Telia lanserar expanderat 5G-nät med Ericsson-teknik i juni

Permalänk
Medlem

Bra att dom väljer Ericsson. När jag skaffar en 5G telefon kommer jag att byta ifrån Tele2 till Telia.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Var kan man hitta information om säkerhetsstudier som är gjorda gällande RF strålningen?

Läste för några veckor sedan en "PowerPoint" om säkerhetsstudier om GSM nätet på möss, va väl ingen trevlig läsning direkt. Dom var väldigt oroliga över 3G. Blev nyfiken efter att jag läst den, så skulle vara kul att få ta del av studierna som visar på att strålningen inte är skadlig.

Det är icke-joniserande strålning och med en extremt svag effekt som når oss ovanpå det. Finns inget som tyder på att det är farligt för oss. Ren fysik.

Man kommer givetvis fortsätta forska på det för säkerhets skull, och detta gäller allt möjligt. Men som det ser ut än så länge är det inte farligt, och detta är inget nytt koncept heller. Radiovågor osv har det forskats på i många många år.

Sen kan man inte bevisa en icke-vara. Tänk på det också innan du tex tänker att man borde kanske forska lite till för att vara säkra osv. 1. Man forskar garanterat redan mer på det och 2. Till slut får man helt enkelt börja dra slutsatsen att det verkar vara ofarligt...annars kommer vi aldrig någon vart. Detta gäller all forskning, oavsett vad det gäller.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Avstängd

@Zemlan: all stråling är inte detsamma effekten som behövs för 3g är 20ggr mindre än för 5g desto kortare våglängd juh mer watt behöver man för att nå 2.4ghz är vad som får vatten att koka. det finns inga studier alls som visar långvarig effekt av 5g. vi kommer få veta som tidiagare 10 år senare att vi plötsligt har 100ggr mer cancer och hälften av spermier och då kan man bara skylla ifrån sig på dom 100 andra sakerna i miljön så ingen behöver ta ansvar

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Låt oss återgå till ämnet diskussioner om hälsoeffekterna av RF-strålning har en tendens att spåra ut.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

"räckvidd som WiFi" stämmer verkligen det? Det blir många basstationer då :/

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Huawei ligger före i 5G utvecklingen mig veterligen, så bättre kan man inte säga.

Det är snarare tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Bra att dom väljer Ericsson. När jag skaffar en 5G telefon kommer jag att byta ifrån Tele2 till Telia.

Det är så lätt att säga, men sen sitter man och jämför priserna och inser att man får betala 100kr mer i månaden

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se om det blir någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxiepops:

Det är snarare tvärtom.

Kan någon då komma med en opartisk källa som kan bevisa detta? Har hört att många föredrar Huawei men det kan vara för att de har prispressat sina system.

Vad jag har läst så finns det inga riktiga tester som jämför Nokia, Huawei och Ericsson utan man mäter endast hur många "kontrakt" företagen har. Jag tror helt enkelt att alla system presterar bra enligt standarden men dock när det kommer till prisfrågan så tror jag Huawei har pressat mer då de är större och har råd med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

"räckvidd som WiFi" stämmer verkligen det? Det blir många basstationer då :/

Ja, extremt mycket basstationer kommer installeras i princip överallt.
Det snackas om ett par 100 meter mellan masterna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av candyraver:

"räckvidd som WiFi" stämmer verkligen det? Det blir många basstationer då :/

Det beror på skulle jag säga.
Ja och nej.
Det är inte one size fits all här riktigt.

5Gmasterna kommer initialt använda ungefär samma frekvenser som 4G. De når ungefär lika långt- om samma effektstyrka används. Det finns för och nackdelar med detta.
En mast som ska täcka ett stort område behöver sända starkare. Det här är lämpligt i glesbygd. I tätbebyggt område kan antal användare bli fler än vad en mast klarar av att hantera simultant. Då är det lämpligt att ersätta en starkare mast med flera klenare master för att täcka samma yta. Man kan alltså dela upp användarna på flera klenare master istället för en starkare.
Men varför inte bara sätta tätare med fler starka master då?
Ja det har att göra med att masternas kommunikation stör varandra. Sänker man effektstyrkan så får mer kommunikation plats på samma yta med mindre störningar.
Resultatet för oss kunder är att fler kunder kan få tillgång till snabbt trådlöst internet på samma yta med många små master istället för få stora. Går kanske att jämföra med belysning. Hellre 50 spotlights urspritt i hela huset för belysning än att bara ha en enda jättestark lampa med samma effekt i köket och mörkt i resten ;). Samma totala mängd ljus, men fördelat smartare.

För landsbygden är det däremot mindre relevant att sätta master tätare med klen effekt. Där finns inte samma kapacitetsproblem där etern är full. På landsbygden handlar det istället om att det inte är ekonomiskt försvarbart att sätta master så tätt. Här kommer man fortsätta använda högre effekt och långt mellan masterna så att det finns bra täckning från få master över stora avstånd.

Sedan kan man också ta sig en titt på de frekvensområdena för 5G som är tänkta att användas längre fram. Högre frekvenser med lägre penetrationsförmåga. De kommer antagligen behöva sitta tätare och lämpar sig sämre för landsbygdens långdistanslösningar. Så de lär väl passa in i upplägget med tätare master som använder klenare effekt.
Men hur tätt masterna kommer sitta är väl lite av ett lapptäcke där olika generationers tekniker överlappar och olika områden beöhver olika tätt med master.
Antar att operatörerna kollar på belastningskartor, kombinerat med täckningskartor för att utvärdera placering och täthet av 5Gmasterna. Och val av styrka på masterna beror väl både på hur tätt det är med master i området, samt var masterna är tänkta att bli placerade.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

@Zemlan: ... desto kortare våglängd juh mer watt behöver man för att nå 2.4ghz ...

Jag är ingen strålingsexpert men denna del av ditt påstående är fel.
Per definition så är förhåller sig våglängden λ till frekvensen f (2.4ghz) enligt: λ = c/f där c är ljusets hastighet. Alltså det du säger om att effekten ändras för kortare våglängd för att "nå" till en viss frekvens är ologisk.
För att nå en viss frekvens f finns alltså en, och endast en specifik våglängd λ.
Alltså gäller det för 2.4ghz att det finns endast en våglängd som ger denna frekvensen.

Det som däremot är sant är att effekten blir högre när frekvensen ökar (och då även våglängden minskar enligt ekvationen) Edit om antal fotoner är konstant!!!

Permalänk
Medlem

@Teicaus: Kan ju vara svår att jämföra system som är så advancerade att dem bokstavligt talat tar åratal att ens utveckla.. Vissa saker är svåra att ställa mot varandra helt sonika.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Teicaus:

Kan någon då komma med en opartisk källa som kan bevisa detta? Har hört att många föredrar Huawei men det kan vara för att de har prispressat sina system.

Vad jag har läst så finns det inga riktiga tester som jämför Nokia, Huawei och Ericsson utan man mäter endast hur många "kontrakt" företagen har. Jag tror helt enkelt att alla system presterar bra enligt standarden men dock när det kommer till prisfrågan så tror jag Huawei har pressat mer då de är större och har råd med det.

Det som sägs om priserna stämmer. Huawei can generellt sett ta mindre betalt för utrustning eftersom de är ett statligt bolag. Dessutom har de relativt bra utrustning också. Däremot är det många saker som Ericsson bara gör bättre. Jag vet att jag är partisk mot Ericsson, jag jobbar ju på Ericsson :). Men påståenden som säger att Huawei skulle ligga före Ericsson stämmer inte.

Världsrekordet i throughput hade Ericsson, fram tills nån vecka sen, innan Nokia tog över. Första 5g samtalet i världen var Ericssons. Första utrullning av ett kommersiellt 5G nät var på Ericsson utrustning. Det är många ”första” för att ligga så långt efter.

Det är ju väldigt svårt att ha inblick i Huawei organisationen givetvis. Jag jobbar ibland med standardisering också, och där kan man dra vissa logiska slutsatser beroende på vad de(Huawei) vill trycka in i standarden. Men det säger inte hela sanningen heller.

Jag skulle säga så här: Överlag så ligger Ericsson före. Men det finns några områden där Huawei ligger lite före, därför att de har haft en annorlunda infallsvinkel. Sen finns det områden som man inte kan jämföra, bara för att filosofin bakom är helt annorlunda.

Permalänk
Hedersmedlem

Här saknas lite punkter i texten tror jag så jag försöker mig på att dela meningar för att svara på de olika påståendena. Du får säga till om jag delat av fel vilket kan ha hänt.

Skrivet av alexman:

@Zemlan: all stråling är inte detsamma

Stämmer. All aboard!

Skrivet av alexman:

effekten som behövs för 3g är 20ggr mindre än för 5g

Effekten som behövs för vad?
Förtydliga gärna vad det handlar om. Vad jag förstått så kommer väl 5Gmasterna genrellt stå tätare men att varje mast då istället körs på mycket lägre effekt.

Skrivet av alexman:

desto Ju kortare våglängd juh desto mer watt effekt behöver man för att nå 2.4Ghz

Naj!
Frekvensen är direkt bunden till våglängden. Elektromagnetisk strålning rör sig i ljusets hastighet. Ljusets hastighet är ca 300 000 000 meter per sekund. (eller 0,3 gigameter per sekund ).
2,4Ghz innebär att strålningen har 2 400 000 000 svängningar per sekund.
För att få fram våglängden kan vi dividera ljusets hastighet med frekvensen - alltså 300 000 000 / 2 400 000 000. Det är ca 0,125 meter.
Våglängden för 2,4Ghz är alltså ca 12 cm.
Ändrar du frekvensen så kommer du ändra våglängden. Det har inget med effekt att göra.

Det blir ologiskt att prata om att ändra effekten för en frekvens för att uppnå en våglängd. Så fungerar det inte helt enkelt.

Vidare sitter inte effektmängd ihop med frekvens eller våglängd. 2W strålning på 14 terrahertz är samma energimängd per tid som 2W strålning på 300 kilohertz.

Vad som däremot hör ihop är frekvens och hur laddad varje enskild foton är. Ju högre frekvens desto högre energimängd har en enskild foton. Men det förändrar alltså inte effekten som är ett ett annat mått och istället mäter mängden energi per tidsenhet.

Skrivet av alexman:

2,4Ghz är vad som får vatten att koka.

Nej. Effektmängd är vad som får vatten att koka (likt andra ämnen) oavsett om du överför energin med induktion, konvektion eller strålning oavsett frekvens.

Jag kokade vatten med terrahertzstrålning igår faktiskt ;). Gjorde ugnsbakade tomater vilka hettade upp vattnet i tomaterna till dess kokpunkt av den infraröda strålningen från ugnsslingorna.

Däremot är det så att vatten är bra på att absorbera mikrovågor i lägre gigahertzspektrat. 2,4Ghz är inte så unikt som man kanske tror här utan liknande egenskaper gäller för ett bredare spektrum uppåt i frekvensspannet. Flertalet frekvensband med lite högre frekvens än 2,4Ghz är reserverade för kommunikation mellan satelliter - just för att frekvensbandet är så dåligt på att ta sig igenom vattnet i atmosfären.

Skrivet av alexman:

det finns inga studier alls som visar långvarig effekt av 5g.

Näe. Men 5G är inte en strålningstyp. Det är en standardisering för trådlöskommunikation där mycket annat än själva strålningen ingår. Kommunikationsprotokoll, toleransnivåer, störningsgrader, handskakningar, rättigheter, skyldigheter och allt det där. Om vi specifikt tittar på stråningen som 5G kommer använda så har det under de senaste 100 åren bedrivits enorma mängder forskning för alla frekvenseband. Alltså även de som 5Gtekniken ska använda. Så nog har det gjorts studier även på dessa frekvenser. Det vi har kunnat bevisa med studier är att joniserande strålning i låga doser är farligt. Ingen strålning med lägre energinivåer än den joniserande har vi däremot fått fram några konkreta bevis för att det skulle vara farligt i väldigt låga doser däremot.

Skrivet av alexman:

vi kommer få veta som tidiagare 10 år senare att vi plötsligt har 100ggr mer cancer och hälften av spermier och då kan man bara skylla ifrån sig på dom 100 andra sakerna i miljön så ingen behöver ta ansvar

Ja fast är det rädsla för problem så finns det mycket mer konkreta problem att ta tag i. Grejer som vi vet är skadliga. Där vi har belägg.
Sotpartiklar vet vi är skadliga. Kväveoxider från förbränningsmotorer. Partiklar från vägarna som yr runt. Vi har belägg för problemen de skapar. Radon i hus vet vi ger problem.
Vi har en hel uppsjö olika hormonstörande ämnen i vår omgivning - allt ifrån dioxinfisken från östersjön som säljs till oss till bromerade flamskyddsmedel och PFAS som finns i allehanda plast i vår omgivning.
Var nyligen en artikel om att kylmedier i våra kylsystem misstänks ligga bakom en del problem också:
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/kylskapskemikalie-kan-va...

Och så har vi såklart det vi själva väljer att stoppa i oss. Över 500g rött kött i veckan vet vi ger problem. Nikotin, alkohol, onyttig mat, brist på motion och allt det där.

Alla de områdena - där har vi belägg för problem. För frekvenserna för 5G har vi inte bra underlag för att det ger hälsoproblem. Mitt råd är att först titta på de områdena där vi har bra underlag för att det skadar vår hälsa. Och den listan är ju ganska lång i nuläget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Finns det någon karta på vart och när de har planerat att rulla ut 5G?

NK i STHLM, med omnejd. (200 meter)

Skrivet av Gender Bender:

Jag och sambon bytte från Tre till Telia av denna anledning. Tänker inte bara stå bredvid och titta på när vår infrastruktur säljs ut till en diktatur. Tanken är ju att så gott som allt ska gå över till att kommunicera över 5G i framtiden. Sjukvård, självstyrda bilar, industri, ja det är bra mycket mer än bara våra telefoner som kommer kommunicera över 5G-nätet, och då vill man inte att Sjumilaskogen ska ha en bakdörr in i vårt samhälle. Därför är Telia, som valt Ericsson, ett självklart val för mig.

Skrivet av PeterMagnuss0n:

Handlar ju dock mer om vad Huawei kan tänkas göra om Kina skulle börja attacker något land där Huaweis teknik finns.

Om vi ser relativt närhistoriskt så finns det ju helt klart mellan Kina och Sverige ett av dem som är typ femton gånger mer sannolikt att invadera ett annat land.

Så världen kanske bör se upp för att göra sig för beroende av Ericssons teknik..

Skrivet av Gramner:

Gillar inte den här grejen med att låsa ner funktioner till specifika telefonmodeller som Telia har börjat med de senaste åren.

Det började med VoLTE och Wifi Calling där de under en "temporär utvärderingsperiod" låste dessa funktioner till vissa specifika telefonmodeller. Denna temporära period har sedan i praktiken blivit permanent, och man måste köpa en av dessa specifika telefonmodeller (läs: de modeller som Telia själva säljer) för att kunna använda dessa funktioner, trots att mer eller mindre alla relativt nya telefonmodeller har stöd för dem.

Förenligt med gällande konkurrenslagstiftning? Kanske något för EU att titta närmare på.

Njae, tveksamt eftersom det inte inte ens handlar om inlåsning till specifika märken.

Det är ungefär samma utsikter som att tvinga Google eller telefontillverkarna att släppa den senaste Androidversionen till alla nallar som tekniskt klarar det, vilket såklart är väldigt långt från hur det ser ut. Det är rimligen även långt efter att tex lagstifta om valfrihet för OS på färdigbyggda datorer.

Skrivet av Dizzö:

Vem säger dock inte att Ericsson tillåter spioneri?
Det är ju ingen som vet det.

Telia är iof den större risken för tillfället.

Skrivet av candyraver:

"räckvidd som WiFi" stämmer verkligen det? Det blir många basstationer då :/

Det beror ju på vad man menar med det. Det finns WiFi-routrar som har flera mils räckvidd. Så kanske inte en lysande liknelse.

Skrivet av Teicaus:

Kan någon då komma med en opartisk källa som kan bevisa detta? Har hört att många föredrar Huawei men det kan vara för att de har prispressat sina system.

Vad jag har läst så finns det inga riktiga tester som jämför Nokia, Huawei och Ericsson utan man mäter endast hur många "kontrakt" företagen har. Jag tror helt enkelt att alla system presterar bra enligt standarden men dock när det kommer till prisfrågan så tror jag Huawei har pressat mer då de är större och har råd med det.

Det är som att jämföra en skottkärra äpplen med en lastbil citroner.

Först och främst så har HuaWei mycket av de mer specifika nästa generations funktioner i 5G och hur det kommer användas i både infrastruktur och angränsande system, medan Ericsson lappar mest på 4G hjälpligt i en övergångsfas för själva infrastrukturen.

Sen är den andra sidan av det hela att HuaWei levererar "helhetslösningar" för mycket som använder 5G, så det är därför många länder köper deras teknik, diverse säkerhetsfarhågor till trots. Och ja, ironiskt nog rör mycket av denna teknik just övervakning.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Lego Master
Skrivet av AndreaX:

(...) HuaWei (...)

Aldrig sett det skrivas så, är det vedertaget? På deras hemsida är allt skrivet i versaler. Har det nåt att göra med vad namnet betyder på mandarin?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Det beror ju på vad man menar med det. Det finns WiFi-routrar som har flera mils räckvidd. Så kanske inte en lysande liknelse.

Jag skulle behöva Wifi i mitt sommarhus några mil utan för stan, kan du rekommendera en sådan router?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Gillar inte den här grejen med att låsa ner funktioner till specifika telefonmodeller som Telia har börjat med de senaste åren.

Det började med VoLTE och Wifi Calling där de under en "temporär utvärderingsperiod" låste dessa funktioner till vissa specifika telefonmodeller. Denna temporära period har sedan i praktiken blivit permanent, och man måste köpa en av dessa specifika telefonmodeller (läs: de modeller som Telia själva säljer) för att kunna använda dessa funktioner, trots att mer eller mindre alla relativt nya telefonmodeller har stöd för dem.

Förenligt med gällande konkurrenslagstiftning? Kanske något för EU att titta närmare på.

I just fallet VoLTE och Wifi Calling har jag inte exakt koll, men olika mobiler har olika chipset vilka stödjer olika funktioner. Att just enbart de modeller som Telia säljer är de enda som stödjer funktionerna är inte rimligt. Däremot brukar olika abbonnemang ha stöd för olika funktioner, men det är snarare något man då kan välja att betala för eller inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av candyraver:

Jag skulle behöva Wifi i mitt sommarhus några mil utan för stan, kan du rekommendera en sådan router?

Ubiquiti har en del grejer för det här. Well... men nästan iaf. Det är väl främst Airmax-seriens grejer som är av intresse för dig här tänker jag. Om det är just wifiprotokollet du tänkt använda.
Tror visserligen inte det går så bra att nå maxlängderna ring storstäder. En hel del störningar där.
Eller ja, det lär väl inte vara nå vidare bra uppkoppling på 3 mils avstånd i fjällen heller. Och på de avstånden kan det vara lite andra krav även på mottagarklienten så vanliga mobiler passar kanske inte heller.
Men ta en titt på utbudet hlavvägs ner på sidan för airmax. Kanske finner du nå spännande?
https://www.ui.com/products/#default

Kan du tänka dig en brygga med annat protokoll och andra frekvenser så är det nog inte helt omöjligt att du på riktigt kan hitta en produkt ur övriga serien som kan göra jobbet. Förutsatt fri sikt och att du kanske inte bor supercentralt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Om vi ser relativt närhistoriskt så finns det ju helt klart mellan Kina och Sverige ett av dem som är typ femton gånger mer sannolikt att invadera ett annat land.

Handlar inte bara om att invadera, utan även sabotage och maktutövning. Om svensk infrastruktur förlitar sig på Kina så har Kina möjligheten att sätta press på oss. Kina kanske även väljer att stänga ner den svenska infrastrukturen om en väpnad konflikt uppstår mellan Kina och en av våra allierade. Bättre att tänka på framtida hot än att se tillbaka på historiska hot. Kina har aldrig varit en supermakt, och när/om det väl sker så lär Kina bli lika skoj för oss som Sovjet var under kalla kriget.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ubiquiti har en del grejer för det här. Well... men nästan iaf. Det är väl främst Airmax-seriens grejer som är av intresse för dig här tänker jag. Om det är just wifiprotokollet du tänkt använda.
Tror visserligen inte det går så bra att nå maxlängderna ring storstäder. En hel del störningar där.
Eller ja, det lär väl inte vara nå vidare bra uppkoppling på 3 mils avstånd i fjällen heller. Och på de avstånden kan det vara lite andra krav även på mottagarklienten så vanliga mobiler passar kanske inte heller.
Men ta en titt på utbudet hlavvägs ner på sidan för airmax. Kanske finner du nå spännande?
https://www.ui.com/products/#default

Kan du tänka dig en brygga med annat protokoll och andra frekvenser så är det nog inte helt omöjligt att du på riktigt kan hitta en produkt ur övriga serien som kan göra jobbet. Förutsatt fri sikt och att du kanske inte bor supercentralt.

Tackar! Trodde faktiskt först du skämta men jevlar de finns och inte så farliga priser. Jaja back to on-topic.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Penguin:

I just fallet VoLTE och Wifi Calling har jag inte exakt koll, men olika mobiler har olika chipset vilka stödjer olika funktioner. Att just enbart de modeller som Telia säljer är de enda som stödjer funktionerna är inte rimligt. Däremot brukar olika abbonnemang ha stöd för olika funktioner, men det är snarare något man då kan välja att betala för eller inte.

Det är såpass begränsat att andra SKU av samma modell inte fungerar. En Samsung S8 såld hos telia eller elgiganten fungerar alltså, men en telefon med samma namn och samma hårdvara på insidan är no go om den är köpt i utlandet eller av en butik som gråimporterar.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Bra att dom väljer Ericsson. När jag skaffar en 5G telefon kommer jag att byta ifrån Tele2 till Telia.

Ja okej när jag skaffar en 5G telefon kommer jag byta från Telia till Tele2.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

I just fallet VoLTE och Wifi Calling har jag inte exakt koll, men olika mobiler har olika chipset vilka stödjer olika funktioner. Att just enbart de modeller som Telia säljer är de enda som stödjer funktionerna är inte rimligt. Däremot brukar olika abbonnemang ha stöd för olika funktioner, men det är snarare något man då kan välja att betala för eller inte.

Skrivet av Aphex:

Det är såpass begränsat att andra SKU av samma modell inte fungerar. En Samsung S8 såld hos telia eller elgiganten fungerar alltså, men en telefon med samma namn och samma hårdvara på insidan är no go om den är köpt i utlandet eller av en butik som gråimporterar.

"Whitelistade" modeller skiljer sig även mellan länder, t.ex. tillåter Telia Sverige VoLTE på andra modeller än vad Telia Finland gör, antagligen direkt kopplat till vilka modeller de säljer.

Med andra ord en artificiell, inte teknisk, begränsning

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Aldrig sett det skrivas så, är det vedertaget? På deras hemsida är allt skrivet i versaler. Har det nåt att göra med vad namnet betyder på mandarin?

Nä det var det visst inte. Men ja, eftersom det är två ord så tycker jag nog att det vore ett helt rimligt sätt att ikonisera.

Någon riktig logik i kapitaliseringen finns det la annars sällan i företagsloggor.

Skrivet av Gender Bender:

Handlar inte bara om att invadera, utan även sabotage och maktutövning. Om svensk infrastruktur förlitar sig på Kina så har Kina möjligheten att sätta press på oss. Kina kanske även väljer att stänga ner den svenska infrastrukturen om en väpnad konflikt uppstår mellan Kina och en av våra allierade. Bättre att tänka på framtida hot än att se tillbaka på historiska hot. Kina har aldrig varit en supermakt, och när/om det väl sker så lär Kina bli lika skoj för oss som Sovjet var under kalla kriget.

Givetvis. Men poängen är att även Kina (som de flesta nog anser redan är en supermakt i flera avseenden) reagerar såklart bara på vad Kina anser vara strategiska hot nu eller i framtiden. Liksom alla andra länder, precis som även Sverige gör nu och gjorde (efter stormaktstiden) då. Som exempelvis de ganska långt gångna planerna på att ha kapaciteten att bomba sönder halva Balkan (inklusive den tidigare lydstaten Finland..) till radioaktivt grus. Det låter extremt och rent osannolikt idag, men det var så läget såg ut då, det var den rimliga responsen på ett upplevt framtida hot.

Vad som har uppehållit det allt svalare kriget över det senaste halvseklet är ju till stor del just den allt mer inslingrade handeln och infrastrukturen. Så att börja segregera och nationalisera allt kan ju även det vara en snabb väg till betydligt hetare utbyten.

Självfallet anser jag att det är av vikt med så öppen och därmed säker hård och mjukvara som möjligt i infrastrukturen. Men det är ju tyvärr inget som svenska regeringar har varit särdeles intresserade av.

Skrivet av Aphex:

Det är såpass begränsat att andra SKU av samma modell inte fungerar. En Samsung S8 såld hos telia eller elgiganten fungerar alltså, men en telefon med samma namn och samma hårdvara på insidan är no go om den är köpt i utlandet eller av en butik som gråimporterar.

Ibland kan det hända att (samma) telefoner i olika länder har helt olika hårdvara. Och mjukvaran kan skilja sig mellan länder även när hårdvaran är samma.

Påstår inte att det är förklaringen här, men kan tänka mig att det kan finnas skäl att inte riskera krångla till det för sig med ev supportproblem, även på bekostnad av lite marginell goodwill eller så.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det är såpass begränsat att andra SKU av samma modell inte fungerar. En Samsung S8 såld hos telia eller elgiganten fungerar alltså, men en telefon med samma namn och samma hårdvara på insidan är no go om den är köpt i utlandet eller av en butik som gråimporterar.

Jag har läst på Swedroid, där folk importerar S20 för att få SD version så de köper version från Hong Kong och VoLTE fungerar ändå här i Sverige, samma med VoWi-Fi vad jag förstått

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

@Söderbäck: ja jag var ganska otydlig där. slarvade mycket. vad jag menade var effekten för räckvidden på 2.4 är mycket mindre om man vill komma upp i samma med 5ghz krävs det mycket mer. routrar tror jag har en maxgräns på 1w. 5g var väl ny standard för att köra i 5ghz nätet och dom säljer även ut 6ghz i framtiden. för att 3g lr 4g ska nå långt krävs det mycket midre watt då våglängderna är större 5g kommer stoppas av väggar o hus så dom sätts tätare och har högre effektstyrka. vi kommer få mycket mera strålning allmänt under vardagen. att påstå det är säkert för att lobbygrupper säger det betyder ingenting.
vi hade samma sorts forskare som påstod att bly i bensin var hälsosamt som alla sen dog. läkare uppmuntra andra att röka, ddt besprutning på mat är bra. allt är bra tills det är folkvett att för många plöstligt dör

Permalänk
Medlem

@alexman: 5G NR kommmer främst köras i 3,5 GHz-bandet, 2,3 GHz och 700 MHz i Sverige och EU. När vi väl kommer auktionera ut 26 GHz-bandet så kommer det vara för basstationer som har mycket lägre effekt än 5G på icke-mmWave. 3,7 GHz användes tidigare till radiolänkar med mycket högre effekt än basstationerna, dito 26 GHz användes förut till radiolänkar extremt mycket högre effekt än de nya basstationerna. 700 MHz användes förut till TV där sändarna har extremt mycket högre effekt än de nya basstationerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

@Zemlan: all stråling är inte detsamma effekten som behövs för 3g är 20ggr mindre än för 5g desto kortare våglängd juh mer watt behöver man för att nå 2.4ghz är vad som får vatten att koka. det finns inga studier alls som visar långvarig effekt av 5g. vi kommer få veta som tidiagare 10 år senare att vi plötsligt har 100ggr mer cancer och hälften av spermier och då kan man bara skylla ifrån sig på dom 100 andra sakerna i miljön så ingen behöver ta ansvar

Det är inte så det fungerar..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |