Permalänk

Sommarbygge 2020 upptill 20k

Tjaba! Dags för mig att bygga helt ny dator, min budget för den är upp till 20k känner att det är dags nu när Intel precis har släppt nya processorer. Jag använder datorn för gaming och musikprodd. Har satt ihop ett system och jag undrar om ni har synpunkter på det. Med tanke på att Nvidia släpper nya grafikkort redan i september tänker jag mig att köpa ett grafikkort som jag kan byta i framtiden men som duger bra nu. RTX 2060 är relativt billigt i nuläget och tänker mig det, eventuellt 2060 S.

Jag vill alltså ha en dator som är framtidstålig, och där endast GPU:n kan duga att uppgradera i framtiden. Primärt för gaming men även musikprogram.

Här är en länk till datorn som den ser ut nu:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13718460

Mina viktiga frågor är:
1: Är dett bygget en flaskhals i något avseende? Eller ovärt av annan anledning?

2: Duger nya i5 10600K bra för gaming och musikprogram ett bra tag framöver eller över huvudtaget? Funderar på att byta till i7 10700K och kan göra det rent ekonomiskt, fördelen med i5:an är att jag slipper vänta på lagerstatus i en månad på inet.

3: Är en 240 Hz-skärm värt på detta systemet? Är beredd att sänka settings i spel men tror ni det kan hålla 240+ fps i spel som Overwatch?

Uppskattar alla synpunkter och speciellt om ni har ett svar på någon av mina frågor!

Permalänk
Inaktiv

@Valentinen: Min enda synpunkt är att man kan köpa Windows 10 för en fraktion av den summan på t ex livekort.se (Jag har själv köpt W10 Pro därifrån och det funka bra )

Permalänk
Medlem

@Valentinen: jag ser ingen anledning att inte köra en Ryzen om det inte är så att du till varje pris vill ha ut absolut MAX fps. Eftersom du även vill använda datorn till musikproduktion i år framöver så skulle jag köra på en 3900X med sina 12C/24T som gör att den fullkomligt slaktar såväl en 10600K som en 10700K i produktivitet samtidigt som skillnaden i fps är margniell, i synnerhet om du gamear i 1440p vilket jag tänker anta att du vill göra om du tänkt köpa nästa generations Nvidia kort. Ska du inte köra 1440p så behöver du inte uppgradera grafikkortet alls skulle jag säga.

Jag skulle också köra på en 5700 XT framför en 2060 eftersom prestandaskillnaden är rätt stor samtidigt som prisskillnaden är väldigt liten.

Skulle heller inte lägga pengar på en dyr SSD, jag kör själv sen en kortare tid tillbaka en m.2 ssd samt en 2.5" ssd och märker i ärlighetens namn ingen skillnad i dagligt användande på de båda diskarna. Jag skulle därför föredra att slänga in några kronor till och få dublla lagringen.

Har även kört på 3600Mhz minnen eftersom prisskillnaden är minimal.

Har även rekommenderat ett P400A chassi eftersom det har ett riktigt bra luftflöde, det är dock ett lite större chassi än det du valt innan.

Vidare ser jag ingen anledning till att ha ett 750W nätaggregat, du kommer klara dig gott på 650W.

Har även slängt på en Noctua nh-d15 då den kylaren är riktigt jävla bra och knappt dyrare. Det är dock en smaksak, båda kylarna är bra.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

@JohanFlodqvist: Stort tack för så genomgående svar! Även om jag inte tog dina råd så hjälpte det mig att landa i mitt eget beslut. Jag kommer att gamea i 1080p, väljer den kylaren pga dess lägre vikt och att jag kommer att använda inet:s monteringstjänst så datorn ska skickas. Har ikväll lagt en order på ett bygge, där jag uppade CPU till i7 10700K och GPU till RTX 2060 SUPER. Jag vet om att jag kanske betalar lite mer än vad jag borde med tanke på att nya GPU-generationen släpps snart och AMD släpper sitt svar på intels nya, men att följa denna marknaden är att ständigt ha något runt hörnet; så jag bestämde mig för att bara köra nu! Jag har ett bygge där det enda jag kan tänkas behöva uppgradera i framtiden är GPU och eventuellt CPU-kylare. Jag är toppnöjd och väntar spänt på leverans ^^,

Här är en bild på komponenterna jag landade på i slutändan:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13722705

Ha det fett!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valentinen:

@mongomanish: Stort tack för så genomgående svar! Även om jag inte tog dina råd så hjälpte det mig att landa i mitt eget beslut. Jag kommer att gamea i 1080p, väljer den kylaren pga dess lägre vikt och att jag kommer att använda inet:s monteringstjänst så datorn ska skickas. Har ikväll lagt en order på ett bygge, där jag uppade CPU till i7 10700K och GPU till RTX 2060 SUPER. Jag vet om att jag kanske betalar lite mer än vad jag borde med tanke på att nya GPU-generationen släpps snart och AMD släpper sitt svar på intels nya, men att följa denna marknaden är att ständigt ha något runt hörnet; så jag bestämde mig för att bara köra nu! Jag har ett bygge där det enda jag kan tänkas behöva uppgradera i framtiden är GPU och eventuellt CPU-kylare. Jag är toppnöjd och väntar spänt på leverans ^^,

Här är en bild på komponenterna jag landade på i slutändan:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13722705https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13722705

Ha det fett!

Haha, det är lugnt, fattar dock inte vad du kände att du blev hjälpt med eftersom du tog till dig exakt noll råd men det är inte mina pengar eller min dator, så hoppas du blir nöjd iaf

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.