Värdering iMac (Retina 5K, 27-inch, 2017)

Permalänk

Värdering iMac (Retina 5K, 27-inch, 2017)

Hej!

Jag har möjlighet att köpa en iMac (Retina 5K, 27-inch, 2017) för ca 9tusen.
Processor: 3,8GHz Intel Core i5
Minne: 8GB 2400 MHx DDR4
Grafik: Radeon Pro 580GB

Vad skulle ni uppskatta att den är värd?

Och är den värd priset i så fall för mig att införskaffa?
Jag tänkte använda den till Photoshop och 3d-modellering (Zbrush/Blender).

Uppskattar svar

Permalänk
Medlem

Det är ett riktigt bra pris. Jag skulle köpt den direkt

Permalänk
Medlem

Jag också

Permalänk
Skrivet av MALmen:

Det är ett riktigt bra pris. Jag skulle köpt den direkt

Vad skulle vara ett "dåligt pris" tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShotInTheHead:

Vad skulle vara ett "dåligt pris" tycker du?

Över 11 tusen hade jag börjat tveka. För då börjar man närma sig jämbördiga laptops till nypris så som Dell XPS, Huawei Matebook, ASUS PureBook med flera.
Men att köpa datorn i trådstarten med den stora härliga skärmen för 9 000 låter i mina öron riktigt jäkla bra. Slå till

Jag trodde vi pratade laptops

Permalänk
Medlem

Dessa brukar gå för ca 13-15tkr på blocket. Dessa har samma panel som 2019-modellerna.

För 9tkr är det ett mycket bra köp

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som reagerar på att 8GB RAM och han vill arbeta med modellering och Photoshop? Det kanske räcker men tänker så det inte blir fel här. Om någon mer kunnig har input.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Är det bara jag som reagerar på att 8GB RAM och han vill arbeta med modellering och Photoshop? Det kanske räcker men tänker så det inte blir fel här. Om någon mer kunnig har input.

Rimligen så trycker han in mer ram ifall behovet finns. Det enda som går att uppgradera på 27tums Imac

Permalänk
Skrivet av Zipparn:

Över 11 tusen hade jag börjat tveka. För då börjar man närma sig jämbördiga laptops till nypris så som Dell XPS, Huawei Matebook, ASUS PureBook med flera.
Men att köpa datorn i trådstarten med den stora härliga skärmen för 9 000 låter i mina öron riktigt jäkla bra. Slå till

Jag trodde vi pratade laptops

Vad tror du för en stationär då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShotInTheHead:

Vad tror du för en stationär då?

Motsvarande stationär med en 10-bitars 5K-skärm kommer bli mycket, mycket dyrare än 9000kr

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Skrivet av Aiwi:

Motsvarande stationär med en 10-bitars 5K-skärm kommer bli mycket, mycket dyrare än 9000kr

Så kort och gott, även om jag bara använder den som skärm så är den värd 9k?
Och så får jag ju lite andra komponenter i paketet, så att säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShotInTheHead:

Vad tror du för en stationär då?

Det är fortfarande ett bra pris. Jag tror du skulle bli nöjd om du vill ha en Mac för fotoredigering. Om du använder Blender främst så vill man kanske ha en dator som har mer prio på grafikkort.
Fördel: Skärmen.
Nackdel: En PC i samma prisklass har mycket mer beräkningskraft vilket är trevlig när du använder Blender och renderar animationer och grafik.

EDIT: Det är inte prisvärt att köpa denna för att "använda som skärm". Inlägget nedan säger dessutom att det är omöjligt. 27 tums 4K bildskärmar på inet för prisjämförelse

Permalänk
Medlem

Notera att iMac 27 5K inte går att använda som enbart skärm.

Permalänk
Skrivet av Zipparn:

Det är fortfarande ett bra pris. Jag tror du skulle bli nöjd om du vill ha en Mac för fotoredigering. Om du använder Blender främst så vill man kanske ha en dator som har mer prio på grafikkort.
Fördel: Skärmen.
Nackdel: En PC i samma prisklass har mycket mer beräkningskraft vilket är trevlig när du använder Blender och renderar animationer och grafik.

EDIT: Det är inte prisvärt att köpa denna för att "använda som skärm". Inlägget nedan säger dessutom att det är omöjligt. 27 tums 4K bildskärmar på inet för prisjämförelse

Tack för svaret!
Du har nog helt rätt gällande beräkningskraften, och det är mest inom ZBrush/Blender som jag vill lägga fokus, så denna dator är nog inte det jag blr satsa på.
Jag blev lite kåt på skärmen

Permalänk
Skrivet av pt96hni:

Notera att iMac 27 5K inte går att använda som enbart skärm.

Oj, tack för infon. Det hade jag missat helt!