt absurt...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att det var lite synd att de kapade macro-knapparna på vänstra sidan, de stör ju inte då avståndet mellan mus- och tangentbordsarmen blir oförändrat. Mitt drömtangentbord hade varit ett (trådat) G815 TKL med macroknappar och pass through USB-port för musen kvar.

Nån som sett om det kommer en trådad variant med pass through USB-port som G815?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Synd att det kostar så mycket detta tangentbord från Logitech och att batteritiden är så pass lite annars ser det fint ut i övrigt!

Batteritiden är sämre med RGB förstås (40 timmar 100% ljusstyrka). På fullstora har jag för mig batteritiden är 30 timmar 100% ljusstyrka eller cirka 130 dagar med RGB avstängt.

Permalänk
Medlem

Har haft Corsair, ducky och ett annat Logitech tgb innan. Bytte nyligen till den större varianten av detta och är så sjukt nöjd.
Batteritiden på mitt är bra mycket mer än 40 timmar. Kanske för att jag dämpat belysningen så den bara lyser när den används.
Familjen är också glad eftersom det låter mycket mindre än de andra varianter jag haft

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarlucic:

@Shakermaker: Ett mekaniskt speltangentbord med lowprofile tangenter, tillverkat i aluminium, rgb, lightspeed som är lika snabbt som sladdat för 500kr? Joja, det hade jag också velat ha!

Jag hoppades också på 500kr, realistiskt trodde jag runt 1000kr, såg 2500kr och vände om i dörren.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feist:

Ser kul ut och jag hade mycket väl kunnat tänka mig köpa det....men jag använder i nuläget ett "K400" och ett "K400 Plus" till mina stationära och är ganska nöjd med dom.

I synnerhet batteritiden "Batteriinformation: 2 x AA Batteritid (ej laddningsbart): Upp till 18 månader" känns helt perfekt. Frågan är om det här "inbyggda batteriet 40 timmars användning på en laddning" skulle kännas uselt i jämförelse?

High five för pisstangentbord! Använt ett K400 Plus ganska länge - men bytte "upp" mig till Deltaco pyttetangentbord (vilket är motsatsen till ett rejält tangentbord), sedan att det kostade 165 SEK och är trådlöst med plupp var så klart en bidragande faktor.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Kollar lite på de olika typerna av brytare på detta tangentbord. Idag har jag ett Logitech UltraX flat, det har scissor switchar står det, vilken av tactile och linjär är närmast detta i känslan, någon som vet?

Permalänk
Medlem

@JonasT: Jonas, vet ni varför Logitech erbjuder linjära switchar här i norden för TKL men ej för fullsize, för nordisk layout då? Är det något som ni har möjlighet att ta reda på?

Visa signatur

Fractal Design North | Ryzen 7 5800X3D | PowerColor Fighter 7800 XT | 32GB DDR4 3600Mhz | MSI B450I Gaming Plus AC | Corsair RM850e

Permalänk
Medlem

Priserna är ju helt åt skogen! :/

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av sl0k3_:

@JonasT: Jonas, vet ni varför Logitech erbjuder linjära switchar här i norden för TKL men ej för fullsize, för nordisk layout då? Är det något som ni har möjlighet att ta reda på?

Jag hade för mig att de sålde linjära med nordisk layout på deras webbsajt, men verkar som de inte gör det för G915. Däremot finns det fortfarande för G815, den trådade varianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag hade för mig att de sålde linjära med nordisk layout på deras webbsajt, men verkar som de inte gör det för G915. Däremot finns det fortfarande för G815, den trådade varianten.

Intressant! Kunde svära på att vid release så fanns inte den linjära alls i Norden (både för 815 och 915), men då har de lagt till det i efterhand, skulle vara kul om de la till det för 915 också då.

Visa signatur

Fractal Design North | Ryzen 7 5800X3D | PowerColor Fighter 7800 XT | 32GB DDR4 3600Mhz | MSI B450I Gaming Plus AC | Corsair RM850e

Permalänk
Medlem

Det här känns som en vinnare, till Black Friday iaf.. Priset är ju helt åt skogen för högt. Nånstans mellan 1500-1800kr hade jag upplevt som skäligt.

Extremt glad att se att de äntligen skippat de hemska G-knapparna på vänster sida! De är enda anledningen till att jag inte gjorde G613 till mitt standardbord. Utmärkt tangentbord i övrigt, men jag blir galen på de där makroknapparna.

Jag använder i dagsläget ett Corsair K70 Low Profile som är suveränt, dock med tjock bångstyrig kabel och den fullständigt hopplösa iCUE-mjukvaran.. Väldigt skönt tangentbord i övrigt, dock.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk

Ni som skriver 500 kr, vad tänker ni med?

Visa signatur

RTX 3090 Strix OC • 9900KS • Z390 Aorus Xtreme • Trident Z Royal 32GB 3200MHz CL14 • Kraken Z73 • 9x120mm Noctua • Corsair AX1000 Titanium • Samsung 980 PRO 2 TB • Samsung 970 EVO 500GB + 1TB • Lian Li PC-O11 PCMR Limited Edition

Asus 27" OLED 240 Hz • LG 38GL950G (3840x1600) • Audeze Mobius • Keychron K6 • Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

@osgorth: Hitta en kompis som pluggar/pluggat någon gång på sistone så har studentkortet rabattkoder med 35% rabatt. Landar på ganska okej 1600 då. Fortfarande otroligt mycket för ett tangentbord men inget jag tänker gråta blod över

Permalänk
Medlem

Gissar att Razer kommer med en liknande produkt snart. Må bäste trådlösa TKL vinna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Synd att de inte skippade makro-knapparna även på den fullstora varianten.

Jo, även om jag eg gillar makroknappar så är placeringen allt annat än lyckat och antalet feltryck blir lätt stort. För att inte tala om när man sen använder ett vanligt tangentbord igen och då hamnar fel med händerna och fingrarna. Dagens I-landsproblem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ser verkligen inte meningen alls med trådlöst till en stationär dator.
Och behöver man verkligen ett så snordyrt keyboard till tv-soffan?

Nej trådlöst keyboard kommer jag aldrig köpa till datorn, har nog aldrig känt att sladden till keyboardet är i vägen

Bara tanken att kladda med att ladda ett keyboard titt som tätt lol.

Då kan vi lägga det till listan kring saker som aldrig slog igenom ihop med mobiltelefoner, internet och 4K upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jag vet inte. För mig var just deras romer G som gjorde att jag valde och rekommenderade logitech. Det var en bra switch med en känsla som man kände igen utan att vara svampig. Nu är det bara en annan cherry klon. Då köper jag häldre ett nytt quickfire tk eller master keys Pro m RGB (om den hade kommit med nordisk layout)

Ska man ändå ha tangentbordet trådlöst så hade jag nog velat ha ett något större för att platsa i knät. Eller lättare... Typ thinkpad gen 2 wireless

Eller Logitech G613.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarlucic:

Jag har ett G915, kvalitén är helt overkligt bra, lågprofil har gjort underverk för mina händer som börjat visa symptom på belastningsskador, det hade gärna fått vara lite mer komplett men jag klarar mig inte utan numpad, jag har inte laddat det en enda gång sen jag köpte det för över 1 månad sedan, (kör lägsta rgbnivån och lightspeed) Det är för mig det perfekta tangentbordet och är utan tvekan värt 1800kr som jag betalade för det. Däremot ett mindre tangentbord med färre knappar för 2800 känns lite galet, men lär sjunka i pris ganska snabbt precis som storebror.

Körde du då icke lågprofil utan handledsstöd? Många som gör det utifrån den andra tråden på det temat och då kan jag förstå att många får problem. För egen del tyckte jag dock att det kändes konstigt utan handledsstöd efter MÅNGA år med, även för G915.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Edit: Var lite intresserad av att köpa ett med studentrabatten, men när jag såg att den använde micro-usb så blev det tvärstopp. Sjukt att de inte implementerar usb-c 2020 på vissa av produkterna, speciellt med den prislappen. Mitt Logitech MX Keys har usb-c och kostar halva priset av G915-TKL.

Gissar att det beror på att många har flera produkter från t.ex. Logitech och gärna vill kunna ladda alla på liknande sätt. Säg typ ett sånt här tangentbord ihop med en GPW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Gissar att det beror på att många har flera produkter från t.ex. Logitech och gärna vill kunna ladda alla på liknande sätt. Säg typ ett sånt här tangentbord ihop med en GPW.

Jo, antagligen är det så. Men är väldigt märkligt att deras G-serie kör på en utdaterad kontakt när de är bra mycket dyrare än deras vanliga ''professionella'' MX-serie. Jag har exempelvis både MX Keys och MX Master 3 vilka båda kör på USB-C, medan samtliga möss vad jag kunde hitta i G-serien som är trådlösa kör på Micro-USB. Menmen, de kanske gör hoppet nästa år, då kanske det blir en uppgradering från nuvarande setup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Jo, antagligen är det så. Men är väldigt märkligt att deras G-serie kör på en utdaterad kontakt när de är bra mycket dyrare än deras vanliga ''professionella'' MX-serie. Jag har exempelvis både MX Keys och MX Master 3 vilka båda kör på USB-C, medan samtliga möss vad jag kunde hitta i G-serien som är trådlösa kör på Micro-USB. Menmen, de kanske gör hoppet nästa år, då kanske det blir en uppgradering från nuvarande setup.

Spontan fråga bara, helt utan något dömande. Vad spelar det för roll? Micro usb, usb c - ja, det är väl alltid kul när den senaste standarden används men i fallet peripherals så gör det absolut 0 skillnad i praktiken. Så varför är det en dealbreaker?